Announcement

Collapse
No announcement yet.

Byggeblogg: 50CC Bensin i et GP Giant U-Can-Do

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by TrondD View Post
    Hei

    Har fulgt med på tråden din. Tøft prosjekt!
    En liten bemerkning på monteringen av optisk tenningskutter:
    Jeg ser du har montert senderen og mottakeren til kill-switchen like ved siden av hverandre. Ideen med å ha en slik sender og mottaker koblet sammen via en optisk kabel, er å få en viss avstand mellom potensielt "støyende" elektronikk i tenningsannlegg (med ledninger) og radioutstyr i flyet. Minst 15-20cm. I tillegg til å kunne stoppe motoren fra senderen selvsagt.
    Det er ikke sikkert din montering vil skape problemer, men hvorfor ikke benytte seg av den ekstra sikkerheten en optisk kill-switch tilbyr?
    Lykke til videre!
    Hei hei. Hyggelig med positiv tilbakemelding!

    Var av den oppfattningen at fiberoptikken var for å slippe støy mellom kablene jeg.
    Er du sikker på at noen av delene i killswitchen lager støy altså, og ikke tenningsmodulen mellom ledningene? Uansett, takk for opplysningen
    Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

    Comment


    • #17
      I dag kom det pakke fra Krumscheid. Den har liggi i tolla siden 15.04, så kan ikke rose posten i dette tilfellet
      All ære til Krumscheid! Pakka ble sendt dagen etter jeg bestilte. Hvem sa at tyskerne er treige? :P


      Har fått festet batteriene og begynt såvidt å programmere senderen i dag.

      Jeg har også loddet ferdig strømforsyningen til servoene.
      Var litt skeptisk til å lodde alle ledningene i et punkt på deans kontaken, men har rivi å sliti så mye i den at jeg er sikker på at den sitter.
      Attached Files
      Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

      Comment


      • #18
        Neida. Killswitchen lager ikke støy. Men ledningene til/fra tenningsanlegg, samt tenningsanlegget selv og pluggledningen kan støye. Ideen er derfor å samle alt som har med tenningsanlegget å gjøre for seg selv, og så langt fra rc-utstyret som mulig/nødvendig.
        Eneste link mellom rc-utstyr og tenning, blir den ikke-metalliske fiberoptiske kabelen. Og dermed er faren for støy fra tenningsanlegg mye mindre.
        Håper dette ble klarere.
        Trond Dullerud
        Trondheim Modellflyklubb

        Comment


        • #19
          Originally posted by TrondD View Post
          Neida. Killswitchen lager ikke støy. Men ledningene til/fra tenningsanlegg, samt tenningsanlegget selv og pluggledningen kan støye. Ideen er derfor å samle alt som har med tenningsanlegget å gjøre for seg selv, og så langt fra rc-utstyret som mulig/nødvendig.
          Eneste link mellom rc-utstyr og tenning, blir den ikke-metalliske fiberoptiske kabelen. Og dermed er faren for støy fra tenningsanlegg mye mindre.
          Håper dette ble klarere.
          Ok

          Da blir det ny plassering av killswitchmottakeren i morra..
          Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

          Comment


          • #20
            Her kommer en liten oppdatering:

            Har plassert mottakerenheten på ignition cutoff sammen med tenningsanlegget, et stykke unna resten av elektronikken etter tips fra TrondD.

            Har laget fester for chokeservo, og montert servoen.
            Det neste blir å lage overføringsstag mellom servo og forgasser.

            Siden greatplanes oppgir rorutslag i millimeter, ikke i grader og jeg ikke fant noe egnet måleverktøy så måtte jeg lage min egen løsning for å kunne måle utslag.
            Tok et et papir og merket opp de forskjellige utslagene med en linjal.

            Dette fungerte ypperlig helt til jeg kom til sideroret.
            Når jeg skulle måle på dette så rogna det plutselig helt for servoen.
            Den maxet plutselig utslag til ene siden så det sprutet balsa over alt, og etter det ville den ikke gå i senter lenger - Ny servo bestilt fra HC sammen med 22x8 propell

            Har også gjort ferdig motorfestene.
            Støtte på et problem her, siden festeskruene til to av motorfestene endte opp midt på forsterkninga til torpedoveggen.
            Løste dette ved å lage en balsabit(burde vært finèr) med en skråskjært ende som jeg limte fast oppå forsterkningen.
            Laget også en stålskinne som forsterkning mellom motorfesteskruer og balsa/torpedovegg.
            Attached Files
            Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

            Comment


            • #21
              I kveld har jeg laget overføringsstag fra servo til chokespjeld, og satt opp dualrates på balanseror og flaps.

              Det eneste som står igjen før innkjøring av motor er å lodde ferdig eksosbend frem til tunepipen. Er det noen som har noen råd og tips før jeg setter igang?
              Jeg skal lodde med acetylen, oksygen og sølv.
              Attached Files
              Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

              Comment


              • #22
                Nå er eksosrør loddet og tett.
                Dette ble loddet med sølvloddetinn og en propanflaske.

                Propell og ny servo mottatt fra kina.
                22" propell blir nok litt i meste laget med orginalunderstellet, så må legge til et par tommer på det før maiden.

                Har skjært ut hull til eksosmanifold og kjøling i cowlinga. Litt finpuss så er denne ferdig.
                Attached Files
                Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

                Comment


                • #23
                  I dag har jeg pusset litt på eksosen og fått bort loddeslagg.
                  Har også gjort ferdig tankoppsettet, og tilpasset det i skroget.

                  Forsterket festene til tunepipeopphenget siden dette ble rimelig skralt i utgangspunktet.
                  Attached Files
                  Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

                  Comment


                  • #24
                    Lørdag igjen, og jeg begynner å nærme meg slutten av prosjektet.

                    I kveld har jeg skrudd fast motoren for siste gang med locktight og klamret fast ledninger og slanger.

                    Målte for morro skyld strømtrekket ved full servobelastning, og kom frem til at
                    det aldri kom høyere enn litt i overkant av 3Ah.
                    Med andre ord er 16Ah oppsettet mitt liiitt overkill

                    Funderer litt på hva jeg gjør med canopyproblemet. Jeg er ikke så klar for å vente til begynnelsen av august med å få flyet i lufta, så må finne på noe lurt her. Noen tips?
                    Attached Files
                    Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

                    Comment


                    • #25
                      Hei!

                      Nå er flyet klart for jomfrutur.
                      Har laget en provisorisk canopy frem til jeg får orginalen fra NM. Det ser ikke veldig pent ut, men det var heller ikke poenget. Fikk tak i en 0,5mm lexan plate og varmet den mens jeg strakk den ut til riktig form. Hvordan jeg fester den til kroppen vet jeg ikke helt ennå, men jeg tipper det blir maskeringsteip eller noe lignende.

                      Har festet tunepipen, og klamret den fast i eksosmanifolden med skjøten jeg kjøpte fra KS, så eksosanlegget er nå ferdig.

                      Målte tyngden på baderomsvekta, for å få en pekepinn og nåla landa på 6,5kg.


                      Nå gjenstår det bare å lage en bensinpumpe og vente på anledning til å få den i lufta Regner med det blir etter 17. mai en gang.
                      Attached Files
                      Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

                      Comment


                      • #26
                        I morgen blir det sansyneligvis jomfrutur, om alt går etter planen.
                        Har målt CG på flyet, og måtte legge på 400g i halen, noe som ikke
                        var helt uventet siden DL50'n veier en del mer enn OS 160FX, som flyet er beregnet for.

                        Total flyvekt på tom tank er på 7Kg (Flyklar vekt fra fabrikk er satt til 6,1Kg på det meste)
                        Attached Files
                        Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

                        Comment


                        • #27
                          De 400g må vel kunne reddes? Har du lagt alle batterier(og annen flyttbar vekt) så laaaangt bak i halen som det går?

                          Kanskje bare meg men jeg har problemer med å fly med dauvekt: )
                          Bare flygreier: )

                          Comment


                          • #28
                            (Mitt vegde inn på 6 kg med alt.Har bare ett batteri som forsyner alt som ligger bak turtel deck.Tunpipen har eg strukkett litt lenger bak også. Fuel tank flyttet bak på cg.)

                            Bare og huske på att dette ikkje er ett fartsfly på maiden din i dag, ingen problem og fly skinne av dette med dl 50. Er også veldigt kort vingerør så de går fint og knekke flye i lufta, har lest om folk som ha klart/klagd på de. Den flyr extremt sakte med flaps på og lav hale, trur eg kan lande den i depoet vårt hvis de måtte til.
                            futuba 18MZ
                            Addiction X
                            Slick 71" Hacker
                            qq Pits Python DZY100
                            2.6 Edge extreme compositt, DA85
                            3.5 Edge extreme compositt, ZDZ210
                            Pike Giant
                            Sawex L39 jetcat P60
                            Eurosport G-booster 160+
                            Trex700 x 2
                            Trex 550 CGY750
                            Trex500

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by cissaman View Post
                              De 400g må vel kunne reddes? Har du lagt alle batterier(og annen flyttbar vekt) så laaaangt bak i halen som det går?

                              Kanskje bare meg men jeg har problemer med å fly med dauvekt: )
                              Det er ikke så forferdelig mye plass i flyet, så plasseringen måtte nesten bare bli slik det ble med det oppsettet jeg kjører
                              Jeg dro på litt med amperestyrke og slikt, siden jeg ikke hadde noen formening om hvor mye servoene kom til å trekke.
                              Jeg er ikke noe særlig for dødvekt jeg heller, så det er sagt
                              Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

                              Comment


                              • #30
                                Jomfrutur og innkjøring




                                Da var jomfruturen tatt, og alt stilte egentlig til forventningene.

                                Siden det er så mange meninger om hva som er den beste metoden for å kjøre inn bensinmotor så valgte jeg det som passet meg best, altså å fly inn motoren i lufta med cowlinga på.

                                Uten flaps så tok flyet av på rundt 10 meter. Med halv flaps så var det i lufta på 3-4.
                                Det var litt keitete å få landet det de første turene, siden det nesten flyr på tomgang.
                                Et par knepp på throttlestikka og man har cruisefart.

                                Etter et par turer så startet motoren på ett flipp, og sveiv pent uten det store behovet for justeringer. Jeg flyr inn motoren med en 22x8 propell, og denne er akkurat på grensa til å ikke gå i bakken, så jeg må nok forlenge understellet litt for å slippe at den stuker nedi bakken ved litt vinglete landinger.

                                Det gikk en halvliter fuel, så nå er det bare 7 igjen før jeg går over på miljøbensin.

                                Legger ut en video av seansen. Kommer også til å poste noen bilder og flere videoer etterhvert som jeg er ferdig med innkjøringen.
                                Attached Files
                                Last edited by Jostein; 24-05-09, 10:54.
                                Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

                                Comment

                                Working...
                                X