Announcement

Collapse
No announcement yet.

Graupner MX-22

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Graupner MX-22

    Hei hei. Har hatt Graupner MC 22s, men vurderer nå MX 22 siden jeg best liker håndholt. Noen som har noen erfaringer med denne radioen?
    All you need is love

  • #2
    Jeg har brukt min MX22 i ca. 1,5 år og jeg er kjempefornøyd. Til mitt bruk; seil og motorfly så fungerer den utmerket. Så vidt jeg kan se så skal det godt gjøres å "stange i taket" med en slik sender. Jeg har alltid trivdes med "pinnsvin sendere". Så vidt jeg vet så skal softwaren på MX22 være identisk med MC22.
    Hans Petter Ytterbø
    Trondheim

    RCRCM; Strega F3F
    RCRCM; E-Typhoon
    RCRCM; Predator V1 F3F
    Wildflug; MDM Fox
    CA-Models; Epsilon m/ MVVS61
    Cambrian; Spitfire Funfighter m/ OS 15
    ESM; Seafury m/ MVVS 40
    ESM; FW-190 m/ OS FT-160 Twin
    ESM Seafury m/ OS FT-300
    + en velbrukt Vectorving som egner seg best som sitteunderlag...

    Comment


    • #3
      Brukt min MX-22 i 1 år snart, og er strålende fornøyd med den.
      Samme bruksområde som Hans Petter, og synes grensesnittet balanserer utmerket mellom funksjonalitet og brukervennlighet.
      Neste utfordring for denne radioen er en 5,28m Nimbus4 med 8 servoer i vingen, regner ikke med noen problemer i det hele tatt. Manualen er omfattende og inneholder både direkte veiledning og eksempler på oppsett av ulike modelltyper.

      Skulle jeg handlet i dag hadde jeg dog også vurdert mx-24, flere mixere (ikke at jeg har hatt behov) og bakbelyst display (ser for meg at dette er en stor fordel).

      Jeg handlet min hos Staufenbiel og sparte omtrent 1800 kroner ift rimeligste norske alternativ. Den omfattes av Graupners 2 års garanti, og om det skulle skje noe vil alle forhandlere sende den til Graupner likevel. Med andre ord ingen ulemper slik jeg ser det.

      Du kommer ikke til å angre på denne senderen..
      Mvh
      JoE
      Agder Modellflyklubb

      Comment


      • #4
        Er veldig fornøyd...

        Har en MX22 og har også andre radioer (Hitec og Futaba). Men Graupneren er desidert den beste. Meget bra programvare med omtrent ubegrenset programerings mulighet. Anbefales!
        Hans-Peter Röder
        http://www.phoenix-rc.org/
        www.jetsofnorway.no

        Comment


        • #5
          Vi (Doogledee og jeg) fikk telefon fra Thorbjørn og Kåre i dag klokken 10:51, de første 10 MX-24s var kommet til butikken! Nå sitter vi her med hver vår på fanget og gliser som barn på julaften...

          Vi har begge to hver vår radio i MC serien og det er i og for seg favoritt plattformen vår, men til DLG etc kan denne fort bli litt skummel... og med 30 fly, kan det være greit med en backup radio også

          Av gode ting på MX-24s'en er det gull å få med seg at den har Software skanner, så ikke bare kan du bytte kanal i menyene, men du kan også se om noen er på din kanal og hvilke andre som er opptatt/ledige...

          Ellers er den som MX-22, bare mer... og da mener vi mer av ALT!
          Baklyset som nevnes i innlegget til sjaa bekreftes å være utrolig effektivt!

          Vi tenkte egentlig på en MX-22 hver, men under intro tilbudet hos T&K er det ikke mange hundrelappene som skiller... og i tillegg følger koffert samt IFS modul med!
          // Trond Dalsveen
          IT mann og selverklært GEEK!

          Bloggen min: Trond Dalsveen’s Blogg om RC og sånt…

          Tråder:
          TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter
          TinyD og Doogledee bygger...... MadSlide 1700
          TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

          Comment


          • #6
            Dette kan bare ikke slå feil..
            Kjenner at jeg er en liten smule misunnelig nå

            Vet du om T&K har løse IFS moduler på lager?
            Mvh
            JoE
            Agder Modellflyklubb

            Comment


            • #7
              Originally posted by sjaa View Post
              Dette kan bare ikke slå feil..
              Kjenner at jeg er en liten smule misunnelig nå

              Vet du om T&K har løse IFS moduler på lager?
              T&K har en hel bunke med IFS moduler til MX-22 på lager... mener det lå 5-6 på hylla... Kjøper du IFS nå blir nok jeg en smule misunnelig på deg også Det er nemlig ikke samme modul på MX-24s, så jeg må vente litt på min....

              En ting jeg glemte å nevne i går er trimmen til MX-24s... Det er en funksjon for hurtig trim på den, som gjør at om du må holde ror for at modellen flyr rett, så vipper du bare over en egendefinert bryter og radioen endrer sentertrimmen på alle akser til de posisjoner du selv holder... Og den gjør det mykt, så ikke modellen roller eller noe annet morsomt før du rekker å føre stikka tilbake til senter... Dette er en løsning jeg håper at også kommer til å være på neste toppmodell av MC serien til Graupner!
              // Trond Dalsveen
              IT mann og selverklært GEEK!

              Bloggen min: Trond Dalsveen’s Blogg om RC og sånt…

              Tråder:
              TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter
              TinyD og Doogledee bygger...... MadSlide 1700
              TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

              Comment


              • #8
                Takk for info..
                Nå skal vi ikke begi os ut på noe kappløp på utstyrfronten her, det kan bli kostbart er jeg redd

                Jeg får sende en forespørsel til T&K etterhvert.
                Før det blir aktuelt må jeg finne litt mer informasjon om hvordan de telemtri-enhetene som er varslet ventes å fungere og evt. om det er skissert noen dato for når de kommer. En annen ulempe med IFS i forhold til Spektrum sine moduler er at det _kan_ komme til å bli trangt om plassen i slanke f3f/j/b fly med den antenneløsningen som er på IFS mottakerne.

                Leste nylig at EagleTree sine systemer nå også kommuniserer "real time" med AR9000 mottakeren fra Spektrum, dette er jo interessant sammen med all den andre informasjonen som logges/rapporteres i disse systemene.

                For min del er det vario-funksjonalitet til seilflyene mine som er av interesse fremfor hastighet, temperatur osv. Og dersom disse løsningene står på trappene i forbindelse med IFS ser jeg ikke noen grunn til å bruke penger på Piccolario eller liknende opplegg. (med mindre det finnes noen for en rimelig penge på bruktmarkedet da tar gjern i mot PM om dette )

                Uansett høres det ut til at du har fått en strålende radio, og jeg håper vi får oppdateringer videre om IFS når du får dette i hus.
                Trimvarianten hørtes snedig ut..
                Mvh
                JoE
                Agder Modellflyklubb

                Comment


                • #9
                  Originally posted by sjaa View Post
                  En annen ulempe med IFS i forhold til Spektrum sine moduler er at det _kan_ komme til å bli trangt om plassen i slanke f3f/j/b fly med den antenneløsningen som er på IFS mottakerne.

                  Dette er en av mine frykter også, men det jeg vet så langt er at det hvertfall kommer en 6-10gram mottaker som er helt "antenneløs".... ypperlig for Lighthawk'en min og andre DLG'er

                  I fremtiden regner jeg med at det kommer IFS mottakere med samme typen antenne som Spektrum, men for min del så er ikke dette så farlig før jeg får IFS i MC radioen min i og med at det er denne jeg kommer til å bruke mot F3J/B/F...

                  (Frykter at det ikke er lenge til jeg har IFS der også... men håper jeg klarer styre meg litt)
                  // Trond Dalsveen
                  IT mann og selverklært GEEK!

                  Bloggen min: Trond Dalsveen’s Blogg om RC og sånt…

                  Tråder:
                  TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter
                  TinyD og Doogledee bygger...... MadSlide 1700
                  TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

                  Comment


                  • #10
                    Kom over en god handel og det var det som vippet vektskålen i retning Spektrum sin modul til min MX-22.

                    Synes nom prisene på IFS mottakerne var i overkant drøye, når 6 kanals mottaker med redusert rekkevidde koster 700 kroner. De eneste alternativene da er 8 kanal til ca 1250kr og 10 kanals til ca 1500kr.
                    Kan fort bli kostbart å bytte ut en 10-12 mottakere da

                    Skal melde fra om de erfaringer jeg gjør meg etterhvert; foreløpig er oppsett og benktest gjennomført med hell..
                    Mvh
                    JoE
                    Agder Modellflyklubb

                    Comment


                    • #11
                      Husk at antennen til IFS mottakeren er dens styrke - Gir en unik følsomhet fra alle vinkler ved lav singlastyrke.

                      Jeg kan være enig med dere at den kan være vanskelig å plassere grunnet L formen, men Diversity løsningen til Spektrum er definitivt vanskeligere å plassere riktig og optimalt.

                      Graupner "kommer med" en ny mini mottaker som skal ha lengre rekkevidde enn dagens XR-12 og med en mer montering optimal antenneløsning enn XR-16, så vi får vente å se hvordan denne ser ut.

                      Bruker IFS og Spektrum om hverandre og mener IFS er enklere å montere og definitivt mer robust.
                      Jeg har relativt liten interesse for rekkevidde for de store Rx modellene fra begge leverandører fordi de overgår men god margin mitt bruksområde.
                      Har en 9303 fra JR som jeg bruker plug-In Tx moduler på - dette er etter min mening ingen optimal løsning da antenne kommer ut på undersiden, sitter i veien og dekkes delvis til av selve radioen pluss at den "bygger" noen cm ekstra, får vel omstrukturere mine prioriteringer å ta en tur opp til T&K for å investere i noe "riktig" en liten julegave til seg selv skader ikke

                      Dessverre er prisene på IFS stadig "noe" høyere enn Spektrum - så vi får håpe IFS blir en "hit" noe som vil medføre større volumer og dermed lavere priser. Så får vi heller overleve med at det finnes 3 standarder (DSM2, FASST, IFS) som ikke er kompatible med hverandre på Rx siden.
                      Last edited by Quadrocopter; 16-12-07, 10:06.

                      Comment

                      Working...
                      X