Announcement

Collapse
No announcement yet.

Grasklipper galskap

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Grasklipper galskap

    Må jo bare innrømme at jeg ble svært betatt av Flying Thingz sin skycutter da jeg kom over den på internett. Bestilte meg ett sett fra "over There" . Betalte ca 90 $ for settet og 36 $ i frakt. Settet jeg bestilte var isopordelene, tresettet, tegning og byggebeskrivelse. Vinylen droppet jeg å bestille da jeg hadde noe film rester liggende i passe størrelse.

    Byggebeskrivelsen var meget bra med mange bra illustrasjoner. tresettet var laserskåret finer og balsa. sideskjørtene var laserkåret kanalplast.
    Bestemte meg om å lage en kopi av settet da jeg innbiller meg at klipperen fort kan bli en skrothaug etter jomfrutur med en nervøs pilot som mg bak spakene.
    Fram med Autocad og en venn som mestret programmvaren, måle biter og til å tegne . exporterte tegningene til CNC tråskjæreren og kuttet i vei. Da vi skulle kutte vigeprofilen fikk vi litt problemer med at skjæreren ikke taklet full lengde på profilen, så måtte avspise korden med 2 cm, men tror ikke dette byr på nevneverdige problemer. Etter ett par kvelder var alle isopordeler ferdige.

    Så var det motor/servokassa som sto for tur, tegnet av alle deler og satte båndsag og skalpell i sving. Fram med lim og tvinger.. vips så var servokassa ferdig. Den var rimlig kjapp å bygge. Av mangel på kanalplast fant jeg fram en pappeske fra ett ARF sett jeg ikke hadde brent opp og skar ut sideplatene til vingen. Pappen i denne esken var passe tykk og passe stiv for formålet.
    Håndtaket på klipperen var også kjapp å lage, men her må man være litt nøye med vinkler under liming så den ikke blir skjev. Det vil antagelig ha stor betydning for hvordan denne raringen vil oppføre seg i lufta.

    Da var trekking av alt med vinyl som sto for tur. Bestemte meg for å lakkere tredelene i stedet for å fikle med innpakking av disse delene i plast , selv om kanskje det ser litt mer fancy ut med helt glatte, blanke flater av vinyl over alt. Pappsidene ble også lakkert for at de ikke så lett skal trekke vann eller olje. Klipperen begynner nå å ta form men oppdaget at det ble veldig trangt mellom servohorn og lokket på servokassa etter montering av de fire Hitec 422 servoene jeg hadde for hånden , så bygget opp kanten litt på kassa for å løse problemet.

    Så var det å finne fram en motor da, valget falt på en HP 49 Vt firtakter som var ledig for oppdrag. Hmm .. firtakt ..(Grasklippere er som kjent stort sett utstyrt med firtaktmotorer).... tja kanskje jeg skulle ha remote glow i doningen ? jo , fram med loddebolt , deler , print og kabler ... mekket en RC switch , inn med ei GP 3700 mAh celle. Hadde jo en kanal til overs på Hitec Electron 6 motageren , så assignet 5 kanalen til switchen , så kan jeg slå på og av glødinga til motoren med en bryter på radioen, kjekt å ha som Øystein Sunde sier. Fant en thundertiger tank jeg hadde på lager som passet inn som fot i hose , lagt på siden.

    Da var det bare å få litt hjelp av Maximuz til å sette opp radioen min ... Han trykker febrilsk i gjennom menyene på Hitec Flash 5 radioen, inn med mikser og 2 flightmodes, en med normal og en med Dualrate på doningen .. lurer på når jeg skal sette meg inn i radioen min så bra at jeg gjør dette like kjappt og greit som han ???

    Huff og huff, jeg får teften av jomfrutur som ligger å lurker i nær framtid. Står igjen litt balansering, lakkering av påbygget på servokassa, så er det ingen bønn. Tenker dette skal bli en vill ferd da jeg har litt dårlig erfaring med slike korte , smale doninger, men hvem vet før man har prøvd.
    hmm, burde vel ha hatt litt dekor på doningen også .. noen forslag? tenkte litt på Stiga og/eller Brigg&Stratton merker men får se etter jomfruturen ,ikke sikkert det er igjen stort å feste merkene på , men da er det jo bare å få sving på tråskjærern og svi ut noen nye deler nå.

    Rapport kommer når jomfruturen er unnagjort. Skal prøve å få festet den på video også , kan jo ligge an til en godbit for Crash&Burn DVD'n her.

    Fikk desverre ikke lastet opp bildene av doningen nå av en eller annen grunn selv om de var i rett format og størrelse, men bilder kommer.

    -Exlex-
    Last edited by -Exlex-; 27-11-05, 09:04.
    ____________________
    : -Exlex-
    : Thor Arne Jensen
    :::::::::::::::::::::::::::

    [Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

  • #2
    Gleder meg til å se denne....

    Vi kan jo følge årstiden og lage en flygende snøfreser også....
    Det blir sikkert noen kvelder med AutoCad`n og CNC kutter`n utover vinteren tenker jeg.

    Cessnaknuseren
    Bjørn Sandbæk
    Cessnaknuseren
    Bjørn Sandbæk

    Dæ går litt mindre lim nå.

    Comment


    • #3
      Originally posted by Cessnaknuseren
      Gleder meg til å se denne....

      Vi kan jo følge årstiden og lage en flygende snøfreser også....
      ...og brøyte vei for julenissen.:

      Comment


      • #4
        Originally posted by ØRN-BJØRN & JØRN
        ...og brøyte vei for julenissen.:
        He He....

        Ja det er jo viktig. Kanskje nissen kommer med store ARF pakker i år

        Cessnaknuseren
        Bjørn Sandbæk
        Cessnaknuseren
        Bjørn Sandbæk

        Dæ går litt mindre lim nå.

        Comment


        • #5
          Da var opplastinga av bilder i orden.

          Hadde tenkt å gjøre ett forsøk på å få isoporhaugen i lufta på Lørdag , men den gang ei. Hjula låste enkelte ganger og måtte sette på en ekstra hjulstopper og ei skive på innsiden av hjulet , så det ble litt bedre klaring der. Problem fixet.
          Da var det klart for å sparke iveg firtakteren , ble "flushet" med litt fuel grunnet at den hadde vært ute av drift leeeenge. Var dynket i layopp olje noen dager i forvegen. grunnen til dette var at den virket helt "tørr" da den ble plukket fram. putt, putt, lite koslige lyder fra prupperten... brun guffe velter ut av veivhuslufting .. denne hadde tydlig korodert under lagring ... auda. Ny skylling , nå startet den og hørtes betydlig bedre ut. Motoren skulle absolutt ha vært plukket opp og rengjort tydligvis . Ja,ja, gjort er gjort ...
          Grunnet en eksoslekasje på bendet der det er skrudd inn i motoren, blir det besluttet å gi opp vidre kjøring av motoren før denne er fikset. Surt og kaldt på stripa Lørdag så tok med doningen hjem for utbedring . Jomfruturen får vente litt.

          -Exlex-
          Attached Files
          ____________________
          : -Exlex-
          : Thor Arne Jensen
          :::::::::::::::::::::::::::

          [Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

          Comment


          • #6
            Da har vi endelig funnet igjen video av doningen, fått lagt den ut.
            Takk til -Maximus- for redigering.

            videoen er tilgjengelig på google video
            Enjoy !

            Som alle skjønner så kom doningen i lufta tilslutt , men glemte å avgi rapport om jomfruturen.

            Hadde store problemer med att skykutteren ikke kom seg opp fra bakken, bare "sugde" seg fast mot bakken. Ivrige som vi var ble det kastet frampå mange forslag, bl.a for lite motor, så det ble putta inn en ASP 60 2T i stedet for firtakteren , men udyret ville fortsatt ikke ta av. Fant feilen tilslutt, (det burde jeg ha skjønt tidligere) , Neseleggen var litt for kort eller hjul leggene for lange om man vil. Bøyde disse litt bakover , så ble det andre boller. klipperen tok av å begynte sin ville ferd opp i det blå. -Maximuz- , min uredde testpilot, vrengte og vridde på stikkene, men klipperen var ikke helt med på notene , så han fikk den ned igjen på ett vis. Motoren måtte høgre thrustes mer, og tyngdepungtet måtte fram noe. Så var det duket for ny tur. Nå gikk det bedre , men kilen på rorene var den i følge piloten. turen krevde sin mann bak spakene , noe vi kan se på slutten av videoklippet... Husk altid å ha ett ekstra sett med truser i fieldkassa ved jomfruturer.. hehe, neida , det gikk vel bra.
            Last edited by -Exlex-; 22-01-07, 09:46. Reason: Lagt til rapport fra Jomfrutur.
            ____________________
            : -Exlex-
            : Thor Arne Jensen
            :::::::::::::::::::::::::::

            [Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

            Comment


            • #7
              Hehe.....
              Fin video.
              Var klipperen vanskelig å fly?
              Jeg synes benføringen til -Maximuz- var unormalt bred etter landingen.
              Det ble ikke ulumskheter i underbenklærne vel?
              Cessnaknuseren
              Bjørn Sandbæk

              Dæ går litt mindre lim nå.

              Comment


              • #8
                Hehe, var ikke lett å fly nei... Måtte investere i ny underbukse den dagen.
                -Maximuz-
                Johnny Rosenlund
                -------------------------------
                Helgøya Modellfly klubb
                Rena Modellfly klubb

                Comment


                • #9
                  Hei maximus et lite tips til håndtaket er å ta av oracoveren nederst i bunnen og ca 30-40 cm opp og legge på en forsterknings plate i balsa der lime dem sammen, for etter en del landinger blir balsaen veldig kjørt i feste der den er festet åp klipperen men ikke skjær balsaen rett i toppen der forsterkningen slutter lag en runding da den har vanskligerere for å briste der forsterkningen slutter ellers så lignet d et bra på min første tur hehe jeg hadde en 65 2takt i min og synes 60 er en fin str på motorvalg selv om de sier 40-60.
                  Jeg bytta vekk min klipper da jeg var blitt lei så nå er det ett nytt medlem i klubben som skal holde tunga rett i munnen og fly hehe.
                  Kjekt å se video kjempe

                  ps om du vil se video av min ligger det på www.modellfly.us/main
                  Oi en perfekt landing

                  Comment

                  Working...
                  X