Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fascination .40

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fascination .40

    Windows shopping på internett er farlige greier, to stykker av oss var innom en tredje.
    Tema var som vanlig RC, Med bærbar PC og trådløst nettverk kan diverse lekkerbiskener beskues i skinnsofaen over en kaffekopp.
    Jeg kom til å tenke på ei pattern kjerre jeg hadde hatt glåmerta i på Elefun. Den kostet ikke stort mer enn ei litt heftig depron kjerre.
    Elefun kom raskt opp på den bærbare, og vidunderet beskuet. Kameratene tente på alle pluggene… denna var fin fikk jeg høre. I likhet med undertegnede hadde de snurregreier, servoer og annet løsøre liggende som trengte ett hjem…..alle duppeditter i arbeid var plutselig moralen. Ikke måte på hvor viktig det plutselig var!
    At våren sto på dørstokken, og det var tusen andre ting på MÅ gjøre lista var plutselig helt glemt.
    Ett par tastetrykk senere var ordren sendt. To små dager senere hentet kompisen en halv kubikk med papp på postkontoret.
    Tiden var nå inne til og finne ut hva i hule heite vi hadde kjøpt. Vanligvis bruker jeg ti vide og ti breie på bakgrunns info før jeg bestemmer meg. Denne viste jeg katta om.

    Inni lå det en ganske så delikat F3A trainer i 40 (50) size.

    Fascination .40 (ARF) Pris 1200nok
    Flytype: Pattern trainer
    Fabrikat: Vet ikke
    Norsk leverandør: Elefun

    Vitale mål
    Vingespenn : 1400mm
    Lengde : 1420mm
    Vingeprofil: Ikke oppgitt
    Vekt oppgitt på esken: 2350g (Elefun oppgir 1950g)
    Motor alternativer på esken 2C 36, 4C 50
    Elefun oppgir: 2C 40-46, 4C 52-61

    Utstyr benyttet
    Motor: MVVS 49 m/Yusa tunepipe
    Prop: 11x6 APC
    Servoer: HS 422 rund baut bortsett fra sideror som fikk en HS475 jeg hadde liggende
    RX batteri : 650 4.8v

    Kameratenes Motor alternativer.
    Irvine 53 m/Macs mufler, APC 11x6 , og OS 70FS II, APC 12x8

    Betrekning og dekor:
    Flyet kom…. hadde nær sagt rynkefritt, ingen tendens til å sprike i skjøter. Betrekningen var også pent pålagt. Hva som er benyttet og hvor holdbar den er vet jeg ikke. Time will show som det heter på nynorsk. Har blandede erfaringer med rimelige ARF s
    Dekoren er pen i tradisjonell pattern design. Kunne kanskje ønsket meg litt mer markert fargeforskjell på over/underving. Begge har hvit grunnfarge

    Hardware
    Flyet kommer med komplett hardware pakke.
    Understell er i glassfiber og todelt, hjulene er små og av svampgummi type. Halehjul av standard enkel type, beregnet for innstikk i sideror og brakett som skrus fast bakerst på
    kroppen.
    Motorbukk er av den todelte typen
    Ror overføringer: Støtstenger er i stål, ferdig med gjenger i ene enden og z-link i andre, kviklinker er av plastikk, rorhorn i standard plast utførelse vanlig for 40 kjerrer.
    Det som fikk meg til og heve ett positivt overasket øyebryn var pull/pull wire løsning på sideroret.
    Det andre øyebrynet gikk rett til vers da jeg så det var med bellcrank til høyderoret Det hadde jeg rett og slett ikke ventet på en ARF til denne prisen.
    Hardved støtstang til overføringen følger med, men må monteres, surres og tilpasses.
    Canopy er av vanlig tynn type, og må klippes til, klippe mal er preget i canopy
    Tanken er på 240ml
    53mm spinner i enkel plastutførelse fulgte også med
    I tillegg til dette ett assortert og komplett skruer og smådele sett, sirlig pakket hver for seg.

    Selve Flyet er bygget tradisjonelt i balsa/finer. Material kvalitet ser greit ut ved første øyekast. Hovedvinge er planket til ca en tredjedel fra forkant. Bakving og siderors finne er av flat type.
    Kroppen er høy med stort side areal.
    Alt virker rett og fint, ikke så mye som ett vridd balanseror.
    Rorene er for øvrig ferdig hengslet (hengsler av CA-type), og ferdig limt på ror siden, vingesiden må limes.
    Innslagsmuttere for understell samt vinge er montert fra fabrikk. Hull for høyderors bellcrank er også ferdig, enkel montasje gjennom luke under på kroppen
    Hovedhjuls leggene, hull for vingebolt i vinge, samt festehull i firewall for motorbukk må bores.
    Cowling er av glassfiber, og solid nok, men kunne ha ønsket meg litt bedre passform mot flykroppen
    Senter kors som korrigerer for sidetrekk/nedtrekk er preget i firewall. Sympatisk detalj som også stemte i praksis.

    En totakt monteres svakt hengende slik at eksospotta får plass i utsparringen under på kroppen.
    Firetakt er det mest hensiktsmessig og montere hengende.

    Byggingen
    Ett lyst hode av oss fant ut at det hadde vært knakende artig og stille med tre like fly på den offisielle sommeråpningen på stripa helt uanmeldt.
    Noe som medførte litt intensivbygging for og få det til. Har derfor lite bilder av byggeprosessen.
    Fikk som vanlig svi for min tunepipe fetisj. Få laget plass og gjemt unna pipa var det som tok desidert mest tid, og var ikke så rent lite fiklete, men det gikk og ble ganske så bra.
    Sammenliming av flyet er rimelig enkelt og rett fram, det eneste stedet jeg ikke var fornøyd var bakvingen , måtte her fore og tilpasse for og få det bra. Kameratenes bakvinger passet derimot perfekt.
    Ellers var det meste i vinkel vater, bare og fjerne duk og lime etter en kjapp kontroll.
    En rask tur på nettet avslørete at svake punkter på dette flyet som de fleste andre ARF
    er innfestingen på understellet, dette ble derfor forsterket med litt listverk.
    Det ble også hevdet at servo brønnene i vingen var dårlig limt, disse ble derfor også etterlimt.
    Ellers varmet jeg som vanlig inn litt ekstra epoxy på utsatte steder som firewall, etc.

    Ble noen små endringer på hardware siden. Plastlinkene som fulgte med likte jeg ikke i det hele tatt og byttet disse med stål.
    Tanken ble byttet til en litt større på 320ml som jeg hadde liggende.
    Siden motoren allerede satt montert på ett Dave Brown motorfeste ble også dette benyttet.
    Satte også på litt mer solide rorhorn på sideroret.
    De pre fabrikkerte støtstengene til balanserorene viste seg og være 5mm for korte, en smule irriterende, nye ble derfor fabrikkert.
    Støtstengene til høyderoret er ganske lange, har sett utmattingsbrudd i slike før grunnet resonans/vibrasjoner, og limte derfor karbon rør utenpå.
    Siden jeg ikke var intelligent nok til og finne ut hvordan klemhylsene til pull/pull wiren virket, ble disse erstattet.
    Føringsrør i nylon for sideror ligger ferdig i flykroppen.

    Bellcranken til høyderor ble montert uten videre verdigheter.
    Da jeg oppdaget at den hadde dobbeltsidig rorhorn fikk jeg tenkerynke, og stakk nesa i roteskuffen, der dro jeg fram ett sett til med pull/pull kabler….Ei skikkelig pattern kjerre måtte jo ha pull/pull på høyderoret også. Dette ble finfint, og slapp jobben med og lage støtstang.
    Hjulkåper av plast følger med, disse virker simple, jeg droppet dem
    Cowling montasjen ble jeg ikke helt fornøyd med, delvis fordi jeg måtte fjerne ganske mye, delvis fordi den glaper litt i bakkant
    Canopy ble klippet til og fikk en dusj med svart Quick lakk på innsiden, og limt på plass med Tec7. Manualen anbefaler CA jeg synes dette er noe griseri på slik type jobb, med akutt fare for CA søl over større områder.
    Så var det bare å etterse og ettertrekke, samt få justert servoer.
    Ca 10 timer før deadline var jeg ferdig.
    Rask veiing viste 2350g noe som er spot on i henhold til oppgitt på esken.

    På stripa
    Som vanlig når det står jomfrutur på tapetet så blåser det ”katter og kaniner” fra alle retninger samtidig….
    Etter en rask fotoseanse var det bare og vente på ei gløppe i vindtrossene og la det stå til.
    Jomfruturen gikk bra for alle tre. Flyene trengte minimalt med trim.

    Var for egen del mest spent på motoren, den har stått ett år og har en helt tullete mengde turer bak seg. Men ingen grunn til bekymring, den duret i veien i kjent stil.
    Første vertikal ble en aha opplevelse, den bare forsvant….fort. Alle tre motor alternativene gir overflod av krefter, den hadde fløyet anstendig med en 40 motor og meget godt med en 46.
    Merket ingen unoter av noe slag, spesielt KE var fin og rett uten merkbare koblinger i noen retning. Fløy også inverted med veldig lite høyderors bruk. Det jeg merket var at den driftet relativt kraftig i vind, Noe høy kropp og relativ lav vekt må ta skylden for. Siden jeg ikke er god nok pilot til og kompensere dette ble det mer enn synlig.
    Kameratens med en 70FS veier vel ca 300g mer og taklet vinden med mye større autoritet.
    Ser fram til og få testet den under litt roligere forhold. Fin trimme, få ned ror utslagene litt, ble litt for mye etter min smak med det som er oppgitt i manualen.
    Kommer tilbake med en oppdatering når jeg får noen flere turer under vesten. Har så langt ikke sett noe som skremmer meg.
    Attached Files
    Last edited by MicroMac; 30-04-06, 22:40.
    mvh MM

  • #2
    Virker som dere fikk mye fly for pengene der MM! Vakkert med tre like maskiner på rekke.
    Mysa nøye for å se om den var passende for el-drift, men ser at der ikke er åpning på oversida for batteri-bytte... Får satse på Yak istf.
    Når det gjelder vind så har jeg bare et råd: fly også når det blåser litt så dere blir trygg på det og ikke avhengig av vindstille for å fly. Gjelder alle modellflygere.
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Ja helt klart mye fly for pengene, men prisen generelt på ARFs i denne størrelsen har sunket betydelig. TWMs Groovy selges for ca 1500 ser jeg.

      Vet de har elektrifisert den joo, ligger noe om det på RCG om jeg husker rett.
      Men tror nok det er andre modeller som egner seg bedre til konvertering.
      Vingen sitter høyt, og det er lite plass til og jonglere med noe som helst inne i kroppen. Men lages vingepanne løs så er det relativt god plass inni der. Er det vilje er det alltid løsninger
      Joda flyr da i vind, men ganske heftige kastevinder er ikke optimalt når det skal trimmes.
      Blåste faktisk såpass at vingen til det andre flyet jeg hadde med meg "tok av" helt av seg selv og nødlandet i en fieldboks.
      Last edited by MicroMac; 02-05-06, 11:20.
      mvh MM

      Comment


      • #4
        Originally posted by joo
        Når det gjelder vind så har jeg bare et råd: fly også når det blåser litt så dere blir trygg på det og ikke avhengig av vindstille for å fly. Gjelder alle modellflygere.
        Litt off topic, men.....Det tror jeg er et godt tips JOO. Selv har jeg vært pysete i vind. Ser gutta på stripa er ikke redd for vinden. Det er jo kun landingen i utgangspunktet som er det kritiske...
        Gisle Ranum
        Trondheim
        "If your motor is running you can turn with the air rudder. If your motor is not running...it doesn't matter"

        Comment


        • #5
          Fikk testet den ikveld under bortimot optimale forhold. Begge de to andre dukket også opp..så ble den store teste Fascination kvelden, tilsammen en 15-20 turer
          En av de kveldene man drømmer om gjennom en lang vinter..behagelig temperatur, lav sol som skinner på flyene..og utstyret funker 100%, for tidlig for mygg er det også....helt enormt !!
          Er bare en ting og si......den flyr rett og slett veldig bra. Ingen ubehagelige tendenser overhodet. Hverken sakte eller fort.
          Har storkost meg ikveld gjennom seks lange turer.


          Men (hvorfor skal det alltid vare ett men?)
          Innfestingen til understellet er alt for dårlig, understellet på en av de andre kollapset på en 100% smør landing, så for meg helt ubegripelig ut. Ikke har den vært utsatt for harde landinger før heller.
          Viste seg att fineren rett og slett ikke holdt. Vi hadde beefet opp med lister foran og bak, men understells feste viste seg og være dårlig limt og av sprø finer.
          Kommer til og laminere med 2mm finer av god kvalitet før jeg flyr noe mer, enklere og forsterke enn å reparere. Tar uansett ikke mer enn en liten halvtime. Bør gjøres under monterings prosessen. Ingen stor sak når man er klar over det.

          Så har dere lyst på ei lita rimlig pattern kjerre istedet for disse lunefulle, pubertale, flikkmaskinene av noen 40 size acrokjerrer type Edge etc etc. Så er ikke denne noe dumt valg..
          Last edited by MicroMac; 04-05-06, 20:50.
          mvh MM

          Comment


          • #6
            Magnum 52 4t

            Ser at dere gir modellen hederlig omtale - er på utkikk etter en budsjettmodell til en 52 4t jeg har i hylla.
            Var det noen av dere som gikk for en slik motor, eller ble det stort sett større? Har du noen formening om en 52 er bra nok?

            Comment


            • #7
              Som nevnt over fløy kameraten den med OS70FS, det var krefter i bøtter og spann, men motoren var for tung og flyet måtte blyes bak....vinninga gikk med andre ord opp i spinninga. Han har siden byttet ut motoren med en 52 totakt
              En lett 52FS funker sikkert, men neppe noe mer... flyet er ikke så tungt. Men har ikke erfaring med 52 FS.... så skal ikke si noe sikkert
              Tror ikke du vil ha overflod av krefter.

              Min med MVVS 49 og pipe rollet vertikalt så lenge jeg gadd, og klarte KE loop uten problemer... problemet der sto mer på piloten.

              Svakheter med flyet er innfesting av understell, samt etter en tid så begynte noe av betrekningen å løsne. Ikke merkbart på mitt fly men kameraten har hatt problemer med det.
              Jeg har forøvrig solgt flyet....litt dumt siden det var en drøm å fly.
              Last edited by MicroMac; 07-03-07, 11:55.
              mvh MM

              Comment


              • #8
                Hmmm

                Takk for tips - om 52 4t antagelig blir bare "sånn passe" så drøyer jeg litt. Skal prøve å finne en budsjettmodell til motoren... mulig det blir en TWM Ultimate

                Comment


                • #9
                  feste pull pull wiren

                  hei har kjøpt meg Fascination .40, et nydlig fly.
                  Men hvordan fester jeg pull pull wiren til støtstengene??????
                  Last edited by bratg; 20-01-09, 19:35.

                  Comment


                  • #10
                    Normalt så fester man wire til små duppedingser med hull i på servoarmene, og ikke til støtstenger.
                    Remi A. Sørensen - 94877903
                    Leder i Lofoten RC-Klubb

                    Comment


                    • #11
                      Gratulerer med nytt fly bratg

                      Begynner å bli en stund siden jeg monterte dette flyet, men husker noen rare klemhylser til pull/pull systemet på sideroret (ref quote) Jeg tror jeg erstattet de med ett par tynne rørbiter, mer likt vanlig løsning.


                      Originally posted by MicroMac View Post
                      De pre fabrikkerte støtstengene til balanserorene viste seg og være 5mm for korte, en smule irriterende, nye ble derfor fabrikkert.
                      Støtstengene til høyderoret er ganske lange, har sett utmattingsbrudd i slike før grunnet resonans/vibrasjoner, og limte derfor karbon rør utenpå.
                      Siden jeg ikke var intelligent nok til og finne ut hvordan klemhylsene til pull/pull wiren virket, ble disse erstattet.
                      Føringsrør i nylon for sideror ligger ferdig i flykroppen.
                      mvh MM

                      Comment


                      • #12
                        takk

                        Tusen takk, er litt ny i hobbyen. men lærer jo etter vært

                        Comment

                        Working...
                        X