Announcement

Collapse
No announcement yet.

Test FPV SeaWind

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Test FPV SeaWind

    Her vart det ein test av mitt 3. vann prosjekt!
    Men mitt største problem er at flyet ikkje er sprut-tett!!

    Kan gjerast litt med det, men eg har eit spørsmål:

    Kva kan eg gjera av behandling av elektronikk i flyet for at det kan tåle meir vatn/fukt??
    Finnast det noko eg kan påføra motagar, servoar osv slik at desse passar litt
    meir til det maritimtet- miljø???

    Gode svar motas med stooor takk!!!

    Fekk vatn i elektronikk i dag, så det vart berre flydd eit batteri!

    Her er video:
    FPV-DUDE

  • #2
    Hei hei.
    Jeg har pakket inn mottager i en plastpose og fylt åpningene i krympestrømpa på regulatoren med rtv-silikon. Det har funka til nå, i hvertfall så lenge en ikke dykker med modellen...
    Du kan jo også tape igjen rundt cocpit og vingesal så skulle du være rimelig trygg.

    Comment


    • #3
      De er bare så grise råe alle filmen du kommer med!! Jeg bare må ha meg sånt utstyr snart!!!!

      Keep'em coming!!
      Thomas Rongve

      Comment


      • #4
        Men er det ingen tips om å beskytta elektronikk som blir utsatt for fukt??????
        FPV-DUDE

        Comment


        • #5
          Er veldig usikker på om det funker, men har hørt en plass at man skulle kunne ta av servo kasse å fylle den med vaselin å skru på igjen, det samme gjelder mottaker og div annet eletrisk utstyr.

          Den er jeg ikke sikker på om er godkjent så håper noen andre har noen innspill på det.
          Thomas Rongve

          Comment


          • #6
            Originally posted by Lille_Thomas View Post
            Er veldig usikker på om det funker, men har hørt en plass at man skulle kunne ta av servo kasse å fylle den med vaselin å skru på igjen, det samme gjelder mottaker og div annet eletrisk utstyr.

            Den er jeg ikke sikker på om er godkjent så håper noen andre har noen innspill på det.
            Det høres jo ikkje så dumt ut!!!!
            FPV-DUDE

            Comment


            • #7
              Originally posted by Rally-Kåre View Post
              Men er det ingen tips om å beskytta elektronikk som blir utsatt for fukt??????
              Som du sikkert har merket er vann (særlig salt) og elektronikk ikke noe som ikke passer sammen.
              Vann leder strøm og evnen til å lede strøm øker med saltinnholdet. Når en veske er ledene vil den også kunne virke skjermende - noe som skaper problemer for radio signaler.
              Høye frekvenser er mer utsatt en lave og her kommer vi inn på kjerne problematikken. "Alt" utstyr i dag blir styrt av en eller annen MicroContoller, for at MC skal virke må den ha et klokke signal som er i noen ti talls megahertz. En liten endring i dette signalet (litt fuktighet rundt beinene på MC) medfører at elektronikken slutter å virke eller begynner å leve sitt egent liv.

              I de fleste tilfeller er det vanskelig/mye jobb å isolere hver enkel enhet (servoer er ekstremt utsatt og de er nesten umulig å få tette grunnet mekanisk bevegelige deler).

              Hvis du vil ha dette bra er min erfaring følgende.
              Tenk på hvordan du plaserer elektronikk (servoer, mottaker/sender, ESC/BEC) prøv å plasser dem slik at de blir minst mulig påvirket av fuktighet
              Plasser de som kan plasseres inn i en tett boks e.l. og tett gjennomgangen med silikon! (pass på at du får silikon mellom ledningene ikke bare rundt hele kveilen)
              Ting som ikke kan plasseres vanntett må behandles spesielt. Ta f.eks servone, disse åpner du. Inne i servoen finner du et kort med elektronikk, bruk f.eks. ELFA sin isolasjons lakk spray (80-815-49) å sprøyt flere lag på hele printet - på oversiden og undersiden (la lakken tørke mellom hvert lag) PASS PÅ AT DU IKKE SPRAYER BEVEGELIGE DELER!
              Sett så sammen kassa igjen - inne i drevhuset kan du fylle helt opp med vannfast fett (samme som brukes i fritidsbåter) dette er ikke det optimale smøremidlet med jeg regner med at du ikke bruker servoer i tusenkroner klassen.
              Sprøyt så ELFA lakken over hele servoen UNNTATT DER HVOR DU HAR BEVEGELIGE DELER.

              Har du ESC som blir varm og ikke kan plasseres inne i en boks - stripp av krympestrømpen - spray elektronikken med lakk (flere lag) - legg på ny krymp og fyll begge ender med silikon slik at det blir helt tett. Man skal være litt forsiktig når man gjøre dette siden hullene på siden av ESC også bidrar til kjølingen av den - tettes disse så vil temperaturen øke intern!

              Sender - lengst mulig vekk fra vannet - siden denne ikke lenger blir varm så kan du plassere den i en pose / boks å forsegle antenne / kabel gjennomgang med silikon.

              Har jeg glemt noe nå....
              Last edited by Quadrocopter; 05-04-09, 09:14.

              Comment


              • #8
                Originally posted by Rally-Kåre View Post
                Men er det ingen tips om å beskytta elektronikk som blir utsatt for fukt??????
                Du kan putte motageren i en balong og dra til med strips, på servoene så løsner du litt på skruene på sorvokassene så du for en glippe på ca 0,5 mm åpning. Da tar du litt silikon og stryker over åpningene og skrur i gjenn. Pass på at det tyter litt ut når du skrur i gjenn. Du kan f.eks også ta litt superlube (fett) under dekkslet på akslen til rorhornet. Jeg har brukt denne metoden i nc 1/8 buggy og på et sjøfly, noe som har funket bra.
                Gorm Chr Houmb
                Sandefjord.
                LARVIK MFK

                Comment


                • #9
                  takk for alle svar!
                  Tok noen turar i dag, men tok og limte godt igjenn i alle "skott" og vart stor forbedring
                  der ja!
                  Men trur at reg fekk meir en nokk fukt i går, pga var ikkje i "godlunet" i dag.

                  Video: I morgo!!!
                  FPV-DUDE

                  Comment

                  Working...
                  X