Announcement

Collapse
No announcement yet.

C-arf Yak 55 SP-3 meter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #91
    Originally posted by anders e View Post
    Hvor kommer tankene fra?
    Har kjøpt de fra Geir Flesche. Det står made in Germany på dem. Jeg er ganske sikker på at disse kommer fra 3w i tyskland

    Mvh OJ
    Olav Jørgensen
    Low & fast

    Comment


    • #92
      Dette blei et nydelig "bygg"! Spørsmål til; Jeg har litt slark i høyderora på mitt nybygg. Hvem forhandler slike bearings?
      Geir


      3D plane - 1D brain

      Comment


      • #93
        Originally posted by Sniper View Post
        Dette blei et nydelig "bygg"! Spørsmål til; Jeg har litt slark i høyderora på mitt nybygg. Hvem forhandler slike bearings?
        Jo takk!

        De er ikke helt lett å få tak i. Firmaet i USA som forhandler disse selger kun til visse registrerte firmaer rundt om. Tror bare det er ett firma her i Norge som handler derfra, for å få tak i disse må du nesten kjenne noen som jobber der eller være heldig å få kjøpe fra andre modellflygere som har til overs. Jeg var heldig og fikk noen Rolf Meum hadde til "overs"

        Mvh OJ
        Last edited by Olavjoergensen; 09-03-09, 15:22.
        Olav Jørgensen
        Low & fast

        Comment


        • #94
          Litt mer arbeid er gjort.
          Halehjulet er på plass, valgte å gjøre slik som Rolf Meum. Pusset et område som er like stort som anleggsflaten på halehjuls braketten ned noen få mm. Dette var nok til at braketten ligger veldig godt på plass, og det er ingen synlig "skade" på modellen etter nedpussingen.
          Mangler bare noen gode hylser/løsninger på å få surret siderors wire skikelig godt fast nå, det som jeg hadde syntes jeg er for dårlig og må byttes.

          Mvh OJ
          Attached Files
          Olav Jørgensen
          Low & fast

          Comment


          • #95
            Jeg har brukt små hjulstoppere som låsing for siderors wiren, og det har funket knirkefritt. Enkelt å evnt løse de opp for etterstramming, om man ikke har mer å gå på i linken. Om du ikke har små hjulstoppere, kan du også klippe plasten av sukkerbiter, og bruke de som låsing, funker på samme måte.
            Knut Erik
            But it flies, so who cares??
            www.torqueroller.com
            Steikje galen
            www.skalamodellflyklubb.no
            www.teamflyingcircus.com

            Comment


            • #96
              Nå nærmer det seg drastisk ferdig her.
              Fikk satt inn påfyllings nipler på toppen av modellen alikevel, det gikk akkurat med den runde kroppen. Kun den ene som er skrudd fast.
              Brukte som Eagle anbefalte sukkerbiter på siderors wire, dette sitter skikkelig bra fast.
              Hjul og hjulkåper er på plass også. Henter propell og røykpumpe i morgen, etter dette er montert er det balansering av modellen og test kjøring av motoren noen runder hjemme siden den er ny!
              Youtube film kommer av motor kjøring og jomfrutur etterhvert .

              Mv OJ
              Attached Files
              Olav Jørgensen
              Low & fast

              Comment


              • #97
                Har startet motoren for første gang i kveld. Med Engel 30*12 tre bladers.
                Den startet fint, men gikk overhodet ikke rent så her er det noe som ikke stemmer.
                Den gikk på begge sylindre, og det skal ikke være noe galt med bensinen heller.
                Har tatt av cowlingen og skal teste den igjen senere, og justere litt på forgassern.
                Har hørt om at enkelte har hatt problemer med at luften rundt innsuget til motoren kan bli turbulent inne i den runde cowlingen og at motoren går dårlig som følge av dette. Jeg tror foreløpig av motoren er galt justert på "L" nåla. Motoren ville ikke opp i turtall ved høyere throttle setting, da bare dabbet turtallet av og motoren ville stoppet om jeg ikke trakk tilbake på throttle.
                Det hørtes også ut som at motoren gikk litt hardt, den gikk på langt nær så mykt som 3w 210`n jeg startet for første gang her i vinter.

                Mvh OJ
                Last edited by Olavjoergensen; 15-03-09, 21:48.
                Olav Jørgensen
                Low & fast

                Comment


                • #98
                  Vil nok tro at det er en justerings sak ja. Har erfart at Factoy settings, av og til er magre på 3W sine motorer, men som regel er de litt "fete". 157 som jeg hadde var satt altfor mager fra fabrikk, og dette leste jeg oxo om på FG forumet. Der var det mange som hadde magre 157 instillinger fra fabrikk.

                  Selvfølgelig vanskelig å si om den er mager eller rik når jeg ikke hører motoren din, for den kan dabbe av ved høyere turtall i begge tilfeller. Syns en grei måte er å skru begge nålene ut 2.5 runder, og så skru de innover til jeg er fornøyd. Tar en liten halvtime, men perfekt resultat hver gang

                  Kanskje en litt lettere propell er greit nå i begynnelsen. Lettere å justere en motor som går lett, enn en som må trekke litt tungt, selv om propellen i utgangspunktet ikke er for stor for motoren. Da er det bare små justeringer som skal til når bytter over til "grom" propellen.
                  Knut Erik
                  But it flies, so who cares??
                  www.torqueroller.com
                  Steikje galen
                  www.skalamodellflyklubb.no
                  www.teamflyingcircus.com

                  Comment


                  • #99
                    Jeg er også blitt litt plaget med min 3W 106. Den ville heller ikke opp i turtall og da var det L nåla som var for feit. Skrudde den inn ca 5 min og den throttlet nydelig. Så hvis du magrer L nåla litt så burde problemet forsvinne som eagle sier

                    OT: Mens vi nå er innom justering. Min 106 stopper hvis jeg trekker den vertikalt. Kan det være H nåla som er for lean? Har hørt at hvis motorer detter i turtall i vertikalen så er H nåla lean, men den skal vel ikke stoppe i løpet av to sekunder? Mistenker at dette er noe annet en justering....

                    Når blir det jomfrutur?
                    William Jul Ringkjøb
                    Bodø MFK

                    If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                    Comment


                    • Siden jeg ikke har lagt meg ennå, drister jeg meg til å svare her.

                      Hvis motoren din er lean, vil den droppe i turtall i level, like mye som i vertikal. Forgasseren din "suger" bensin og pumper den videre opp i reed ventilene. Derfor skal ikke motoren påvirkes av vinkel/retning. Jeg har opplevd det samme med min 3W 200, og tenkte at den måtte være for lean, da den dabbet av i oppoverbakkene. Glowmotorer gjør dette. Men jeg måtte faktisk leane den ennå mer, og da forsvant problemet. Ble også kvitt "gurglingen" som oppstår i knivegg.

                      Dette er selvfølgelig ikke fasit, men så lenge du har konstant turtall ved full gass under level flight, så kan du leane den til du merker at den dropper. Så skrur du H nåla litt ut igjen. Da er du der du skal være. Om noen kan hjelpe deg å løfte flyet så snuten peker opp, så skal du ikke merke forskjell på vannrett og vertikal retning. Gjør du det, er det mulig at du bør sjekke membranen din, og evnt å blåse forgasseren ren. Det sitter en liten sil på "baksiden" av forgasseren, og den tetter seg med jevne mellomrom. Sjekk den.

                      Har oxo funnet ut at CS motorene til 3W, er mer følsomme på nålene, enn standard motorene. Av en eller annen grunn. Der har jeg erfart at 1/16 justeringer er bedre enn 1/8.

                      Da jeg startet opp min 26 cc bensiner som ikke har vært i bruk på ett år, for noen dager siden, ville den ikke skikkelig opp i turtall. Magret H nåla, men ingenting. Så gav jeg full gass og magret L nåla, mens motoren gikk, og vips, så kom den. Da det ikke var mer å hente på L nåla, magra jeg litt til på H nåla, og fikk 600 omd/min ekstra. Dette har jeg ikke opplevd på andre motorer. Så man lærer noe nytt hele tiden, og det er gøy å eksperimentere og se hva som skjer, uten å skade hverken motor eller fingrer.

                      Håper det var til nytte
                      Knut Erik
                      But it flies, so who cares??
                      www.torqueroller.com
                      Steikje galen
                      www.skalamodellflyklubb.no
                      www.teamflyingcircus.com

                      Comment


                      • Yak

                        Hei Olav,

                        Gratulerer med ferdig maskin! Jeg er så å si ferdig med min C-arf 3m også. Bare småting igjen. SKal også gå over alle bolter, skruer, fester, klips etc som en safety check. Deretter lar jeg en annen gå gjennom alt sammen som kontroll. Alltid godt med ett nytt sett øyner som ser over ting hvis det lar seg gjøre. Den blir nok ferdig denne uken.
                        Kjørte motoren og gjorde range og failsafe check etc på 40% SD/TT Yak'en sist fredag så den er klar for testflight.
                        Jeg har også erfart at " fabriksinstillingen" av nålene på 3W motorene kan være helt på bærtur. En 3W28cs ville ikke gå og når jeg sjekket var L nåla nesten 3 omdreininger ut fra det som er fabrikkens anbefalinger. Jeg satte nålene til det som står i manualen og da funket det med en gang. Bare småjusteringer etter dette og motoren går og throttler helt nydelig. Som Knut Erik skriver at nålene er mer sensitive på CS motorene kommer kanskje av at de er litt mer "tunet" og derfor er mer sensitive. Jeg har merket det selv også og det virker også som CS motorene har litt hardere gange som følge av "tuningen".

                        mvh Rolf

                        Comment


                        • Hei Rolf.
                          Jøss, har du en 40% sd/tt yak også? Hva slags motor har du i den?

                          Skal du ha med noen av flyene dine på fagernes?

                          Comment


                          • En 40% SD Yak er aldri feil Du kan glede deg til å få den i lufta, Rolf. Iallefall om den flyr like fint som min

                            Apropos Fagernes, bilen er ferdig pakket
                            Knut Erik
                            But it flies, so who cares??
                            www.torqueroller.com
                            Steikje galen
                            www.skalamodellflyklubb.no
                            www.teamflyingcircus.com

                            Comment


                            • Originally posted by william123 View Post
                              Jeg er også blitt litt plaget med min 3W 106. Den ville heller ikke opp i turtall og da var det L nåla som var for feit. Skrudde den inn ca 5 min og den throttlet nydelig. Så hvis du magrer L nåla litt så burde problemet forsvinne som eagle sier

                              OT: Mens vi nå er innom justering. Min 106 stopper hvis jeg trekker den vertikalt. Kan det være H nåla som er for lean? Har hørt at hvis motorer detter i turtall i vertikalen så er H nåla lean, men den skal vel ikke stoppe i løpet av to sekunder? Mistenker at dette er noe annet en justering....

                              Når blir det jomfrutur?
                              Vet ikke når jomfrutur blir enda. Bare 1 uke igjen til første eksamen nå, da blir det 2 fulle uker med eksamener i første rekke. Men etter disse er ferdig så går den i lufta på første mulige stripe

                              Får kanskje en testkjøring til i kveld. Har byttet til en bitte litt lettere propell og justert litt på "L" nåla, samt justert tenningen 2mm mere mot øvre dødpunkt. Nå som cowlingen er av så skal jeg teste litt når jeg først er i gang, så jeg regner med den går som ei klokke i løpet av neste test!

                              Mvh OJ
                              Olav Jørgensen
                              Low & fast

                              Comment


                              • Nå har motoren gått igjen.
                                Måtte faktisk så langt ut som 4,5 runde på "L" nåla, den begyndte ikke å virke i nærheten av normal før omtrent på 4 runder ut. Men nå går den som ei klokke og responsen på throttle stikka er fenomenal!

                                Mvh OJ
                                Last edited by Olavjoergensen; 17-03-09, 20:34.
                                Olav Jørgensen
                                Low & fast

                                Comment

                                Working...
                                X