Unconfigured Ad

Collapse

Forskjellig

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Superstar40
    • Dec 2002
    • 1667

Frostvæske er tilsatt stoffer som gjør at metall ikke korroderer, men er helseskadelig og skal i utgangspunktet ikke slippes ut i vanlig utslagsvask eller naturen. Den kan i tillegg angripe lakk så den bør anvendes med forsiktighet.

Skitten er jo i utgangspunktet rester etter olje (castor og syntetisk) samt annet dritt som fester seg i fetthinnen. Alle sterke alkalier vil løse opp animalske/vegetabilske fettstoffer mens for syntetiske oljer vil løsemiddelbaserte væsker som white spirite, bensin eller lignende løse dette opp.

Så mitt råd er å prøve med det snille første og eventuelt gå over til "dynamitten" hvis det snille ikke godt nok.

Sterkte alkalier så som oppvaskpulver for vaskemaskin vil korrodere de fleste metaller hvis det ikke skylles veldig godt.

Grønnsåpe hjelper ihvertfall ikke her.
    Espen Kvien
    Gruppeleder F3A
    Vingtor RC Club
    f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro

Comment

• Mossie69
      • Apr 2002
      • 684

5 liter er vel grensen satt av DBE, men mitt forsikringsselskap krever at det lagres utenfor boligdelen av huset. Det er som regel lurt å sjekke slike ting før det skjer noe.
      Anders Valland
      Trondheim

Comment

• Harraball
        • May 2003
        • 12

Kok motoren i frostvæske - desidert beste løsning. Fjerner all gammel shit, og løsner alle faststørknede deler, inkl kulelager.

Desverre greide jeg ø ødelegge forgasseren på en gammel OS 40FSR før jeg kom over dette tipset.

Comment

• Vingemutteren
          • Jul 2002
          • 2421

Kok motoren i frostvæske - desidert beste løsning. Fjerner all gammel shit, og løsner alle faststørknede deler, inkl kulelager.
          Det var det ja. Hadde glemt det med kokingen. OBS bruk en panne som ikke under noen omstendighet skal brukes til mat mere (Frostvæske er en smule giftig) og kok helst utendørs på hybel plate eller liknende.
          Gert Hildrestrand.
          Limets Venner.
          Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

Working...