Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hirobo Quark single rotor QRB

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hirobo Quark single rotor QRB

    Modellflynytt har fått in de nye Hirobo Quark indoor/outdoor helikopteret fra Norwegian Modellers til test. En stor hylle er allerede tomt og helikopteret får mye god kritikk fra utenlandske fora. Dette er ikke noe 3D maskin, men ett helikopter man kan lære på og som oppfører seg langt mer realistisk en de små kontraroterende som finne spå markedet. Dessuten er det en 6 kanals mottaker som det ryktes om. Noen rykter om forskjellig tilleggsutstyr so kan brukes etterhvert....


    Fra Norwegian Modellers sin hjemmeside: Hjem - Norwegian Modellers
    HIROBOS nye minihelikopter med single rotor. Den førte av sitt slag. Helt unikt nytt rotorhode(patent søkt). Fungerer også utendørs hvis det ikke blåser for mye. Leveres med sender fra Futaba. Leveres komplett med sender, batteri(7,4V LiPO) og lader
    Det følger også med 8stk reserverotorblader og 4 stk reserve halerotorblader.
    Lengde:350mm
    Height:146mm
    Bredde:72mm
    Main rotor diameter:355mm
    Halerotor diameter:106mm
    Vekt:170g

    Litt mer info fra nettet:
    Features:
    * Indoor or Outdoor flight (Outdoor flight at less then 3mph winds)
    * Foam Main and tail blades to prevent injury and damage
    * Soft plastic stabilizer to absorb damage. At the time of a crash, the whole stabilizer comes off to lessen the damage
    * On the Rotor Head, the bell, Hiller, and pitch is fixed. Blade and stabilizer angle is fixed at a 45°angle. While the head design is not for acrobatics, SRB will be the most stable helicopter in the same class.
    * The Main circuit unit includes FM PPM reciever, gyro and ESC(for both main and tail rotor)
    * A new designed battery and charger is used. The lightweight battery enables 10 minutes of flight with approx one hour charge. Charger is equipped with cell balancer.

    Includes:
    * Tool sets: Phillips/ slotted screwdrivers, 0.89mm/1.5mm L wrenches
    * S.R.B. Charger
    * S.R.B. Battery
    * Blade Balancer
    * Spare blades (4 sets Main Blades, 4 sets Tail Blades)
    * 4ch Transmitter (transmitter from the X.R.B. series can be used as well)
    * Two decal sets
    Attached Files
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

  • #2
    Åpning av moroa

    Fikk i går åpnet, sett litt på og ladet helikopteret. Meget enkelt og greit. God manual og kun å montere dekaler og finne ett stikk til laderen som er en 220V lader. En snau halvtime så var batteriet ferdigladet for første gang. Har flydd litt Hirobo kontraroterende før og synes ikke det ga så mye, men etter å ha lest endel på RCU og RCG hvor helikopteret får gode kritikker så var spenningen stor. Helikopteret blir beskrevet som lite i str, men stor i flyform. Det oppfører seg langt nærmere ett vanlig heli enn de fleste av små helikoptre. Modellen er beregnet for innendørs flygning eller utendørs flygning i veldig rolige vindforhold.

    Pakken var godt pakket inn.
    Attached Files
    Last edited by affa; 19-06-08, 22:07.
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

    Comment


    • #3
      Testflygning

      Har nå fått flydd det innendørs 3 ladninger og har en reell flytid på 9-10 minutter uten å tøye batteriet til det er helt tomt. Og oppfører seg som ryktene sier, mye mer som ett stort vanlig helikopter enn de små kontraroterende sakene som finnes på markedet. Dette er ett helikopter du kan lære på og som er stabilt nok som førstegangsflygende på helikopter. Halen fungerer utmerket og helikopteret er overraskende manøvrerbart, la godt på med pitch og nesa ned så var det såvidt jeg rakk å stoppe i andre enden av stua.

      Har ikke vært rolig nok til å fly utendørs ennå, men er sikker på at det kommer til å fungere bra. Alternativet med idrettshall vil nok være ideelt!

      Fullt delelager holdes hos Norwegian Modellers, Hjem - Norwegian Modellers

      Det kommer test, video og inflight bilder når jeg klarer å koordinere med fotograf
      Attached Files
      ____________________________
      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

      Comment


      • #4
        Etter å ha flydd Trex 500 om dagen forventet jeg nok litt mindre ytelse og spenning, men helikopteret imponerer meg. Det oppfører seg helt annerledes enn noe annet mindre helikopter i samme klasse jeg har flydd tidligere. Det var kun få klikk som skulle til før den var trimmet og holdt seg forholdsvis rolig. Den var stabil og jeg fikk den samme følelsen som ett større helikoptere gir meg.

        Den var responsiv og bra på cyclic, i pitch var den ikke utrolig sprek, men mer enn nok til det den er beregnet til. Den ble de første turene flydd med rolige utslag og det gir deg god kontroll og bra respons. Etter to flygninger måtte jeg konkludere med at det var ufattelig moro. Hovring i alle posisjoner, nose in og alt ga meg følelse av at dette er trening og ikke bare lek. Piros fungerer bra selv om ikke raten er altfor høy, men treningen gir den definitivt.

        Har fått flydd den utendørs også og det fungerer fint i svak vind. Den hadde en tendens til å pitche ned når man flyr fremover så vær forsiktig med å være for bråtøff. Ble netsen 8 minutters hovring og flygning utendørs i første runde sammen med fotografen.

        Moro !!!!
        Attached Files
        ____________________________
        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

        Comment

        Working...
        X