Announcement

Collapse
No announcement yet.

Seagull Sea Fury

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    er nå klar til jomfru tur bortsett fra to små ting jeg ikke klarer å bestemme meg for.

    1. av/på bryter til mottakeren skal jeg montere den på siden til flyet eller inne i flyet med en tynn pianotråd ut gjennom ett hull i siden. evt. andre forslag

    2. antenna. normalt pleier jeg å ta den ut av kroppen rett bak cocpit og strekke den opp til sideror. men hadde vært morsomt å fått den litt mindre synlig. er det greit å ha den i ett plastrør inne i kroppen bakover?
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • #17
      da blir det jomfrutur i morgen har nå justert motor og sitter her og luker værre en den gamle traktoren min hehe. har litt problemer med å få den til å stå rolig på tomgang selv om turtallet er nede på ca1500rpm så kanskje det blir aktuelt med en anne propell da i stedet. får se hvordan den er i luften først.
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

      Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

      Comment


      • #18
        vel overstått jomfrutur

        Da var jomfruturen overstått og det ble med den ene turen, ikke fordi at det er noe galt med flyet men måtte en tur på legevakta og lappe sammen en finger etter ett ublitt møte med propellen. utrolig hva en 15" apc på 8000rpm slår og motoren stoppet ikke engang

        men tilbake til flyet. fin justerte motor og alt var klart. tenkte jeg skulle taks fram og tilbake på stripa litt først for å se hvordan det oppførte seg på bakken. kjørte langs stripa i litt fart og plutselig begynner flyet og ta av erfaringen min sa det med en gang ikke slå av gassen for da staller det ned på trynet så jeg ga sakte mere gass og flyet bare steig sakte oppover. nesten skala takeoff det er krefter i diesel motoren i hvertfall samtidig som flyet flyr veldig lett for jeg hadde under halv gass da det lettet. ingen tendens til å droppe en ving eller noe. tok det så opp i høyde og trimmet det ut. tre knepp ned på høyderor og to til høyre på ballanseror så fløy det snorrett. fløy noen runder også hørte jeg en rar lyd og motoren begynte å fuske. ved nermere studering så så vi at silikonslangen i mellom bend og pipe var røket og pipa hang ned i forkant under flyet. ble raskt enig med medhjelperen (han er den erfarne av oss) at hvis jeg prøver å lande så vil pipa ta nedi og slå opp i kroppen så da var det bare opp med hjulene og buklande i kornåkeren ved siden av stripa. sLo av gassen og tok det litt fort ned da jeg har erfaring med att denn type fly lett dropper en ving hvis farten blir liten. men den baer gikk saktere og saktere til den pent begynte å synke igjennom og landet. Dette blir morro å fly touch and go med tok av potta og bytte propell da den knakk. startet opp igjen motoren og justerte den til å gå uten potte trykk klar til å prøve igjen men var da borti propellen når jeg skulle fin justere kompresjonen så ble det ikke noe mere flyging. Skjønner nå hvorfor folk på rcuniverse sier det er unødvendig med flaps på den. har kun en ting å klage på det er halehjulet. tråden det er festet i er alt for myk.

        vil jeg anbefale det til andre: Løp og kjøp hvis du i det hele tatt har tenkt på det. Det var utrolig lettflydd. nesten som å fly en cub

        var en som filmet jomfruturen så det kommer video seinere. han skulle sende meg dvd.
        Last edited by tyor; 25-07-06, 17:57.
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

        Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

        Comment


        • #19
          litt mere bilder har nå sittet i snekkerbua mesteparten av kvelden med dremel og tatt meg av den jobben jeg liker minst ved fly montering. nemlig glassfibercovling og vakumformet plast men ble ikke så ille til slutt fikk covlingen slik jeg ville. ett hull til kompresjonsskruen, ett lite til forlengelsen av dysenåla og ett under til eksosbendet. litt bedre tilpassning til eksosen og finpuss med papir så blir det bra. den vakumformede plasten som skulle på framkant av vingene var det værre å få bra. den ville liksom ikke passe, som om de noen gang gjør det ser meg fornøyd med resultatet. bare få limt de skikkelig fast og få på dekalene på flyet så sier jeg meg ferdig. gjør ikke noe mere da det skal jo flys også ikke bare til utstilling Kommer med en oppsumering av hele greia når jeg får flydd det litt mere så jeg blir litt mere kjent med det.

          ett tips mens jeg husker det. det er med sølvfarget tape til å sette over vingeskjøtene. den er håpløs. har fått tak i noe sølvfarget solartex som jeg kommer til å bruke i stedet.
          Attached Files
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

          Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

          Comment


          • #20
            Originally posted by tyor

            ved nermere studering så så vi at silikonslangen i mellom bend og pipe var røket og pipa hang ned i forkant under flyet.

            Jeg ville ikke brukt silikonslangen som mellomskjøt til en dieselmotor siden silikon blir smultret opp av uforbrente dieselfuelrester (i alle 2 takter er det alltid fuelrester blåst ut av eksosporten under spyleperiode). Bruk gjerne gummislange..

            Comment


            • #21
              HEI Motorboy.

              har satt på gummi slange nå. sånn svart som er til vannet til varmeapparatet på en bil. den holder vel tenker jeg.

              har litt problemer med tomgangen på diesel motoren. hvis den går lengre en 30sek på tomgang så virker det som den blir for kald rett ogslett. den begynner å fuske litt også hakker den veldig når den skal opp i turtall igjen. omtrent som hvis kompresjonen er for lav. har du noe forslag. har prøvd med opp til 3% mkp i fuelen men det hjalp ikke.
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

              Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

              Comment


              • #22
                Originally posted by tyor
                HEI Motorboy.

                har satt på gummi slange nå. sånn svart som er til vannet til varmeapparatet på en bil. den holder vel tenker jeg.

                har litt problemer med tomgangen på diesel motoren. hvis den går lengre en 30sek på tomgang så virker det som den blir for kald rett ogslett. den begynner å fuske litt også hakker den veldig når den skal opp i turtall igjen. omtrent som hvis kompresjonen er for lav. har du noe forslag. har prøvd med opp til 3% mkp i fuelen men det hjalp ikke.
                Gummislangen for bilen er god nok..

                Tomgangen er litt for lav til å holde motoren varm, juster gjerne opptil 2000-2500 for det skal komme opp i arbeidstemperatur.

                Jeg så en dieselmotor med hevarm for kompresjonskruen forbundet sammen med forgasseren, dvs ved tomgang økes kompresjon og omvent..

                Comment


                • #23
                  problemet er at den ikke vil stå rolig på bakken hvis jeg har tomgangen noe høyere skal prøve å finjustere litt på tomgangs nål neste gang også har jeg covling på flyet nåe og da holder den seg litt varmere kanskje. har også laget litt lengre slange mellom bend og pipe slik at utløpet kommer bak bakre vingefeste for å hindre oljesøl trenger inne i flyet. og det virket som den gikk reinere da. pipa er egentlig for 10ccm motor. og aner ikke hvor lange slange som er passe så jeg må vel prøve meg litt fram.
                  Tom Nohr
                  Tennisveien 9
                  2450 Rena

                  Frsky taranis 9+
                  Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                  Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                  + diverse små ting

                  Comment


                  • #24
                    Glemte å spørre deg: Bruker du 33% eller mindre eter. For lite eter kan gi tomgangsproblemer. Mekp har ikke noe med tomgang, kun redusert tenningsforsinkelse ved redusert kompresjon i høy turtall.

                    Comment


                    • #25
                      brukte vel 30% ether sist gang. kan prøve med litt mere neste gang og se om det hjelper.
                      Tom Nohr
                      Tennisveien 9
                      2450 Rena

                      Frsky taranis 9+
                      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                      + diverse små ting

                      Comment


                      • #26
                        har nå hatt en fin dag på stripa med 3 turer med seafury´n kan bare si den er en drøm å fly. tror det eneste flyet jeg har hatt som har vært så lett flydd må være ouya´n de er faktisk ganske like å fly. like stabil og snill på rorene. testet masse loop,roll og stall turn og de gikk som en lek. tok flyet opp høyt og slo av gassen ikke noe tegn till vinge dropp når farten ble for lav så bare datt snuten ned litt og det fikk opp fart igjen. dreit meg ut på siste turen da jeg skulle prøve flaps under landing. hadde testet høyt oppe og den fløy hva jeg vil kalle utrolig sakte uten å bli noe nevneverdig ustabil på ballanserorene men mått ha halv gass for at den i det hele tatt skulle flytte seg framover. kom så inn til landing og slo på flaps hav skjer jo flyet bråstopper og detter 2meter rett ned på understellet. hadde selvfølgelig alt for liten fart. ene understellsfeste løsnet litt men var bare å lime fast igjen. så ikke ut til at det var brukt så veldig mye lim orginalt heller må si jeg liker flyet bar mere og mer nå som jeg har fått prøvd det litt. for å summere opp det jeg vil kalle negative ting med flyet så må det være
                        1: alt for tynn/myk tråd på halehjulet
                        2: hovedleggene er også for myke bør byttes ut med pianotråd som fjærer. for på 2 av 3 take off så bøyde de seg bakover slik at når jeg tok opp understellet så gikk de ikke skikkelig på plass. nå flyr vi på en ganske rufsete gress stripe. på en fin stripee eller asvalt er det sikkert ikke noe problem.
                        3: feste anordningen til covling er for dårlig. er noen små trebiter som skal limes på fronten på flyet som den skal skrus fast i men det er så dårlig tre at de sprakk når jeg skulle borre hull til skruene. har selv laget meg noen små vinkler i aluminium som jeg skal skru fast på frontveggen også skru covlingen i dem.

                        hvis du tenker på å kjøpe din første warbird men er litt redd for hvordan den er å fly så kan jeg anbefale denne på det varmeste. den ser bra ut er sånn passe stor og er en drøm å fly. også koster den ikke en månedslønn heller.
                        Tom Nohr
                        Tennisveien 9
                        2450 Rena

                        Frsky taranis 9+
                        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                        + diverse små ting

                        Comment


                        • #27
                          har nå gjordt flyet klart for skala konkuranse til helgen. og lastet opp noen bilder her. http://galleri.modellflynytt.no/showgallery.php?cat=512

                          må bare få lappet ett lite hull i filmen på sideroret
                          Last edited by tyor; 16-08-06, 20:42.
                          Tom Nohr
                          Tennisveien 9
                          2450 Rena

                          Frsky taranis 9+
                          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                          + diverse små ting

                          Comment


                          • #28
                            Har lastet opp noen bilder fra warbird weekend sist helg. de ligger her http://galleri.modellflynytt.no/show...r=2050&cat=500
                            Fikk desverre ikke deltatt i konkuransen pga det vanlige motor trøbel. den ville bare gå noen minutter så stoppet den. har nå funnet ut at det kanskje er at eksos bendet jeg bruker er for trangt slik den derfor går varm. men fikk nå uansett fløyet noen turer uten covling og veldig rik fikk vi den til å gå. hadde en hard landing ute i åkeren. da løsnet den bjelken som vingen er skrudd fast i. var bere litt epoxy og opp og fly igjen. liker flyet mere og mere jo flere turer jeg tar med det. var med på statisk bedømming av det og det skåret ikke så bra der. nå skjønner jeg ikke bæret av de tallene på skjemaet fra dommerene så jeg vet ikke helt hva de trekte for. men hadde i hvertfall for liten spinner. også var det noe med hale partiet. og selvfølgelig eksos pipa under kroppen.

                            Statisk K Dommer I Dommer II

                            Skala nøyaktighet
                            1 Side view 6 6 6
                            2 End view 6 6 6
                            3 Plan view 6 8 6

                            Farge
                            4 Nøyaktighet 1 8 9
                            5 Kompleksitet 1 6 5

                            Merker
                            6 Nøyaktighet 2 7 7
                            7 Kompleksitet 2 5 5

                            Surface
                            8 Texture, realisme5 3 3

                            Handverk
                            9 Kvalitet 2 2 2
                            10 Kompleksitet 4 2 2

                            Skala detaljer
                            11 Nøyaktighet 3 4 4
                            12 Kompleksitet 2 3 3
                            Tom Nohr
                            Tennisveien 9
                            2450 Rena

                            Frsky taranis 9+
                            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                            + diverse små ting

                            Comment

                            Working...
                            X