Announcement

Collapse
No announcement yet.

Laser 3D

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Laser 3D

    Laser 3D

    Fabrikant: Laser Models
    Vingespenn: 146 cm (131 cm uten vingetipper)
    Lengde: 156cm
    Oppgitt vekt: 2250gr /2-takt, 2350gr/ 4 takt
    Faktisk vekt: 2200gr
    Pris ca 1400 kr
    Anbefalt motor: 46 totakt, 54 firetakt

    Laseren har noen år på baken og er vel kanskje ikke så aktuell som mini artikkel her. Jeg prøver likevel.
    Likte formen på Laseren, synes den var elegant. Den skulle også være godt konstruert og fly bra. Gikk for ARF utgaven. Denne kom aldri i produksjon, etter sigende pga høye produksjonskostnader. Så da ble det byggesett. En Laser skulle jeg ha okkesom.
    Har ikke bygget på leeenge, så fremdriften var ikke noe å skryte av.
    Økonomisk er det ikke og bygge i forhold til og kjøpe tilsvarende i ARF, men er litt artig med ett fly som er selvbygget.
    Dessuten har jeg maler og gode tegninger om uhellet skulle være ute, noe som er ikke helt usannsynlig med en slik type fly, og mitt dyktighetsnivå.

    Settet er laserkuttet og stort sett av god kvalitet og med meget god passform på delene . Noe av listverket har litt varierende hardhet, og noen var også en del vridd. Er for øvrig med plenty med listverk.
    Hardware pakken var komplett og stort sett ok, men jeg likte ikke hengslene og byttet ut disse, dessuten ble det kevlar pull/pull på sideroret.
    Cowling er av epoxy/glassiber, både cowling og canopy har god passform.
    1:1 tegningen er god og forklarende. Dette er i det hele ett enkelt fly og bygge.
    Lite minus for att de ikke greier og stokke riktige bilder til tekst i manualen som ellers er ganske så komplett.
    Manglet også noen balsa biter til D-boxen i vingen mens det var dobbelt av andre balsa deler.

    Bygget stort sett helt etter boka, også motorbukk av hard finerlaminat som mange velger å erstatte.
    Noen mindre endringer ble det dog. Forsterket litt i halen med karbon, dessuten ble det satt inn små forsterkninger på utsatte steder på høyde og sideror. Var spesielt obs på motvektsdelen av høyderorene . Sparte en del gram på servo valg alle på halesiden av CG så regnet med jeg kunne gjøre dette med god samvittighet
    Kuttet etter mye frem og tilbake ut de store fine vingetippene på hovedvingen, etter mye lesing på RCU.
    Dremlet også noe hist og pist, for og kutte vekt.

    Hadde gul monokote liggende, og benyttet det sammen med noe transparent blå oracover og gul transparent på balanserorene.
    Hoved designen stjal jeg hemningsløst fra en jeg fant på nettet.
    Grudde meg til trekkingen men fikk hakket meg gjennom på ett vis.
    Cowlingen ble etter diverse mislykkede forsøk med Lustrekote dekket med Quick lakk med en dæsj klarlakk på toppen
    Har hatt en Irvine 53 en stund med tanke på Laseren, denne er nå godt innkjørt og dønn stabil, ble montert inn med ca 0.5gr sidetrekk, og uten nedtrekk i det hele tatt.
    Men Irvine potta er tung, vurderer og erstatte den med en Macs Muffler, vil spare ca 50gr.
    Propell benyttet APC 13x4

    Benyttet 2 Hitec 225BB til høyderorene, 225MG til balanserorene, 475HB til sideroret, og tilslutt en HS81 til trottel, puttet så inn en relativt lett 600 batteripakke.
    Forsterket støtstenger til høyderor med carbon, balanserors stenger var så korte att jeg ikke så noen vits i og gjøre det samme der.

    Satte CG til fremre anbefalt dvs 150mm fra framkant ving. Har ikke all verdens tro på egne flykunnskaper.

    Pakket stasen i bilen og satte kursen mot stripa… startet opp og tok av før jeg rakk og bli alt for nervøs, fire høyre på balanseroret og to knepp ned så var den stort sett i trim, flyr snilt som ett lam, og med en aldeles idiotisk lav landingshastighet, tok den inn noe raskere de første landingene, turte rett og slett ikke slippe den helt ned på trottelen.
    Irvinen fungerer for øvrig helt problemfritt med sylinderen ned , modellen er konstruert for inverted motormontasje og har en god tankplassering.
    Skuffelsen kom da jeg skulle få den vertikalt den tippet til venstre, årsak unøyaktige servoer på høyderor. Ref: (MFN) ModellflyNytt.no

    Etter og få fikset dette og og balansert den litt ble den mer medgjørlig, den henger på litt over halv trottel bare den hadde hatt pilot til og holde den der lengre enn noen sekunder av gangen.
    Oppfører seg dønn stabilt, gir en spesiell følelse og komme langs stripa i krabbe fart. Loopene kan gjøres rundt en dorull om man vil.
    Nå skal det inn mer sinte rorutslag litt eksponensial, en miks eller to, og CG flyttes bakover.
    Skal også fjerne litt overflødig 4mm pianotråd på hjulakslene. Alt jeg kan fjerne foran CG er bonus.
    Mulig den også trenger litt mer høyretrekk.

    Er stort sett fornøyd med settet, så langt ser også flyegenskapene bra ut, sammenlignet med det jeg har sett av andre tilsvarende fly. Blant annet håndterer den litt vind forbausende bra.
    Skal få en mer kapabel 3D pilot til og teste den ved første anledning

    Er en befrielse og få en pause fra alt som går fort-fort. Det innbyr den rett og slett ikke til.
    Ser fram til mye morro med den, er bare om og gjøre og ikke bli overmodig i for lav høyde.

    Forhandler link: Teknisk hobby

    Artikler om Laseren: Fant ikke siden – Gullknapp Modellflyklubb

    : http://gugge.zapto.org/rc/byggen/Laser_3D/

    Ligger forøvrig noen bilder fra sluttmonteringen her: http://home.online.no/~helnaess/Laser3D/
    Attached Files
    mvh MM
Working...
X