Announcement

Collapse
No announcement yet.

Litt om høyrefoten og flyging...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    En teori jeg har er at vi har lettere for å føre armene inn mot senter enn utover. Siden vi er høyrehendt og har stikka på høyre hånd kan det jo godt hende at vi føler at vi har bedre kontroll med / mer naturlig å dytte den innover enn å rotere utover... Dette sammen med at kroppen er vant med å rotere mot venstre kanskje hundrevis av ganger ila. en dag pga. det faktum at vi strekke oss frem med høyre hånd for å få tak i ting vi ser tror jeg gir et ganske godt belegg for teorien selv om det bare blir slik halv kvalifisert gjettning. Tror ikke jeg gidder dra inn så veldig mye mer detaljer rundt hvordan hjerne virker her og nå for nå skal min få hvile til i morgen tidlig
    Espen Melby

    :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

    Comment


    • #17
      Coriolis-kraft, neppe. Da ville hovedandelen av piloter på den andre siden av ekvator foretrukket høyresvinger fremfor venstresvinger.

      Jeg tror dette høyrefenomenet skyldes flere grunner. Noen innspill:

      - På både motorfly og helikopter så roterer vanligvis propellen med klokka og det hjelper oss med å svinge modellen til venstre. De som har flydd helikopter der rotoren roterer mot klokka vet at det er enklere å fly høyresvinger enn venstresvinger med disse.

      - De fleste av oss har innbygget en liten psykisk høyre-dreining som nevnt tidligere.

      - Jeg flyr med finger-grep på stikkene og da er det adskillig enklere å bevege stikkene innover mot senter av senderen enn å dra de utover.

      - Tidligere fløy jeg så å si kun seilfly og da spilte det liten rolle hvilken vei jeg svingte. Nå, 5 år senere og med mye motorfly og helikopter så er venstresvinger å foretrekke.
      Tom Erik Smedal
      www.artistic3D.net
      www.photopia.no

      Comment


      • #18
        Tom Erik : "De fleste av oss har innbygget en liten psykisk høyre-dreining"
        Tja, noe som iogforseg kan forklare hvorfor så mange av oss støtter høyresida i norsk politikk

        Comment


        • #19
          Originally posted by pepsimannen
          Hei
          Jeg har nok vært offer for de manipulerte TV innslag skjønner jeg.
          Husker blant annet X-files gjorde et nummer ut av denne myten ja.

          På discovery har de testet dette på et program kalt Brainiac. Mener å huske at vannet der rant ut samme vei i alle vaskene med unntak av en, tror det var vasken til en kar i Australia.

          Siden brainiac er et nokså useriøst "vitenskapelig" program skal en vel kanskje ikke tro så mye på resultatene dems , men det bidrar jo til at myten lever videre da.
          Mvh
          Torbjørn Gustafson
          www.trmfk.no



          Will fly for food

          Comment


          • #20
            Originally posted by Gjesp
            Vannet står da slett ikke i ro, det roterer med 15 grader i timen (360/24).
            Joda, vannet står i ro i karet som det ligger i, og har dermed konstant avstand til jordaksen.

            Coriolis-kraften oppstår først når du flytter på en masse relativt til jordens rotasjonsakse.
            Last edited by OAK; 18-01-07, 13:35.

            Comment


            • #21
              Racing og motorsykler...
              Dersom du er høyrehendt (flertallet) er det ett faktum at man på motorsykkel er tilbøyelig til å kunne legge seg mer over til venstre enn til høyre. Dvs at dersom man kjører flest venstresviner vil rundetidene være lavere enn om man kjører flest høyresvinger. Mener også å ha hørt at dersom man må skakke på hodet for å se på ett eller annet, vil de fleste legge hodet mot venstre. Dette gjør at sikteøyet(høyre øye for de fleste høyrehendte) på denne måten kommer øverst. Så det er mulig dette er styrt av "ryggmarksreflekser" fra urtiden, og at leseretning osv blir mer konsekvens av instinksmessige reaksjoner. Men hva vet vel jeg...

              Comment


              • #22
                Dersom du er høyrehendt (flertallet) er det ett faktum at man på motorsykkel er tilbøyelig til å kunne legge seg mer over til venstre enn til høyre.
                Hehe.. Dette har jeg faktisk lagt merke til veldig mange ganger når jeg er ute på mc'en.. Har fundert mye på det, men konkludert med at det kunne være rent psykisk ettersom jeg dro av Vålerbanen i god fart i en høyresving for noen år siden.. At jeg hadde fått en liten "sperre" mot høyresvinger... (Smellen sitter godt i enda, for å si det sånn..!)

                Så er det altså ikke bare jeg som opplever dette fenomenet... "Hurra!! Jeg er ikke gal....!"

                Og ja.. Jeg må si meg enig i at venstresvinger med modellfly er mer komfortabelt enn høyresvinger...

                Comment

                Working...
                X