Unconfigured Ad

Collapse

Montering TT Beaver fra Elefun

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • affa
    Administrator
    • Jul 2002
    • 5877

    #1

    Montering TT Beaver fra Elefun

    Da var modellen i hus og påbegynt. Full pakke kom fra Elefun som forklart her:
    http://www.modellflynytt.no/showthread.php?t=25135

    Utstyret som kom var:
    Settet: http://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=16214&i=1&
    Flottører: http://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=15840&i=1&
    MDS 48 motor: http://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=14339&i=0
    HD servoer: http://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=15938&i=0
    Batteri: http://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=14513&i=0
    Diverse skjøtekabler, bryter, APC propell

    Har bygd ett par av disse modellene da under annet navn, men gjennomføringen er rimelig lik og de er ganske enkle og greie å sette sammen.
    Attached Files
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no
  • affa
    Administrator
    • Jul 2002
    • 5877

    #2
    Vinge

    Vingen er i tradisjonell TT (ARC) bygging. To halvdeler som skal skjøtes på midten med en slags muffe. Borer opp under hver vinge til ett kommende vingestag. Bruker en tapebit på boret slik at jeg ikke kommer gjennom vingen.

    Deretter trer jeg vingehalvdelene inn muffen og merker av med tynn strek slik at jeg ser hvor jeg kan legge på epoxy. I ARC sine tidligere konstruksjoner ble det anbefalt en karbonstang inn i hver vingehalvdel slik at den ble ytterligere forsterket. TT har ikke dette med i manualen, men siden jeg hadde en 4 mm stang liggende kjørte jeg den inn i hullet som er i vingen og så om det gikk fint selv om vingen har litt v-form. Det gjorde det så bruker det her også.

    I muffen må det fjernes litt plast for å få plass til kommende overføringer. Kuttet dette bort og boret opp de hull som skal. Alt dette er godt forklart i manualen.

    På innersiden av balanserorene skal det limes fast noen trekanter som er feste for overføringene. Bruke rmedium CA og taper de mens de tørker.

    Sliper plasten lett i muffe og den del av vinge som skal inn i muffen. Tørker med fettfri sprit og blander opp en god dose 30 min epoxy. Legger epoxyen inne i muffen slik at det grises minst mulig. Tar først den ene halvdelen og så må man passe på å sette inn plastrøret inne mellom vingehalvdelene. Denne er føringen til selve plastskruen som man skrur fast vingen med.

    Lar tingene tørke pent i fred og limer deretter inn festet for balanserorsservoene. Her kan man velge 1 eller 2 servoer. Jeg liker to slik at man kan differensiere og i tillegg bruke de som flaps. Skrur i tillegg her slik at ikke noe sklir under tørkingen.

    Så er det overføringene som er en plastarm med feste som limes fast i vingen. Bilder viser det nok enklest fremfor mye tekst.
    Attached Files
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

    Comment

    • affa
      Administrator
      • Jul 2002
      • 5877

      #3
      Firewall og innvendige skott

      Startet med å finne frem firewall og det store innvendige skottet. Slipte kantene med litt grovt sandpapir og sjekket passformen. Jeg har tidligere brukt en blanding av epoxy og CA, men på disse liker jeg å bruke epoxy da man ofte skal småjustere litt. Puttet firewall på plass og merket av slik at jeg vet hvor det skal lim så man ikke griser ned halve modellen. Det samme gjorde jeg med spantet til vingeskrue. Her skal det også limes inn en plastdings i selve spantet som man skal legge mutteren inni. Det er det ene vingefestet modellen bruker.

      Firewall gjør jeg helt klar med plastforinger og muttere som skal i disse slik at man kan skru av motorbukk forfra uten å bruke verktøy inni.


      Det siste litt mindre spantet skal bak firewall og som bakre del av tanken skal hvile på. Jeg limer inn alle i en runde.
      Attached Files
      ____________________________
      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

      Comment

      • affa
        Administrator
        • Jul 2002
        • 5877

        #4
        Siste finish

        Avslutter med stab, cowling og radiooppsett.

        Først limer jeg inn trepinnen i staben som er hele forsterkningen, bruke repoxy her. Pass på å pusse innsiden av hver stab før man limer inn balsapinnen. En liten isoporkloss brukes som mal på byggebordet for å få pinnen sentralt i staben. La den ene siden tørke før jeg limer den andre siden. Deretter sjekker jeg passform i kroppen for både den ferdige staben og finnen. Pass på å lime inn pull-pull rorhornet i bunn av sideroret før det limes på plass. Limer deretter inn både stab og finne i mer eller mindre en runde. bruker medium CA på alt.


        Halehjulsbraketten monteres og limes oppunder kroppen.

        Så er det på med alle overføringer og justere disse. På sideroret er det pull-pull wire som kellems med hylser og på halehjulet er det overføring i plastrør som viser seg å fungere bra. På høyderoret er det en karbonstang hvor det skal limes inn gjengestag i hver ende. NB! Stangen må justeres på lengden før disse endestykkene limes inn. Jeg velger å bytte ut plasthornene med metallhorn på akkurat høyderoret da dette er litt mer kritisk enn resten av rorene.

        Cowlingen er som vanlig pirkete og knotete, men tar ut nok rom til å prime forgasseren samt nye hull til å skru fast eksospotta med samt til dysenålen.
        Attached Files
        ____________________________
        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

        Comment

        • affa
          Administrator
          • Jul 2002
          • 5877

          #5
          Flere bilder

          .................
          Attached Files
          ____________________________
          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

          Comment

          • affa
            Administrator
            • Jul 2002
            • 5877

            #6
            ____________________________
            Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

            Comment

            Working...