Unconfigured Ad

Collapse

hjelp til videocamera

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • peterha
    • Feb 2005
    • 167

hjelp til videocamera

Hei

Spør likesågodt her jeg da jeg vet at dere har masse kunnskap om temaet. Fikk til min fødselsdag dette kameraet av min samboer.

samsung mini DV VP-D461pal

Siden jeg er webmaster i min lokale rc klubb ser jeg selvf. muligheter...

Eneste problemer at jeg ikke skjønner hvordan jeg skal få opptakene inn på pc`n min.

Det fulgte med en kabel og den fungerer bra mot TV men ser altså ikke hvordan jeg skal få det innspilte materialet inn på pc`n.

Har to kontakter på cameraet: En det står DV på og en det står AV/S på.

På PC`n har jeg tre usb innganger pluss en rund gul 4 pin kontakt og noen andre som dere ser på bilde. Opptakene gjøres på en kasett i cameraet. (ikke på en harddisc)

Skulle gjerne hatt materialet inn på pc`n slik at jeg kan redigere med moviemaker og lagre som wmv filer. (Tror det er en grei filtype for websiden... eller?)

Håper noen kan gi en lettoppfattelig oppskrift her da jeg ikke er spesielt sprek på terminologien..

mvh Peter
    Attached Files
    Cessna ARC med flottører og OS 70 surpass
    Caliber 5 med OS 50 hyper
    Futaba 9c

www.bmfk.org
  • esmel
    • Dec 2004
    • 2830

Jeg ser du har en firewirekontakt på pc'n din, frem til "i dag" har dette vært den mest brukte metoden, men jeg vet ikke om det er firewireutgang fra kameraet ditt. Det står at du også kan bruke en USB kabel på enkelte kameraer.

Jeg kan forøvrig garantere deg at det står skrevet hvordan du gjør det i manualen til kameraet Hvis ikke blir jeg svært forundret...

PS: Noen av bildene er så uklare at det bl.a. er umulig å si om det er usbkabel du holder frem der eller om det er firewire... uansett er det hele ganske så ukomplisert... Stort sett bare å plugge i riktig kabel og starte moviemaker
    Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• lipo
      • Aug 2006
      • 491

DV=Firewire

Hvis det er så at du har Firewire på PCen så er det det samme som kalles DV på kameraet. Du trenger en firewirekabel hvis du ikke allerede har.

Comment

• peterha
        • Feb 2005
        • 167

Hei

Har lest manualen og funnet ut litt. Cameraet mitt har en 4 pin dv kontakt. Det er en kontakt på pc`n som er nesten lik. De to kontaktene er veldig like men det sorte i midten ser litt forskjellig ut..

Kanskje jeg bare trenger en kabel da.. fra camera til pc. Hvor kan denne kjøpes rimelig på nettet?

Hva med wmv formatet? er det velegnet til å legge ut på nettet eller finnes det bedre format for denne typen visning?

og hva betyr egentlig IEEE1394-port?

mvh Peter
        Last edited by peterha; 30-01-07, 17:35.
        Futaba 9c

www.bmfk.org

Comment

• sfinx
          • Mar 2006
          • 150

DV-kabel burde du finne hos www.psdata.no eller www.komplett.no
          IEEE1394 = Firewire = DV Kjært barn mange navn.
          Tor A. Jakobsen
          -------------------------------------------------
          If your gonna Crash.... at least make it look Good!

Comment

• peterha
            • Feb 2005
            • 167

Takk for hjelp folkens!! Her får man jo bra svar etter bare noen minutter og det sier jo litt om dette forumet!!

Så var det det filformatet wmv. Er dette et ok format eller hva anbefaler dere?

peter
            Futaba 9c

www.bmfk.org

Comment

• sfinx
              • Mar 2006
              • 150

Glemte gi deg svar på det..........Alzheimer................
              .wmv er helt greit format. Bruker mest det selv når jeg legger ut filmer.
              Tor A. Jakobsen
              If your gonna Crash.... at least make it look Good!

Comment

• Vegabond
                • Jun 2006
                • 1921

du har jo em firewire kabel der? hva er det i andre enden... bilde nr 3?
                ~Futaba 10C~

~T-Rex 500 v-bar~
                ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

~Min Cnc byggetråd #1~
                ~Min Cnc byggetråd #2~
                ~Min Cnc byggetråd #3~

~Trondheim Modellflyklubb~

Comment

• peterha
                  • Feb 2005
                  • 167

i den andre enden er det tre phono og en rund 4-pin kontakt.

mvh peter
                  Futaba 9c

www.bmfk.org

Comment

• Vegabond
                    • Jun 2006
                    • 1921

hmm.. da passer vell ikke den.. saken var.. jeg har et panasonic kamera.. når jeg skulle få filmen over til data.. så måtte jeg ta opp filmen på datan.. da er vell d litt vanskelig med phono kabler? er ikke helt sikker..
                    ~Futaba 10C~

~T-Rex 500 v-bar~
                    ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

~Min Cnc byggetråd #1~
                    ~Min Cnc byggetråd #2~
                    ~Min Cnc byggetråd #3~

~Trondheim Modellflyklubb~

Comment

• joo
                      MFN Skribent
                      • Nov 2002
                      • 6936

Kjører du sakene ut på phonokabler (analoge signaler) må du nesten ha et kort i PC`en for å digitalisere sakene igjen. Tap av kvalitet, og beregnet på å se direkte på TV fra kameraet.

Men om man kjøper f.eks Pinnacle Studio (redigeringsprogrammet for film) med pakka der det er med kort for alle typer video kan man gjerne sample gammel analog film inn i real-time til hardisk. Bruker det mye selv og det gir flott kvalitet så lenge jeg bruker Hi8-kamera og gode kassetter. Konkurrerer nesten med mitt nye rimelige DV-kamera.

Med DV-kamera og Pinnacle på Firewire får du fullt kontrollpanel for å styre kameraet fra PC når man sampler.

wmv er greit nok til å legge sakene på Nettet, men jeg har lagt meg på 66% DVD-kvalitet når jeg legger film på DVD-plater. Helt akseptabel TV-kvalitet i stua.
                      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• andersh
                        • Apr 2003
                        • 1734

Ta med deg maskinen og kameraet ned på den lokale sjappa og be om å få en kabel som gi deg Firewire DV inn på PC'en. Har du ikke Firewire inn på maskinen er jeg usikker på mulighetene. Tror PC-Card slotten er for treg til å håndtere firewire. Da må du muligens kjøpe deg et TV-kort som Joo nevner og ta signalene analogt inn i maskinen.

Det er litt mer tungvindt, og gi ikke så bra bildekvalitet, men om du stort sett skal legge filmer ut på nett er nok kvaliteten mer enn god nok. Pinnacle Studio er et kanonprogram for å redigere filmer. Det er det jeg bruker selv. Mener det skal finnes i en utgave som inkluderer nødvendig USB TV-kort, drivere og programvare.
                        Anders Hauge

www.hang.no - Norges nye HANG-side!

www.JetsOfBergen.no
                        rc.andersh.com

Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                        Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                        Byggeblog for Eurosporten
                        Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

Comment

• lipo
                          • Aug 2006
                          • 491

Originally posted by andersh
                          Har du ikke Firewire inn på maskinen er jeg usikker på mulighetene. Tror PC-Card slotten er for treg til å håndtere firewire.
                          Den er rask nok. Jeg har ikke Firewire på PCen og har brukt et adapter i de to siste PCene.

Comment

Working...