Unconfigured Ad

Collapse

Sapac Wilga 2000

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sk8guy
    • Jul 2007
    • 77

Sapac Wilga 2000

Legger inn en liten omtale om Wilga! Jeg skulle begynne med modellfly, og valgte tilfeldigvis en Wilga. Fra begynnelsen hadde jeg kjempeproblemer pga. elendig radioutstyr, motorer som brant og esc som tok kvelden.
    Jeg leverte modellen uttallige ganger til butikken, hvor jeg fikk nye motorer og esc'er. Dette fungerte som det skulle igjen, men radioutstyret fungerte ikke i det hele tatt (rekkevidde på mellom 20 og 100m). Butikken byttet radioutstyret flere ganger, uten noe forbedring. Det hele endte med at jeg fikk en ordentlig radio (hitec zebra) fra butikken, og radioproblemene ble løst.
    Jeg oppgraderte til børsteløs motor og var endelig klar til avgang igjen (endelig med utstyr som fungerte).

Her kommer min vurdering: Jeg har nå flydd 4 turer med min wilga, og kunne vel antagelig ikke vært mer fornøyd! Loop, roll, stallturns, fly opp ned - til og med noe lignende hoovring er fullt mulig, og dette altså etter kun 4 turer (flydd litt simulator,men ikke mye). Med andre ord: Et supert nybegynnerfly hvis man bytter ut radioutstyret og oppgraderer til børsteløst! Men det er en forutsettning!!!!!!!!!!!
    Lander og tar av fra grusveien uten problemer, og flyr flott!

Endelig

Ramber`n

Parkzone Stryker F-27
    Sapac Wilga 2000
    Twister CP V2 - død
    Protech Helixx 3D
    Align T-rex 450 sport x2
    Align T-rex 250 se
    TechOne Piaget EPP indoor
    Free Air Blitz indoor

Futaba 9C super m/TM-8 2,4GHz modul (bortgjemt - 35MHz synth modul)
  • olle
    • May 2002
    • 708

Jeg lurer bare på en ting, jeg.
    Hvor mye beholdt du egentlig av det originale oppsettet?
    Noen isoporbiter, eller ?
    Skal ikke dette i utgangspunktet være et RTF (Ready To Fly) sett??

olle

Comment

• sk8guy
      • Jul 2007
      • 77

Ja, hva har jeg beholdt?

Jeg har egentlig bare beholdt kroppen og batteriet ja! Men, den fungerer helt sikkert med standard motor også... Blir vel ikke akkurat like lett med loop og den såkalte hoovringen min, men er sikkert flott å fly! Hvis man skal kjøpe flyet, bør man få med en ordentlig radio til en billig penge - ville ikke kjøpt rtf pakka til samme pris en gang til!

Ramber`n

Parkzone Stryker F-27
      Sapac Wilga 2000
      Twister CP V2 - død
      Protech Helixx 3D
      Align T-rex 450 sport x2
      Align T-rex 250 se
      Free Air Blitz indoor

Comment

• arvid
        • Nov 2006
        • 1547

det har vært flere/mange innlegg om denne wilga som flyr veldig bra og er fin og se på- Elektronikken er dårlig, som den er på samtlige arf fly i denne prisklassen. Selv byttet jeg kun mottager for og kunne bruke min egen sender og det fungerer helt ok. Wilga er ett fint fly, lett og fly og virker bra. Jeg har ikke hatt problemer med servoer etc. Kjøpte mitt på e-bay for 1070,. kr levert på døra med børsteløst oppsett. favorittfly
        arvid

Comment

• sk8guy
          • Jul 2007
          • 77

Originally posted by arvid
          det har vært flere/mange innlegg om denne wilga som flyr veldig bra og er fin og se på- Elektronikken er dårlig, som den er på samtlige arf fly i denne prisklassen. Selv byttet jeg kun mottager for og kunne bruke min egen sender og det fungerer helt ok. Wilga er ett fint fly, lett og fly og virker bra. Jeg har ikke hatt problemer med servoer etc. Kjøpte mitt på e-bay for 1070,. kr levert på døra med børsteløst oppsett. favorittfly
          arvid
          vil ikke si at samtlige rtf pakker har like dårlig elektronikk som denne - vet at "focus rtf" fra elefun til 1300kr fungerer helt utmerket, og også "parkflyer stryker f-27" til 2000kr.... så etter mine kjennskaper, er det ikke noe problem med billige rtf pakker når det gjelder radioutstyr (utenom wilgaen som er helt håpløs da)....

Ramber`n

Parkzone Stryker F-27
          Sapac Wilga 2000
          Twister CP V2 - død
          Protech Helixx 3D
          Align T-rex 450 sport x2
          Align T-rex 250 se
          Free Air Blitz indoor

Comment

• ostahl
            • Jun 2007
            • 233

Er også kjempe fornøyd med min Wilga 2000. Jeg bestilte med en gang børsteløst oppsett, men bruker både mottaker og sender som fulgte med. Har aldri hatt noe trøbbel med hverken motor, esc, mottaker og sender. Jeg er utrolig fornøyd med det jeg også!! Har selvsagt most det noen ganger, men da er det bare å lime det med epoxy, og det flyr like bra Jeg har flydd det mest som sjøfly. Kan anbefale alle andre nybegynnere å kjøpe dette flyet. Det er nok lurt å fly litt simulator først for å få stikketrening!
            Et godt tips er å feste en tynn list eller karbonstang fra den ene flotøren til den andre (både framme og bak) med epoxy for å stive opp flyet. Da har man bedre kontroll når man lander og tar av. Jeg har også stivet opp (med en tynn karbonstang) hjulunderstellet, etterhvert så bestilte jeg større hjul også, slik at det var mulig å fly på litt mer kupert tereng (litt høyere gress etc.) Nå har jeg tenkt å feste dioder på det slik at jeg kan fly når det er mørkt

Comment

• rofla
              • Nov 2006
              • 170

Originally posted by ostahl
              Er også kjempe fornøyd med min Wilga 2000. Jeg bestilte med en gang børsteløst oppsett, men bruker både mottaker og sender som fulgte med. Har aldri hatt noe trøbbel med hverken motor, esc, mottaker og sender. Jeg er utrolig fornøyd med det jeg også!! Har selvsagt most det noen ganger, men da er det bare å lime det med epoxy, og det flyr like bra Jeg har flydd det mest som sjøfly. Kan anbefale alle andre nybegynnere å kjøpe dette flyet. Det er nok lurt å fly litt simulator først for å få stikketrening!
              Et godt tips er å feste en tynn list eller karbonstang fra den ene flotøren til den andre (både framme og bak) med epoxy for å stive opp flyet. Da har man bedre kontroll når man lander og tar av. Jeg har også stivet opp (med en tynn karbonstang) hjulunderstellet, etterhvert så bestilte jeg større hjul også, slik at det var mulig å fly på litt mer kupert tereng (litt høyere gress etc.) Nå har jeg tenkt å feste dioder på det slik at jeg kan fly når det er mørkt
              Har du prøvd originalradioen med andre radioer i nerheten? Min fungerte så lenge jeg fløy alene, men med en annen radio (X3810) 2 kanaler unna levde den sitt eget liv. Karbonstang mellom flottørene anbefales på det varmeste, kan med fordel festes med gummistrikker for å få litt flex. Mitt deleforbruk så langt er en stk haleflate (transportskade). Jeg kjøpte også børsteløst med en gang og har ikke hatt problemer utover radio og en servo som tok kvelden med en gang. Flyr veldig bra, men er kanskje litt lett/vinglete som førstegangsfly (sammenlignet med en GP Cub 1,4m med HP21VT). Lysdioder for å fly i mørket er jo interesseant nå som kveldene begynner å bli veldig korte.
              Jeg hadde annen radio å sette inn så for meg betydde ikke radioproblemene noe særlig, men om en må kjøpe ny radio blir jo regnestykket et annet. Originalradioen fungerer fint som sim-radio med en mini-jack kabel (både stereo og mono fungerer) og smartpropo plus.
              Last edited by rofla; 31-10-07, 14:58. Reason: Tillegg

Comment

• ostahl
                • Jun 2007
                • 233

Originally posted by rofla
                Har du prøvd originalradioen med andre radioer i nerheten? Min fungerte så lenge jeg fløy alene, men med en annen radio (X3810) 2 kanaler unna levde den sitt eget liv. Karbonstang mellom flottørene anbefales på det varmeste, kan med fordel festes med gummistrikker for å få litt flex. Mitt deleforbruk så langt er en stk haleflate (transportskade). Jeg kjøpte også børsteløst med en gang og har ikke hatt problemer utover radio og en servo som tok kvelden med en gang. Flyr veldig bra, men er kanskje litt lett/vinglete som førstegangsfly (sammenlignet med en GP Cub 1,4m med HP21VT). Lysdioder for å fly i mørket er jo interesseant nå som kveldene begynner å bli veldig korte.
                Jeg hadde annen radio å sette inn så for meg betydde ikke radioproblemene noe særlig, men om en må kjøpe ny radio blir jo regnestykket et annet. Originalradioen fungerer fint som sim-radio med en mini-jack kabel (både stereo og mono fungerer) og smartpropo plus.
                Nei jeg har ikke testet radioen med andre til stede. Hører det er mange som sier at det blir forstyrrelser der ja. Smart å feste med gummistrikk isteden for lim, det må jeg teste

Comment

• Biggles
                  • Mar 2006
                  • 238

Noen som har tips og råd?

Hei - jeg har kjøpt en ubygd Wilga 2000 med børstemotor og Lipo. "Brukt" og ubygd. Søkte på modellen her og har lest og lest, men det er vel tusen innlegg og tillater meg derfor å spørre her.

- Limet var størknet i flasken, er det ok å bruke epoxy?

- Ser ut i fra den fantastiske brukermanualen at det er kun sammenføyning av vingen og staben som trenger lim - stemmer?

- Motoren er som nevnt med børster, er det da bare å glemme flottører? (Er derfor jeg har handlet modellen - leke litt på noen dammer i nærheten. Skal i utgangspunktet kosefly, men vet jo at ønsket om en roll og en loop garantert melder seg). Er det orginalt upgrade kit som gjelder, eller har noen tips til billig og grom motor-esc upgrade?

- Leser ymse om radioutstyret og vurderer derfor å sette inn en annen mottager og bruke min egen radio - er det tull å prøve Sapac-radioen?

- Tapen under flottørene er mildt sagt meget rufsete - noen tips til å lime dette/ny tape/rive av?

Har kjent selv og leser her at understellet er litt spagetti og kommer til å stive av

Comment

• spewster
                    MFN Skribent
                    • Aug 2007
                    • 1134

Originally posted by Biggles
                    Hei - jeg har kjøpt en ubygd Wilga 2000 med børstemotor og Lipo. "Brukt" og ubygd. Søkte på modellen her og har lest og lest, men det er vel tusen innlegg og tillater meg derfor å spørre her.

- Limet var størknet i flasken, er det ok å bruke epoxy?

- Ser ut i fra den fantastiske brukermanualen at det er kun sammenføyning av vingen og staben som trenger lim - stemmer?

- Motoren er som nevnt med børster, er det da bare å glemme flottører? (Er derfor jeg har handlet modellen - leke litt på noen dammer i nærheten. Skal i utgangspunktet kosefly, men vet jo at ønsket om en roll og en loop garantert melder seg). Er det orginalt upgrade kit som gjelder, eller har noen tips til billig og grom motor-esc upgrade?

- Leser ymse om radioutstyret og vurderer derfor å sette inn en annen mottager og bruke min egen radio - er det tull å prøve Sapac-radioen?

- Tapen under flottørene er mildt sagt meget rufsete - noen tips til å lime dette/ny tape/rive av?

Har kjent selv og leser her at understellet er litt spagetti og kommer til å stive av
                    1 - Epoxy funker fint til dette flyet.
                    2 - Etter det jeg husker så ja, kan også anbefalle å legge litt epoxy i batterikassa (den datt ut hos meg en gang)
                    3 - Skal gå med original motor men du har ikke mye krefter til overs. jeg kjøpte en slik: http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...9x6_Prop_Combo Her må du bygge om litt for å få festet motor.
                    4 - Prøv først, selv måtte jeg bytte.
                    5 - Fest med litt epoxy
                    Stian Håvak (82)
                    Fly low or crash trying!

MFN @ Facebook - Like!

Comment

• Biggles
                      • Mar 2006
                      • 238

Takker

Regner med å handle en combo fra hobbycity, og bruker epoxy og eget radioutstyr.

Comment

• Biggles
                        • Mar 2006
                        • 238

Kontaktlim

Forresten, spiser kontaktlim opp isoporen? Kan selvfølgelig prøve på et hjørne av en flottør, men er det noen som har tips? Tenker på evt å bruke kontaktlim på tape under flottørene.

Comment

• ERJ
                          • Aug 2007
                          • 935

Folie eller lakk..?

Forresten, spiser kontaktlim opp isoporen? Kan selvfølgelig prøve på et hjørne av en flottør, men er det noen som har tips? Tenker på evt å bruke kontaktlim på tape under flottørene.

Vanlig kontaklim så...Som innholder toxiner som toluen. aceton osv. spiser isopor.
                          UHU-Por og CASCO-Universallim (Blå tube) er kontaktlim som anbefales...

Meeeen...Du kan jo gjøre det litt enklere for deg...Pusse med 400 grit slipepapir
                          og lakke to-tre strøk med Humbrol i den fargen du vil ha...Bruk blank Humbrol...

Mvh Einar - mye krøll under mine flottører også...

Comment

• Biggles
                            • Mar 2006
                            • 238

Propadapter?

Originally posted by spewster
                            3 - Skal gå med original motor men du har ikke mye krefter til overs. jeg kjøpte en slik: http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...9x6_Prop_Combo Her må du bygge om litt for å få festet motor.

Har bestilt comboen som anbefalt, litt over en uke siden - fått mail om at sakene er sendt, erfaring med leveringstid fra hobbycity?

Er det behov for propadapter, eller følger det med - evt hvilken dim behøves? Akslingen på bildet ser grusomt lang ut, er det ikke en fordel å kutte den så kort som mulig, og heller lage et lengre motorfeste?

Hadde jomfru med orginaloppsett forrige dagen, og som enkelte har nevnt - man drar ikke rett av vannet med børstemotor, men opp gikk den.

Comment

• spewster
                              MFN Skribent
                              • Aug 2007
                              • 1134

Har bestilt comboen som anbefalt, litt over en uke siden - fått mail om at sakene er sendt, erfaring med leveringstid fra hobbycity?

Er det behov for propadapter, eller følger det med - evt hvilken dim behøves? Akslingen på bildet ser grusomt lang ut, er det ikke en fordel å kutte den så kort som mulig, og heller lage et lengre motorfeste?

Hadde jomfru med orginaloppsett forrige dagen, og som enkelte har nevnt - man drar ikke rett av vannet med børstemotor, men opp gikk den.
                              Om varene er sendt så går det 4-5 dager (min erfaring)

Trenger ikke propadapter, men en propsaver kan jo ikke skade. Akseldim husker jeg ikke da den knakk på sin siste flytur og ligger i åkeren en plass :P

Om du skal kutte akslingen og flytte motor fremover må du passe på CG. Akslingen holdt lenge og fint for meg, men den tålte ikke full throttle rett i bakken med snuta først.

Lykke til!
                              Stian Håvak (82)
                              Fly low or crash trying!

MFN @ Facebook - Like!

Comment

Working...