Announcement

Collapse
No announcement yet.

ARC Cessna med Elektro

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • ARC Cessna med Elektro

    Jeg hadde planer om en bygge-blog til denne modellen, men det ble til at jeg skriver litt om den etter på heller

    Jeg var litt usikker på hvilke motor jeg skulle sette på, men som vanlig så blir det litt "over-kill"

    Jeg satte i en HXT 50-65B 350kv, den skal dra modeller på opp til 10kg. Jeg regnet med at det skulle holde.
    Så ble det en hexTronik PRO 80A BESC regulator.

    På batterifronter så er jeg ikke sikker på hva jeg skal bruke enda. Jeg har prøvd med ett HXT D9 G2 2300mAh 5S 20-30C. Det ble brukbar guffe med en 13x8 prop, men fant fort ut at den propellen ble for liten. Så jeg prøvde med en 14x8, det bøe bra. Men jeg fikk ikke tatt modellen opp i lufta. det begynte å regne
    Jeg satte på en 15x10 prop mens modellen stod på stuebordet, og det ble vindfullt h ehe
    Men problemet med den propellen er at det er minimal kraring fra propellen til bakken.. Da er nok denne modellen best egnet på asfalt. Men jeg har planer om en treblader på 13x10, kanskje det blir betre? Noen meninger der, kanskje?

    Tilbake til batteri, så har jeg to stk Flightpower Evo25 V-Power 3s1p 2170mAh, hvis jeg seriekobler disse, vil ikke det da bli bra??

    Ang vekt på modellen så er den nå 3565g, og det er ikke så verst. Med den vekta så kan en godt ha litt mindre motor, vil jeg tro...

    SKal legge ut noen bilder straks...
    Last edited by nettulven; 29-11-07, 16:52.
    Thomas Molnes
    Ålesund og Omegn Modellflyklubb

  • #2
    Bilder

    Her er noen bilder som ble tatt under montering av motoren.

    det eneste som er "problemet" er at jeg får ikke motoren ut igjen etter at jeg har limt torpedoveggen. Ei god løsning kan være å skru torpedoveggen. Men jeg tror ikke du vil få ut motor og torpedovegg uansett. En vil ikke få veggen med montert motor forbi den plata som servoene er montert på..

    Så løsningen kan vel være å lage ei luke eller noe som en kan ta ut motoren på.. Men dette blir ikke gjort med meg før jeg evt trenger å ta den ut, noe som forhåpentligvis aldri skjer
    Attached Files
    Thomas Molnes
    Ålesund og Omegn Modellflyklubb

    Comment


    • #3
      Mer bilder

      Jeg fikk ikke tatt skikkelige bilder i dag.. Hadde ikke med rette kamera i dag.

      Batteriet skal ligge rett bak torpedoveggen. Flyet er ikke helt ferdig enda. Skal lime på den delen som er der som potta til Nitro-motoren er til vanlig. Og jeg skal ha på dekaler i dag..

      Ang servoer så her jeg brukt standard 422 servoer, og en 8 kanals mottaker.. Kan få litt mindre vekt med en lettere mottaker, men jeg ser ikke hensikten med det på denne modellen..

      Hvis det er noen som har meninger, eller ideer til meg, så er jeg åpen for det

      Spesielt ang batteriet, propeller, og hvordan jeg skal løse det med å, etterhvert få motoren ut igjen .. he he
      Attached Files
      Thomas Molnes
      Ålesund og Omegn Modellflyklubb

      Comment


      • #4
        Feil motorvalg

        Jeg tok jaggu meg feil ang motorvalget mitt.. Jeg har ikke så veldig peiling på elektro, det viste seg iallefall nå

        350Kv er alt for lite. Da må jeg til med enda flere celler og større propell. Og det går ikke på en ARC Cessna.

        Så det jeg må gjøre nå er å bytte motor, til en som er mindre, men med mer Kv.

        Nå skal jeg prøve med en HXT 50-55B 600kv Brushless Outrunner

        Det vil etter mine beregninger gi ca 11000 omdr. med 5celler. Da vil jeg kunne bruke en 13x8 prop, samme som jeg har på fuel-modellen med .91 4T. Den 4T har vel ca 11000 omdr. synest jeg å huske...
        Thomas Molnes
        Ålesund og Omegn Modellflyklubb

        Comment


        • #5
          Originally posted by nettulven View Post
          Det vil etter mine beregninger gi ca 11000 omdr. med 5celler. Da vil jeg kunne bruke en 13x8 prop, samme som jeg har på fuel-modellen med .91 4T. Den 4T har vel ca 11000 omdr. synest jeg å huske...
          Husk at de 11000 omdreiningene er ubelastet, og RPM vil synke kraftig når du bolter på en propell! .91 snurrer vel på 11000 med propell ja? Det vil med andre ord si at du enten på ha en større propell, eller en motor med enda vassere Kv.

          Jeg vet ikke hvilken Volt du har gått ut i fra med ditt regnestykke, men du har ganget med for mange Volt. Goe batterier ligger på rundt 3,3-3,5 V pr. celle under belastning. Det vil med andre ord si at du vil få rundt 10000 RPM uten propell, og når propellen kommer på kommer du til å ha 7-8000 (har ikke regnet på dette tallet!)
          Last edited by william123; 30-11-07, 16:56.
          William Jul Ringkjøb
          Bodø MFK

          If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

          Comment


          • #6
            Originally posted by william123 View Post
            Husk at de 11000 omdreiningene er ubelastet, og RPM vil synke kraftig når du bolter på en propell! .91 snurrer vel på 11000 med propell ja? Det vil med andre ord si at du enten på ha en større propell, eller en motor med enda vassere Kv.

            Jeg vet ikke hvilken Volt du har gått ut i fra med ditt regnestykke, men du har ganget med for mange Volt. Goe batterier ligger på rundt 3,3-3,5 V pr. celle under belastning. Det vil med andre ord si at du vil få rundt 10000 RPM uten propell, og når propellen kommer på kommer du til å ha 7-8000 (har ikke regnet på dette tallet!)
            He he... Ja, det ante meg at dette regnestykket mitt ble for lett.. he he

            Men jeg får prøve å se hva det blir når jeg får på propellen
            Thomas Molnes
            Ålesund og Omegn Modellflyklubb

            Comment


            • #7
              W123 har nok rett... Jeg får gjerne rundt 65-72% av RPM sammenlignet med den teoretiske kV på belastet motor, innenfor "best effektivitet"-området.

              11000RPM med 13x8 glow. Da får du nok samme effekten med knapt 8000RPM og E-propell. Langt mer effektiv.

              350 som kv... begynner å funke omtrent ved 7S LiPo og oppover i en sportsmodell.

              Du trenger rundt 800Watt inn for OK flyegenskaper. På 5S må du laste til minst 45A.
              6S2170 kan brukes, men da ligger du høyt i last/ampere. Rundt 40A.
              Min egen tommelfingerregel sier at å laste med 10C gir grei flytid for sportsbruk, ikke spesielle kjappe saker og 3D da... Så du burde hatt et 4500mAh batteri.

              Hvorfor satte du ikke T-mutre eller islagsmutre på innsiden av torpedoveggen? Da kan du skru løs hele motoren forfra
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

              Comment


              • #8
                Originally posted by joo View Post

                Hvorfor satte du ikke T-mutre eller islagsmutre på innsiden av torpedoveggen? Da kan du skru løs hele motoren forfra
                Ja, si det.. Tenkte ikke så langt denne gangen nei.. h ehe
                Thomas Molnes
                Ålesund og Omegn Modellflyklubb

                Comment


                • #9
                  Skjønner ikke helt hva som er problemet?
                  Hvorfor gjøre ting vanskligere enn de er?
                  En elmotor er gjerne oppgitt i watt. Vel 700 watt tilsvarerer 1 hk. For å funke ordentlig, så krever denne modellen ca 1,5 hk 4 takt, dvs ca 1000-1200 watt.
                  Så er det så enkelt, at å lese ut fra manualen til en motor hvilken propell kombinert med hvilke batteri som trekker denne effekten ut av motoren.
                  Så vidt jeg kjenner til, så er ca 13x8 propell passende propell (bakkeklaring osv) til denne modellen.
                  Da er det vel bare å velge en motor (med passende kv)og et batteri (antal celler) som trekker denne effekten ut, når man bruker en slik størrelse propell?
                  Da vil rpm havne der det skal, i praksis 10-11000 rpm.
                  Verre er vel ikke verden ?

                  olle

                  Comment


                  • #10
                    Hvorfor gjøre det lett når man kan gjøre det komplisert hehe he

                    det størst problemet er vel at jeg vet for lite om elektro enda, og har kjøpt litt feil motorer

                    Men den jeg satte på i dag, skal nok gjøre susen
                    Thomas Molnes
                    Ålesund og Omegn Modellflyklubb

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by nettulven View Post
                      Hvorfor gjøre det lett når man kan gjøre det komplisert hehe he

                      det størst problemet er vel at jeg vet for lite om elektro enda, og har kjøpt litt feil motorer

                      Men den jeg satte på i dag, skal nok gjøre susen

                      Blir du hekta på elektro får du nok bruk for "overskuddsmotoren" en gang alikevel...
                      Se på det som en fremtidig investering.

                      - Også synes jeg det er en spennende modell du har som prosjekt!

                      Mvh Einar - som lærer av denne tråden som bare det...

                      Comment


                      • #12
                        Jeg har to slike "overskuddsmotorer". En Axi 4030/16, og en HXT motor.. Men jeg skal nok finne en modell å sette de i.

                        Har kikket litt på denne : 404 Not Found

                        det blir neste elektro prosjekt, når jeg er fornøyd med Cessna´n
                        Thomas Molnes
                        Ålesund og Omegn Modellflyklubb

                        Comment


                        • #13
                          Da er dagens flytur utført.. Det gikk så som så... he he Jeg tror jeg skal bytte navn fra Nettulven til Cessna-planter.. he he

                          Men over til flyets utførelser. Jeg syntest at første turen var dårlig. Det var ikke mye futt i det. Men det er noen som sier at nye lipo-batteri trenger et par ladinger før de har den "futten" som du skal ha.. Stemmer dette?

                          Andre turen så gikk flyet mye betre, men fremdeles ikke så godt som jeg hadde håpet.
                          Motoren jeg brukte nå var en HXT 50-55B 600kv, med 5 cellers HXT batteri, og 13x8 propell.

                          Men på to steder i det området jeg flydde så fikk jeg problemer med flyet. ene stedet så "fjusket" motoren, akkurat som en fuel-motor gjør av og til.
                          Det andre stedet så ville ikke rorene reagere som de skulle og flyet gikk i spinn. Første gangen gikk det bra, andre gangen endte flyet på snuten i bakken.. Men jeg hadde laget ei motorluke på flyet, den løsnet, og gjorde at det ble lite skader. Så denne luka var helt ideel i en kræsj..

                          Jeg skal prøve mer i morgen, og håper på at det stemmer de ryktene jeg hører at batteriene trenger å bli brukt noen ganger før de vil yte.

                          Ang forstyrrelsene, er det noe i de ryktene at det er mer forstyrrelser med Hitec enn f.eks Futaba. Der er folk som har hatt problem med flyene sine på samme stedene som jeg hadde problem i dag, men bare med elektrofly?? Men når du skiftet til Futaba, så er problemet borte?

                          Men alt i alt så er Cessnaen nydelig til elektro.. Jeg ser frem til at jeg skal få dette oppsettet til å slå til
                          Thomas Molnes
                          Ålesund og Omegn Modellflyklubb

                          Comment


                          • #14
                            Hmmmmm.... bra du fikk det opp i luften men jeg begynner å tvile mer og mer på mitt eget planlagte oppsett får litt mere vekt siden jeg skal benytte floats. Men har heldigvis en DX7 med 2:4 Ghz systemet så jeg håper iallefall å slippe unna el forstyrrelser. Skal ha elektro oppsett i mitt uansett om jeg må kjøpe meg en annen motor. Var inne på sidene til http://rcnet.no/b2b/index.php?cPath=23_37 så motor skal jeg vel få tak i. Har flere mindre Dualsky motorer og synest de er helt topp, fornuftige priser er det også. Så vi får se hva utfallet blir. Skal prøve mitt oppsett med litt større propell en 13x8 først
                            Ronny Strand
                            Brønnøysund

                            Comment


                            • #15
                              Hei

                              Hvor varme var batteriene ? Lipo liker ikke kulde.

                              Alltid kjedelig når det går i bakken. Elektro er noe mer utsatt for glitch enn fuel.
                              Årsaken til dette er støy.
                              - Støy på spenningen fra BEC kretsen til mottakeren.
                              - Elektromangnetisk stråling fra motor / Esc .

                              Jeg har en extra hvor jeg måtte sette inn mottager batteri for og få bukt med problemene. Det vikitgste er trolig at man plasserer mottageren så langt bak som mulig.

                              Ta en range sjekk mens motoren går . . .
                              Kjetil
                              oops: . . ! . .

                              http://www.vingmfk.com

                              Comment

                              Working...
                              X