Unconfigured Ad

Collapse

Monteringstråd: Pilot-RC Sbach 342 30cc

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jostein
    • Jan 2008
    • 1161

    #1

    Monteringstråd: Pilot-RC Sbach 342 30cc

    Fint om diskusjonen kan foregå her:

    http://www.modellflynytt.no/thread27604.html

    -

    Dette er altså årets vinterprosjekt, en Sbach 342 fra pilot-rc.
    Jeg har siklet på en sbach i lange tider, og var i utgangspunktet
    ute etter 100cc versionen, men grunnet diverse omstedigheter
    ble det en 30cc istedet.

    Litt data:

    Vingespenn: 185cm
    Vingeareal: 6472cm2
    Lengde: 164cm
    Vekt: 4.85kg
    Motor: RCGF 32ccm

    Til power tenkte jeg at jeg skulle forsøke elefuns nye motorsatsing, RCGF.
    I følge det jeg har lest på andre forum, skal denne være konkuransedyktig
    med andre merker, som f.eks. DLE og DLA. Time will show.


    Slik så pakkene ut. Èn liten eske med vinger, den andre med resten:

    Click image for larger version

Name:	IMG_0102 (Custom).JPG
Views:	2
Size:	53.3 KB
ID:	628085 Click image for larger version

Name:	IMG_0105 (Custom).JPG
Views:	2
Size:	82.7 KB
ID:	628086


    Flyet var pakket i enkel pappeske, med tykk isoporpolstring inni.
    Ingen transportskader såvidt jeg kan se:

    Click image for larger version

Name:	IMG_0106 (Custom).JPG
Views:	2
Size:	42.4 KB
ID:	628088 Click image for larger version

Name:	IMG_0110 (Custom).JPG
Views:	2
Size:	39.6 KB
ID:	628090 Click image for larger version

Name:	IMG_0111 (Custom).JPG
Views:	2
Size:	51.7 KB
ID:	628087 Click image for larger version

Name:	IMG_0107 (Custom).JPG
Views:	2
Size:	78.8 KB
ID:	628089


    Flyet er vesentlig mer ferdigstilt fra fabrikk, enn hva jeg er vandt til.
    Kan nevne ting som, ferdiglimte hengsler på balanse- og høyderor,
    ferdig montert fueltank og ferdig montert pull-pull wire til sideroret:

    Click image for larger version

Name:	IMG_0125 (Custom).JPG
Views:	2
Size:	61.0 KB
ID:	628091 Click image for larger version

Name:	IMG_0124 (Custom).JPG
Views:	2
Size:	97.7 KB
ID:	628096 Click image for larger version

Name:	IMG_0123 (Custom).JPG
Views:	2
Size:	100.3 KB
ID:	628092 Click image for larger version

Name:	IMG_0117 (Custom).JPG
Views:	2
Size:	47.4 KB
ID:	628094 Click image for larger version

Name:	IMG_0121 (Custom).JPG
Views:	2
Size:	60.0 KB
ID:	628095


    Jeg la i farta merke til et par andre ting som også gir pilot-rc pluss i min bok:
    Festet til landingsunderstellet er forsterket med to aluminiumsvinkler, og
    alle de små delene som skruer etc. kommer pakket i en oppdelt plastpose,
    hvor det som hører sammen ligger i hvert sitt rom:

    Click image for larger version

Name:	IMG_0132 (Custom).JPG
Views:	2
Size:	50.0 KB
ID:	628097 Click image for larger version

Name:	IMG_0116 (Custom).JPG
Views:	2
Size:	86.3 KB
ID:	628093
    Last edited by Jostein; 26-02-11, 08:57.
    Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no
  • Jostein
    • Jan 2008
    • 1161

    #2
    Takk for fine tilbakemeldinger Her kommer en bitteliten oppdatering.

    Montering av hjulaksler og hjul. - Jeg er litt usikker på om dette kun gjelder settet jeg har fått, eller om det er slik i alle. Men det var hvertfall slik at mutteren innerst på akselen var løs, så det ikke var mulig å holde igjen med denne når man skulle ha på låsemutteren. Løste dette ved å holde igjen på rullebanen på akselen med en god tang, når jeg skulle skru til låsemutteren (stålet er så hardt, at den tålte det fint).

    Det lønner seg å sette på hjulkåpene slik at du får justert hjullåsene før man skrur de fast. Ellers vil hjulet subbe i kåpa.
    Husk også locktite på settskruene i hjullåsene.

    Hjulkåpene festes med 2mm gjennomgående bolter, og selvlåsende muttere. Du må selv borre hull
    til mutterne i kåpa. Jeg satt kåpa på plass, og merket av ved å stikke en tusj mellom hullene i understellet.

    Click image for larger version

Name:	IMG_0139 (Custom).JPG
Views:	1
Size:	41.6 KB
ID:	573948Click image for larger version

Name:	IMG_0145 (Custom).JPG
Views:	1
Size:	54.4 KB
ID:	573953


    Montering av rorhorn i sideror. Her er det viktig at man skjærer ut betrekningen,
    der hvor plata til rorhornet skal sitte. Betrekningen er i 3 lag, og ganske tykk
    der det skal skjæres, så jeg anbefaler en skarp skalpell til dette. Husk også
    å pusse av rorhornet for bedre limfeste, da det har en glatt overflate.

    Click image for larger version

Name:	IMG_0146 (Custom).JPG
Views:	1
Size:	54.0 KB
ID:	573949Click image for larger version

Name:	IMG_0153 (Custom).JPG
Views:	1
Size:	74.4 KB
ID:	573950Click image for larger version

Name:	IMG_0149 (Custom).JPG
Views:	1
Size:	58.2 KB
ID:	573951


    Fant en pose med betrekning oppi esken, antar det er lappesaker.
    Kjekt å ha! Illustrerer også utslag på balanseroret for morro skyld:

    Click image for larger version

Name:	IMG_0109 (Custom).JPG
Views:	1
Size:	71.7 KB
ID:	573952Click image for larger version

Name:	IMG_0158 (Custom).JPG
Views:	1
Size:	48.9 KB
ID:	573947
    Last edited by Jostein; 04-03-11, 15:16.
    Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

    Comment

    • Jostein
      • Jan 2008
      • 1161

      #3
      Servoer

      Dette går ikke så fort, men det var heller aldri meningen

      Dette er servoene jeg har tenkt til å bruke. Av de kommentarene
      jeg har lest, så har de fått god kritikk.



      Click image for larger version

Name:	IMG_0169 (Custom).JPG
Views:	1
Size:	62.3 KB
ID:	574735Click image for larger version

Name:	IMG_0186 (Custom).JPG
Views:	1
Size:	65.4 KB
ID:	574734



      Har også skrudd fast servoarmene på servohornene. Brukte locktite
      på boltene, just in case. Fant ut når jeg hadde montert 3 armer, at jeg
      manglet det siste hvite hornet

      Click image for larger version

Name:	IMG_0237 (Custom).JPG
Views:	1
Size:	74.8 KB
ID:	574739Click image for larger version

Name:	IMG_0242 (Custom).JPG
Views:	1
Size:	73.0 KB
ID:	574738
      Click image for larger version

Name:	IMG_0240 (Custom).JPG
Views:	1
Size:	69.9 KB
ID:	574737Click image for larger version

Name:	IMG_0247 (Custom).JPG
Views:	1
Size:	67.8 KB
ID:	574736
      Last edited by Jostein; 07-01-11, 23:23.
      Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

      Comment

      • Jostein
        • Jan 2008
        • 1161

        #4
        Servomontering

        Servomontering:

        Her er det stort sett rett fram.
        Jeg valgte å lodde på lengre ledninger på servoene, istedet for å bruke skjøtekabler.
        Er litt usikker på hvor mye spenningstap det er snakk om gjennom en servokontakt,
        men tap er tap

        Servoene imponerer faktisk når det kommer til sentrering, styrke og hastighet.
        Det er også liten, til ingen slakk i drevene på disse.
        Det eneste minuset jeg har kommet over til nå er at de har litt dårlig oppløsning.
        Bevegelsen på roret blir litt hakkete. Det blir spennende å se hvordan dette påvirker
        flyvingen.

        Siderorsoverføring i form av wire, er som sakt allerede lagt opp på fabrikken,
        og det var kort prosess med å træ wire og klemme på hylser.

        Likte også stagene som skal sitte på høyde-/balanseror. Disse kommer ferdig montert,
        og trenger bare litt justering for å få roret nøytralt.

        Click image for larger version

Name:	IMG_2014 (Custom).JPG
Views:	1
Size:	78.7 KB
ID:	576341Click image for larger version

Name:	IMG_2001 (Custom).JPG
Views:	1
Size:	72.6 KB
ID:	576338Click image for larger version

Name:	IMG_2004 (Custom).JPG
Views:	1
Size:	55.3 KB
ID:	576339Click image for larger version

Name:	IMG_2017 (Custom).JPG
Views:	1
Size:	80.3 KB
ID:	576340
        Click image for larger version

Name:	IMG_2020 (Custom).JPG
Views:	1
Size:	76.1 KB
ID:	576337
        Last edited by Jostein; 05-03-11, 18:29.
        Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

        Comment

        • Jostein
          • Jan 2008
          • 1161

          #5
          Motormontering

          Motormontering:

          Dette flyet er egentlig beregnet for montering av DL-30, så monteringen
          av RCGF er litt mer tungvinn. Stand-off'ene er for lange og må kappes til
          64mm for at spinneren skal havne på riktig plass.
          Edit: Hører at andre har montert rcgf uten å måtte kappe stand-off'ene,
          man må altså kontrollere dette først.


          Jeg valgte å montere throttleservoen på baksiden av firewall'en, slik det
          fremgår av bildet.

          Det blir manuell choke på dette flyet. Bøyer bare til en stålstang, og sørger
          for å lage en bøy på enden, så jeg får tak i den gjennom luftehullet i cowlinga.

          Har kjørt inn motoren en halvtime uten cowling, og med pitts potte blir lyden
          skikkelig kul Syns ikke den støyer nevneverdig heller. Satser på å få tatt en
          støymåling en gang i den nærmeste fremtid.

          Click image for larger version

Name:	IMG_1936 (Custom).JPG
Views:	1
Size:	68.4 KB
ID:	577689Click image for larger version

Name:	IMG_1399 (Custom).JPG
Views:	1
Size:	65.0 KB
ID:	577690Click image for larger version

Name:	IMG_1939 (Custom).JPG
Views:	1
Size:	64.0 KB
ID:	577691Click image for larger version

Name:	IMG_2852 (Custom).JPG
Views:	1
Size:	85.7 KB
ID:	577692Click image for larger version

Name:	IMG_2853 (Custom).JPG
Views:	1
Size:	82.1 KB
ID:	577693Click image for larger version

Name:	IMG_2704 (Custom).JPG
Views:	1
Size:	74.2 KB
ID:	577694

          Last edited by Jostein; 10-03-11, 09:46.
          Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

          Comment

          • Jostein
            • Jan 2008
            • 1161

            #6
            Cowling

            Cowling:

            Jeg fant ut at enkleste måten å montere på cowlingen på, var
            å vri den 90 grader, og deretter vri den tilbake til normal posisjon.
            Cowlingen festes med to bolter bak på cowl-ringen, og to bolter under.
            Hull til sistnevnte må borres opp.

            Siden det ikke fantes noen åpenbar plass å montere miracle bryteren
            på i dette flyet uten å ødelegge flyets konstruksjon, så valgte jeg å
            skjære ut hull i cowlingen til dette. Skjærte ut og monterte en finèrplate
            bak bryteren, for ekstra stivhet.

            Med hjelp av en dremel, var det å skjære ut hull til potte, lufting og
            bryter en smal sak.

            Click image for larger version

Name:	IMG_2842 (Custom).JPG
Views:	1
Size:	83.3 KB
ID:	577870Click image for larger version

Name:	IMG_2843 (Custom).JPG
Views:	1
Size:	76.1 KB
ID:	577869Click image for larger version

Name:	IMG_2844 (Custom).JPG
Views:	1
Size:	67.1 KB
ID:	577871Click image for larger version

Name:	IMG_2848 (Custom).JPG
Views:	1
Size:	93.0 KB
ID:	577868
            Click image for larger version

Name:	IMG_2849 (Custom).JPG
Views:	1
Size:	62.9 KB
ID:	577872Click image for larger version

Name:	IMG_2850 (Custom).JPG
Views:	1
Size:	56.0 KB
ID:	577873Click image for larger version

Name:	IMG_2961 (Custom).JPG
Views:	1
Size:	49.6 KB
ID:	577874Click image for larger version

Name:	IMG_2962 (Custom).JPG
Views:	1
Size:	78.4 KB
ID:	577867Click image for larger version

Name:	IMG_2963 (Custom).JPG
Views:	1
Size:	61.8 KB
ID:	577866Click image for larger version

Name:	Dremel-475-rw-95606-161472.jpg
Views:	1
Size:	75.2 KB
ID:	577875
            Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

            Comment

            Working...