Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sebart WIND S 110

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Gikk rett videre på staben. Inn med servoer og skjøtekabler. Kroppen e rfor smal for at de kan stå på samme sted så den høyre står litt lengre frem. Rorhorn og linking er helt tilsvarende balanserorene. Deretter limte jeg inn pull-pull rorhornet midt oppe på sideroret og gjorde klar servoen i kroppen fremme. Alle kulelinker skrus med 2 mm skrue og mutter som man må bruke Loctite på. SKulle ønske Sebart leverte med silikonmuttere til dette. Monterte pull-pull bak med medfølgende kulelink og trakk wiren fremover i kroppen mot servoen. Der satt jeg opp kulelinkene og begynte å stramme inn og finjustere slik at både ror og servohorn er nøytralt. Klemte så fast metallhylsene når alt så bra ut.

    Bandt opp en ny Spektrum AR7000 mottaker og begynte justeringer og trimming av ror. Satt den opp i 2 modus med F3A anbefalingene som default og litt mer utslag på modus nr 2.
    Synes anbefalingene på exponential for F3A oppmot 40% er mye? Får føle meg litt frem her.

    Etter dette er det bare montering av elektronikk samt fairings og hjulkåper igjen.
    Attached Files
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

    Comment


    • #17
      Elektrisk utstyrog sluttfinish

      Alt her er rett frem. Hacker motoren skurs rett i glassfiberforsterket firewall med umbrakoskruer og Loctite. Kontrolleren er beregnet på venstre side inni, men SPin 99 Opto er litt i største laget så for å få den greit på plass skrudde jeg den bak på festeplaten i flyet men lagde en liten 10x10 mm balsastokk som jeg skrudde den i og limte så denne inne i kroppen. Det er laget precut til bryter men den er for liten til Powerbox Sensor så jeg valgte å lage ett eget hull til den på venstre side.

      2S 1500 kokam RX batteri ble lagt helt bak mot siderorsservoen og tapet fast med dobbeltsidig tape og sikret med strips. Mine 10S pakker ble så lagt helt bak mot RX batteri og da veide den ut på fremre CG. (har i etterkant lagt RX batteriet under drivbatteri platen slik at drivbatteriene kan trekkes litt lengre bakover for bedre CG)

      Til slutt monterte jeg hjulaksler, kåper og fairings.

      Kåpene må man frese ut litt inni og deretter skyves de bare over akselen og skrus til med selve hjulakselen og mutteren. Det er ferdig hull i understellet slik at man skrur en treskru inn i kåpen for å feste den i korrekt vinkel.

      Fairingene limes til understellet med medium CA og holdes i press. Dette kan kanskje virkel lite holdbart men jeg har flydd Sebart Shark som har samme festeanording i hele vinter med supert resultat.

      Spektrum mottakeren ble plassert på en 4 mm balsaplate jeg limte inn bak canopy og over pull-pull wirene til sideroret. Der er den godt plassert uten å være i veien
      Attached Files
      Last edited by affa; 02-06-09, 10:04.
      ____________________________
      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

      Comment


      • #18
        Jomfrutur

        Rakk en tur på Skoger før pinsehelgen, men rakk aldri å skrive eller laste opp bilder.

        Modellen ble montert og Cg sjekket en ekstra gang. Helt greit å fly en slik modell på fremre CG var mine antagelser.

        Koblet opp 10S pakken og sjekket av Eagletree loggeren med display fungerte. Dette er ett perfekt utstyr å bruke inntil man kjenner modellen og forbruket litt.

        Som dere ser fløy jeg 18 minutter med variert flyging og med ett totalt forbruk på 3284 mAh, maks strømtrekk på nesten 59A og gjennomsnitt strømtrekk på 9A !

        Avgangen var rimelig udramatisk og den klatret fint ut med helt minimal trimming. Kjentes litt fortung ut og måtte faktisk trimme litt høyderor.

        Det hadde blåst mye over mange dager så luften var litt urolig, men modellen kjennes meget fin ut. Stabil, kobler minimalt og har masse effekt. Med det strømtrekket som jeg hadde nå kan jeg helt sikkert fly den med større propell, men det får jeg teste etterhvert.

        Etter kun ett minutt spratt spinneren av, men ødela heldigvis ingenting. Det viste seg at selve plasten sto igjen og at den var rivd av. Kan være at propellen har gnagd inntil, men det virker rart for hullene der var veldig store og når jeg sjekket propellen etter landing var den helt fastskrudd.

        Trackingen er meget god og den kjenne sikke tung ut i det hele tatt med mitt 10S oppsett.
        På rygg trengte den litt nedror, men ikke mye.

        Landingene var totalt ukritiske og den flyter fint inn til pene trepunktslandinger.

        Sebart har en god modell som vanlig og skal jeg plukke på noe negativt må det være at de ikke leverer silikonmuttere på alle ballinks og at det ikke er vingeposer med. Disse kunne vært forholdsvis enkle men ville beskyttet vingene bra.
        Attached Files
        Last edited by affa; 02-06-09, 17:30.
        ____________________________
        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

        Comment


        • #19
          Ikke akkurat noen presisjonsfingre, men en liten innledende videosnutt ihvertfall.

          ____________________________
          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

          Comment


          • #20
            Så fin !
            Da gjenstår det bare å møte opp ved neste korsveg for akrobatikkonkurranse. Neste mulighet er 27-28 Juni på Hamar (Galaas), deretter NM.
            Vi sees ?
            www.ofremmi.info

            Comment


            • #21
              Originally posted by ofremmi View Post
              Så fin !
              Da gjenstår det bare å møte opp ved neste korsveg for akrobatikkonkurranse. Neste mulighet er 27-28 Juni på Hamar (Galaas), deretter NM.
              Vi sees ?
              Ja, er nesten en skam at jeg ikke er i konkurranseverden. Men desverre så er min modellflythoby ofte begrenset til ukedager og noen få helger da jeg jobber skift hvor 3 av 4 helger går til jobbing

              Og noen må jo lage tester og prøve ut noen nye ting også

              Har du forresten fått testet ut de nye Hyperionservoene som du hadde testet og jeg har i min Wind? De virker raske og sentrerer godt. Liker de godt inntil videre
              ____________________________
              Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

              Comment


              • #22
                Hyperion DS20xSMD ?

                Er det noen som har fått testet disse over tid?

                Ser Ola Fremming har testet de, men usikker på den praktiske testingen. Skal kanskje inn i en 198cm elektro Extra.
                ____________________________
                Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                Comment

                Working...
                X