Announcement

Collapse
No announcement yet.

Apache 2030 LiPoly, NiMh, NiCd lader

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Apache 2030 LiPoly, NiMh, NiCd lader

    Fikk for en stund siden blant annet en av overnevnte lader, siden den gamle jeg hadde bare taklet 2s LiPo.
    Denne laderen stilles inn via bøyler som settes over pinnene i forskjellig plassering for å angi batteritype og ladestrøm.
    Det er tre Lademodus: NiCd/NiMh, LiPoly 3cell og LiPoly 1-2cell
    5 ladestrømtrinn: 110mAh, 250mAh, 500mAh, 750mAh og 1200mAh
    Den tåler fra 10,5-15V inn uten at ladestrømmen forandres.
    Den har indikator-led's for type lading: Grønn-NiMh/Cd, Gul-3sLiPoly, Rød-1-2sLiPoly.
    Ved lading av batteri lyser det rødt i en lade indikator led. Når batteriet er 80% ladet tennes det også en grønn led, og når det er fulladet slukkes den røde og bare den grønne lyser.

    Laderen har virket helt upåklagelig. Jeg har ladet alt jeg har av batterier på den og den har fungert godt stort sett. Samtlige NiCd batterier har den ladet opp og koblet ut når den skulle. NiMh batterier er mye vanskeligere å avbryte automatisk, så jeg hadde 3 stk 350mAh NiMh batterier i serie som jeg ladet med 250mAh. Da klarte den ikke å registrere at de var oppladet, og de ble ganske varme.
    Ellers har jeg ladet andre NiMh batterier uten problemer på svakere ladestrøm 1/4-1/2C.

    Jeg er storfornøyd med laderen og syns den egner seg godt til allround bruk der ikke batterikapasiteten overstiger 1500-2000mAh noe særlig. Det er ingen problem å bruke den til store batterier heller, men siden den har max ladestrøm på 1200mAh vil det ta lengre tid å lade store batteripakker.
    Den er liten og lett å pakke i lommen, og brukervennlig med sine enkle og oversiktlige funksjoner. På et lite 12V motorsykkel batteri kan du lade batteriene i en liten depron-kjerre ganske mange ganger før du må hjem å lade opp.
    Attached Files
    Morten Myklebust.
    Yrke Fisker.


    Sky Raider MachI K.I.A.
    PT-20 K.I.A.
    Pibros Mk I, II & III K.I.A.
    Corsair 60 Lever trygt uten motor.

  • #2
    Hei bra skrevet. har hatt samme laderen selv og den fungerte utmerket bortsett fra på nimh som du sier. skulle lade en mottakerpakke litt fort før jeg skulle ut og fly og det ente med at hele pakken smeltet hehe, mulig jeg kjørte for høy strøm på den også. skal ikke skylde bare på laderen. var bare en gang dette skjedde. Ellers en kjempe lader til den prisen. fungerte utmerket på lipo både 1s 2s og 3s.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • #3
      Har en 2500 selv, som backup og til feltbruk. Har funka OK den.

      Når det gjelder NiMH er det et kjent fenomen at ladere har problemer med å detektere delta-peak siden den er svakere enn på NiCd. Også på Schulse er det vanskelig, spesielt på små pakker
      Når jeg skal lade småpakkene jeg bruker til RX-batteri i de små seilflya lader jeg dem ut via laderen og så lader jeg dem på "tid" eller setter "MaxQuant" etter hvilken lader som er ledig.
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #4
        Har også samme lader liggende som backup, kjempefornøyd med den
        Morten Smøraas

        Comment


        • #5
          Ja den lader jo NiMh meget bra, og delta-peak kan nok de fleste ladere feile på. Men for å være sikker bør man lade de på 1/5-1/3C og bruke klokka. Når et 300mAh batteri har fått inn ca. 420mAh så er det oppladet. Forutsatt at det er utladet. Så på denne laderen, 110mA i litt under 4 timer så skal det være oppladet. Hvis laderen ennå lyser rødt da, så avbryt den. Hvis batteriet er mere enn lunkent, så avbryt uansett i ladesyklusen. Hvis laderen lyser både rødt og grønt så har den registrert at det nærmer seg fulladet og man kan følge med om det skifter til bare grønt snart. Hvis ikke, avbryt.

          Dette vet nok de fleste av dere, og dette er kun ment til de som ikke vet det Hvis jeg skulle ta feil på noe her så bare si fra
          Morten Myklebust.
          Yrke Fisker.


          Sky Raider MachI K.I.A.
          PT-20 K.I.A.
          Pibros Mk I, II & III K.I.A.
          Corsair 60 Lever trygt uten motor.

          Comment

          Working...
          X