Må jo bare innrømme at jeg ble svært betatt av Flying Thingz sin skycutter da jeg kom over den på internett. Bestilte meg ett sett fra "over There" . Betalte ca 90 $ for settet og 36 $ i frakt. Settet jeg bestilte var isopordelene, tresettet, tegning og byggebeskrivelse. Vinylen droppet jeg å bestille da jeg hadde noe film rester liggende i passe størrelse.
Byggebeskrivelsen var meget bra med mange bra illustrasjoner. tresettet var laserskåret finer og balsa. sideskjørtene var laserkåret kanalplast.
Bestemte meg om å lage en kopi av settet da jeg innbiller meg at klipperen fort kan bli en skrothaug etter jomfrutur med en nervøs pilot som mg bak spakene.
Fram med Autocad og en venn som mestret programmvaren, måle biter og til å tegne . exporterte tegningene til CNC tråskjæreren og kuttet i vei. Da vi skulle kutte vigeprofilen fikk vi litt problemer med at skjæreren ikke taklet full lengde på profilen, så måtte avspise korden med 2 cm, men tror ikke dette byr på nevneverdige problemer. Etter ett par kvelder var alle isopordeler ferdige.
Så var det motor/servokassa som sto for tur, tegnet av alle deler og satte båndsag og skalpell i sving. Fram med lim og tvinger.. vips så var servokassa ferdig. Den var rimlig kjapp å bygge. Av mangel på kanalplast fant jeg fram en pappeske fra ett ARF sett jeg ikke hadde brent opp og skar ut sideplatene til vingen. Pappen i denne esken var passe tykk og passe stiv for formålet.
Håndtaket på klipperen var også kjapp å lage, men her må man være litt nøye med vinkler under liming så den ikke blir skjev. Det vil antagelig ha stor betydning for hvordan denne raringen vil oppføre seg i lufta.
Da var trekking av alt med vinyl som sto for tur. Bestemte meg for å lakkere tredelene i stedet for å fikle med innpakking av disse delene i plast , selv om kanskje det ser litt mer fancy ut med helt glatte, blanke flater av vinyl over alt. Pappsidene ble også lakkert for at de ikke så lett skal trekke vann eller olje. Klipperen begynner nå å ta form men oppdaget at det ble veldig trangt mellom servohorn og lokket på servokassa etter montering av de fire Hitec 422 servoene jeg hadde for hånden , så bygget opp kanten litt på kassa for å løse problemet.
Så var det å finne fram en motor da, valget falt på en HP 49 Vt firtakter som var ledig for oppdrag. Hmm .. firtakt ..(Grasklippere er som kjent stort sett utstyrt med firtaktmotorer).... tja kanskje jeg skulle ha remote glow i doningen ? jo , fram med loddebolt , deler , print og kabler ... mekket en RC switch , inn med ei GP 3700 mAh celle. Hadde jo en kanal til overs på Hitec Electron 6 motageren , så assignet 5 kanalen til switchen , så kan jeg slå på og av glødinga til motoren med en bryter på radioen, kjekt å ha som Øystein Sunde sier. Fant en thundertiger tank jeg hadde på lager som passet inn som fot i hose , lagt på siden.
Da var det bare å få litt hjelp av Maximuz til å sette opp radioen min ... Han trykker febrilsk i gjennom menyene på Hitec Flash 5 radioen, inn med mikser og 2 flightmodes, en med normal og en med Dualrate på doningen .. lurer på når jeg skal sette meg inn i radioen min så bra at jeg gjør dette like kjappt og greit som han ???
Huff og huff, jeg får teften av jomfrutur som ligger å lurker i nær framtid. Står igjen litt balansering, lakkering av påbygget på servokassa, så er det ingen bønn. Tenker dette skal bli en vill ferd da jeg har litt dårlig erfaring med slike korte , smale doninger, men hvem vet før man har prøvd.
hmm, burde vel ha hatt litt dekor på doningen også .. noen forslag? tenkte litt på Stiga og/eller Brigg&Stratton merker men får se etter jomfruturen ,ikke sikkert det er igjen stort å feste merkene på , men da er det jo bare å få sving på tråskjærern og svi ut noen nye deler nå.
Rapport kommer når jomfruturen er unnagjort. Skal prøve å få festet den på video også , kan jo ligge an til en godbit for Crash&Burn DVD'n her.
Fikk desverre ikke lastet opp bildene av doningen nå av en eller annen grunn selv om de var i rett format og størrelse, men bilder kommer.
-Exlex-
Byggebeskrivelsen var meget bra med mange bra illustrasjoner. tresettet var laserskåret finer og balsa. sideskjørtene var laserkåret kanalplast.
Bestemte meg om å lage en kopi av settet da jeg innbiller meg at klipperen fort kan bli en skrothaug etter jomfrutur med en nervøs pilot som mg bak spakene.
Fram med Autocad og en venn som mestret programmvaren, måle biter og til å tegne . exporterte tegningene til CNC tråskjæreren og kuttet i vei. Da vi skulle kutte vigeprofilen fikk vi litt problemer med at skjæreren ikke taklet full lengde på profilen, så måtte avspise korden med 2 cm, men tror ikke dette byr på nevneverdige problemer. Etter ett par kvelder var alle isopordeler ferdige.
Så var det motor/servokassa som sto for tur, tegnet av alle deler og satte båndsag og skalpell i sving. Fram med lim og tvinger.. vips så var servokassa ferdig. Den var rimlig kjapp å bygge. Av mangel på kanalplast fant jeg fram en pappeske fra ett ARF sett jeg ikke hadde brent opp og skar ut sideplatene til vingen. Pappen i denne esken var passe tykk og passe stiv for formålet.
Håndtaket på klipperen var også kjapp å lage, men her må man være litt nøye med vinkler under liming så den ikke blir skjev. Det vil antagelig ha stor betydning for hvordan denne raringen vil oppføre seg i lufta.
Da var trekking av alt med vinyl som sto for tur. Bestemte meg for å lakkere tredelene i stedet for å fikle med innpakking av disse delene i plast , selv om kanskje det ser litt mer fancy ut med helt glatte, blanke flater av vinyl over alt. Pappsidene ble også lakkert for at de ikke så lett skal trekke vann eller olje. Klipperen begynner nå å ta form men oppdaget at det ble veldig trangt mellom servohorn og lokket på servokassa etter montering av de fire Hitec 422 servoene jeg hadde for hånden , så bygget opp kanten litt på kassa for å løse problemet.
Så var det å finne fram en motor da, valget falt på en HP 49 Vt firtakter som var ledig for oppdrag. Hmm .. firtakt ..(Grasklippere er som kjent stort sett utstyrt med firtaktmotorer).... tja kanskje jeg skulle ha remote glow i doningen ? jo , fram med loddebolt , deler , print og kabler ... mekket en RC switch , inn med ei GP 3700 mAh celle. Hadde jo en kanal til overs på Hitec Electron 6 motageren , så assignet 5 kanalen til switchen , så kan jeg slå på og av glødinga til motoren med en bryter på radioen, kjekt å ha som Øystein Sunde sier. Fant en thundertiger tank jeg hadde på lager som passet inn som fot i hose , lagt på siden.
Da var det bare å få litt hjelp av Maximuz til å sette opp radioen min ... Han trykker febrilsk i gjennom menyene på Hitec Flash 5 radioen, inn med mikser og 2 flightmodes, en med normal og en med Dualrate på doningen .. lurer på når jeg skal sette meg inn i radioen min så bra at jeg gjør dette like kjappt og greit som han ???
Huff og huff, jeg får teften av jomfrutur som ligger å lurker i nær framtid. Står igjen litt balansering, lakkering av påbygget på servokassa, så er det ingen bønn. Tenker dette skal bli en vill ferd da jeg har litt dårlig erfaring med slike korte , smale doninger, men hvem vet før man har prøvd.
hmm, burde vel ha hatt litt dekor på doningen også .. noen forslag? tenkte litt på Stiga og/eller Brigg&Stratton merker men får se etter jomfruturen ,ikke sikkert det er igjen stort å feste merkene på , men da er det jo bare å få sving på tråskjærern og svi ut noen nye deler nå.
Rapport kommer når jomfruturen er unnagjort. Skal prøve å få festet den på video også , kan jo ligge an til en godbit for Crash&Burn DVD'n her.
Fikk desverre ikke lastet opp bildene av doningen nå av en eller annen grunn selv om de var i rett format og størrelse, men bilder kommer.
-Exlex-
Comment