Unconfigured Ad

Collapse

Montering Yak 54 / TOC 53cc Throttlestore

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • affa
    Administrator
    • Jul 2002
    • 5878

Montering Yak 54 / TOC 53cc Throttlestore

Som det er beskrevet i kommende tråden så ankom fly, utstyr og full pakke i dag, ref: http://www.modellflynytt.no/showthread.php?t=23447

Den tråden beskriver hele utstyrspakken den skal settes opp med.

Limfuger og film ser bra ut. Det samme gjør hardware som er med også. har ikke inspisert så nøye ennå, men fått den dobbeltpakkede esken inn i hus etter en fotorunde ute.
    Lakkert karbonunderstell og vinge/stab-rør i karbon. Støpt og lakkert glassfibercowling. Denne ser litt snål ut, men den er laget slik at motoren skal få maks kjøling over toppen. Må nok male litt inne i den foran for å skjule gulfargen.

Kroppen er klargjort for cannister med gummiforinger !!

Skalamessig er den endel i fra, litt lang i kroppen samt at understellet sitter litt langt bakpå. Men dette er heller ikke en maskin som skal i skalastevne med en leken 3D maskin

Monteringen starter pronte !

Legger ved noen bilder av utpakking.
    Attached Files
    Last edited by affa; 08-06-09, 22:09.
    • Jul 2002
    • 5878

Flere bilder

En liten bildekollasj til...
    Attached Files

Comment

• william123
      • May 2005
      • 2330

Ser bra ut dette. Fargeskjemaet ser kjent ut...
      William Jul Ringkjøb
      Bodø MFK

If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

Comment

• affa
        Administrator
        • Jul 2002
        • 5878

Har allerede fått gjort unna noe.

Først og fremst starter jeg alltid med å få på plass understellet slik at ikke kroppen og filmen skades under byggingen. Understellet er i lakkert glassfiber og må bores opp for å passe i ferdig brakett i kroppen. Sett understellet på plass under med leggene skrånende forover og merk av innenfra i kroppen og ned i metallbraketten som er limt og skrudd inne i kroppen. Litt trangt her, men enkleste er en litt lang pinne og noen dråper med maling man kan merke ned i hullet med. Understellet skrus fast med skruer, skiver og silikonmuttere. Har bilder av dette, men fikk ikke overført disse før jeg dro på jobb kommer senere.

Deretter gikk jeg løs på stab og vinger. Tok ett par skikkelige epoxy-runder. Først oljet jeg alle hengsler på midten så ikke noe lim siger inn. Deretter limte jeg inn alle hengsler i roret. Deretter tørket det før jeg kjørte en runde til med å lime inn i vingen og staben.
        Attached Files

Comment

• affa
          Administrator
          • Jul 2002
          • 5878

Deretter ble alle rorhorn pusset ned, vasket med fettfri alkohol og limt på plass. Sjekk at alle rorhornene passer i hvert hull før hullene fylles med lim.... Jeg hadde ett hull som måtte Dremles litt før det gikk nedi. Jeg liker også å skru fast kulelinken når man setter ting på plass lsik at geometrien passer når roret skal linkes.

Det siste jeg tok i samme slengen var å lime inn styrepinnen i karbon til staben og styrepinner i aluminium til vingen. Alle hull er CNC freste og det passer som hånd i handske. På med 30 minutters epoxu og sett på plass karbonrørene i staben. På vingen må man ha tunga litt mer rett i munnen. Pinnene foran og bak skal være i forskjellig lengde ut fra vingeroten samt at låsehullene skal være vertikale foran og horisontale bak.
          Attached Files

Comment

• affa
            Administrator
            • Jul 2002
            • 5878

Det siste jeg fikk gjort i denne omgang var å skru fast servoer og linke klart.

Hardware er i ypperste klasse og det er stål turnbuckles inn i hver kulelink. Det gjør at de er gjeneget motsatt i hver ende og alle justeringer kan gjøres med alle linker fastskrudd. Lengdene var perfekte og det var ikke lang tid før både vinger og stab var ferdig justerte.

På høyderoret tester vi ut de nye aluarmene mens på balanserorene kjører jeg utfreste armer som skrus i originale servoarmer. Dette kjører jeg også i min 2,7m Yak og fungerer bra.

Geometrien på balanserorene ser litt skjev ut, men det er mange som lager de slik for at rorene skal slå ut bedre i ytterpunktene. Fløy en god yak tidligere hvor nettop dette var gjort. På denne er de nok litt mer ekstreme så blir spennende å kjenne på resultatet av det.

Det siste jeg rakk var å skru fast siderorsservoen, en HD 9150Mg og forsterke "gjengene" i treverket med tnn CA og sette på det medfølgende servohornet der.

Videre er sideror, pull-pull og halehjul før motor og resten av elektronikk monteres.
            Attached Files

Comment

• Guest

#7 Unapproved
              Vær pinlig nøye med siderorshornene, det skal så lite til før den ene wiren strammer mer enn den andre, og det er vanskelig å justere når limet sitter! Ikke spør hvordan jeg vet det..

Comment

• Eagle
                • Jan 2006
                • 1299

Originally posted by LaSt
                Vær pinlig nøye med siderorshornene, det skal så lite til før den ene wiren strammer mer enn den andre, og det er vanskelig å justere når limet sitter! Ikke spør hvordan jeg vet det..
                Hvordan do vita ditta? Do komma til maj på Sonnmore ok forklara??
                Knut Erik
                But it flies, so who cares??
                www.torqueroller.com
                Steikje galen
                www.skalamodellflyklubb.no
                www.teamflyingcircus.com

Comment

• affa
                  Administrator
                  • Jul 2002
                  • 5878

For å få testa TOC 53 motoren i denne modellen så må firewall kortes inn da den er litt for lang og det ville sett unaturlig ut. Tar en time eller to ekstra men har du Dremel og vilje er det bare å sette i gang. Jeg skar ut bunn og topp platen som bygger motordomen, brukte de som maler og laget nytt topp og bunnlokk i flyfiner 4 mm. Deretter fjernet jeg selve firewallen og alle trekantlister og pusset sidene rene. Satt firewall tilbake der jeg ønsket den og limte inn noen flyfinerbiter for å låse den. Bunn og topp plate ble ytterlige justert og limt på plass. Deretter var det inn med trekantlister i alle hjørner. Vurderte epoxy og glassfiberstrie, men den nye motordomen e rlangt sterkere enn slik den kommer originalt. Og man trenge rstrengt tatt ikke mer vekt enn nødvendig

Motoren er på plass og potta justert inn. Jeg bruker en 65mm cannister som egentlig er for stor men Dremlet ut og fikk greit plass til den. Throttlestore kommer her med eksosanlegg som er tilpasset!!

Skal se om jeg klarer å få ut litt flere bilder i morgen, men har brukt all tid på å sluttføre modellen slik at den er klar når jeg kommer tilbake fra Bergen rett over helgen. Satser på gode sommerdager og Skoger da.
                  Attached Files
                  Last edited by affa; 18-06-09, 23:02. Reason: 2 bilder lagt til

Comment

• affa
                    Administrator
                    • Jul 2002
                    • 5878

Når motoren først var på plass monterte jeg også cowlingen ferdig. Denne skal stå jamt rundt firewall og festes der med 4 skruer mot feste på firewall som innmonteres med islagsmuttere. I tillegg limes det inn 2 fester på siden av cowlingen for ekstra støtte.

Bruker den gode gamle metoden med pappstrimler langs siden som tapes langs kroppen og som merkes med en penn der festet på firewall er.

På med cowling, sentrer og merk av gjennom pappen og inn på cowlingen. Boret opp med lite bor (3 mm) gjennom cowling og inn i feste. Fant frem ett 4 mm bor og borer opp trefestet og klemmer inn en islagsmutter. Deretter brukte jeg ett 4,5 mm bor for å bore opp cowling og sette inn de medfølgende gunnifestene.

De 2 ekstra sidefetsene skal man måle og drive en hel masse justeringer til å få til ihht brukerveiledningen men jeg bare satt inn alle 4 hovedskruene og skrudde cowlingen på plass før jeg la lommelykten inni cowlingen pekende ut gjennom festet og boret inn. Av med cowling og inn med islagsmutter også kan det hele festes !! Voila
                    Attached Files

Comment

• affa
                      Administrator
                      • Jul 2002
                      • 5878

Har montert stab og sideror. Sideroret limes inn etter at jeg limte inn rorhorn for pull-pull. Her måtte jeg frese og tilpasse litt for å få rorene inni. Limte så igjen med epoxy mens skruene sto i på begge sider så ingenting sklir ut av posisjon. Vår så nøye du kan når det gjelder å treffe rorhornene.

På pull-pull wiren trer man på en hylse og lager en knute på den plastbelagte wiren. Deretter skrur man en gjenget skrue inn med unbrako og låser tråden før man igjen skrur på ball-linken i 3 mm. Jeg valgte ett feste over og ett under på siderorsservoen slik at wirene ikke gnisser. Det blir litt skjevt drag, men har prøvd dette med hell før så prøver igjen.

Halehjulsbraketten skrus fast oppunder kroppen og inn i ferdig innlimte islagsmuttere. Styringen bøyde jeg til og valgte å lime inn ett lite plastrorhorn som gir styring bak mens det alikevel sklir lett.

Veide ut flyet og med tenningbatteriet på motordomen og de hovedbatteriene ved siden av tanken så er jeg midt på CG med tom tank. Med full tank vil den tippe litt fremover, fint utgangspunkt for jomfrutur.

Så da er det bare å få festet resten av utstyret og laget to skjøtekabler til høyderorsservoen i stabene bak så er den klar til jomfru-oppstart og jomfru-tur
                      Attached Files

Comment

• affa
                        Administrator
                        • Jul 2002
                        • 5878

En liten smell.....

Det ble absolutt jomfrutur i dag. Forgasseren trengte en skikkelig bløtlegging av membran så måtte jukse og dramme den litt så den ble våt, men deretter startet den lett og throttlet bra. Litt feit på lavnåla men det kan den få være litt i innkjøringen. Kjørte den 3-4 minutter på bakken også var det på tide å få den i lufta. CG lå nå mot bakre del.

Rolig pådrag og modellen var raskt på beina og i lufta. 2-3 knepp opptrim var alt som skulle til. Litt i overkant store utslag jeg hadde satt opp, men følte meg hjemme med en gang. Synker litt på rygg så kan nok trimme CG enda litt lenger bak for full 3D kapasitet.

Knivegger ble testet på begge sider. Trekker også litt på begge sider, men mest på høyre side.

Landingsrundene var som de fleste Yaker en drøm. Lett å få av farten og sette den i pene trepunktslandinger.

Fikk kun 2 turer i dag da det var mye barn med og tilstede og litt for lite tid.

TORE VAR FOTOGRAF MEN DESVERRE HADDE JEG IKKE SATT I MINNEBRIKKEN ..............

Så det blir ny fotosession på søndag om været holder.

Fikk også småhovret litt med den og bra trekkraft i motoren uten at jeg ønsker å tyne den når den hadde gått 1-2 tanker. En meget god dag og liker modellen godt allerede.

Må trimme litt fuelrør i tanken så jeg ikke fyller overbord men det er stort sett det også.

Bilder kommer da som nevnt neste runde

Comment

• Tomas Hestnes
                          • Oct 2008
                          • 88

Venter i spenning
                          Trondheim Modellflyklubb

Extra 330L 30% MT-50i
                          Mustang P-51D ASP91FS
                          HS Cap 232 .60 Brushless
                          Mini Funtana
                          ST-Model Twin dragon
                          Lazer Model Colibri .25
                          HK-450

Comment

• affa
                            Administrator
                            • Jul 2002
                            • 5878

Endelig har jeg tatt tak i megselv.....

Med sommer, sommerferie og stengte barnehager/SFO så blir det plutselig litt mer styr å få organisert litt flyging, men nå har jeg vært ute i dag og fått noen fine turer.

Motoren har stått en stund så membranen i forgasseren var nok litt tør så den trengte en liten dram før motoren tente. Deretter gikk den veldig fint, litt rik på bunn ennå men tuner litt etterhvert.

Turene var udramatiske og den flyr fint. Den er fortsatt baktung og stiger på rygg, men klarer å få frem batteriene 10 cm til så tror jeg modellen er spot on.
                            Nå er den såpass baktung at når jeg drar tilbake mot tomgang på finale så pitcher den opp og bremser raskt. Skal justere med batterier senere idag sånn at den kan testes til uka igjen.

Eneste fotograf i dag var størstegutten på nyfylte 8 år, men synes han har gjort en god jobb etter 10 sekunders kurs.

Modellen er ellers stødig og god, god rollrate og stabil. Landingene er en lek men den er litt overfølsom på høyderor med mitt CG som er 2 cm bak bakre anbefalte grense.....

Skal legge på litt mer expo og flytte CG frem så er den nok litt mer behagelig.

Støynivået med 22x10 og cannister er ikke noe å klage. Dempet og fint !

Mer info kommer til uka etter videre testing.
                            Attached Files
                            Last edited by affa; 08-08-09, 15:10.

Comment

• affa
                              Administrator
                              • Jul 2002
                              • 5878

Ble endel runder i går og har flyttet CG litt fremover, men den er nok ennå en anig baktung, selv for 3D. Blir litt pitchy, men selv om den er det så flikker den ikke. Bare musher selv i sakte fart og krappe svinger så kan den lekes my emed. Det er enkelt å sette den i pene 3-punktslandinger, men også her pitcher den noe opp når jeg trekker helt til idle.

Knivegg trengs veldig lite korreksjon og den flyr fint i høy alfa. Må være litt bestemt inn men deretter er den rimelig stabil.

Motoren kreves flere flipp for å trekke inn bensin, men er nå greit justert. Har litt problemer med at den blir noe rik når jeg roller og flyr den inverted uten at jeg heklt har klart å spore problemet. Den går helt utmerket eller og aldri noen tendens til å stoppe.

Har tatt av alt av fuelslanger, filter etc og byttet i tilfelle det skulle være lekkasje eller noe annet, men har ikke kunnet finne noe feil.Kom gjerne med forslag??

Legge ved noen bilder fra gårsdagen. Video kommer kanskje i kveld

Litt staffering og logoer hadde gjort seg, må se å finne noe der tror jeg....
                              Attached Files

Comment

Working...