Announcement

Collapse
No announcement yet.

Byggeblogg 2,7m Yak 54 RC Pilot fra Elefun

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Video fra UK

    Ser jo ut som kjerra flyr bra. Min er straks ferdig og mere bilder kommer når jeg er ferdig med arbeidsperioden.


    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

    Comment


    • #32
      Modellen er nesten klar og vanskelig å blogge underveis når modellen er så klar som den er.

      Staben er 100% klar som vist tidligere og motoren skal nå tilpasses med cannistere og bend. mine bend måtte enten tilpasses med en metall-fleksislange eller varmes og bøyes noen millimeter. Jeg valgte å prøve det enkleste, blåselampe og litt gode hansker. Monterte bendet på en Dl 50 jeg hadde liggende slik at det var lett å holde og samtidig bøye. Varmet godt og bøyde forsiktig og det gikk helt fint uten at røret ble merkbart flatere. Deretter satt jeg inn spantet for cannister i kroppen midt på cannister og limte på noen splittede fuelslangebiter for å ta opp vibrasjoner. Deretter brukte jeg noen trekantlister i bunn slik at spantet står støtt. Lagen en stor åpning i bakkant under kroppen slik at lufta får god gjennomstrømning. Deretter skrudde jeg alt på plass og kunne fortsette med å innstallere throttleservo under motorboksen og mellom bendene.

      Limte og skrudde fast braketten i motordomen og lager linkingen til throttlearmen klar.
      Attached Files
      ____________________________
      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

      Comment


      • #33
        Litt flere bilder av eksos, gassservo etc.
        Attached Files
        ____________________________
        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

        Comment


        • #34
          Videre gikk det i tilpassing av halehjul og innfesting i braketten, forsterking av motorboks og plassering av utstyr der foran. Jeg valgte å lime inn en 4 mm plate til å montere tenning og batteriet til denne på. lokket over motorboksen er laget i 1,5mm finer og etter min mening for tynn å skru fast slikt i. I tillegg ble tennhettekabler og signalkabelen snurret inn i beskyttelsen som fulgte med.

          Pull-pull ble strammet opp med nøytrale servoer og nøytralt ror. Messinghylsene ble klemt fast og sikret og i etterkant smeltet jeg krympestrømpene over.

          Neste steg for kroppen er å montere det hele for å sjekke Cg og plassering av Smart-Fly og batterier.

          På siste bildet limte jeg inn litt finer i kroppssiden for å sette fast min failsafe bryter til Smart Fly.
          Attached Files
          ____________________________
          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

          Comment


          • #35
            Ser bra ut dette! Men hvorfor står tanken så langt fram? Kan vel bare dytte den bak til vingerøret?
            William Jul Ringkjøb
            Bodø MFK

            If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

            Comment


            • #36
              Ja, det kan man helt klart. Men som de fleste Yaker med litt kort snute så er det lett å få den baktung. Dessuten så er min erfaring at jeg bruker maks 5dl på en tur og Cg på den korte armen er ikke engang merkbar. Lar den stå der med batteriene festet på hver sin side inntil modellen er flydd noen runder og jeg kjenner hvordan den føles så tuner jeg den derfra.
              ____________________________
              Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

              Comment


              • #37
                Vingene er det ikke noe spesielt med, jeg monterte servoer og linking og tilpasset skjøtekabler til Smart-Fly. Det eneste jeg passet på var å sette servohorn i nitti grader og lage linkene like lange. Synkronisering av servoene gjør jeg med Smart-Fly.

                Satt vingene på plass og puttet servoene i hver sin utgang på Smart-Fly men i samme kanal. Deretter snur man det ene velgeren til 1 som sier at det er servo 1 som justeres. Sentrerer først roret 100% før jeg stiller ytterpunktene på både opp og ned på roret. Dette gjøres med 2 små knapper for increase og decrease.

                Så snur man velgeren til servo 2 og gjør det samme her. Du hører lett når servoene ikke binder da det blir helt stille, men jeg tok for moro skyld frem tangamperemeteret og målte litt hvor mye det bandt når jeg startet opp. I senter var trekket 0,7A mens det i det ene fulle utslaget ga 1,2A uten last på roret. Men bruk øret så er du tilbnærmet lik 0.

                Må si at Smart-Fly enheten er genial. Det gjør at man kan fly meget komplekse modeller med 7 kanals mottaker (DX7) som jeg gjør nå i tillegg er det innebygd strømregulering fra 2 batterier og ignition cutoff som er optisk og en hel del andre features.
                Attached Files
                ____________________________
                Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                Comment


                • #38
                  Og da er det bare småtteri igjen før oppstart. Trenger en regulator til tenningen samt skru på cowling og hjulkåpene som er tilpasset.

                  Så er det ut å finne en grei mineralsk olje som jeg hadde planer om å kjøre den inn med. Skal få startet den i hagen når det shar sluttet å snø..............
                  ____________________________
                  Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                  Comment


                  • #39
                    Da har modellen fått en liten oppstart. Ble en kortfilm med stillbildekamera. DL 100 motoren gikk på 7-8 flipp og throtler bra. Blir test så fort det lar seg gjøre videre. På med hjulkåper og cowling så er den helt klar til jomfrutur. Og for ordens skyld. Motoren har gått 5-10 minutter før jeg ruser den så den er absolutt varmkjørt

                    ____________________________
                    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                    Comment


                    • #40
                      Maiden

                      Da har den vært i lufta. Fløy som en drøm og lander fjellstøtt.

                      Litt småtrøbbel med en plugg som la av og en cannisterskjøt hvor klemma ikke holder så cannister sklir av.

                      BLS servoene er supersensitive i deadband og går lett i egenresonans. Må finne en løsning på dette. Mer info kommer når den har fått noen flere turer.
                      Attached Files
                      ____________________________
                      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                      Comment


                      • #41
                        Jomfrutur video

                        Ikke allverden spennende, men ett lite inntrykk av modellen....


                        ____________________________
                        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                        Comment

                        Working...
                        X