Unconfigured Ad

Collapse

Toll - igjen!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • _marius
    • Jun 2004
    • 271

Toll - igjen!

Jeg har ikke helt fått oversikt over hvordan tollsystemet fungerer... (har søkt en del i trådene her)

Jeg har nylig fått litt forsyninger fra forskjellige land:

Korea E-star : handlet for rundt 700 kr for fly. Hentet på posten og betalte ikke noe ekstra.

UK Sams models: handlet for rundt kr 1.100 for fly og noen småting. Hentet på posten og betalte ikke noe ekstra

US Tower Hobbies: handlet for rundt 3.500 for fly og noen småting. Tollkrav på kr 800.

Hvorfor var det ikke toll på pakkene fra Korea og UK? Var det bare flaks?
    Marius
  • Tintin
    • Jan 2005
    • 4631

Nå er det ikke et tollkravet du fikk men et mvakrav, rc ting/leker er tollfrie men mva pliktige om verdien er over kr 200,-

Og det er trolig ikke flaks som gjorde at du ikke fikk mva krav på de andre.
    Trolig hadde avsender satt en lavere verdi på pakken, enten for å være snill eller for å spare porto alternativt har han både satt lavere verdi og sagt det er en gave, vanlige triks for at vi skal lure oss unna mvaen. Om du har innpakningen og ser på den grønne etiketten så ser du om det er krysset av for gave + hvilken verdi som er deklarert.

Tower er 100% seriøse og legger alltid fakturaen i lomme utenpå pakken + fyller i den grønne tolldeklarasjonen riktig (som heter tolldeklarasjon fordi den er til Tollvesenet og har i og for seg ikke noe med eventuelle avgifter å gjøre)
    Derfor betaler man alltid mva til oss (staten altså) på varer fra Tower med verdi over kr 200,-

Comment

• arvid
      • Nov 2006
      • 1547

hei og god morgen. Kort innpå.... jeg fikk akkurat tilsendt fra usa no småtteri i en konvolutt. På den grønne lappen stå verdien 45 dollar, sto ingen ting om gave, måtte heller ikke betale no mva. Hilsen arvid.

Comment

• kaklei
        • Sep 2005
        • 458

Originally posted by Tintin
        Nå er det ikke et tollkravet du fikk men et mvakrav, rc ting/leker er tollfrie men mva pliktige om verdien er over kr 200,-
        Hvordan vet folka som jobber på tollen at det er RC utstyr, er det merket på en spesiell måte??
        Kan en risikere å få et tollkrav i tillegg, om tollen ikke registrerer en pakke som RC utstyr??

Venter på en pakke der står det i pakkesporingen:
        AVVIK I PRODUKSJONEN
        Årsak: Antatt tollpliktig.

Kjell Arne

Comment

• arvid
          • Nov 2006
          • 1547

tillegg. på den grønne lappen sto det at det var rc ytstyr.
          arvid.

Comment

• torgust
            • Aug 2005
            • 842

Originally posted by kaklei

Venter på en pakke der står det i pakkesporingen:
            AVVIK I PRODUKSJONEN
            Årsak: Antatt tollpliktig.

Kjell Arne
            Jeg har også fått dette på en pakke fra Tyskland. I mitt tilfelle kom pakken i posten et par dager etterpå uten noen krav om mva.
            Mvh
            Torbjørn Gustafson
            www.trmfk.no

Will fly for food

Comment

• jørgen123
              • Jul 2005
              • 706

hos tower hobbies kan man krysse av hvis man vil ha varen(e) sendt som gave. noen sier at det er "helikopter parts"
              Jørgen Wake Stensen
              Bodø MFK
              Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

Comment

• Tintin
                • Jan 2005
                • 4631

Jepp, den grønne lappen er en deklarasjon om hva pakken inneholder som avsender må sette på. her skal det stå hva pakken inneholder + verdi + hva slags handel det dreier seg om, dvs gave, vanlig salgsvare etc.
                Om det her står en verdi over kr 200 så er det lurt om fakturaen fra avsender er klistret på pakken ellers må den gjerne åpnes og det må de ha din tillatelse til å gjøre, egentlig, her jukses det litt av og til. Har fått pakker som har vært åpnet for at de skal lete etter faktura.

Uten deklarasjon og/eller faktura mangler så fortoller de svært sjelden etter skjønn, du vil bli bedt om å dokumentere hva det er + verdi.

Comment

• Tintin
                  • Jan 2005
                  • 4631

Originally posted by jørgen123
                  hos tower hobbies kan man krysse av hvis man vil ha varen(e) sendt som gave. noen sier at det er "helikopter parts"
                  Kan si det igjen, dette har ingen innvirkning på tollbehandlingen og hvorvidt ting er mvapliktige da det eneste som regnes som gaver er forsendelser privatpersoner i mellom. På en slik forsendelse så står fortsatt Tower som avsender og den kommer derfor ikke inn under regelen om mva fritak for gaver med verdi under kr 1000,- - bare så ingen gjør det og tror det da er mva fritt. Om det blir det så er det flaks og ikke noe annet.

Eneste forskjell på en slik forsendelse og en som ikke er krysset som gave er at det ikke deklareres verdi og det følger ikke faktura med forsendelsen.
                  Om den stoppes for kontroll vil den da ikke kunne klareres før man har sendt faktura til Posten/Tollvesenet.

Comment

• andersh
                    • Apr 2003
                    • 1734

Originally posted by _marius
                    Hvorfor var det ikke toll på pakkene fra Korea og UK? Var det bare flaks?
                    Basert på mine erfaringer er det nettop flaks.

Ta feks. Aircraft-World.com. Der bestiller jeg gjerne over flere ordrer samtidig for å få verdien på hver pakke så lav som mulig. Holder jeg den under ca 500,- går 8 av 10 pakker rett gjennom uten mva.

Men jeg kan feks. bestille 2 + 2 servoer samme kveld, de sendes i 2 identiske pakker dagen etter. Den ene kommer frem uten mva krav, og den andre med. Samtidig kan du få en pakke fra en annen sjappe, feks i USA med verdi på liiiiiike over grensen, og det er fult momskrav.

Det virker på meg som det har litt med landet det kommer fra å gjøre (spør ikke meg hvorfor) og deretter er det bare flaks.
                    Anders Hauge

www.hang.no - Norges nye HANG-side!

www.JetsOfBergen.no
                    rc.andersh.com

Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                    Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                    Byggeblog for Eurosporten
                    Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

Comment

• william123
                      • May 2005
                      • 2330

Originally posted by andersh
                      Det virker på meg som det har litt med landet det kommer fra å gjøre (spør ikke meg hvorfor) og deretter er det bare flaks.
                      vil tro at dette har en sammenheng med straff hvis det bli oppdaget. det er vel dokumentforfalskning å skrive feil verdi på en pakke, er det ikke? USA har et ganske strengt system for dette og boten er saftig. mulig et er like strengt i f.eks Japan hvor Aircraft world ligger men de tør å ta sjansene.
                      William Jul Ringkjøb
                      Bodø MFK

If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

Comment

• andersh
                        • Apr 2003
                        • 1734

Originally posted by william123
                        vil tro at dette har en sammenheng med straff hvis det bli oppdaget. det er vel dokumentforfalskning å skrive feil verdi på en pakke, er det ikke? USA har et ganske strengt system for dette og boten er saftig. mulig et er like strengt i f.eks Japan hvor Aircraft world ligger men de tør å ta sjansene.
                        Tror ikke du helt skjønte hva jeg mente. Det er SVÆRT få (om noen) jeg handler med som er villige til å skrive ned verdien på pakkene. Aircraft gjør det ikke. Det står med store bokstaver i leveringsbetingelsene deres. De gjorde det før, men fikk ett smekk på fingrene for et par år siden.

Men av en eller annen grunn virker det feks som om det kommer moms på pakker, med samme verdi, oftere om de kommer fra feks. Tyskland, Danmark, Sverige, eller kanskje USA, enn om de kommer fra feks. land i Asia.

Som sagt - ikke spør meg hvorfor - jeg aner ikke...
                        Anders Hauge

www.hang.no - Norges nye HANG-side!

www.JetsOfBergen.no
                        rc.andersh.com

Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                        Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                        Byggeblog for Eurosporten
                        Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

Comment

• pepsimannen

#13 Unapproved
                          Dollar

Hei
                          har handlet fra Hong Kong. Der betalte jeg med US dollar, men på invoicen som fulgte pakken stod verdien oppført med samme sum, men i Hong Kong dollar. Hvis jeg ikke tar helt feil går det 10 HK dollar på en US dollar. Da blir jo verdien på pakken kun en tiende del av hva den egentlig er værdt. Og da kommer man jo lett under grensen på hva som er tollpliktig vare.

Comment

• Eureka
                            Forhandler
                            • Aug 2002
                            • 764

Originally posted by pepsimannen
                            Hei
                            har handlet fra Hong Kong. Der betalte jeg med US dollar, men på invoicen som fulgte pakken stod verdien oppført med samme sum, men i Hong Kong dollar. Hvis jeg ikke tar helt feil går det 10 HK dollar på en US dollar. Da blir jo verdien på pakken kun en tiende del av hva den egentlig er værdt. Og da kommer man jo lett under grensen på hva som er tollpliktig vare.
                            Og det er dokumentforfalskning også på mottakers side.
                            Hvis det fortolles etter en uriktig faktura er du pliktig til å melde fra til tollvesenet og få det korrigert.

Ref. tollovens §64

Kjell Aanvik

Comment

• pepsimannen

#15 Unapproved
                              Originally posted by Eureka
                              Og det er dokumentforfalskning også på mottakers side.
                              Hvis det fortolles etter en uriktig faktura er du pliktig til å melde fra til tollvesenet og få det korrigert.

Ref. tollovens §64

Kjell Aanvik
                              Hei
                              Det har du sikkert rett i. Jeg forsvarer ikke at det er sånn med Asiapakker, det var bare en forklaring på hvorfor det kunne bli sånn. Alle burde bestrebe seg på og følge lover og regler.

Comment

Working...