Announcement

Collapse
No announcement yet.

Byggeblogg ARF, E-Flite Mini Edge 540

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Byggeblogg ARF, E-Flite Mini Edge 540

    Forord:

    Dette er min første fly model å bygge, jeg har grei erfaring i fra modeller i gjennom mange år, men de fleste holder seg på jorda.

    Jeg har gått til innkjøp av noe extra deler for dette settet og har derved ikke en 100% standard oppsett på dette flyet.

    Flyet har fått en outrunner motor "E-Flite Park 480, 910Kv" og med en ny APC 12x8 propell så burde det være en sjanse for at det er fart i flyet.

    Det er anslagsvis 4 timer byggetid på dette flyet, jeg vet ikke hvem som kan bygge dette flyet på 4 timer og få det flybart, selv har jeg brukt en god del kvelder over en 3 ukers periode, totalt er jeg vel i skrivende stund oppe i 35 timer og ikke er jeg ferdig ennå heller.

    Tekniske data:

    Vingespenn: 945mm
    Lengde: 860mm
    Vingeareal: 19kv dm
    Vekt med batteri ca, 800gram i mitt oppsett.
    Vingeplassering: Midtvinget
    Type: 3D aerobatic
    Tailwing mix: Dual ailerons med flaps mulighet.
    Vanskelighet: Noe erfaring er anbefalt.

    Førsteinntrykk:

    Da jeg åpner esken finner jeg en god del ferdige deler som er trukket med flere lag foil.
    Kvaliteten på foilen er meget varierende, mye er bulkete og en del er ganske løst, men overall er det vel greit nok for en som ikke har flydd fixedwing før. Det oser ikke av kvalitet her, men for prisen virker det veldig greit.

    Begynnelsen av byggeperioden:

    Byggemanualen er greit forståelig, det er ikke spesielt vanskelig å forstå denne, selv om enkelte detaljer er utelatt.

    Etter å ha plukket delene ut av esken og sortert de i ett sorteringsskrin forsto jeg fort at det var noen ugler i mosen, her manglet det nemmelig deler for min overgang til outrunner motor, jeg hadde selvfølgelig ikke fått med meg nye motorfester.

    Limingen begynner:

    Ailerons mm.:

    Hengslene som følger med er av glassfibermatte typen og ble byttet ut med Du-bro hengsler, 4 på hver aileron og 4 på høyderoret, sideroret fikk 3 stk.
    Etter litt egenknoting fikk jeg da noen gode tips her på forumet om å bruke vaselin på hengslene for å unngå lim i de ved liming av ailerons mm.

    Cockpit:

    Denne har ikke verdens beste passform, og er ganske sprø så den knakk 5mm da den skulle limes til canopy biten.

    Cowl:

    Denne har fin passform, i mitt tilfelle måtte jeg skjære ut til understellet, men det er jo bare en del av prosessen. Jeg plasserte denne ca 1cm over skroget slik at den omslutter cockpit canopy saken, jeg måtte da fjerne den styrepinnen på cockpiten for og få denne av og på, men det ser veldig smooth ut nå og ingen luft vil komme inn i skjøtene er nå da det er god overlapp.

    Understell:

    Glassfiber (som later som den er carbon) ramme er vel greit nok, men hjulene i skumgummi er ikke av verdens beste kvalitet, heller ikke teknikken for å sette på hjulhusene og hjulene er imponerende god, men de sitter da.. (tror jeg)

    Motorfesting:

    Jeg har som sagt gått til innkjøp av en outrunner motor, og benytter derfor ikke den medfølgende girkassen.

    Det nye motorfestet skal allikevel festes på den medfølgende firkant listen, som igjen skal très igjennom torpedoveggen og diverse støtte vegger.

    Her kommer vi til ett problem, ingen av de pre-cut hullene matcher, faktisk er ingen i center og ingen er heller aligned med hverandre, her er det bare å finne frem målebånd mm og jobbe seg noe mot center. Jeg vet at motoren skal være noe vinklet pga rotasjon mm. men her virker det som om hullene er laget litt på måfå, ellers så har jeg mistet poenget totalt

    Når jeg tenker på kraften denne firkantlisten vil bli utsatt for er jeg ganske usikker på om den faktisk vil holde! men tiden vil jo vise det, er ikke noe vits i å spekulere i crash før det er ferdigbygd, vurder å forsterke denne litt med noenvinkler eller 3 kant lister.

    Servoer:

    Monteringen av servoer går relativt greit, alle hullene som er pre-cut er noe for små og må utvides, men igjen så er dette en del av prosessen.

    På ailerons savner jeg bedre geometri, her er pre-cut hullene til servolinkene unøyaktig plassert, og de er i tillegg forskjellige på de to aileronsene....

    Kunne tenkt meg at de var plassert noe på innsiden av servoene for at de skal få bedre geometri i forhold til servoene, i dag har jeg noe problemer med å få justert dette godt nok slik at den ene aileron går lengre ned og den andre lengre opp.. noe som vil gi utslag i hvordan flyet svinger / roller osv.

    Sideroret er styrt av wires og de er helt greie, men en veldig liten spiss rund fil trengs for å åpne messinghylsene som skal låse wirene.

    Du vil også trenge 4 servoledning skjøtestykker til dette flyet, servoene på ailerons trenger en hver, og høyderor servoen vil trenge 2 stk om du ikke vil forsøke å legge mottakern langt pokkerivoll inne i skroget (vil ikke anbefale dette da det er ett service hull der lenger bak og samtlige andre ledninger blir for korte).

    Nå lurer jeg på hvor jeg skal få plassert batteriet da det ikke er avsatt noe logisk sted til dette, men i mitt tilfelle må det ligge forholdsvis langt bak da flyet med outrunner motoren er ganske fortungt, jeg får bare håpe det ikke må ligge rett over servoen til sideroret, da må jeg bygge en egen platform til dette.

    Annet:

    Jeg kommer til å trekke om hele flyet med ny foil når jeg er ferdig med å krasje det, kan ikke fordra og ha akkurat det samme som en haug med andre

    Flere oppdateringer kommer etterhvert som jeg blir ferdig, first flight vil også bli dokumentert med video og bilder nå den tid kommer. (Her kommer det sikkert ett krasj haha)

    Jotte
    Last edited by Jotte; 30-07-08, 19:15. Reason: Oppdatering

  • #2
    Jeg har samme fly som deg, og mine erfaringer er stikk motsatt av dine.
    Betrekningen på modellen er 100% rynkefri, og modellen ble satt sammen på en kveld, ferdig oppsatt med PJS 1500 3D motor, 40A regulator og 3celler 2200 Lipo. Vekta havna på 847 gram. Montering av motor var enkelt, jeg bare foret frem firewall med 3mm xfiner.

    Når det gjelder flyegenkapene på dette flyet, så er de helt ræva. Jeg har flyttet tyngdepunktet frem og tilbake, men modellen flikker under halv gass. Dette er også erfaringene til flere jeg har snakket med som har denne modellen. Jeg har også hatt MiniFuntana fra samme produsent, og vil påstå at det er et mye bedre fly.

    Lykke til med flyvinga, om du ikke allerede har kræsja, kan jeg garantere at du kommer til å gjøre det
    Knut Erik
    But it flies, so who cares??
    www.torqueroller.com
    Steikje galen
    www.skalamodellflyklubb.no
    www.teamflyingcircus.com

    Comment


    • #3
      Jaja, jeg regner jo med å plante det i bakken, men hadde håpet det ikke skjedde på første flytur, tenkte og ta den relativt snillt mht loops og rolls

      Men jeg har mine betenkligheter med designet på flyet, dette har ihvertfall ikke vært ett problemfritt bygg for min del, dels fordi jeg er fersk i å bygge fly og dels fordi ting ikke har vært slik de skulle, og dels fordi jeg har bygget om til outrunner.

      Flyr dette som en drita murstein i nordavind så kommer det nok ett bedre fly inn her, noe litt mer sivilisert.. som ett noe større Cessna eller lignende.

      Ellers er mitt fly med 1800 lipo og 40amp regulator.

      Comment

      Working...
      X