Windows shopping på internett er farlige greier, to stykker av oss var innom en tredje.
Tema var som vanlig RC, Med bærbar PC og trådløst nettverk kan diverse lekkerbiskener beskues i skinnsofaen over en kaffekopp.
Jeg kom til å tenke på ei pattern kjerre jeg hadde hatt glåmerta i på Elefun. Den kostet ikke stort mer enn ei litt heftig depron kjerre.
Elefun kom raskt opp på den bærbare, og vidunderet beskuet. Kameratene tente på alle pluggene… denna var fin fikk jeg høre. I likhet med undertegnede hadde de snurregreier, servoer og annet løsøre liggende som trengte ett hjem…..alle duppeditter i arbeid var plutselig moralen. Ikke måte på hvor viktig det plutselig var!
At våren sto på dørstokken, og det var tusen andre ting på MÅ gjøre lista var plutselig helt glemt.
Ett par tastetrykk senere var ordren sendt. To små dager senere hentet kompisen en halv kubikk med papp på postkontoret.
Tiden var nå inne til og finne ut hva i hule heite vi hadde kjøpt. Vanligvis bruker jeg ti vide og ti breie på bakgrunns info før jeg bestemmer meg. Denne viste jeg katta om.
Inni lå det en ganske så delikat F3A trainer i 40 (50) size.
Fascination .40 (ARF) Pris 1200nok
Flytype: Pattern trainer
Fabrikat: Vet ikke
Norsk leverandør: Elefun
Vitale mål
Vingespenn : 1400mm
Lengde : 1420mm
Vingeprofil: Ikke oppgitt
Vekt oppgitt på esken: 2350g (Elefun oppgir 1950g)
Motor alternativer på esken 2C 36, 4C 50
Elefun oppgir: 2C 40-46, 4C 52-61
Utstyr benyttet
Motor: MVVS 49 m/Yusa tunepipe
Prop: 11x6 APC
Servoer: HS 422 rund baut bortsett fra sideror som fikk en HS475 jeg hadde liggende
RX batteri : 650 4.8v
Kameratenes Motor alternativer.
Irvine 53 m/Macs mufler, APC 11x6 , og OS 70FS II, APC 12x8
Betrekning og dekor:
Flyet kom…. hadde nær sagt rynkefritt, ingen tendens til å sprike i skjøter. Betrekningen var også pent pålagt. Hva som er benyttet og hvor holdbar den er vet jeg ikke. Time will show som det heter på nynorsk. Har blandede erfaringer med rimelige ARF s
Dekoren er pen i tradisjonell pattern design. Kunne kanskje ønsket meg litt mer markert fargeforskjell på over/underving. Begge har hvit grunnfarge
Hardware
Flyet kommer med komplett hardware pakke.
Understell er i glassfiber og todelt, hjulene er små og av svampgummi type. Halehjul av standard enkel type, beregnet for innstikk i sideror og brakett som skrus fast bakerst på
kroppen.
Motorbukk er av den todelte typen
Ror overføringer: Støtstenger er i stål, ferdig med gjenger i ene enden og z-link i andre, kviklinker er av plastikk, rorhorn i standard plast utførelse vanlig for 40 kjerrer.
Det som fikk meg til og heve ett positivt overasket øyebryn var pull/pull wire løsning på sideroret.
Det andre øyebrynet gikk rett til vers da jeg så det var med bellcrank til høyderoret Det hadde jeg rett og slett ikke ventet på en ARF til denne prisen.
Hardved støtstang til overføringen følger med, men må monteres, surres og tilpasses.
Canopy er av vanlig tynn type, og må klippes til, klippe mal er preget i canopy
Tanken er på 240ml
53mm spinner i enkel plastutførelse fulgte også med
I tillegg til dette ett assortert og komplett skruer og smådele sett, sirlig pakket hver for seg.
Selve Flyet er bygget tradisjonelt i balsa/finer. Material kvalitet ser greit ut ved første øyekast. Hovedvinge er planket til ca en tredjedel fra forkant. Bakving og siderors finne er av flat type.
Kroppen er høy med stort side areal.
Alt virker rett og fint, ikke så mye som ett vridd balanseror.
Rorene er for øvrig ferdig hengslet (hengsler av CA-type), og ferdig limt på ror siden, vingesiden må limes.
Innslagsmuttere for understell samt vinge er montert fra fabrikk. Hull for høyderors bellcrank er også ferdig, enkel montasje gjennom luke under på kroppen
Hovedhjuls leggene, hull for vingebolt i vinge, samt festehull i firewall for motorbukk må bores.
Cowling er av glassfiber, og solid nok, men kunne ha ønsket meg litt bedre passform mot flykroppen
Senter kors som korrigerer for sidetrekk/nedtrekk er preget i firewall. Sympatisk detalj som også stemte i praksis.
En totakt monteres svakt hengende slik at eksospotta får plass i utsparringen under på kroppen.
Firetakt er det mest hensiktsmessig og montere hengende.
Byggingen
Ett lyst hode av oss fant ut at det hadde vært knakende artig og stille med tre like fly på den offisielle sommeråpningen på stripa helt uanmeldt.
Noe som medførte litt intensivbygging for og få det til. Har derfor lite bilder av byggeprosessen.
Fikk som vanlig svi for min tunepipe fetisj. Få laget plass og gjemt unna pipa var det som tok desidert mest tid, og var ikke så rent lite fiklete, men det gikk og ble ganske så bra.
Sammenliming av flyet er rimelig enkelt og rett fram, det eneste stedet jeg ikke var fornøyd var bakvingen , måtte her fore og tilpasse for og få det bra. Kameratenes bakvinger passet derimot perfekt.
Ellers var det meste i vinkel vater, bare og fjerne duk og lime etter en kjapp kontroll.
En rask tur på nettet avslørete at svake punkter på dette flyet som de fleste andre ARF
er innfestingen på understellet, dette ble derfor forsterket med litt listverk.
Det ble også hevdet at servo brønnene i vingen var dårlig limt, disse ble derfor også etterlimt.
Ellers varmet jeg som vanlig inn litt ekstra epoxy på utsatte steder som firewall, etc.
Ble noen små endringer på hardware siden. Plastlinkene som fulgte med likte jeg ikke i det hele tatt og byttet disse med stål.
Tanken ble byttet til en litt større på 320ml som jeg hadde liggende.
Siden motoren allerede satt montert på ett Dave Brown motorfeste ble også dette benyttet.
Satte også på litt mer solide rorhorn på sideroret.
De pre fabrikkerte støtstengene til balanserorene viste seg og være 5mm for korte, en smule irriterende, nye ble derfor fabrikkert.
Støtstengene til høyderoret er ganske lange, har sett utmattingsbrudd i slike før grunnet resonans/vibrasjoner, og limte derfor karbon rør utenpå.
Siden jeg ikke var intelligent nok til og finne ut hvordan klemhylsene til pull/pull wiren virket, ble disse erstattet.
Føringsrør i nylon for sideror ligger ferdig i flykroppen.
Bellcranken til høyderor ble montert uten videre verdigheter.
Da jeg oppdaget at den hadde dobbeltsidig rorhorn fikk jeg tenkerynke, og stakk nesa i roteskuffen, der dro jeg fram ett sett til med pull/pull kabler….Ei skikkelig pattern kjerre måtte jo ha pull/pull på høyderoret også. Dette ble finfint, og slapp jobben med og lage støtstang.
Hjulkåper av plast følger med, disse virker simple, jeg droppet dem
Cowling montasjen ble jeg ikke helt fornøyd med, delvis fordi jeg måtte fjerne ganske mye, delvis fordi den glaper litt i bakkant
Canopy ble klippet til og fikk en dusj med svart Quick lakk på innsiden, og limt på plass med Tec7. Manualen anbefaler CA jeg synes dette er noe griseri på slik type jobb, med akutt fare for CA søl over større områder.
Så var det bare å etterse og ettertrekke, samt få justert servoer.
Ca 10 timer før deadline var jeg ferdig.
Rask veiing viste 2350g noe som er spot on i henhold til oppgitt på esken.
På stripa
Som vanlig når det står jomfrutur på tapetet så blåser det ”katter og kaniner” fra alle retninger samtidig….
Etter en rask fotoseanse var det bare og vente på ei gløppe i vindtrossene og la det stå til.
Jomfruturen gikk bra for alle tre. Flyene trengte minimalt med trim.
Var for egen del mest spent på motoren, den har stått ett år og har en helt tullete mengde turer bak seg. Men ingen grunn til bekymring, den duret i veien i kjent stil.
Første vertikal ble en aha opplevelse, den bare forsvant….fort. Alle tre motor alternativene gir overflod av krefter, den hadde fløyet anstendig med en 40 motor og meget godt med en 46.
Merket ingen unoter av noe slag, spesielt KE var fin og rett uten merkbare koblinger i noen retning. Fløy også inverted med veldig lite høyderors bruk. Det jeg merket var at den driftet relativt kraftig i vind, Noe høy kropp og relativ lav vekt må ta skylden for. Siden jeg ikke er god nok pilot til og kompensere dette ble det mer enn synlig.
Kameratens med en 70FS veier vel ca 300g mer og taklet vinden med mye større autoritet.
Ser fram til og få testet den under litt roligere forhold. Fin trimme, få ned ror utslagene litt, ble litt for mye etter min smak med det som er oppgitt i manualen.
Kommer tilbake med en oppdatering når jeg får noen flere turer under vesten. Har så langt ikke sett noe som skremmer meg.
Tema var som vanlig RC, Med bærbar PC og trådløst nettverk kan diverse lekkerbiskener beskues i skinnsofaen over en kaffekopp.
Jeg kom til å tenke på ei pattern kjerre jeg hadde hatt glåmerta i på Elefun. Den kostet ikke stort mer enn ei litt heftig depron kjerre.
Elefun kom raskt opp på den bærbare, og vidunderet beskuet. Kameratene tente på alle pluggene… denna var fin fikk jeg høre. I likhet med undertegnede hadde de snurregreier, servoer og annet løsøre liggende som trengte ett hjem…..alle duppeditter i arbeid var plutselig moralen. Ikke måte på hvor viktig det plutselig var!
At våren sto på dørstokken, og det var tusen andre ting på MÅ gjøre lista var plutselig helt glemt.
Ett par tastetrykk senere var ordren sendt. To små dager senere hentet kompisen en halv kubikk med papp på postkontoret.
Tiden var nå inne til og finne ut hva i hule heite vi hadde kjøpt. Vanligvis bruker jeg ti vide og ti breie på bakgrunns info før jeg bestemmer meg. Denne viste jeg katta om.
Inni lå det en ganske så delikat F3A trainer i 40 (50) size.
Fascination .40 (ARF) Pris 1200nok
Flytype: Pattern trainer
Fabrikat: Vet ikke
Norsk leverandør: Elefun
Vitale mål
Vingespenn : 1400mm
Lengde : 1420mm
Vingeprofil: Ikke oppgitt
Vekt oppgitt på esken: 2350g (Elefun oppgir 1950g)
Motor alternativer på esken 2C 36, 4C 50
Elefun oppgir: 2C 40-46, 4C 52-61
Utstyr benyttet
Motor: MVVS 49 m/Yusa tunepipe
Prop: 11x6 APC
Servoer: HS 422 rund baut bortsett fra sideror som fikk en HS475 jeg hadde liggende
RX batteri : 650 4.8v
Kameratenes Motor alternativer.
Irvine 53 m/Macs mufler, APC 11x6 , og OS 70FS II, APC 12x8
Betrekning og dekor:
Flyet kom…. hadde nær sagt rynkefritt, ingen tendens til å sprike i skjøter. Betrekningen var også pent pålagt. Hva som er benyttet og hvor holdbar den er vet jeg ikke. Time will show som det heter på nynorsk. Har blandede erfaringer med rimelige ARF s
Dekoren er pen i tradisjonell pattern design. Kunne kanskje ønsket meg litt mer markert fargeforskjell på over/underving. Begge har hvit grunnfarge
Hardware
Flyet kommer med komplett hardware pakke.
Understell er i glassfiber og todelt, hjulene er små og av svampgummi type. Halehjul av standard enkel type, beregnet for innstikk i sideror og brakett som skrus fast bakerst på
kroppen.
Motorbukk er av den todelte typen
Ror overføringer: Støtstenger er i stål, ferdig med gjenger i ene enden og z-link i andre, kviklinker er av plastikk, rorhorn i standard plast utførelse vanlig for 40 kjerrer.
Det som fikk meg til og heve ett positivt overasket øyebryn var pull/pull wire løsning på sideroret.
Det andre øyebrynet gikk rett til vers da jeg så det var med bellcrank til høyderoret Det hadde jeg rett og slett ikke ventet på en ARF til denne prisen.
Hardved støtstang til overføringen følger med, men må monteres, surres og tilpasses.
Canopy er av vanlig tynn type, og må klippes til, klippe mal er preget i canopy
Tanken er på 240ml
53mm spinner i enkel plastutførelse fulgte også med
I tillegg til dette ett assortert og komplett skruer og smådele sett, sirlig pakket hver for seg.
Selve Flyet er bygget tradisjonelt i balsa/finer. Material kvalitet ser greit ut ved første øyekast. Hovedvinge er planket til ca en tredjedel fra forkant. Bakving og siderors finne er av flat type.
Kroppen er høy med stort side areal.
Alt virker rett og fint, ikke så mye som ett vridd balanseror.
Rorene er for øvrig ferdig hengslet (hengsler av CA-type), og ferdig limt på ror siden, vingesiden må limes.
Innslagsmuttere for understell samt vinge er montert fra fabrikk. Hull for høyderors bellcrank er også ferdig, enkel montasje gjennom luke under på kroppen
Hovedhjuls leggene, hull for vingebolt i vinge, samt festehull i firewall for motorbukk må bores.
Cowling er av glassfiber, og solid nok, men kunne ha ønsket meg litt bedre passform mot flykroppen
Senter kors som korrigerer for sidetrekk/nedtrekk er preget i firewall. Sympatisk detalj som også stemte i praksis.
En totakt monteres svakt hengende slik at eksospotta får plass i utsparringen under på kroppen.
Firetakt er det mest hensiktsmessig og montere hengende.
Byggingen
Ett lyst hode av oss fant ut at det hadde vært knakende artig og stille med tre like fly på den offisielle sommeråpningen på stripa helt uanmeldt.
Noe som medførte litt intensivbygging for og få det til. Har derfor lite bilder av byggeprosessen.
Fikk som vanlig svi for min tunepipe fetisj. Få laget plass og gjemt unna pipa var det som tok desidert mest tid, og var ikke så rent lite fiklete, men det gikk og ble ganske så bra.
Sammenliming av flyet er rimelig enkelt og rett fram, det eneste stedet jeg ikke var fornøyd var bakvingen , måtte her fore og tilpasse for og få det bra. Kameratenes bakvinger passet derimot perfekt.
Ellers var det meste i vinkel vater, bare og fjerne duk og lime etter en kjapp kontroll.
En rask tur på nettet avslørete at svake punkter på dette flyet som de fleste andre ARF
er innfestingen på understellet, dette ble derfor forsterket med litt listverk.
Det ble også hevdet at servo brønnene i vingen var dårlig limt, disse ble derfor også etterlimt.
Ellers varmet jeg som vanlig inn litt ekstra epoxy på utsatte steder som firewall, etc.
Ble noen små endringer på hardware siden. Plastlinkene som fulgte med likte jeg ikke i det hele tatt og byttet disse med stål.
Tanken ble byttet til en litt større på 320ml som jeg hadde liggende.
Siden motoren allerede satt montert på ett Dave Brown motorfeste ble også dette benyttet.
Satte også på litt mer solide rorhorn på sideroret.
De pre fabrikkerte støtstengene til balanserorene viste seg og være 5mm for korte, en smule irriterende, nye ble derfor fabrikkert.
Støtstengene til høyderoret er ganske lange, har sett utmattingsbrudd i slike før grunnet resonans/vibrasjoner, og limte derfor karbon rør utenpå.
Siden jeg ikke var intelligent nok til og finne ut hvordan klemhylsene til pull/pull wiren virket, ble disse erstattet.
Føringsrør i nylon for sideror ligger ferdig i flykroppen.
Bellcranken til høyderor ble montert uten videre verdigheter.
Da jeg oppdaget at den hadde dobbeltsidig rorhorn fikk jeg tenkerynke, og stakk nesa i roteskuffen, der dro jeg fram ett sett til med pull/pull kabler….Ei skikkelig pattern kjerre måtte jo ha pull/pull på høyderoret også. Dette ble finfint, og slapp jobben med og lage støtstang.
Hjulkåper av plast følger med, disse virker simple, jeg droppet dem
Cowling montasjen ble jeg ikke helt fornøyd med, delvis fordi jeg måtte fjerne ganske mye, delvis fordi den glaper litt i bakkant
Canopy ble klippet til og fikk en dusj med svart Quick lakk på innsiden, og limt på plass med Tec7. Manualen anbefaler CA jeg synes dette er noe griseri på slik type jobb, med akutt fare for CA søl over større områder.
Så var det bare å etterse og ettertrekke, samt få justert servoer.
Ca 10 timer før deadline var jeg ferdig.
Rask veiing viste 2350g noe som er spot on i henhold til oppgitt på esken.
På stripa
Som vanlig når det står jomfrutur på tapetet så blåser det ”katter og kaniner” fra alle retninger samtidig….
Etter en rask fotoseanse var det bare og vente på ei gløppe i vindtrossene og la det stå til.
Jomfruturen gikk bra for alle tre. Flyene trengte minimalt med trim.
Var for egen del mest spent på motoren, den har stått ett år og har en helt tullete mengde turer bak seg. Men ingen grunn til bekymring, den duret i veien i kjent stil.
Første vertikal ble en aha opplevelse, den bare forsvant….fort. Alle tre motor alternativene gir overflod av krefter, den hadde fløyet anstendig med en 40 motor og meget godt med en 46.
Merket ingen unoter av noe slag, spesielt KE var fin og rett uten merkbare koblinger i noen retning. Fløy også inverted med veldig lite høyderors bruk. Det jeg merket var at den driftet relativt kraftig i vind, Noe høy kropp og relativ lav vekt må ta skylden for. Siden jeg ikke er god nok pilot til og kompensere dette ble det mer enn synlig.
Kameratens med en 70FS veier vel ca 300g mer og taklet vinden med mye større autoritet.
Ser fram til og få testet den under litt roligere forhold. Fin trimme, få ned ror utslagene litt, ble litt for mye etter min smak med det som er oppgitt i manualen.
Kommer tilbake med en oppdatering når jeg får noen flere turer under vesten. Har så langt ikke sett noe som skremmer meg.
Comment