Announcement

Collapse
No announcement yet.

Byggeblogg ARC Ready MK2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Ok. Takk for svar

    Comment


    • #17
      Mens vingen tørket startet jeg med å forberede kroppen. Det er 4 markeringer rundt cowlingen som skal bores opp og 4 plastplugger skal limes inn. Disse er dit du skal trykke inn firewall og lime fast. Jeg limte disse med CA og satt så firewall på plass. Merket av rundt med blyant på innsiden og utsiden og tok deretter ut firewall. Pusset pent med sandpapir og brukte litt papir med teknisk sprit og rengjorde. (sjekk at plasten tåler den spriten du bruker....)

      Feste til nesehjul og motorbukk ssettes også på plass og limes fast med epoxy. Alle flater pusses og inne kroppen la jeg epoxyen på den stripa jeg hadde merket med blyant. Satt inn firewall og gned den litt frem og tilbake så epoxyen la seg pent overalt.
      Attached Files
      Last edited by affa; 02-12-08, 17:38.
      ____________________________
      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

      Comment


      • #18
        Er litt usikker på hvordan bensintanken skal "kobles" til på Ready'en. Noen som har en beskrivelse eller bilde av hvordan dette gjøres?

        Comment


        • #19
          Jeg satt min oppi "tankholderen" og la på strikk. Trykket den deretter inn på plass og så hvor plastfestet traff siden inne flyet. Merket det av, pusset og limte deretter festet på plass med tanken sittende fast i festet. Sitter som bare det
          Attached Files
          ____________________________
          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

          Comment


          • #20
            Skjønner hvordan jeg skal feste den. Spørsmålet er hvordan alle disse delene, som er på det bildet til venstre skal festes på tanken. Det er fks tre rør, hvem skal sitte hvor osv?

            Comment


            • #21
              Fueltank

              2 av rørene skal inn i tanken og peke oppover. Den ene er påfylling som går ut av tanken og proppes under plyging. Den andre er til trykknippelen på potta mens den siste er tilførsel. Den skal tilpasses inni tanken slik at klunken ikke er så lang at den går i endeveggen.

              Vært litt stressende dager, men kommer en oppfølging på bygging i morgen.
              ____________________________
              Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

              Comment


              • #22
                Hvis jeg har forstått det rett:

                Gummislangen skal inn i tanken, koblet til det røret som er helt rett. Den skal ikke berøre endeveggen på tanken, med filter på enden.

                Så skal de to rørere, formet som L stå rett opp i tanken. Right? Legger ved et bilde for sikkerhets skyld (slangen skal stå på andre siden selvsagt)
                Attached Files

                Comment


                • #23
                  Det skulle stemme det.
                  Husk på skiva med gjenger(eller er det mutterfeste der? husker ikke helt oppbyggingen av den tanken,men du skjønner det sikkert)
                  Snu slangen din og monter den sammen,husk å sjekke at klunken ikke butter i bakkant før du skrur den helt sammen da.

                  Comment


                  • #24
                    Mutterfeste, ja

                    "husk å sjekke at klunken ikke butter i bakkant før du skrur den helt sammen da". Hva mener du med dette?

                    Comment


                    • #25
                      Klunken er det som du beskriver som filter i foregående post. Denne skal ikke berøre bakvegg i tanken. Med den fare for at den skal kunne henge seg opp slik at motoren ikke vil kunne dra fuel men luft i stedet.
                      -----------------------
                      Tom Chr
                      http://www.gomfk.com/
                      -----------------------
                      Diverse stående/liggende ; )

                      Comment


                      • #26
                        Etter at firewall er limt og tørket startet jeg med selve midtskottet som også inneholder vingefestet. Først skal det limes inn noen foringer som igjen skal bores opp. I selve skottet skal det limes inn en plastbit med en mutter inni. Deretter satt jeg det på plass og så at alt så bra ut, noe det gjorde. Frem med blyant og tegn rundt på begge sider. Puss og tørk før alt limes inn med epoxy.

                        Deretter monterte jeg nesehjulsleggen og hovedunderstellet med hjul. Nesehjulsleggen skrus i firewall med 3 stk treskruer og hovedunderstellet med vanlige 3 og 4 mm skruer. Jeg brukte rød Loctite på disse. Midtskruen skrus inni mens de to andre skrus gjennom siden på kroppen som må bores opp. Når alt var på plass her limte jeg inn servoplaten og lot alt få en tørkeperiode igjen.
                        Attached Files
                        Last edited by affa; 04-12-08, 09:11.
                        ____________________________
                        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                        Comment


                        • #27
                          Motor

                          Motorbukken er bittelitt smal, men denne ble spikket litt til med cutter. Det fungerer bra. Satte bukken på plass på firewall og satt inn motoren for å se hvor langt frem jeg skulle montere den. Merket av og tok ut bukken igjen. Det er laget hull til motoren, men det måtte litt dremling til nede i venstre hjørne før det var plass nok. Også tok jeg vekk litt gods over forgasserinnsuget. Boret opp og satt bukken på plass før jeg skrudde den fast med skruer og muttere.
                          Attached Files
                          ____________________________
                          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                          Comment


                          • #28
                            Sneak peak...........

                            Har ikke klart å få ned alt på pc`n underveis men det kommer. Fikk testa den på flottører og knallvær med nysnø og ikke ett vinddrag. FLøy nydelig og motoren gikk som ett skudd fra første tank. Mere kommer.................
                            Attached Files
                            ____________________________
                            Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                            Comment


                            • #29
                              Så var det staben som skal inn. Først sjekkes tegningen nøye og deretter skal man kutte bort noen tapper som stikker ut. En trepinne limes inni høyderoret so avstivning og binder sammmen høyre og venstre halvdel. Alt dette limes med epoxy. Isoporknotten følger med i settet og er i passe høyde for å lime inn forsterkningen riktig. Jeg tok lim på begge smalsidene og satt den inn ca der jeg skulle ha den og vrei rundt. Trakk pinnen litt frem og tilbake for å spre epoxyen og satt staben på høykant med pinnen oppå klossen som vist på bildet.

                              Deretter dremlet jeg hullet i selve kroppen bak litt større for å gi god plass til høyderorsoverføringen som er skjult i kroppen.

                              Når den ene halvdelen var tørket var det bare å legge på lim og sette på plass den siste delen. Lot det tørke godt før jeg satt staben inn i sprekken på kroppen og målte meg ut til midten. Tegnet langs kroppen for å se hvor jeg skulle pusse ned for god kontaktplate. På med lim og la alt tørke igjen.

                              Deretter var det på med lim på høyderorsrorhornet som binder sammen høyre og venstre høyderor.

                              Så skrudde jeg i alle servoer og pusset der servobrettet skulle stå før jeg limte hele brettet på plass.

                              Linken til høyderoret ble tilpasset med servoarmen i nitti grader og endestykkene limtes samtidig på.
                              Attached Files
                              ____________________________
                              Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                              Comment


                              • #30
                                Gikk fort nå og startet med å feste høyderorslinken før jeg limte siderorshornet oppunder sideroret med CA og kicker. Deretter limte jeg hele sideroret på plass. Linkingen på sideroret er av typen pull-pull og var enkelt å få på plass. Servohornet til dette bør være ca like langt som rorhornet i halen. Jeg klemte fast wiren bak først og satt servoen i senter før jeg strakk wire frem og klemte der til hylsene slik at begge wirene er stramme og fine.

                                Nå er egentlig alt bak klart og jeg satt på throttlestaget og nesehjulsstaget i hurtigkoblinger på selve servoen. Da er det lett å justere.

                                Så festet jeg ett par Biltema klips i bunnen av flyet slik at jeg kunne pakke inn mottaker og batteri og stripse disse fast innvendig i flyet.
                                Attached Files
                                ____________________________
                                Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                                Comment

                                Working...
                                X