Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dualsky CAP 232-380

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Dualsky CAP 232-380

    Dualsky`s CAP 232-380

    Da jeg fikk en telefon fra Ivar Vikestad hos RCnet på Rørvik om å lage en annmeldelse på Dualskys Cap 232 lot jeg meg ikke be to ganger.
    Dagen etter sto jeg med en ikke så altfor stor eske i hendene, men den viste seg å ikke bare inneholde et komplett ARF-byggesett med alle nødvendige dingser og deler for å få det sammen, men i tillegg hadde Ivar sendt med servoer, kontroller, batteri og ikke minst motor. Såvidt jeg forstår kjører Dualsky full linje av motorer, kontrollere samt Li-Po batterier i tillegg til byggesettene.

    Da Dualsky er et forholdsvis ukjent merke,-i hvert fall for meg,- var det med en smule spenning jeg dukket ned i eska.
    Førsteinntrykket var så absolutt positivt. Alt lå pent pakket i hver sin plastpose. Skrog og vinger trukket i ordentlig plastfilm med en spenstig dekor som absolutt kler en slik modell. En ferdigmalt cowling i glassfiber, (ikke ABS-plast heldigvis) lakkert alu-understell med hjulkåper som så ut til å tåle en trøkk, og en fin canopy utgjorde hoved komponentene.
    Så var det byggeanvisningen, eller skal vi si monteringsanvisningen da. Den finnes på en vedlagt CD- noe som er blitt mer og mer vanlig,- og etter å ha fått 6 sider med fargebilder ned på papir var monteringen i gang.
    Veiledningen foreslår å begynne med sammensetting av vingehalvdelene. Med en wing-joiner av finèr gikk det greitt å få epoxylimt det sammen. HS-55 servoene passet fint i utstansede brønner, montering av balanseror og støtstenger deretter og så var turen kommet til halefjærene. Og det var her jeg gjorde min første tabbe. På en Cap sitter haleflata såpass langt fram at man ikke kan tre inn den med rorene på plass. Byggeanvisningen gir heller ingen indikasjon på at man først smetter metallvinkelen som forbinder høyderorene på plass, deretter haleflata, og så kommer hengsling av ror. Jeg for min del måtte gjøre alt to ganger, men det funka tilslutt.
    Størrelsen på rorene sladrer om tilvekst i 3-D verdenen. Her kan det bli sprelskt om man ikke passer rorutslagene! Sammensetting av resten av halesystemet var heldigvis litt mer konvensjonelt, så det foregikk uten komplikasjoner.
    Så over til skroget. Generøs bruk av Laser-Cut skal sørge for å holde vekta nede. Forespeilet 600g på 920 millimeter vingespenn. Hm!
    2 servoer på dertil egnet servobrett med ferdig innlimte plastrør til 1mm pianotråd skal sørge for forbindelse til rorene. Et lite problem dukket opp, HS-55 servoene blir sittende litt lavt i forhold til støtstengene. Å shimme opp servoene 3mm gjode susen..Alle rorhorn og ez-fester man trenger følger med i settet. Avhengig av motor-type er det med deler til enten In-runner m.gir m. monteringspinne a la GWS eller de nødvendige finèrdeler for montasje av out-runner. Det siste alternativet ble mitt valg siden motoren som fulgte med var Dualskys Out-runner . Motoren er en 28mm XM 2830 oppgitt til 200W. Den har et fikst propellmedbringersystem som fungerer godt. Kontrolleren er Dualskys 25A. Mitt oppsett som testet m. 1200mA 3cells Li-Po og APC 9x6 propell trekker 15.1A så her er det marginer i massevis.
    Legg merke til at den venstre sideplaten er 1mm lengre enn den andre, noe som vil sørge for en smule høyretrekk av motoren. Det kunne forresten vært noe mer. Modellen vrir seg fremdeles til venstre når du trekker lodddrett på fullgass.
    Så var tiden inne for å finne ut hvordan CAPèn oppførte seg i lufta. Et gummistrikk fikk gjøre nytte som lås til batteriluka inntil jeg finner mer kreative løsninger. Det står ingenting angitt i veiledningen om anbefalte ror-utslag. Mine ble som følger: Balanseror: +- 12mm.Høyderor:+- 15mm. Sideror: Det du kan få. Alle mål på rorenes bredeste punkt. Det angitte tyngdepunktet stemmer godt med skillet mellom orange og gult på vingen og gjør Capèn sivilisert nok til første tur. Etter vel en ukes ventetid på samarbeidsvillige værguder var stunden kommet. Siden vi flyr på gressbane, uten hjulkåper, og også uten cowling grunnet tidsnød. Med et nyladet Dualsky 3cell Li-Po 1200 bar det villig tilværs. Et par klikk venstre trim var alt som skulle til. Loop, roll og knife-edge uten problem. Det gigantiske sideroret var særdeles virkningsfullt. Den presterer alt man kan forvente av en slik modell, pluss litt til om piloten har nerver til det.
    Flyegenskapene var ganske så lik min Mini-Funtana. Faktisk et hakk bedre på landinger, men denne fuggeln bør også helst settes ned myykt!
    På tredje takeoffen skilte det ene hjulet lag med understellet med det til følge at understellsplata knakk når det var tid for å lande igjen. Hjulakslene er siden skiftet til 3mm skruer m. Låsemuttere for å hindre gjentakelse av hjul-dropp. En ide kan faktisk være å ikke lime fast understellsplata så forferdelig godt. Slik unngår man større katastrofer om ikke landingen skulle bli helt perfekt .

    Så for å summere opp:

    På minus siden:
    Byggeveiledningen er altfor summarisk. Krever at man har et antall modeller under beltet.
    Løsningen med feste av batteri-luka med skruer er altfor tungvint.
    Et stort minus at det ikke følger med spinner i settet.

    På pluss siden:
    Delene i settet passer godt sammen.
    Oppsettet med motor, kontroller og batteri fungerer godt.
    Oppfølging fra firma RC Net er helt topp.
    En attraktiv og morsom velflygende modell som jeg ikke vil nøle med å anbefale.
    Lykke til!
    Attached Files

  • #2
    Flott review, og flott modell.
    Sjekk balansen sideveis siden den vrir seg i opptrekk. Kan også skyldes ulike rorspalter på balanserorene...

    DualSky er en del omtalt på utenlandske fora. Har merket meg navnet siden der kom en del "dårlige" batterier en periode. Men slikt har jo skjedd med mange merker!
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment

    Working...
    X