Announcement

Collapse
No announcement yet.

PA Katana MD byggetråd, full pakke fra FX Hobby!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Gleder meg som en unge til pakken med Katana MD lander på postkontoret hvor jeg bor. Dette blir helt rått å fly tenker jeg Har bestillt Full pakke med servoer og det hele. Har også gått til innkjøp av Spektrum DX7 sender så detta blir nok en konge kombinasjon
    Last edited by gixxer1000; 30-07-07, 17:19.

    Comment


    • #17
      Jeg rakk å starte i går, motor er skrudd på plass og vingeservoer med linking er på plass. Siste dag på jobb før jeg går v på fri nå så da er sjansen for å bli ferdig med den ganske god !
      ____________________________
      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

      Comment


      • #18
        Jeg er i gang med byggingen jeg og, og drister meg frempå med noen betraktninger og bilder.

        I monterings/bruksanvisningen til flyet er det beskrevet en i utgangspunktet genial måte og åpne opp betrekningen der det trengs. Man bøyer ut en ende på en binders, bruker et stearinlys eller en annen varmekilde til å varme opp bindersen, og man "skjærer" så betrekningen med denne varme bindersen. Genialt da det forsegler kuttet i betrekningen samtidig som man skjærer, litt kjipt å måtte varme opp bindersen i 10 sekunder for å bruke den i 5. Da jeg var tilstrekkelig lei av dette, samt etter at jeg hadde sølt stearin på staben, dyttet jeg heller bindersen inn i en loddebolt. Funket bedre. Jeg tok alle åpninger i et jafs når jeg først var i gang.

        Vingene er så vidt nevnt tidligere, og hengslingen er rett og slett genial! Blir ikke enkelt å fikse om noe ryker, men PA er kjent for å ha god støtte med reservedeler om noe skulle skje.

        Når hull til vingerør med mer var skåret ut, var det på tide med prøvemontering i stua. Jeg ble overasket over størrelsen, sist gang jeg bygde fly til 3S/2100 lipo pakker hadde flyene vingespenn på 90cm til meteren, dette var betydelig større. Positivt!
        Attached Files
        Audun

        Comment


        • #19
          Etter at prøvemontering var unnagjort, og jeg hadde brukt litt tid på å løpe rundt med flyet mens jeg lagde flylyder, fortsatte jeg med montering av understell, liming av stab og vert stab, samt hengsling av side og høyderor.

          Det var meget enkelt å få staben riktig på plass da det er laserskjert hull som er synlige gjennom den transparente undersiden av staben, og disse hullene skal ha samme avstand (ca 1 mm fra kroppen) rundt om når ting er satt i rett posisjon. Vert staben trer man nedi et ferdig spor, passet perfekt. Stab og vertstab limes enkelt på plass med tynn ca.

          Det står i monteringsanvisningen at man må lagge hull til CA hengslene på stab og høyderor og vert stab og sideror selv, men på min modell var dette allerede gjort. Bare åpnet opp snittene litt ekstra med en skalpell, og det gikk som en lek å hengsle disse rorene.

          Montering av balanserorsservoer gikk lett, og de anbefalte servoene passet som forventet rett i åpningene. Alle rorhorn og støtstenger er forøvrig i karbon og av meget god kvalitet.

          Så langt har jeg brukt omtrent 3-4 timer på monteringen, fortsetter det i dette tempoet er jeg ferdig til helgen.
          Attached Files
          Last edited by AudunT; 06-08-07, 20:33.
          Audun

          Comment


          • #20
            Vingene

            Balanserorene er allerede ferdig linket og det trengs bare å montere servo, lime rorhorn og tilpasse karbonlinkingen. Her er den ene enden klar mens du i andre enden trenger å tilpasse, binde med tråd og bruke CA og i etterkant krympe på krympestrømpe.
            Attached Files
            ____________________________
            Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

            Comment


            • #21
              Stab

              Enkel og rask montering. Pass på å tre ting på plass i riktig rekkefølge !

              Som Audun nevnte, alignment hull under staben gjør jobben med å få det rett enkel. Dobbeltsjekk mot vingetuppene og senter av cowling/motorfeste.
              Attached Files
              ____________________________
              Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

              Comment


              • #22
                Sideor og halehjul

                Halehjulet ser spinkelt ut, men jeg monterer det som er orginalt. Det limes til sideroret med epoxy og blank tape over.

                Sideroret hengsles med CA og linking er som forøvrig med unntak av at det er pull-pull løsning som ser bra ut og fungerer bra.

                Under buken bak skal det kuttes ut film for å øke gjennomstrømningen av luft i kroppen.
                Attached Files
                ____________________________
                Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                Comment


                • #23
                  Motorbukk

                  Motorbukken er ferdiglimt, sjekk over alle skjøter før den limes med epoxy mot kroppen og sikres fra innside og utsiden med karbonstenger som stikkes gjennom kropp og motorbukk.
                  Attached Files
                  ____________________________
                  Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                  Comment


                  • #24
                    Småting gjenstår. Alle ror er justert i henhold til angitte utslag og det er kun å skru fast hjul, cowling, lime scoop og sjekke Cg så er den flyklar.

                    Det blir testlighter uten hjulkåper da jeg flyr på litt røft gress for tiden.
                    ____________________________
                    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                    Comment


                    • #25
                      Er det noen av dere som har testet denne flotte maskinen enda?
                      og i så fal, hva synes dere?
                      Vurderer å kjøpe en som erstatning til min Hyperion YAK 55SP 25e som landet via et tre siste helg.
                      Terje Fagermoen
                      Phoenix RC Club - AHMHK - OHK
                      Rave ENV Nitro VBar - Rave ENV Nitro VBar - JR DSX9 - Depron tjafs

                      Comment


                      • #26
                        Jeg har flydd min totalt 5 pakker nå, er meget fornøyd. Har vært mye vind når jeg har flydd, så jeg kan ikke si så mye fornuftig om flyegenskapene enda. Kan si mer når jeg har flydd den mer i bedre forhold, forhåpentligvis i morgen.

                        Mtp byggingen er det et flott byggesett, eneste jeg har å utsette noe på er de medfølgende skruene til å feste cowling og hjulkåper. Elendig kvalitet, skapte endel frustrasjon.
                        Audun

                        Comment


                        • #27
                          Har nå prøvefløyet min også og må si meg særdels godt fornøyd. Vindstille og perfekte forhold.
                          Modellen krevde ingen trimming, fløy første runden med CG litt godt fremme og da vingevaglet den litt, men med justert CG så er det den desidert mest stabile flymaskinen jeg har flydd. Helt rå sakteflygingsegenskaper og den var i bakkehover på første LiPO pakka. Og med en vekt på 860 gram så er det klart at den vil fly lett og pent.

                          Review og flere oppdateringer følger
                          ____________________________
                          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                          Comment


                          • #28
                            Da er artikkelen ute

                            (MFN) ModellflyNytt.no
                            ____________________________
                            Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                            Comment


                            • #29
                              Har själv en PA Katana MD från FX Hobby, och har flugit den sedan augusti. Den blev en uppföljare till min PA Katana Mini och den flyger helt otroligt bra, rekomenderas. Mycket bra service/support från FX hobby.
                              Michael.
                              Attached Files
                              Last edited by zeta; 28-10-07, 14:50. Reason: bild
                              Michael W

                              Comment


                              • #30
                                Den har allerede fått kjenne på litt tøffe manøvre og da jeg etter endt flyging skulle putte den i bilen så jeg at karbon-høyderors linken var dratt litt ut av selve roret. Jeg dro hjem og skar ut hele saken og fant ut at om jeg slipte den litt ned ville jeg få den lenger inn og den ville stikke ut på andre siden hvorjeg kunne låse den med en tynn karbonstang da det allerede var ett passende hull i karbonet, da burde alt være festet godt.

                                Jeg antar at jeg har vært litt uheldig med limblandingen da masen faktisk kjentes litt seig ut.

                                Legger med ett bilde, desverre av medium kvalitet
                                Attached Files
                                ____________________________
                                Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                                Comment

                                Working...
                                X