Announcement

Collapse
No announcement yet.

Byggeblogg ARC Cessna Cardinal / JBA 61 motor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Tanken tres inn i rammen og jeg merker av inne i kroppen hvor festene blir stående. Pusser der og på festet og limer den fast. Tanken sitter fast i denne med ett strikk. Enkelt og greit og tanken står da automatisk i riktig høyde o forhold til forgasseren.

    Helt til slutt kappes plastknottene på sideroret av, settes på plass og merker der limet skal være før jeg limer det på plass. Bruker hele tiden 30 minutters epoxy, tar litt lengre tid, men føler at limingen blir sterkere. Radioen settes opp og etter dette strammes pull-pull linkene og høyderoret finjusteres.

    Utslagene settes med high og low rate samt litt eksponential. Dessuten settes det opp til 3 posisjoner med og uten flap, normal uten flap, litt flap for avgang og fulle flap for landing. Alt kan selvfølgelig blandes om hverandre men synes det er en grei basic oppstilling. Med flapsettingen på DX7 settes litt nedror for kompensasjon. Dette viste seg å fungere ypperlig i testene.

    Batteriet (2SA123 2300mah) la jeg rett bak spantet i kroppen og stripset det fast. Da er CG helt perfekt med mitt oppsett.
    Attached Files
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

    Comment


    • #17
      Spørsmål flap-setting

      Satte du balanserorene negativt i flappsettingen, og hvor mye?
      Kan du legge ut bilder av hvor mye du har på full flaps.
      Hvordan fungerte dette? ble den ustabil i rollplanet?Flikketendenser?

      Jeg har selv forsøkt med air-brake,(rorene opp) uten att jeg synes dette var spesiet efektivt får å få ned hastigheten, hjalp jo litt, men kunne ønsket enda lavere landingshastighet.
      Terje Egeberg
      "Opp ska det og det får bare virke"


      38% Carf Sukhoi ZDZ 180
      40% Pilot Extra 330 DLE 170 http://pilot-rc.com/ProductShow.aspx?id=101
      35% Pilot Extra 330 DLE 120.
      3DHS slick 89" EME 60.
      3DHS Slick 71"

      Comment


      • #18
        Som du sier så reduserer air-brake eller speedbrake farten og øker gjennomsynket, men den ødelegger også løftet på vingen og stallhastigheten vil øke. Så skal man ha en modell som landes roligere vil jeg anbefale flaps. Jeg bruker utslag1 fra K-point og til finale og lander den med fulle flap. Da er den totalt stabil og fin og fly. Pass på at nesa må litt mer ned underveis for å beholde minimum manøvreringshastighet. kommer litt video av dette senere.

        Jeg tar også noen bilder av utslagene senere idag når jeg har kommet meg hjem.
        ____________________________
        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

        Comment


        • #19
          Hei du.
          Holder på å teste motor innfestnigen, ser da at potta går mot nedre kant av utsparinga til eksos brønn, det virker som om motoren skulle være vridd litt opp (med klokka sett forfra ).
          Er det noe problem med å lage slisespor i motor bukken og vri denne noen grader ? eller blir dette galt i henhold til balangsepunkt og vridning på motoren. Har ikke så veldig lyst til å lage hull i skroget,hele pottas lengde !
          Motor type: JBA 61A
          Mvh EL
          Erik. L.

          Comment


          • #20
            Nei, skulle ikke være noe problem i dette. Motorbukken er rett og det er kun firewall som bestemmer trekket. Da har du sannsynligvis fått limt inn ringen met muttere i firewall litt skjevt. På min måtte jeg slipe ett lite hull for at potta skulle komme langt nok inntil og ikke stå i spenn hele tiden. Det ville garantert endt i brudd.

            Legger ved 2 bilder med flaps midtposisjon og med fulle flaps. Begge fungerer meget godt. Nå ligger batteriet rett bak midtspantet, men ser at jeg flyr med litt høyderorstrim så skal plassere det ennå lenger bak for å sjekke om den kan lande ennå roligere.
            Attached Files
            ____________________________
            Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

            Comment


            • #21
              Takker og bukker !! Da er det bare å komme seg i gang med bygginga igjen .
              Erik. L.

              Comment


              • #22
                Jeg ser at du har brukt mye epoxy i byggingen din, jeg og noen flere i klubben har erfart at CA holder mye bedre på denne plasten da den delvis vulkaniserer limfugen. Jeg ville anbefale å bruke epoxy bare der man ikke har til til å lime med CA, for eksempel vingeskjøten. Bare et tips fra min side.
                Faktisk var det en her i klubben som satte hele modellen sammen og liimte det hele med tynn CA som ble dryppet inn i fugene, han fløy den såpass hardt at vingen knakk før noen av limfugene gav etter..

                Jarle
                It's just like on the SIM exept your VISA is the spacebar.

                Comment


                • #23
                  Du sier batteriet ligger bak midtspantet. mener du bak vingeforkant?
                  Jeg har batteriet liggende over tanken og jeg har 91 surpass i snuta.
                  Har du noe mål på tyngdepunkt fra forkantlista.
                  Modellen min burde da være veldig fortung i forhold til din. Kanskje derfor min flyr som en stein. Har målt og har cm som står på tegning.
                  Fløy nogenlunde når jeg fikk på flotører, men uten, var den rimlig kjapp i landinga.
                  Det blir å sette inn to servoer i vingen igjen ja, for å teste med flaps.
                  Terje Egeberg
                  "Opp ska det og det får bare virke"


                  38% Carf Sukhoi ZDZ 180
                  40% Pilot Extra 330 DLE 170 http://pilot-rc.com/ProductShow.aspx?id=101
                  35% Pilot Extra 330 DLE 120.
                  3DHS slick 89" EME 60.
                  3DHS Slick 71"

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by jarle View Post
                    Jeg ser at du har brukt mye epoxy i byggingen din, jeg og noen flere i klubben har erfart at CA holder mye bedre på denne plasten da den delvis vulkaniserer limfugen. Jeg ville anbefale å bruke epoxy bare der man ikke har til til å lime med CA, for eksempel vingeskjøten. Bare et tips fra min side.
                    Faktisk var det en her i klubben som satte hele modellen sammen og liimte det hele med tynn CA som ble dryppet inn i fugene, han fløy den såpass hardt at vingen knakk før noen av limfugene gav etter..

                    Jarle
                    Oki. Nå har jeg bygget begge mine med ARC og epoxy rundt baut, og det kan godt hende CA fungerer bedre. Man bruker ihvertfall kortere tid....

                    Men begge deler sitter vel dårlig om man ikke sliper godt? Jeg har flydd endel turer med begge og kan ikke se noen svakheter noensteds.
                    ____________________________
                    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                    Comment


                    • #25
                      Kommer litt skriftlig info om hvordan den flyr, men legger ut videoen fra jomfruturen og ett par av de tidlige flygingene.


                      ____________________________
                      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                      Comment


                      • #26
                        Første turene

                        Det har vært en kald periode og første dag på stripa var det vel -7 til -8 grader og ganske j.....

                        Skrudde modellen sammen og tanken opp. Motoren er av ABC type og disse er ganske trange før man får kjørt de litt. Og liker det ikke, men måtte ty til starter da det var vanskelig å få flippet den godt nok til å få inn fuel.

                        Med starter gikk det bra og jeg begynte å varme den litt før jeg tunet den god og rik og lot den kjøre ett par minutter. Tanken igjen opp og startet opp. Siden jeg ikke har tålmodighet til å drive innkjøring ble det jomfrutur med en god og rik motor.

                        Avgangen var på 15-20 og den klatret godt ut og var helt minimale trimminger som var nødvendig.

                        Fløy noen runder og fikk kjent på den, utslagene var satt til maks og da er den rimelig responsiv men ikke ubehagelig. Store looper og etterhvert ganske fine koordinerte roller og alle tenkelige kombinasjoner av disse gikk fint. Sakteflyging og stall ble testet, den flyr ganske sakte med koordinerte ror og er stabil. Når den staller dropper den vingen ganske brått men er ute om man stopper den raskt før den entrer ett spinn. Den går ikke inn i samme retning hver gang så det avhenger av hvor du har rorene. Uttak av spinn gjør at den er ute etter en snau runde.

                        Landingene er behagelige og den bremser rimelig godt med flapssettingene som dere kan i se i bildene over. Jeg liker ikke å sette fulle flaps før jeg har vingene level på finale og kan bare jsutere den pent inn. Den blir endel tregere i rollplanet med fulle flaps og derfor gjør jeg det slik.

                        Highspeed stall er også mulig og det kan provoseres frem om man virkelig flyr ukoordinert. Press på med sideror i sving så kan den lett gjøre en highspeedstall. Dette gjør alle fly, men her er den markant. Dog ingen fare da man skal ganske langt ut i det normale flyområdet.

                        Det hele endte med en motorkutt i ganske lav høyde og medvindslanding i pløyd åker. Brukket nesehjul etter ankomst. Da ble det en gammel chickenstick som måtte lide og tapes fast i restene av neseleggen. Fungerte faktisk bra

                        Dag 2 og 3 ble bare mer og mer moro. CG har jeg flyttet ennå lenger bak og modellen bremser enda bedre opp nå med dette og APC 12x5.

                        Legger ved noen bilder av første dag på stripa
                        Attached Files
                        ____________________________
                        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                        Comment


                        • #27
                          Hei.fikk du målt hvor du har tyngdepunktet nå?
                          Terje Egeberg
                          "Opp ska det og det får bare virke"


                          38% Carf Sukhoi ZDZ 180
                          40% Pilot Extra 330 DLE 170 http://pilot-rc.com/ProductShow.aspx?id=101
                          35% Pilot Extra 330 DLE 120.
                          3DHS slick 89" EME 60.
                          3DHS Slick 71"

                          Comment


                          • #28
                            Hei.
                            Har hatt jomfruturen nå ! Batteriet er lagt rett bak midtspantet (der vingen festes med 2 stk skruer ) da fikk jeg tyngdepunktet ca 7 cm fra fremkant vinge. Ville tro at det at jeg bruker floats blir modellen litt fortung. Lagde en liten snutt:
                            Last edited by okelbo; 11-02-09, 19:12.
                            Erik. L.

                            Comment


                            • #29
                              flott film og tur. Jeg flyr selv med flotører på min maskin. fungerer utrolig fint på snø.
                              Har akkurat fått i hus to stk. nye servoer som jeg skal ha i vingen, så får vi se hvordan det går med flaps, håper jeg får ned landingshastigheten litt. Jeg må nokk teste ut litt, dette med batteriplasseringen, for min modell burde vert veldig fortung i forhold til din.(jeg har 91 4t og batteri helt fremme).
                              Får desverre ikke testet før i neste uke(utenlandstur)
                              Terje Egeberg
                              "Opp ska det og det får bare virke"


                              38% Carf Sukhoi ZDZ 180
                              40% Pilot Extra 330 DLE 170 http://pilot-rc.com/ProductShow.aspx?id=101
                              35% Pilot Extra 330 DLE 120.
                              3DHS slick 89" EME 60.
                              3DHS Slick 71"

                              Comment

                              Working...
                              X