Announcement

Collapse
No announcement yet.

Blogg Aeroworks Yak 54 50kubikk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Mer montering

    Etter en 5 dagers jobbslinge er det blitt gjort litt igjen.

    Nydelig hardware, alle hull er forboret til rorhorn etc. Dere kan se hullene på ett par av bildene.
    Sterk og god hardware. Sånn skal det være!

    Begge vinger og høyderor er lagt på hylla og er ferdige.
    Nå begynner jeg straks på kroppen.
    Attached Files
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

    Comment


    • #17
      Da har kroppen fått bein å stå på. Tilpassing av firewall er påbegynt. Det følger med tre-mal for 3W50 og DA50. Jeg skal ha inn GR Pro 50 og bruker en av tremalene å borer opp slik at det blr mal for min motor. Enkelt og greit. Det følger med 20 mm standoff til motoren og en pose med auavtsandsskiver fra AW så da er det bare å legge på GR Pro standoff og 1 aluskive så er den passende klaring foran cowlingen.
      ____________________________
      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

      Comment


      • #18
        Og ett par bilder.....

        Glemte bildene da......
        Attached Files
        ____________________________
        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

        Comment


        • #19
          Originally posted by affa View Post
          Da har kroppen fått bein å stå på. Tilpassing av firewall er påbegynt. Det følger med tre-mal for 3W50 og DA50. Jeg skal ha inn GR Pro 50 og bruker en av tremalene å borer opp slik at det blr mal for min motor. Enkelt og greit. Det følger med 20 mm standoff til motoren og en pose med auavtsandsskiver fra AW så da er det bare å legge på GR Pro standoff og 1 aluskive så er den passende klaring foran cowlingen.

          Litt av en størrelse! - Du overlater ikke mye til tilfeldighetene kan jeg konstatere!
          Lykke til videre Alf!

          Mvh Einar - som stiller i seks klasser under...sånn rundt regnet...

          Comment


          • #20
            Originally posted by Mk.V View Post
            Litt av en størrelse! - Du overlater ikke mye til tilfeldighetene kan jeg konstatere!
            Lykke til videre Alf!

            Mvh Einar - som stiller i seks klasser under...sånn rundt regnet...
            Her er det ingen under Einar, uansett om det er depronkreativitet til 100 kr eller jetkjerre til 100 000,- så er det gleden av det man driver med som er livet!!

            Og ellers så er en 50 kubikk maskin utrolig mye fly for pengene. Overkommelige priser både på motor og servoer. Og man trenger ikke 1000 kroners servoer i slike maskiner. Denne skal testes ut med billigere metallgir servoe rfor å se hvordan de holder ut.

            Klart man får hva man betaler for som oftest, men kanskje det er mer enn godt nok??
            ____________________________
            Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

            Comment


            • #21
              Originally posted by affa View Post
              Her er det ingen under Einar, uansett om det er depronkreativitet til 100 kr eller jetkjerre til 100 000,- så er det gleden av det man driver med som er livet!!

              Og ellers så er en 50 kubikk maskin utrolig mye fly for pengene. Overkommelige priser både på motor og servoer. Og man trenger ikke 1000 kroners servoer i slike maskiner. Denne skal testes ut med billigere metallgir servoe rfor å se hvordan de holder ut.

              Klart man får hva man betaler for som oftest, men kanskje det er mer enn godt nok??

              Appropo det med gleden av det man driver med så har jeg noe å tilføye. Jeg har selv fly som både er dyre(for meg) og svært billige, men uansett hva jeg har med på stripa så er det like gøy hver gang. Noe av det mest krevende jeg har vært med å få til å fly skikkelig, er friflukt`s modeller til ca 500 kr flyklar med 120 cm vinge om ca 250 gram flyvekt. Gleden ligger mye i mestringen av noe nytt!
              Flott fly affa, lykke til!

              Mvh OJ
              Olav Jørgensen
              Low & fast

              Comment


              • #22
                Barnslig fryd er det det er...

                Nå håper jeg selvsakt at ingen av herrene misforstår...Her foreligger INGEN misunnelse
                fra min side! Heller en erkjennelse av det faktum at det hjelper lite med fly i "Rols Royse"-
                klassen når flyferdighetene mine knapt nok holder til en tråbil!

                Just derfor seks klasser under...ærlighet varer lengst!

                Like fullt skal Alf - og Olav - ha ros for arbeidet...Tror nok noen og enhver av oss har
                noe og lære her når det gjelder detaljer og hvordan disse snekkres sammen!

                Mvh Einar - som gleder meg som en unge til og "Stick"(e) og "Click"(e) rundt på
                nærmeste lekeplass så snart det blir litt varmere i været...og skulle rusten ha blitt
                til gravrust får jeg heller gi bort utstyret...

                Comment


                • #23
                  Da er firewall tilpasset og motor på plass.


                  Sideroret har fått limt inn hengsle rog roroverføringene er klare.
                  Bilder kommer senere idag.


                  Er det andre her inne som har fått seg en ?
                  ____________________________
                  Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                  Comment


                  • #24
                    Motorinstallasjon

                    Firewall er frest ut og tilpasset motoren. For å få motoren i passende avstand og propellerklaring til cowling måtte jeg bruke medfølgende standoffs. Dette gjorde at motorboltene ble i snaueste laget om jeg skulle bruke skive og mutter på innsiden. Det ble løst med å bore opp og få inn islagsmuttere. Fungerte perfekt og enklere blir det heller ikke.

                    Ellers er undertellet på, sideroret hengslet med Casco Polyurethan lim og linkingen der er på god vei.
                    Attached Files
                    ____________________________
                    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                    Comment


                    • #25
                      Noen flere bilder.........
                      Attached Files
                      ____________________________
                      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                      Comment


                      • #26
                        Da er doningen nesten ferdig....

                        Kun litt utlufting i cowling, finjustering av utslag og expo samt kjøring av motor i hagen.

                        Jeg er svært fornøyd med resultatet og det har vært en fryd å sette den sammen. Genialt godt arbeid er lagt i denne modellen!

                        Noen bilder fra sluttmonteringen følger!
                        Attached Files
                        ____________________________
                        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                        Comment


                        • #27
                          Kjøring i hagen

                          Har bakvakt på jobben så det var ikke like enkelt å dra ut på stripa, men den har nå fått gått seg en halv tank i hagen.

                          Jeg antok at motoren og forgasseren hadde ligget en stund så jeg helte innpå noen få dråper med bensin rett i cylinderen.

                          4 slag og putret stille og rolig. Lot den gå ett minutt så den fikk varmet seg. Skulle nesten tro den hadde vært kjørt fra fabrikk (det kan den også være for alt jeg vet, men ser ikke startet ut). Utrolig fin tomgang og en respons jeg aldri har vært med på før ut av esken. Den knuser min e 2 DA...

                          Draget kjentes utrolig bra ut og gleder meg til å fly den. Ser ut som mandag er første mulighet.

                          Jeg monterte en Vess 22A propell og den er noe tykkere i roten slik at jeg måtte bytte ut unbrakoskruene med noen som var 5 mm lenger for å ha godt nok feste i hubèn.
                          Attached Files
                          ____________________________
                          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                          Comment


                          • #28
                            En kjapp motorkjøring




                            Da er youtube linken redigert og bør fungere?
                            Last edited by affa; 24-04-08, 16:59.
                            ____________________________
                            Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by affa View Post
                              Hei
                              flott lyd i den motoren men bilde på filmen var de dårlig med.
                              mvh stin
                              Delta force anilator 53 m Quickdraw 26ccm pioneer. SS66 M SG 35cc. Lynx 2m.Extreme Flight MXS 48".og Futaba 4PX . JBA 56 3.5m el Carbon seiler.
                              På vei inn i Hangaren.
                              Lyst på. F5B m cheapo oppsett i. Nan Omega 2.4m F5j. 1/4 DG808S 4500mm

                              Comment


                              • #30
                                Ser jo bra ut! Har du prøvd å fly med med Vess propellene? Hvordan synes du de fungerer?
                                William Jul Ringkjøb
                                Bodø MFK

                                If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                                Comment

                                Working...
                                X