Announcement

Collapse
No announcement yet.

Test: Cessna 182 4 kanals elektrotrainer komplett

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Test: Cessna 182 4 kanals elektrotrainer komplett

    Har du noen spørsmål eller kommentarer, post dem her.

    Denne posten er relatert til denne artkkelen.

  • #2
    cassna

    heisan en i klubben vår har en ,og jeg kan godt anbefale dette
    flyet.
    meget enkelt å sette i sammen og flyr helt ok.
    skulle hvert børsteløs motor og lipo batteri men da har prisen hvert litt
    høyere.
    om du er nybegynner eller erfaren er det gøy å fly den,og
    ikke minst størelsen er perfekt.
    mann har den stående hjemme ferdig montert og kaster den i bilen
    stikker på stripa og flyklar tvert du er der!!!!!!!!

    mvh geir
    Mvh Geir Mogstad
    ---------------------------------------
    slapp av det kommer helt sikkert ned!

    Comment


    • #3
      Er helt enig med deg.

      Jeg flyr ikke veldig mange slike modeller, men denne er nett og koselig å fly. Passe liten og koster ikke skjorta.

      Tror det blir flygining til vinteren uten nese og hovedhjul. Bare la den fllyte og lande på buken

      Mye moro for penga.
      ____________________________
      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

      Comment


      • #4
        Dette høres jo nesten litt artig ut. Jeg har en far som pleier å være med meg når jeg flyr hjemme på gården i Lier og jeg bare tenkte dette kunne være noe for han for å komme igang igjen. Nesten 20 år siden han fløy sist. Også i tillegg så har jeg en samboer som sitter hjemme når jeg er ute med mine fly så kanskje dette kan bli en familie aktivitet med ett sånt fly?

        Kommer vel snart en til Lier regner jeg med...
        Mvh.

        Ole Chr. Espedal
        __________________
        Scale Warbirds of Norway
        www.scalewarbird.org
        __________________
        Kyosho Piper Cub
        Hangar 9 P-51 Mustang
        Great Planes Super Decathlon
        Hirobo Shuttle Plus
        Top-Flite P-40E Gold Edition
        Kyosho Jet Illusion
        Caimbrian Funfighter P-51 Mustang (Under Konstruksjon)
        Mini Mag (Trainer for min far)
        E-Flight AT-6 Harvard

        Comment


        • #5
          Dette var mitt første fly. For en nybegynner er dette flyet for tungt og har for liten motor. Takeoffen er for trang, da det er veldig fort gjort å stalle det og dermed går det rett i bakken.

          Isoporen er nesten som glass, er stiv og sprekker lett. Dette fører til mye unødig liming.

          Nybegynnere mener jeg bør styre unna. De som har kommet over det med å klare å holde ett fly i lufta, vil få ett fly som er billig, meget pent og som flyr pent (noe jeg fikk oppleve i hele 1 minutt)
          Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

          Comment


          • #6
            At isoporen er sprø er jeg enig med deg, men etter ganske mange runder med flyging og ganske mange landinger i litt rødt terrreng synes jeg flyet er slitesterkt. Uansett når man er helt ny så koster det deg skjorta å prøve å lære dette alene uten trainerkabel eller intensiv bruk av simulator.

            Og etter min mening er motoren mer enn sprek nok, mitt klatrer ut med masse autoritet og flyr egentlig overraskende fineloops og store høye wingover.

            Er litt interresant å høre hva andre har for mening om effekten?

            Ellers så er jeg helt enig med deg at det er ikke det beste valget til første fly, da vil jeg nok heller anbefale Wing Dragon Sportser som er betydelig mer slitesterkt. Det slippes ganske snart review av det her på mfn.
            ____________________________
            Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

            Comment


            • #7
              cessna

              har lite erfaring me elektrodrift men synes dette flyet har paselig med power,
              og vi har også hatt en del harde landinger og det har godt (kræsjett i klubbhuset,og i trær,og kant steiner)
              når det gjelder småe el fly som dette så er det nokk best å kaste det i vei!
              men vi har tatt av med flyet på asfalt og grus og det fungerer ok.
              men som sakt for å ta med seg for en liten flytur er dette perfekt,men
              som første fly er det kanskje ikke å anbefale,men jeg synes dette
              er ett godt fly for den prisen.

              mvh geir
              Last edited by extracap; 11-11-06, 19:25.
              Mvh Geir Mogstad
              ---------------------------------------
              slapp av det kommer helt sikkert ned!

              Comment


              • #8
                Originally posted by extracap
                skulle hvert børsteløs motor og lipo batteri men da har prisen hvert litt
                høyere.
                ser at denne har børsteløs og lipo
                Brikkebutikken.no - Norges beste LEGO utvalg! - Brikkebutikken

                gir den mer bang for buck enn 182'en? jeg er helt grønn når det gjelder rc fly men en videosnutt av en f27stryker i aksjon sperret opp øynene.

                leste at et slikt 3 kanals fly med elevon miks ikke er så lett for en n00b, så nå er jeg på jakt etter et godt nybegynnerfly.

                av videoene så ser det ut som det er mer futt i cessna 400. 182 så mer ut som en flyvende buss, men den er kanskje lettere å fly? kan noe av utstyret overføres til et eventuelt fly #2?

                vurderer også en e-starter (men de finnes ikke på lager noe sted?) og en optic 6 radio, men det er sure penger å bruke dersom jeg suger totalt og finner ut at rc ikke er noe for meg.

                Comment


                • #9
                  Begge Cessnaene har samme size, så hvis der ikke er store forskjeller i vingeprofilene bør dem fly ganske likt. Selvsagt vil du få mer guffe hvis du har en passende børsteløs i forhold til en børstemotor med samme vekta. Såfremt batteriet er godt nok...

                  Om du kjøper en Optic6 og kvitteringen viser at den bare er noen måneder gammel vil du få solgt den til en helt OK pris på RCMarked! Mange som vil ha brukt i den størrelsen. Så du vil ikke tape alt sånn uten videre. Eller kanskje du finner en brukt der selv?

                  En såpass liten modell vil trenge en del fart i takeoff og landing, men det er faktisk slik de fleste "skikkelige" flya flyr. Har man bare fløyet små ultralette depron-modeller har man kanskje lært seg å hovre osv men man kan ikke nødvendigvis fly! Kjenner det faktisk selv; når jeg har leka med små lette elektromodeller må jeg omstille meg litt for å fly modeller som flyr normalt... Huske å holde fart på landingene osv.
                  Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                  Comment


                  • #10
                    det står i manualen til cessna 400 at "flying weight" er 430g, altså 130g lettere enn den andre, og den er 10cm kortere, dette er vel bare fordeler (iallefall vekten)? i tillegg til børteløs motor og lipo batteri.

                    men sier du at batteriet er for dårlig? kanskje jeg misforstår

                    hva synes dere er det beste kjøpet?

                    takk for tipset om rcmarked. skal holde utkikk, men fant ingen optic idag.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by goebbels
                      men sier du at batteriet er for dårlig? kanskje jeg misforstår .
                      Neida, vet ikke hva batteriet er godt for. Sier bare at et rimelig LiPo KAN bli en faktor som begrenser effekten hvis det er anorektisk.

                      Lav vekt er gjerne en fordel, særlig i stille vær. Oppgitt vekt trenger ikke stemme med virkeligheten.
                      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                      Comment


                      • #12
                        den lenken i starten av artikkelen peker forresten til feil fly (wing dragon sportster).

                        tenker jeg utsetter flykjøp til vårsesongen. spare litt $$$ i mellomtiden så blir det ikke no jalla-opplegg

                        Comment


                        • #13
                          begynnte med dette flyet jeg og,klart det ble noen knall og fall i begynnelsen.men med litt trening så gikk alt mye bedre.jeg synest motorkraften er god nok.men i mine øyne er ikkje dette et fly for di helt ferskeste.flyet virker litt nervøst synes nå jeg.men 1200 kroner er denne pakka definitivt verdt
                          mvh jan sigurd røyseland

                          Comment


                          • #14
                            Ok for meg som nybegynner

                            Jeg kjøpte mitt Cesna for noen mnd siden og har sikkert hatt et par timer med flytid med dette flyet. Jeg hadde riktignok noen timer med trening på simulator først, og etter det har det kun vert et "par" smeller. At flyet er for porøst er det ingen tvil om, og det skulle absolutt ha vert børstløst oppsett.

                            Børsteløst oppsett blir ca 1000kr hvis du vil oppgradere etter en stund. Dette er priser jeg ha fått fra Elefun.no

                            Jeg holder for tiden på med å konstruere flottører for å se hvordan det blir, kan tenke med at det blir siste gang jeg ser flyet med børstløst oppsett tror jeg det blir nok power.

                            Slik som det er idag har jeg kun tatt av fra grus og asfalf og syns det er greit.

                            mvh Limpy

                            Comment


                            • #15
                              Grus og asfalt som underlag er bra for slike ferdigsett, siden dem i de fleste tilfellene har litt marginalt med power. På gress stilles helt andre krav til effekt, og mer effekt betyr jo som du har merket en merkbar merkostnad i forhold til den originale "pakkeprisen".
                              Flyet forsvinner vel ikke selv om du setter flottører på det Men det kan være en idè å forankre batteri og motor mot den sentrale delen av kroppen, for å unngå at det blir vekk hvis du treffet vannet hardt. Og husk at du må være kjapp å koble fra batteriet hvis der kommer vann inni systemet!
                              Flyr på på ferskvann kan man ofte berge elektronikken etter bading bare der ikke står strøm på.
                              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                              Comment

                              Working...
                              X