Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bygging: Hirobo SDX 50

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bygging: Hirobo SDX 50

    Etter å ha flydd stort sett T-rex 600 i 2009 sesongen fikk jeg lyst til å prøve noe nytt innen 50-size kategorien. Nå har ikke Hirobo vært noen modell jeg har funnet interessant tidligere, men etter å ha lest en artikkel om Hirobo SDX 50 i Model Airplane News Jan 2010 begynte jeg å fatte interesse. Jeg satte meg ned og leste om den på Run Ryder, og der blir den rett og slett skamrost. (Tror ikke jeg fant ett negativt ord om den).

    Jeg fikk solgt 600'en min tom for utstyr, og samme dagen som den gikk ble det bestillt nytt helikopter. Nå er den i hus og jeg har såvidt begynt å sette den sammen.

    Nå er Hirobo knapt nevnt i noen tråd på dette forumet de siste årene. Søker man på Hirobo her inne vil de fleste treffene av nyere dato være i signaturen til ett av medlemmene her. Ellers er det svært lite. Så da tenkte jeg det kunne være på sin plass og legge ut litt bilder og tekst etterhvert som den blir til.
    Attached Files
    arhennie

    MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
    http://hadelandmfk.no/
    www.henniehobby.no/arne

  • #2
    Kommer til å følge nøye med på tråden din, godt å se andre som liker Hirobo Veldig god kvalitet!
    T-REX 600E
    Thunder Tiger MiniTitan
    HK-450
    En kul Crawler
    Hitec Aurora 9

    Comment


    • #3
      Spennende!
      Hilsen Rune Marcussen

      MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
      T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
      JR DSX9

      Fitjar Modellflyklubb
      ---------------------------------------------------------------------------
      Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

      Comment


      • #4
        Kult. Hirobo har kjempe kvalitet. Gled deg til byggingen. Kommer til å følge tråden.
        - Erik -

        ------------------------------------------
        Logo 600SX + 6003D
        Logo 400SE

        Futaba 18MZ

        Comment


        • #5
          Når jeg åpnet esken fant jeg alle delene pakket i poser merket med nr. Disse nummerne følger manualen slik at alle deler som inngår i manualens step 1 finnes i pose nr. 1 osv. Når man er ferdig med steget er alle delene brukt. Med visse unntak som shim, eller det at man benytter litt forskjellige deler noen plasser enten man velger 120 eller 135 grader swash mix.

          Byggemanualen i seg selv har veldig detaljerte og fine bilder. Det eneste man eventuelt vil savne er forklaring til hvordan man kan tune hodet. For 3D oppsett skal det være det beste utgangspunktet å sette opp som vist i byggemanualen også prøve seg litt frem. Det ligger noen tips under denne linken: http://www.modelrectifier.com/events...Happenings.asp

          Noe som er viktig å få med seg for den som ønsker seg en SDX er at den finnes i flere varianter. Foruten at den finnes med eller uten potte og blader osv. finnes den både med mekanisk swash miksing mCCPM og elektronisk miksing eCCPM. Førstnevnte variant heter HPM (Hirobo Pitch-up Mode version) og er da samme type mixing som man eksempelvis finner på Raptor. Mens sistnevnte heter SWM (Swash Mode Version) som blandt annet på T-rex (og vel egentlig det meste der ute).

          Selv har jeg valgt SWM versjonen, og da står jeg med to valg som jeg må gjøre under byggingen. Det er om jeg vil ha 120 grader eller 135 grader swash mix. Min JR radio har ikke 135 grader, men derimot 140. Men etter et spørsmål på Run Ryder har jeg blitt forsikret fra flere hold at dette er samme sak og at jeg fint kan gå for 135. Hvilket jeg har gjort.

          Ved 120 grader står de tre servo-linkene likt fordelt rundt på swash'en. (360/3=120). Og de har alle samme avstand fra masta. Men ser man på plasseringe i forhold til helikopterets lengderetning står linkene for aileron og pitch servoene mye nærmere masta enn linken for elevator. Det betyr at når man endrer pitch vil elevator måtte bevege seg nærmest dobbelt så fort som de to andre for at swash skal holde seg level hele vegen. Ved 135 (eller 140) grader blir dette forholdet likt og skal dermed gi en bedre nøyaktighet.
          Jeg tviler på at jeg med mine flyferdigheter vill merke noe som helst av denne forskjellen. Men radioen min støtter nå dette, såp da går jeg for 135. Jeg bygger da meg ikke Hirobo for å slurve

          På bildet under har jeg vel ferdigstilt de tre første stepene. Reservetanken som sitter på er ikke orginal SDX. Det er reservetanken til storebroren Turbulence D3 som jeg valgte fordi SDX'en er forberedt for denne, og den passer dermed rett på.
          Attached Files
          arhennie

          MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
          http://hadelandmfk.no/
          www.henniehobby.no/arne

          Comment


          • #6
            Artig at det var litt respons da. Det inspirerte meg til å skrive litt mer enn jeg vel egentlig hadde tenkt
            Da fortsetter jeg litt til...

            Skid'et er én hel del. Det har vært et problem at dette er litt for mykt slik at den bakre delen blir stående å skreve. Det fører igjen til at halerotoren kommer litt nær bakken. Men dette skal visstnok være fikset nå, men delenummer skal være samme som før.

            En annen ting som har vært problem er boltene til hovedbladene som har hatt lett for å bøye seg. Dette er fikset ved at de har byttet til hardere bolter. I mitt kit lå det med en notis om endret delenr. på nettopp disse.

            SDX har støpt ramme i plast på samme måte som sine forgjengere og som f.eks Raptor 50. Lagerbukker er integrert i ramma med unntak av to. Disse to er mulig å bytte til option deler i alu for den som ønsker det, men det ser ut som Hirobo vet å ta seg betalt for sånt noe. Noen option deler, som blandt annet den ene lagerbukken til hovedakslingen, er også å få fra f.eks UK Quick. Da er det ikke lenger så dyrt.

            Alt jeg har satt sammen så langt har passet perfekt sammen. Kvaliteten ser ut til å være helt på topp. Plasten virker veldig hard og solid. Den er ikke sprø. I følge det jeg har lest om den virker den også veldig solid i kræsj. Selv om dette med kræsj kostnader handler en del om flaks og uflaks også synes jeg.
            Attached Files
            arhennie

            MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
            http://hadelandmfk.no/
            www.henniehobby.no/arne

            Comment


            • #7
              ser gøy ut å gå litt utafor allfarvei! du har ikke tenkt å sette på motor/esc du kjøpte fra meg? hehe j/k!

              lykke til. blir spennende med maiden video
              dx7

              Trex 700LE - beastX - bls251 - align 91H - hatoriSB20FH2 - ar7100r - 3xbls451 på2SLIPO - switchglopro
              Hobbyking Radjet800 - Turnigy 2836-2350, turnigy plush 60amp, 4s turnigy lipo
              Løten MFK
              Stay Frosty

              Comment


              • #8
                Flott med litt flere heli byggeblogger...
                - Håvard Glad Andreassen
                - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Øyvind M View Post
                  ser gøy ut å gå litt utafor allfarvei! du har ikke tenkt å sette på motor/esc du kjøpte fra meg? hehe j/k!
                  Det skulle tatt seg ut Nei, det sitter i 500'en og gjør seg nok best der.

                  Her skal jeg sette inn en OS 50 SX-H som tidligere satt i 600'en jeg solgte. Er vel Align potte jeg har liggende til den.
                  Resten av utstyret jeg har liggende kommer og fra 600'en.
                  Gyro er en JR G770 3D med Align DS620. Swash servoer er Align DS610, og JR DS8231 på throttel med Align gov.
                  Mulig det blir noen forandringe på dette da jeg vurderer å kastebytte litt med moen andre heli.
                  Jeg leste nettopp at dette heliet kan ta 640mm blader. Men bladene jeg har liggende er 600mm SAB.
                  arhennie

                  MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                  http://hadelandmfk.no/
                  www.henniehobby.no/arne

                  Comment


                  • #10
                    Det har gått litt smått med bloggen i det siste blant annet på grunn av mye å gjøre på jobben med litt reising osv. Det haster uansett ikke å få ferdig, for det er ikke mye til flyvær om dagen uansett. Men byggingen går da fremover.

                    Washout er ganske så standard konstruksjon. Den er av plast, men med en messingforing i blokka så den glir lett og fint på masta. Pinnene til radius armene var veldig harde å få inn.

                    Swashen bygget jeg som tidligere nevnt for 135 grader. Innerringen er metall, men ytterringen er plast. Dette var jeg i utgangspunktet litt skeptisk til med tanke på å fly i kulde. Men etter et spørsmål på RunRyder fikk jeg tilbakemeldinger fra folk i både Canada og Nord Sverige der de fløy i vesentlig kaldere være enn jeg noensinne kunne tenke meg å gjøre. Og ingen hadde hatt problemer.

                    Manualen sier man skal gjenge opp hullene i ytterringen av swashen med en M3 skrue. Men mange har opplevd at plasten har sprukket når de gjorde dette. Så det anbefales at man heller skjærer gjenger med en M3 gjengetapp.
                    Attached Files
                    arhennie

                    MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                    http://hadelandmfk.no/
                    www.henniehobby.no/arne

                    Comment


                    • #11
                      På andre heli har jeg vært vant til å forholde meg til en hub der man dytter inn dempere og spindel, samt at man monterer seesaw til denne. På SDX’en var denne hub’en delt i to, der den undre delen blir kalt ”seesaw assembly” (flybar er under bladene som på T-rex). Den øvre delen med spindelen kalles ”yoke”.

                      Yoken er splittet på langs. På spindelen trer man på et sfærisk lager som festes med setskruer så trer man på demperne. Demperne og det sfæriske lageret passer i spor i yoken. Så lukker man yoken og skrur sammen.
                      På denne måten vil spindelen alltid sitte i senter av hodet. Slik slipper man vibrasjoner i hodet som følge av at spindel ikke er sentrert, selv om dette sjelden er noe problem på andre heli om man har smurt godt nok. En annen fordel jeg ser med denne konstruksjonen er når man skal fjerne en bøyd spindel etter en litt kraftig kræsj.

                      Bladgriperne fester man til flybar på vanlig måte. Mixearmene sitter festet i bladgriperne på samme måt som for eksempel Vibe, Synergy og Protos mfl. Ikke på seesaw som på T-rex og Raptor.
                      Attached Files
                      Last edited by arhennie; 24-01-10, 17:39.
                      arhennie

                      MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                      http://hadelandmfk.no/
                      www.henniehobby.no/arne

                      Comment


                      • #12
                        Hub’en, eller ”seesaw assembly” som den kalles gikk fint å sette sammen. Men jeg klundret litt med å få linet opp flybar. Vil jo passe på at den står dønn i senter for ikke å få ubalanse. Det anbefales at man sliper spor til de fire setskruene som fester flybar. Den vil nok aldri løsne, men gradene i flybaren som setskruene lager gjør at den blir vanskelig å få av igjen.

                        Padlerne inneholder to lodd som kan kan ta inn/ut veldig enkelt på stripa uten bruk av verktøy. Det ene loddet er bly, og det andre messing. Blyet er veldig mykt og kan nok bli en utfordring å få ut etter å ha flydd med det.
                        Jeg har lest om folk som har prøvd seg frem med diverse padlere, og som har endt opp med orginalene. Så de duger helt sikkert bra…

                        Så var det bare å skru sammen hub’en og yoke’n og feste det til masta. Der jeg er vant til å ha én bolt, Jesus bolten, er det her fire bolter. To som gjenger i masta fra hver sin kant, og to som strammer hub’en rundt masta.
                        Attached Files
                        arhennie

                        MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                        http://hadelandmfk.no/
                        www.henniehobby.no/arne

                        Comment


                        • #13
                          Halemekanismen er veldig lik den som sitter på storebror Turbulence D3. Halepitch mekanismen (denne sliden på haleakslingen) kom ferdig montert. Bladgriperne er i to deler ved at de er delt på langs. Halerotoren settes sammen ved at man trer på lagre etc. på hub’en og skrur stil. Så legger man alt på plass i spor i en av halvdelene på bladgriperne, også lukker disse. Etter hva jeg har skjønt er halerotoren på SDX’en og Turbulence D3 den samme.

                          Halebom tøttene festes ganske høyt oppe på ramma, men det er og fester i nerkant. I følge manualen skal man benytte det øverste festet. Men det mange gjør er å velge det festet som er gunstigst for gyroen. Det gjøres ved å teste hvilken av løsningene som tillater høyest gain på gyroen uten å få oscillering.
                          Attached Files
                          arhennie

                          MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                          http://hadelandmfk.no/
                          www.henniehobby.no/arne

                          Comment


                          • #14
                            Jeg har aldri hatt for vane å balansere viften, men tenkte å gjøre det litt ordentlig denne gangen. Det var lett å se når jeg plasserte vifte med clutch hub i propellbalansereren min at her var det mye ubalanse. Det er litt tålmodighetsjobb å få dette bra, men jeg tror det lønner seg.

                            Clutchen på SDX’en er litt spesiell ved at starterakslingen og clutchen er en og samme del. Man ender opp med litt samme løsning som på Synergy N9. Jeg bestemte meg for å ta meg bryet ved å klokke akslingen for å fjerne eventuelle vibrasjoner derfra. Selv om manualen ikke nevner noe om at dette er nødvendig.
                            Attached Files
                            arhennie

                            MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                            http://hadelandmfk.no/
                            www.henniehobby.no/arne

                            Comment


                            • #15
                              Får å få inn motoren må man ta av forgasseren. Dette er fordi motoren sitter ”inne” i ramma og det er for trangt å få den inn med gasseren på. Men det viste seg å være svært enkelt å få det til. I alle fall på OS 50 Hyper. Men utenom det med forgasseren er det svært enkelt å ta motoren ut og inn. Ingen viftehus som sitter i veien, og man kan ta ut motoren uten å fjerne skid’et.

                              Fuel slangen går gjennom en åpning i ramma. Der er det et spor som benyttes for å stenge for fuelen under fylling. På samme måte var det en plindplugg på D3 reservetanken som fungerer som plugg på fylleslangen. Dette synes jeg virket veldig snedig, så gjenstår det å se åssen det funker i praksis.
                              Attached Files
                              arhennie

                              MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                              http://hadelandmfk.no/
                              www.henniehobby.no/arne

                              Comment

                              Working...
                              X