Announcement

Collapse
No announcement yet.

3,1 meter Xtreme Composite Extra 260

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Da har jeg fått meg et par timer på "rommet" igjen. Jeg skrev tidligere at jeg ville lage et servobrett av carbonfiber, og jeg gjorde det. Laminerte en 3mm kryssfinerplate med 200 grams duk på hver side. Etter at alt var herdet, var det tid for saging og tilpassing. Da gikk ting til hel... Carbonfiberen skilte lag med xfineren, og det hele ble kastet. Har ikke opplevd dette før, kan hende det var dårlig x finer, da den hadde en litt rar farge. Jeg mattet den ned og borret hull i den før jeg støpte, men det er mulig at fargen kommer fra noe olje greier. Da sitter det jo selfølgelig ikke. Kjøpte ny x finer idag, og laget like godt plata uten carbon. Det ser greit ut. Skal stive den opp på undersiden. Laget den så stor at det blir plass til 2 batterier, Powerbox og mottaker. Driver også og lager 8 fester, som jeg skal lime fast i skroget, for så å skru servoplaten i disse. Da har jeg muligheten til å ta den ut, om det skulle bli behov for det. Skal legge ut bilder av festene i morgen, når de er ferdige.
    Kjøpte meg kontursag i helgen, ble motivert av en annen tråd her, og den saga skulle jeg hatt for lenge siden. Å kappe tre med Dremel, er bad, for omgivelsene. Mye røyk og lukt. Kan nå sage ut navnet mitt i x fineren, er mulig jeg skjærer ut Extra 260 i servoplata. Denne skal forøvrig lakkes svart når den er ferdig tilpasset.
    Attached Files
    Knut Erik
    But it flies, so who cares??
    www.torqueroller.com
    Steikje galen
    www.skalamodellflyklubb.no
    www.teamflyingcircus.com

    Comment


    • #62
      Kontursag er ikke mulig å leve uten. Nå har jeg i tillegg "oppdaget" fresebord for Proxxon (Dremel-lookalike). Enda en flott sak for å fase av kantene på ting som skal limes inn i kropper der det er kurvet og ikke 90` på anleggsflater.

      Slett ikke umulig at det er oljefilm på fineren du prøvde å laminere, det kan komme etter noen års lagring! Men sjekk for sikkerhets skyld om der var noe galt med epoxyen du brukte. Jeg har opplevd at enkelte typer epoxy plutselig blir svært hard etter herding. Kan virke som den plutselig herder veldig fort slik at den ikke trekker ned i treverket. Du vil kjenne at den er hard som glass. I så fall må du ikke bruke den mer til bygging men få den i søpla.
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #63
        hvordan går det med byggingen?
        nærmer det seg jomfrutur,og skal du på fagernes med den?

        mvh geir
        Mvh Geir Mogstad
        ---------------------------------------
        slapp av det kommer helt sikkert ned!

        Comment


        • #64
          Hei du.
          Det står litt stille i påvente av motor, alle servoer er på plass og ferdig justert. Gjenstår å montere tankene og motor, og dette skal gjøres samtidig, da jeg vil lage et felles feste for tank over pottene. Og så må jeg montere inn gass servoen, men den skal sitte i domen, opg det er fort gjort. Har veid alle deler på flyet, inkl hver eneste lille skru, men ikke kroppen. Den ble for tung for min lille vekt som kun går opp til 3 kg. Men alt det andre kom på 8,7 kg. Tipper kroppen er rundt 4, og med en motor på ca 4 kg, blir ikke dette så ille. Men det får vi se etterhvert.
          Planen er å få flydd med denne på Fagernes, det er det jeg jobber imot, og om motoren dukker opp innen noen uker, er ikke dette noe problem.
          Knut Erik
          But it flies, so who cares??
          www.torqueroller.com
          Steikje galen
          www.skalamodellflyklubb.no
          www.teamflyingcircus.com

          Comment


          • #65
            I dag dukket endelig motoren opp. Jeg fikk et tips på nettet fra en kar i Australia, og endte opp med å kjøpe en brukt 3W 157 XIB2 derfra. Motoren ser spill ny ut, den har visstnok kun gått et par timer. Har satt motoren i flyet, og tilpasset eksoanlegget. Ble en del dremling i motordomen, så jeg kommer til å forsterke denne med 200 gr carbon matte i morgen. Har også laget noen enkle tankfester i 3 mm xfiner, som jeg skrur fast i det dobble spantet for understellet. Disse er nå tatt ut igjen, og ligger til tørk etter noen strøk med maling. Har også støpt inn noen fester for bakmontering av pottene i kroppen, siden det originale festet var noe høyt. Nå gjenstår det kun å feste tankene, montere inn en gass servo, denne skal plasseres i domen, for kort vandring til gass staget, og feste tenningsanlegget og tenningsbatteri med bryter. Og så må jeg ha en grom propell. Regner med at det meste skal være på plass i morgen til denne tid. Som dere ser av bildene, er det rimlig mye høyretrekk på motoren, ser nesten litt dumt ut, men vi får se om det må være så mye. Er mulig jeg kommer til å skimse den litt mot venstre etter hvert.
            Attached Files
            Knut Erik
            But it flies, so who cares??
            www.torqueroller.com
            Steikje galen
            www.skalamodellflyklubb.no
            www.teamflyingcircus.com

            Comment


            • #66
              He he, det høyretrekket så heftig ut

              Men, det må kanskje til på en sådan modell...

              Fint å se at det nærmer seg dåp
              Last edited by Jan_Petter; 20-02-07, 21:55.
              http://www.phoenix-rc.org/
              http://www.glamdalrck.net
              http://www.scalewarbird.org/
              ---------------------------------------------------
              Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

              Comment


              • #67
                Heftig høyretrekk på Yaken og..så de skal nok sikekrt vere slik

                LP
                Lars Petter Nesse

                Votec 322 40% 3W170cs
                Extra 330 40% 3W212cs

                Comment


                • #68
                  Sendte en liten PM til Bill Hempel idag, og han bekreftet det kraftige høyretrekket på modellen. Men han var interessert i å vite om jeg evnt kunne redusere det, da han var enig i at det ser litt rart ut. Har idag fått installert tankene, og fuel fillerne, samt montert og justert gass servoen. Det ble en Hitec 5945 MG på gassen, så da skulle den være grei
                  Når fruen kommer hjem etterhvert, blir det å montere domen og motoren, samt sette på eksos og koble alle slanger og ledninger til dette. Gjenstår nå kun å installere et tenningsbatteri, med bryter, og å få tak i noen som kan hjelpe meg å balansere. Skal også bestille en karbon prop i kveld, så jeg har den neste uke. Har en tre propell som kan benyttes under de første flightene. Etter væremeldingen å dømme, ser det ut til å kunne bli en test tur til helgen. Skal også sette ny tank i 2,6 meteren min, da den gamle hadde fått hull i seg. Har flyttet torpedoveggen 1,6 cm bakover, så nå flukter spinneren fint med cowlingen på den modellen.
                  Attached Files
                  Knut Erik
                  But it flies, so who cares??
                  www.torqueroller.com
                  Steikje galen
                  www.skalamodellflyklubb.no
                  www.teamflyingcircus.com

                  Comment


                  • #69
                    Da er flyet ferdig. Det tok sin tid, siden jeg måtte vente så lenge på deler/motor, men byggetiden er på 13 timer. Balanserte saken i kveld, og la på forhånd frem 3 punkt for CG. Ett i forkant vingerør, ett midt på vingerør og ett i bakkant på vingerør. Modellen balanserte 1,5 cm bak det bakerste. Tror egentlig ikke at det er så ille, da min erfaring med sånne modeller tilsier at balansepunktet skal veeeldig langt bak før det blir kritisk. Men kan for sikkerhets skyld, legge litt vekt i nesa de første turene, for å få det midt på røret. Det er ikke oppgitt noe balansepunkt, da det ikke finnes noen manual. Skal klistre på noen dekaler i morgen, samt gå over alt, og sjekke en siste gang. Så blir det muligens en luftetur iløpet av helga. Legger ved noen bilder fra hobbyrommet, der jeg har en liten "pose" med flyet.
                    Attached Files
                    Knut Erik
                    But it flies, so who cares??
                    www.torqueroller.com
                    Steikje galen
                    www.skalamodellflyklubb.no
                    www.teamflyingcircus.com

                    Comment


                    • #70
                      dette ser bra ut!!
                      vi må få full rapport etter jomfruturen,det er fasinerende
                      når det blir såpas stort.
                      her oppe venter vi på mildere vær og på att snøen skal bli
                      borte,sån att stripa blir tilgjengelig igjenn.
                      tror det blir flyging på ett islakt vann på søndag,det skal
                      bli gøy å fly litt igjenn,har ikke hvert i luften siden 1 januar.
                      er det noen i omegn(surnadal) som har lyst til å slå følge så bare send meg en pm.

                      men eagle lykke til med jomfruturen !

                      mvh geir
                      Last edited by extracap; 23-02-07, 10:42.
                      Mvh Geir Mogstad
                      ---------------------------------------
                      slapp av det kommer helt sikkert ned!

                      Comment


                      • #71
                        Joda, dere skal få vite alt. Regner ikke med å ha med kamera på første turen, den er jo ikke så spennende, men en liten video skal jeg nok få til etterhvert. Håper været holder seg i løpet av helgen, så tenker jeg at fuglen har fløyet i løpet av søndagen.
                        Knut Erik
                        But it flies, so who cares??
                        www.torqueroller.com
                        Steikje galen
                        www.skalamodellflyklubb.no
                        www.teamflyingcircus.com

                        Comment


                        • #72
                          Heisan,

                          Dette ser virkelig lovende ut, og du er jo i god rute til Fagernes Du rekker til og med å teste masse. (Alltid godt)

                          Skal bli gøy å se den i lufta !!

                          Lykke til on maiden
                          http://www.phoenix-rc.org/
                          http://www.glamdalrck.net
                          http://www.scalewarbird.org/
                          ---------------------------------------------------
                          Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

                          Comment


                          • #73
                            Hei Jan Petter. Det er hyggelig å få positive tilbakemeldinger på arbeid som blir gjort. Jeg vet ikke om du skal til Fagernes, men om du kommer dit får du iallefall se den i lufta. Jeg har ikke planlagt noen andre stevner ennå, siden det er usikkert med jobb for tiden, men jeg kommer til å reise på de stevner som er, i løpet av den tiden jeg er hjemme. Har jo en skala modell, for de stevner der den passer best
                            Knut Erik
                            But it flies, so who cares??
                            www.torqueroller.com
                            Steikje galen
                            www.skalamodellflyklubb.no
                            www.teamflyingcircus.com

                            Comment


                            • #74
                              Javel.
                              Det ble ikke flydd noen Extra på søndag, da jeg ikke hadde skikkelig bryter til tenninga. Denne er nå montert, og det ser ut til å skulle la seg gjøre å fly doningen i morra.
                              Last edited by Eagle; 27-02-07, 17:36.
                              Knut Erik
                              But it flies, so who cares??
                              www.torqueroller.com
                              Steikje galen
                              www.skalamodellflyklubb.no
                              www.teamflyingcircus.com

                              Comment


                              • #75
                                Da har vi flydd
                                Og det må jeg si; dette er det beste flyet jeg noensinne har flydd med. Kan vel egentlig ikke beskrive det, det må oppleves. Fløy 5 turer a 15 min, og alt fungerte perfekt. Eneste jeg må korrigere er opptrekket på motoren. Den må ha mer opptrekk, men det visste jeg egentlig, da jeg har lest på et annet forum at de trenger det.
                                Så iløpet av kvelden skal dette ordnes, har allerede tatt av motoren, så i morgen ser jeg frem til mer flyving med denne fantastiske maskinen. Jeg sitter bare og klør etter å prøve mer. I morgen skal vi filme litt og ta noen bilder. Torque rollen satt som et skudd, og med litt mer flyving skal jeg nok skru sideroret ned i snøen på Fagernes. ( skryte skryte )
                                3 modeller igjen, så førstemann til mølla.
                                Knut Erik
                                But it flies, so who cares??
                                www.torqueroller.com
                                Steikje galen
                                www.skalamodellflyklubb.no
                                www.teamflyingcircus.com

                                Comment

                                Working...
                                X