Unconfigured Ad

Collapse

Flytest: Vince Edge 540 3D

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Isak
    • Apr 2004
    • 680

Har akkurat fått flyet mitt og første intrykket er som nevnt tidligere bra. Men det er en ting jeg fant ut ganske fort å det var at når jeg beveget flyet kom det usedvanlig mye lyder fra tanken som er ferdigmontert i flyet - mer lyd en bare klunken. Etter demontering av tank og nærmere innspeksjon fant jeg ut at tanken var full av plastikkrester, mange store og små biter som har lett har kunnet gitt problemer hvis dette ikke har blitt utbedre. Det lå plastikkrester (ørsmå) i slangene også. Så det endte opp med at alt av slanger ble byttet ut og tank blåst ren. Vil oppfordre alle til å sjekke tank før de tar opp flyet første gang i tilfelle det er flere tilfeller av plasterster der ute.
    Runar Isaksen
    risaksen@bluezone.no

Comment

• walker76
      • Nov 2005
      • 472

Visst eg skulle ha brukt ein to-takt motor i dette flyet ka trur dere det beste valget ville ha blitt(visst mulig)??
      Mvh:
      Johnny.Ystanes. Ullensvang Herad
      www.folgefonnrc.ning.com

MA X-Cell Fury Extreme 90
      Raptor 90 3D
      Raptor 50 Titan SE
      T-Rex500GF
      T-Rex450SE V1
      JR Pcm9XII m/2.4Ghz modul

Comment

• Laserboy
        • Mar 2005
        • 152

Hei Walker76

Det er mange som flyr disse med 2-taktere og har masse gøy med det. En OS 50/nye 55, eller Irvine 53 vil være helt topp til dette flyet. Har selv sett det med en ASP 61 og det flyr fint. Med en "normal" 2-takter vil flyet bli rundt 2,5 kg og da vil du trenge en sterk 46 motor som minimum i følge mine erfaringer. Mulighetene er som du forstår mange og veldig avhengig av hvordan du flyr - mye 3D krever sterk motor - rolig akro litt mindre........
        Lars Petter Eriksen

"the essensials are invicible to the eyes"
        Saint-Exupéry

Comment

• walker76
          • Nov 2005
          • 472

Originally posted by Laserboy
          Hei Walker76

Det er mange som flyr disse med 2-taktere og har masse gøy med det. En OS 50/nye 55, eller Irvine 53 vil være helt topp til dette flyet. Har selv sett det med en ASP 61 og det flyr fint. Med en "normal" 2-takter vil flyet bli rundt 2,5 kg og da vil du trenge en sterk 46 motor som minimum i følge mine erfaringer. Mulighetene er som du forstår mange og veldig avhengig av hvordan du flyr - mye 3D krever sterk motor - rolig akro litt mindre........
          Takk for info Laserboy
          Mvh:
          Johnny.Ystanes. Ullensvang Herad
          www.folgefonnrc.ning.com

MA X-Cell Fury Extreme 90
          Raptor 90 3D
          Raptor 50 Titan SE
          T-Rex500GF
          T-Rex450SE V1
          JR Pcm9XII m/2.4Ghz modul

Comment

• Isak
            • Apr 2004
            • 680

Kan noen ta å veie sine fly for å få høre hva dere kom ut på sånn totalt sett.

Megselv ligger på ca 2.2 kg akkurat nå, men er enda ikke helt ferdig med å montere alt sammen.
            Runar Isaksen
            risaksen@bluezone.no

Comment

• Laserboy
              • Mar 2005
              • 152

Hei Isak

Gratulerer med fint fly! Med foreløpig vekt på 2,2 kg er det en del du mangler ja..........tipper du havner på 2.5 kg til 2,6kg når du har alt montert. Da vil modellen fly fint. Det er ikke noe å hente i vekt på modellen annet enn i fjærlett motor, lette servoer og små lipo batteri. Så vekta vil stort sett være den samme på de fleste modellene. Ett tips; Monter motoren hengende så slipper du motvekt i ene vingen = 15gram spart.
              Lykke til
              Lars Petter Eriksen

Saint-Exupéry

Comment

• Isak
                • Apr 2004
                • 680

Takk for det laserboy.

Motoren er montert hengende og jeg har alt "tungt" utstyr monter - kjører lipo regulert 6v.

Mulig jeg bare leser omtalen litt fort, men når det gjelder tyngepunkt på 3d, la du deg på bakkant vingerør eller enda lengre bak ?

Skal få innstallert det aller meste av utstyr i kveld så da kan jeg komme tilbake med endelig vekt. Spent
                Runar Isaksen
                risaksen@bluezone.no

Comment

• Laserboy
                  • Mar 2005
                  • 152

Tyngdepunkt for 3D er litt avhengig av ferdighet på pilot og mest på hva en er vant til - jeg prøvde meg fram med å flytte batteriet bakover i modellen etterhvert som jeg fant det nødvendig. Det bør også andre gjøre - da får en CG for 3D der det passer en selv best, uten at det kommer overraskelser i form av bøyde stikker . Med mitt oppsett hadde jeg batteripakka ca.10 cm bak i turtledeck, og det er det nermeste du kommer noe millimetermål på 3D oppsett fra meg . Prøv deg fram og når modellen begynner å "jage" på høyderoret så er du der jeg liker å være.............hva liker du ?
                  Jeg tipper vekta blir på 2553 gram.....he,he
                  Lars Petter Eriksen

Saint-Exupéry

Comment

• Isak
                    • Apr 2004
                    • 680

hehe.. tror ikke du er helt på landet med den tippingen nei. har veid opp det aller meste av det som skal inn i flyet nå så jeg vet sånn nålles hvor jeg havner. Men sier ingenting før jeg er ferdig
                    Runar Isaksen
                    risaksen@bluezone.no

Comment

• Isak
                      • Apr 2004
                      • 680

Da var den der ! ! ! Komplett.

EDGE 540

Vekta kom seg på 2587 gram ink. spinner Ikke så værst tippa da Laserboy Hvis jeg bytter ut batteriet mitt på 1800mah til 1200 så er jeg vel godt under 2550. Tyngdepunktet ligger midt på vingerøret. Skal prøve der først så får vi se.
                      Runar Isaksen
                      risaksen@bluezone.no

Comment

• mel
                        • Oct 2005
                        • 22

Vekt på Edge 540

Originally posted by Isak
                        Da var den der ! ! ! Komplett.

EDGE 540

Vekta kom seg på 2587 gram ink. spinner Ikke så værst tippa da Laserboy Hvis jeg bytter ut batteriet mitt på 1800mah til 1200 så er jeg vel godt under 2550. Tyngdepunktet ligger midt på vingerøret. Skal prøve der først så får vi se.

Hei
                        Jeg har et slikt fly og har montert en ASP 61 totakt i den. Men vekta er ikke helt lav. Min veier 2997. Det som utgjør den største vekta er motoren. Den veier 751g med motorfeste.....Jeg har bare tunge servoer 46gr pr stk og vanlig mottakerbatt. Den flyr helt greit men det jeg merker vekta på er bl.a. knife edge. Der må jeg ha maks utslag og allikavell holder den ikke rett linje.
                        Den har også vært i bakken en gang så litt ekstra lim og forsterkninger er der.

Ved å bruke lipobatt og regulator, samt bytter ut trottle servo til mini kan jeg spare ca 80gr

Så det jeg lurer på er hva slags utstyr/motor/ servoer har du montert?
                        M.V.H
                        Melvin Øigaren

Comment

• Isak
                          • Apr 2004
                          • 680

Jeg har montert standardservoer round about, ink. trottle. Bruker vanlig motaker med liporegulator somsagt. Liion batteri på 1800 mah -har ikke vekt akkurat nå. Ellers så står det en Saito 72 i nesen å den skal veie ca 470 gram vistnok - det er uten motorfeste da, der bruker jeg en `veldig` liten aluminiums motorbukk. Nesten på grensa til spinkel, jeg veide den en gang men husker ikke helt i farten hva den veide, var ikke stort. Men der sparer jeg endel i forhold til deg ser jeg. Ellers så blir det fort gram om en er spandabel med lim når man driver å reparerer fly. Ellers så kan man sikkert regne med noe feilvisning på hver enkelt vekt også.. Du får prøve å slanke litt - hundregrammene kjennes godt på flybarheten vil jeg anta.
                          Runar Isaksen
                          risaksen@bluezone.no

Comment

• Laserboy
                            • Mar 2005
                            • 152

Hei mel

Ser i data for ASP 61 at den skal veie 609 gram med demper. Hvis din veier 751 gram med motorbukk så veier bukken din ca 130 gram(pluss boltene)! Det er nok i overkant vektmessig - det andre som jeg mistenker er det som Isak nevner : feil på vekta di.........Strengt tatt skulle ikke din modell veie mer enn 150-200 gram mer enn Isak sin - med mer enn 400 gram mer er det noe som ikke stemmer - prøv vekta til naboen el.l.
                            Lars Petter Eriksen

Saint-Exupéry

Comment

• joo
                              MFN Skribent
                              • Nov 2002
                              • 6936

100 gram spart på batteri kanskje, og drøyt 100 på motorsiden. Da blir Laserboy sitt regnestykke rett.
                              Så tipset om å prøve ei anna vekt er smart. Jeg kasta min gamle digitale på våren siden den viste mye feil...
                              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• mel
                                • Oct 2005
                                • 22

Vekta mi tror jeg er nogenlunde riktig . Jeg har sjekket med konas kjøkkenvekt og den viser det samme..... Men det som er feil har jeg funnet ut er at den vekta som er oppgitt på motoren er uten eksos. ASP 61 veier 609gr uten eksosen. På hjemmesiden til Just Engine står det "609gr W/o muffler". Det tolker jeg at skal være With out muffler. korriger meg hvis jeg har feil..... Jeg har ikke veid motoren uten motorfeste og eksos men tipper at dette stemmer. En klubbkamerat veide sin ASP 52 og den veide 514 gr med eksosen på. På nettbutikken sin side er den oppgitt til 424gr... Alså samme differanse i vekt her.
                                Ved å bruke lipo batt med regulator og bytte ut trottle servo samt bruker en ASP 52 vil vekta totalt havne på ca 2720gr. Det syns jeg kan stemme tålig bra i forhold til de andre her som bruker enda lettere motor og som ikke har måttet reparere med litt ekstra lim...
                                M.V.H
                                Melvin Øigaren

Comment

Working...