Announcement

Collapse
No announcement yet.

Parkzone Extra 300 PNP

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    I boken er det anbefalt 40% Expo om man har Low rate verdier.
    Og høyere Expo om har bruker Hight rate


    Sent from my iPhone using Tapatalk

    Comment


    • #17
      Originally posted by bigblue View Post
      hei hva er "Low rate"?


      Sent from my iPhone using Tapatalk
      Low rate er 12mm utslag opp og ned fra senter på balanseror. Og henholdsvis 10mm på høyderor og 35mm på sideror. Og det står at Mike McConville bruker 40% expo på low rate. Men det er ikke noe must.
      Futaba T8FG-S
      Noen planker og noen visper

      Comment


      • #18
        Low rate = små utslag.

        Comment


        • #19
          Noen som har forsøkt å ta ut servo av disse modellene? Jeg måtte skifte en defekt høyderorsservo og den var nesten umulig å få ut uten å nesten ødelegge flyet! Servoen ble jo helt herpa. Virker som servoene er sauset inn med silicon for å feste dem.
          Futaba T8FG-S
          Noen planker og noen visper

          Comment


          • #20
            hei igjen, tilsvarer Low Rate instillingen som heter Dual Rate på min Spektrum Dx6i ?

            Comment


            • #21
              Setter du lavere på verdi på Dual Rate så får du mindre utslag. Så ja, det kan du si.
              Men når manual til eksempel anbefaler f.eks 70% expo på 50grader utslag (high rate) og 30% på 15grader utslag (low rate) så er det en anbefaling de gjør i forhold til faktiske utslag.
              Dersom du av en eller annen grunn istedet setter 30grader som maks (altså som high rate) og 15grader som min (low rate) så betyr ikke det at produsent fortsatt anbefaler 70% expo. I slike tilfeller tar jeg en verdi i mellom. F.eks 40% eller noe.

              Om du ser på geometrien til et servo horn i forhold til roret så vil du se at de første 30 gradene hornet beveger seg gir mer bevegelse på roret enn de 30 siste. Dette er jo fordi hornet roterer at det blir slik. Dermed er bevegelsen ulineær og du får et ror som blir mer følsomt rundt midt stikke og mindre følsomt i ytterpunktene. Setter du opp expo da så korrigerer du for dette, og det er det her de anbefalte expo tallene er ment for slik jeg ser det. Men om det stemmer kommer an på hvilke hull du har benyttet i hornen i forhold til hva produsent har gjort. Det er ofte ikke oppgitt.

              Dersom du nå reduserer de faktiske utslagene vha f.eks endpoints og/eller dual rate så vil du behøve et annet expo tall for å få lineær bevegelse. Her anbefaler ofte produsent et "low rate" utslag også med tilhørende anbefalt expo. For utslag i mellom anbefalte så er det overlatt til deg å finne på en fornuftig verdi. Liker du ikke måten flyet responderer på input så kan du forsøke å endre expo å se om det blir noe bedre (eller verre).
              arhennie

              MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
              http://hadelandmfk.no/
              www.henniehobby.no/arne

              Comment


              • #22
                Originally posted by bigblue View Post
                hei igjen, tilsvarer Low Rate instillingen som heter Dual Rate på min Spektrum Dx6i ?

                Du kan på en måte si det sånn, men allikevell blir det litt feil.

                Low Rate eller High Rate er hvor mye utslag du har på rorene på flyet mekanisk. Om du har High Rate mekanisk men ønsker mindre utslag kan du justere dette digitalt ved å bruke dual rates på radioen. Om du har 100% dual rates har du 100% utslag. Setter du opp feks 75% dual rates, har du bare 75% utslag.
                Håper det forklarte litt..

                Comment


                • #23
                  Har hatt en Extra 300 selv, har aldri hatt noe problem med servoene på den, det er MG som sitter i den ja, Eneste som er at de ikke har så veldig god sentrering.
                  Sondre Olsen Viskedal
                  - Great Planes Extra 300 Patty wagstaff -
                  - Eflite Blade 400 -
                  - Spektrum Dx6i -
                  - Parkzone Extra 300 -

                  Comment

                  Working...
                  X