Announcement

Collapse
No announcement yet.

ARC Cessna med Elektro

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    strabo skal du lage fester til flottørene selv?? eller er de noen butikker som seler slike som du skal ha på cmpro cessna`en??
    Delta force anilator 53 m Quickdraw 26ccm pioneer. SS66 M SG 35cc. Lynx 2m.Extreme Flight MXS 48".og Futaba 4PX . JBA 56 3.5m el Carbon seiler.
    På vei inn i Hangaren.
    Lyst på. F5B m cheapo oppsett i. Nan Omega 2.4m F5j. 1/4 DG808S 4500mm

    Comment


    • #47
      Leter selv etter løsning der. Fant disse flottørene hos nortrading.

      404

      De er avbildet med noen fester men har ikke undersøkt nærmere. Skal montere flottørene på ARC Cardinalen i første omgang og prøve CMPRO Cessna`n med vanlig understell.
      Ronny Strand
      Brønnøysund

      Comment


      • #48
        Originally posted by straro View Post
        Dette var oppløftende Siden jeg nå har samme fly, motor, batteri og esc. Bare at jeg bruker spectrum DX7 istedet. Bra du ble kvitt elektro forsyrrelsene Synd med krasjen da. Istedet for å kjøpe et nytt Cardinal ville jeg ha vurdert cmpro Cessna 182 Skylane 50 (helt utrolig flott fly, fikk mitt nettopp) Skal ha flottører på Cardinalen og hjul på cmpro Cessna`n. Begge med elekro selvfølgelig Håper det blir mindre travelt etter jul og tid til montering. Fikk realFlight G4 idag får kose meg med det før jula

        Nei, jeg liker alt for godt denne Cardinalen Det blir nok den neste gang også.. Og jeg har et par stk som ligger i kassene sine på hobby-rommet også..

        Ja, det var deilig å få denne modellen til å fly som jeg hadde håpet.. Ble litt skeptisk til å begynne med, men det meste var brukerfeil. Og disse forstyrrelsene fikk jeg fjernet med det nye 2.4Ghz-systemet..

        Jeg har fikset flyet igjen nå, så det er klart il å fly i morgen.. Litt snålt, siden jeg amputerte snuten på det.. he he
        Thomas Molnes
        Ålesund og Omegn Modellflyklubb

        Comment


        • #49
          Originally posted by nettulven View Post
          Men den motoren som jeg bruker, 5 celler, og 14x8 Glow propell, så bruker det litt lengre rullebane på take-off, men når det kommer i lufta, så flyr det rett opp, uten problem
          Bruker du fortsatt HXT 50-55B 600kv motoren, eller har du byttet den ut?
          Nye erfaringer med el-propeller i motsetning til glow?

          Ben_E
          Ben-Erik Ness
          Bergen Modellflyklubb

          Go FASST or go home... ..build to fly not to crash

          www.hang.no - Norges nyeste RC-seilflyside med egen database over flysteder!


          http://www.bmfk.no
          http://www.jetsofbergen.no

          Comment


          • #50
            Både ja, og nei.. Den motoren er topp på CessnaŽn. Men jeg var litt dum, og cessnaen gikk i bakken. Jeg trodde motoren var OK etter den kræsjen, så jeg fikset flyet, og prøvde igjen. Men det viste seg at akslingen hadde fått seg en smell, og den var mest sannsynlig skjev. Dette gjorde at denne motoren skar seg.

            Men jeg har en ny motor, av samme type, som skal på igjen. Denne motoren var super til min Cessna, med 5 cellers batteri.

            Ang propell så er det nok delte meninger om hva som funker best. Av de typene jeg prøvde, så likte jeg best glow-propeller på denne..

            Det er de som mener at el-propell er et betre valg, pga at de er lettere for motoren, og du vil få mer omdreininger. Men jeg målte min på bakken, med en 14x8, og 5celler.. da hadde den 9500rpm, og med 6celler, rundt 12000rpm...

            Jeg skulle prøve en 13x8 tre-blader, da motoren gav seg.. så det rakk jeg ikke..

            Men jeg har flere elektro-motorer, så det blir vel en cessna til snart, med elektro Jeg har igrunn bare å lage en ny front på den Cessnaen som gikk i bakken, og sette på ny motor, så er den klar igjen
            Thomas Molnes
            Ålesund og Omegn Modellflyklubb

            Comment


            • #51
              Originally posted by nettulven View Post
              Jeg bruker en Hitec Eqlipse, og en Hitec 8ch mottaker.
              QPCM går jeg ut fra? Den mottageren må ha ha andre problemer i tillegg til dårlig rekkevidde/glitching dersom du klarte å fly rundt og lande, samtidig som throttle var låst på 60%.
              Fred Larssen

              Comment


              • #52
                Originally posted by flarssen View Post
                QPCM går jeg ut fra? Den mottageren må ha ha andre problemer i tillegg til dårlig rekkevidde/glitching dersom du klarte å fly rundt og lande, samtidig som throttle var låst på 60%.

                Nei, jeg vet ikke helt hva som var problemet her.. Jeg har testet den mottakeren nå, på andre modeller, men uten et eneste problem. Men siden det var så mange uforklarlige problemer med den CessnaŽn, så gikk jeg over til Futaba, og 7C FASST.

                Etter at jeg gikk over til 2.4Ghz, så forsvant alle problemer med modellen.. Den fløy uten et eneste problem. Men jeg var litt dum, og måtte ha meg en "siste tur". Enda jeg visste at Lipo-batteriet begynte å bli tomt.. Eller rettere sagt, jeg hadde flydd to turer tidligere med det, og regner med at jeg skulle klare en liten en til.. Men det gikk tomt etter en lowpass, og midt i ei stigning rett opp.. Og det kom ikke mange meterne før det snudde nasen nedover, og fikk ikke nok fart til at jeg fikk flatet ut.. Så det gikk med nasen rett i isen..

                Men det var egen dumskap, og ikke modellens, eller radioutstyrets feil...

                Men hva som egentlig var galt med kommunikasjonen, fly og radio.. det aner jeg ikke.. Og kommer vel aldri til å få vite det heller..
                Thomas Molnes
                Ålesund og Omegn Modellflyklubb

                Comment


                • #53
                  Originally posted by straro View Post
                  Istedet for å kjøpe et nytt Cardinal ville jeg ha vurdert cmpro Cessna 182 Skylane 50 (helt utrolig flott fly, fikk mitt nettopp)
                  Hei. Er i ferd med å ferdigstille min CMPro Cessna 182 Skylane 50. En fantastisk flott detaljrik modell som jeg med skrekkblandet fryd gleder meg til å få i lufta. Men leter litt etter lysutstyr til modellen. Har du noe erfaring med rc-lysoppsett?
                  Tom Kiil
                  Nytt medlem av Tromsø Modellflyklubb
                  ------------------------------------
                  Den som intet våger, intet vinner.
                  Har gjort unna de første flyturene, og mekker ihop igjen.
                  ------------------------------------
                  CMPro Cessna 182 Skylane ARF 50
                  Tiger Trainer 40 MKIII
                  Futaba T6EX 2.4GHz FASST
                  OS MAX 55 AX
                  OS MAX 46 LA

                  Comment


                  • #54
                    Cmpro Cessna

                    Hei Godtfolk
                    Grattis til TomAir med et kjelmpflott fly. Har en slik som er convertert til electro.
                    Har satt lysanlegg på den med strobe og det hele...Ligner litt på Las-vegas hehe.
                    Har bare hatt den oppe 5-10 ganger og jeg synes den er litt tung...Pass bare og ha lagt inn dybderormix når du setter på flaps...Første landing ble gjort uten flaps og hjulene tok nedi stripa etter ca.10m Og helt i enden av stripa (da etter 100m) svingte jeg og det var så vitt den tippa nedi med vingen...Så kan bare si at modellen trenger speed...Ble attskillig bedre når flaps ble brukt...Har vel over 20 fly, og synes denne er litt "tricky" og lande..
                    Men det går sikkert bra...Ikke la deg bli skremt..
                    Kan nevne og at neseleggen er i mykeste laget...Kokt spagetti...Og det problemet har jeg lest i div.forum...
                    Når det gjeld lysanlegget så kjøpte jeg det på e-bay i fra England..vil jeg mene og huske
                    Strobe+rød/grønn i vingene. Og tail og buk hvit blink..Og to landingslys..På RX...

                    Vel får bare ønske deg lykke til...

                    Mvh V.Lorentsen
                    Attached Files

                    Comment


                    • #55
                      Her finnes det en del lys. Men det er bare å søke litt så finner man det sikkert rimeligere. Har fortsatt ikke fått montert i hop mitt, det ligger trygt i esken under sengen. Og ehh erfaring med lys oppsett nei. Har satt lys på et Stryker C og på et Wilga. Bare navigasjon og ikke egne landingslys med bryter, men det ordner du lett med utstyr fra feks denne siden. Lykke til

                      Siden finnes ikke
                      Last edited by straro; 01-01-09, 19:54.
                      Ronny Strand
                      Brønnøysund

                      Comment


                      • #56
                        Originally posted by Deltadeville View Post
                        Hei Godtfolk
                        Grattis til TomAir med et kjelmpflott fly. Har en slik som er convertert til electro.
                        Har satt lysanlegg på den med strobe og det hele...Ligner litt på Las-vegas hehe.
                        Har bare hatt den oppe 5-10 ganger og jeg synes den er litt tung...Pass bare og ha lagt inn dybderormix når du setter på flaps...
                        Men det går sikkert bra...Ikke la deg bli skremt..

                        Vel får bare ønske deg lykke til...

                        Mvh V.Lorentsen
                        Takker for det Deltadeville
                        Ser du er fra Tromsø. Kommer fra Storfjord og her e d ikke så mange som flyr rc som jeg har registrert. Gleder meg til det blir forhold på Breivikeidet.
                        Har hørt og lest litt om Cessnaen og det du sier om at modellen er "litt tung" stemmer nok. Har en OS 55 AX-motor og det gjør jo heller ikke modellen lettere. Men vi får da bare prøve.
                        Er heller ikke sikker på hva du mener med "dybderormix". Holder det ikke med flapsen da?

                        Er helt nybegynner også så jeg vurderer å skaffe meg en 4-kanals "trainer" bare for å få følelsen med dette.
                        Tom Kiil
                        Nytt medlem av Tromsø Modellflyklubb
                        ------------------------------------
                        Den som intet våger, intet vinner.
                        Har gjort unna de første flyturene, og mekker ihop igjen.
                        ------------------------------------
                        CMPro Cessna 182 Skylane ARF 50
                        Tiger Trainer 40 MKIII
                        Futaba T6EX 2.4GHz FASST
                        OS MAX 55 AX
                        OS MAX 46 LA

                        Comment


                        • #57
                          Originally posted by straro View Post
                          Her finnes det en del lys. Men det er bare å søke litt så finner man det sikkert rimeligere. Har fortsatt ikke fått montert i hop mitt, det ligger trygt i esken under sengen. Og ehh erfaring med lys oppsett nei. Har satt lys på et Stryker C og på et Wilga. Bare navigasjon og ikke egne landingslys med bryter, men det ordner du lett med utstyr fra feks denne siden. Lykke til

                          Siden finnes ikke
                          Takk for den. Blir spennende å se hva som kan brukes herfra. Har sett litt på denne siden:

                          New Document
                          Tom Kiil
                          Nytt medlem av Tromsø Modellflyklubb
                          ------------------------------------
                          Den som intet våger, intet vinner.
                          Har gjort unna de første flyturene, og mekker ihop igjen.
                          ------------------------------------
                          CMPro Cessna 182 Skylane ARF 50
                          Tiger Trainer 40 MKIII
                          Futaba T6EX 2.4GHz FASST
                          OS MAX 55 AX
                          OS MAX 46 LA

                          Comment


                          • #58
                            Hei. Nei kor arti

                            Kansje litt off topic dette men.men
                            Yepp. kjøpte cessnaen til og mekke på til påsken 08 vist det ble møkka-vær...Og etter det jeg kan huske ble det det...Maiden ble vel tatt først ute i mot sensommeren på Breivikeidet..Og har power i bøtter og spann..Som seg hør og bør er man jo alltid litt "shakey" i beina på maiden-turene..Men er vel ikke alene om det
                            Vel...Etter noen minutter sku jeg teste flapsen...Og yess...Modellen bremset opp, og nesen steg rett mot stjernene...Og staalet etterpå...
                            Dette er vel normalt når en ikke legger inn mix i stikka at dette skjer..Vist man ikke korigerer selv da med dybderor..
                            Nå har jeg lagt inn 22% dybderor når flapsbrytern på stikka slåes på...Da holder den nesa rett og hastigheten reduseres betraktelig..
                            Søk hær på forumet og du finner masse om dette..

                            Tips til straro ang. Floats Så kan jeg annbefale hobbyking sine...
                            Har dem på en Cub med 2.10vs og dem er bærre lækker..84cm lang så sku passe..Men aluen som er med er myk så lag nye bøyler.
                            Vel Vi snakkes kansje ettervært

                            Mvh V.Lorentsen
                            Attached Files

                            Comment


                            • #59
                              Originally posted by Deltadeville View Post
                              Hei. Nei kor arti

                              Nå har jeg lagt inn 22% dybderor når flapsbrytern på stikka slåes på...Da holder den nesa rett og hastigheten reduseres betraktelig..
                              Søk hær på forumet og du finner masse om dette..

                              Mvh V.Lorentsen
                              Ser at jeg må bruke vinter og vår på å lese meg opp på temaet. Hittil har det meste dreid seg om bygging. Har hatt "juleferie" for familiens skyld, men no e den over. Har en del montering igjen, samt oppstart og innkjøring av OS-en. Må vel "fikle til" noe lysutstyr også. Vi får se.

                              Vi treffes kanskje på "Breivikeidet Airport" til våren. Kan være kjekt med noen som kan bistå under "maiden"
                              Tom Kiil
                              Nytt medlem av Tromsø Modellflyklubb
                              ------------------------------------
                              Den som intet våger, intet vinner.
                              Har gjort unna de første flyturene, og mekker ihop igjen.
                              ------------------------------------
                              CMPro Cessna 182 Skylane ARF 50
                              Tiger Trainer 40 MKIII
                              Futaba T6EX 2.4GHz FASST
                              OS MAX 55 AX
                              OS MAX 46 LA

                              Comment


                              • #60
                                Cessna

                                Yepp bare du og ta kontakt så kan jeg være hjelpemann på maisen...Har forøvrig flydd den 2 ganger på isen med Dubro sine 60ski...Funker helt bra...
                                Kan nevne at jeg har en annen Cessna-cardinal som og er convertert til electro..Den kjører jeg på 3cellers 8400Mah!!!!...Det er ikke akkurat overkill med power..Men gøy med scala-lik power...Og flytiden er laaaang.hehe
                                Synes denne er lettere og lande, og den er uten flaps..Vingespennet er noe ca. det samme men flyet er tynnere i kroppen..Vingene er og litt smalere..Og modellen veldig tung...

                                Vel Vi sees kansje til våren på Breivikeide airport

                                Lykke til

                                PS:bildene er fra før navi-Lights ble satt i..

                                Mvh V.Lorentsen
                                Attached Files

                                Comment

                                Working...
                                X