Announcement

Collapse
No announcement yet.

Er de lokale hobbybutikkene egentlig overflødige?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Hobby butikk

    Heisann. Spørsmålet er jo om hobbybutikkene er overflødige. Kankskje det stemmer. Mange er dyre. Hvorfor er de det. Hmm. Det ernok avgifter i dette landet husk det. Må også minne om at Norge har mye billigere mat en sverige, i forhold til gjennomsnittlønn. Klart det er billigere på nettet og i utlandet. Jobber selv i hobby butikk som heter Bærum Modellhobby, ikke får å reklamere for mye men inntektene er ikke det beste. Mange handler fra utlandet. Men vis alle gjør det vil hobbybutikkene i landet forsvinne. Å bestille fuel fra USA er ike billig, ca 100,- i avgifter for literen. Propeller er også billig og bestille fra USA
    Husk de danner et miljø, alle stevnene i Norge er avhengig av hobby butikker. Selv skal jeg arrangere Ungdomsarrangement til Mai. Vi har kapret de fleste hobby butikkene i Oslo området. Uten disse hadde det vært umulig og arrangere stevnet. Tenk litt på det. Ta en itt i din lokale hobbybutikk, før du betsiller fra utlandet.
    Lars Norberg

    Comment


    • #17
      Bruker en liiten butikk i Asker til vanlig. Senest i dag var jeg innom og skulle handle lim og treverk, men så hadde han selvsagt tatt inn noen snacksy elektromodeller.. sikla litt oppi ei eske og den ble med hjem. Det har skjedd flere ganger, herlig å få lov å titte oppi esker og la seg friste Dermed sprakk jeg igjen, har jo en del byggesett i heimen! Men det hadde blitt fattigere og kjedeligere uten sjappa!
      Det verste var imidlertid at jeg fant ut at jeg MÅ ha meg Schulse LiPo-lader øyeblikkelig. Tenkte at det neppe fantes på en liten lokalbutikk og bestilte fra Danmark. 1350DKK + frakt + moms + VISAgebyr + ventetid = 1800NOK og venter ennå. Og så viser det seg at samme laderen stod på hylla hos min lokale butikk til... nettopp 1800NOK Tabbe.
      Lokalbutikken er avhengig av omsetning og også flyinteresse hos innehaverne. Mangler begge deler er det dødfødt, i motsatt fall er det utvilsomt best å bruke den mye!
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #18
        Joda , det er vel og bra og støtte lokal butikk, men da må en ha en butikk som "bryr seg" om hobbyen og deg som kunde og ikke bare bryr seg om seg selv som enkelte gjør.

        Skal jeg ha en propell eller 2 så er det greit å betale 50 kr stk for dem, men siste mnd har jeg brukt over 40 propeller og da kan jeg IKKE betale 50 kr stk som ville blitt over 2000,- ( om jeg tar med bompener og bensin for å hente dem i lokal butikk. )

        Jeg kjøper da heller samme propellen fra JAPAN til kr 15 pr stk og sparer da 1400,- Frakt fra Japan er billigere en en kjøretur til byen ( kr 20 i frakt)

        Mitt propellforbuk kommer av at vi er en gjeng som driver med ACRO og 3D flyging og "dogfight" innendørs om vinteren Hysterisk morsomt .

        Andre ting er jo at jeg gjerne handler mye og da kan jeg ikke betale dobbel pris for det.

        Men jeg kjøper litt lokalt også. ligger nok igjen endel tusen i løpet av et år hos mine lokale forhandlere. ( Hobbyland og Lekestasjonen i Bergen)

        Hilsen Kjetil Sandal
        President of Extreme Team Norway
        modellfly.no is available for purchase - Sedo.com
        mvh Kjetil Sandal
        www.modellfly.no
        -----------------------------------------------------------------------
        Hvis flyet ikke vil taxe selv med full motor kan det være det ligger på rygg..

        Comment


        • #19
          Og så viser det seg at samme laderen stod på hylla hos min lokale butikk til... nettopp 1800NOK Tabbe.
          Der gikk du nok på "gresset er grønnere på andre siden av gjerdet" syndromet. Det ser ofte fantastisk billig ut å kjøpe fra utlandet, men når alt plusses på så blei det ikke det likevel. Ikke for å strø salt i såret, men har du regnet med at Posten også vil ha gebyr for å fortolle/kreve inn momsen?

          Comment


          • #20
            Min hobby butikk

            Som sagt så jobber jeg PÅ Bærum Modellhobby, og synes at en hobbybutikk i lokalmiljøet er noe av det viktigste vi trenger. Skjønner at vi nordmenn som er de rikeste i landet er på jakt etter enda billigere utstyr. Og til han som brukte 40 propeller siste måneden, det var da veldig mye. Prøv og land mykere, pleier og spare litt penger på det
            Man må jo også tenke at gjennomsnittlønnen i kina er 500,- i mnD. Den er en smule høyere i landet her. Tenk på hva som skjer hvis vi må bestille alt fra Kina, hver minste skrue og fuel kanne
            Lars Norberg

            Comment


            • #21
              Forsvinner de lokale hobbybutikkene forsvinner miljøet gradvis også. Det er et samspill mellom klubb, stevner og modellflygere. Det er alltid de lokale butikkene som sponser arrangement for klubbene - det være seg landingskonkurranse, vintreff med mer. Tror ikke noen av de store internationale internettbutikkene er interessert i å sponse den lokale klubben i forbindelse med et stevne.

              Så ønsker vi et levende modellflymiljø får vi gjøre de fleste innkjøp lokalt og heller kjøpe ting på nettet som ikke lar seg skaffe av den lokale butikken. Men spør man de først så er det utrolig hva de kan skaffe.
              Espen Kvien
              Gruppeleder F3A
              Vingtor RC Club
              f3a.norge@gmail.com

              Mange fly og mye moro

              Comment


              • #22
                Jada olle, inkl DHL behandlingsgebyr for tolling.
                Det verste er at jeg kunne hatt laderen nu og kanskje fløyet elektro i romjula hvis jeg bare hadde visst bedre.
                Men når man suser rundt på nettet er det lettvint å tryppe på "kjøp"-knappen....
                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                Comment


                • #23
                  Det er nok mye som er like greit å handle hjemme, men for oss storforbrukere så er utlandet det eneste gode alternativ.

                  OG 40 props i mnd er da ikke mye Vi flyr 4 ganger i uken x 2 timer, så det er over 30 timer i mnd innendørs med 3d Flyging
                  Da blir det litt propellforbruk når en treffer tak, vegger og andre fly når vi herjer som værst .

                  å hovre 3 cm over bakken og så få motorkutt pga overbelastet batteri eller rett og slett tom for strøm kan også fort koste en prop

                  Greit med lokale forhandlere, men de må passe på å ikke prise seg ut av markedet. konkuranse er bare sundt
                  mvh Kjetil Sandal
                  www.modellfly.no
                  -----------------------------------------------------------------------
                  Hvis flyet ikke vil taxe selv med full motor kan det være det ligger på rygg..

                  Comment


                  • #24
                    Heisann

                    Vil nå bare minne på at lønnen er forskjellig i alle land. Norge re et av verdens rikeste land og derfor er prisene deretter. Man kan ikke få alt. Både ekstremt mye penger fra jobben pluss ekstremt lavepriser i butikkene. Slik er livet. Det går jo an og flytte til Kina og jobbe der. Da blir jo prisene lave hvis du får Norsk lønn da
                    Vel, slik er det nå. Fortsett og hanlde gutter, slik at vi som jobber i butikkene fortsatt kan ha jobb. Husk at jo mere butikken tjener, jo mer kan de satse på å ta inn nye varer og satse på nye ting.
                    Lars Norberg

                    Comment


                    • #25
                      Hmm. ja vist ikke det meste av pengene går i eierens lommer, så skulle en lokal butikk med god service og hjelpelige persjonal være en fordel. er desverre i den situasjonen at det ikke er noen butikker for RC i nærheten hær, så netthandel er eneste alternativ da.
                      www.freesider.no

                      Comment


                      • #26
                        Internett

                        Hvor bor du da. Må vel være noen brukbare butikker i nærheten.
                        Lars Norberg

                        Comment


                        • #27
                          Om du ser etter kommer han fra lofoten, det er ikke alle som har brukbare hobbybutikker i nærheten
                          Low and slow with power to go !!

                          Comment


                          • #28
                            Det har også med vilje til forhandleren og kutte ut noen mellomledd for å få ned prisene.
                            Det skjer ikke før de blir presset til det.

                            Jeg kjøper ikke en lader eller et fly til f.eks 6000,- når jeg får det levert på døren for 2000 inkl alle utgifter

                            Har netttopp kjøpte meg noen Mini Z biler for 600 kr ( koster 1900 hos lokal forhandler)
                            Har nettopp kjøpt motor og fartsregulator for 1/3 av prisen fra Japan

                            Internett er hærlig
                            mvh Kjetil Sandal
                            www.modellfly.no
                            -----------------------------------------------------------------------
                            Hvis flyet ikke vil taxe selv med full motor kan det være det ligger på rygg..

                            Comment


                            • #29
                              Om det ikke er 50 mil mellom hver brukbar hobbybutikk i Nord Norge, så er det sikkert ikke langt fra sannheten.

                              Comment

                              Working...
                              X