Unconfigured Ad

Collapse

Handel.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • arvid
    • Nov 2006
    • 1547

var det en modellflyleverandør i Skiptvet tintin? uten d.
    Syns forresten at du er litt ufin mot ken
    arvid

Comment

• Celtic-Griffin
      • Oct 2004
      • 873

Originally posted by Tintin
      Jeg vet at du sitter i rullestol, dette kan ordnes over nettet for sendinger til under kr 1000,-, og der er du lminst like rask som alle andre og om du kommer deg til Ekeberg, der jeg så deg i fjor så kommer du deg til Furuset også om det kniper.

Det er mulig det funker dårlig hos deg og ja de sleper på alt for mye søplereklame men det er ikke standard at ting ligger 4 uker på Gardermoen eller Furuset, så langt derifra. Jeg har fått nok sendinger til at jeg ikke bare har hatt flaks med mine.
      Perhaps I should write that book here...and a shipment under Kr.1000 is a rare event for me.

I ask for no sympathy for the fact that I sit in a wheelchair and I was at Ekeberg with the good services of my wife Joan (ledsager).

Tintin I meet the attitude you seem to have concerning incapacitated persons all too often, fortunately for me it is "water off a ducks back" and fortunately there are others in our hobby who have another outlook:

NAK/NLF have engaged a person to look after the interests of "handikappede utøvere".

I attended a seminar recently as the representative for "handikapede Utøvere i modellflysport"

I belong to a club namely Vingtor who have taken the subject seriously and constructed a sizeable wheelchair ramp onto their terasse.

I also belong to a club namely Røyken & Hurum where permisson has been arranged to drive wheelchair vehicles directly to their depot and where I have found friends who regard incapacitated pilots as one of their own and give all the help that is necessary.

Seilflysektion/NAK have invested in a new two-seater fully equiped for incapacitated pilots including the necessary equipment to lift pilots in and out of the cockpit.

I met a pilot at the seminar who lacks totally the use of his legs who flew in ALONE in a Cessna.

I met another incapacitated ultralight pilot who has and flies his own ultralight.

What is this rample all about you ask - I ask the simple question WHAT IS YOUR CLUB DOING TO ENCOURAGE INCAPACITATED BUDDING PILOTS?
      Last edited by Celtic-Griffin; 02-03-07, 08:07.
      Ken Bates
      Never Mind the Label

Comment

• Celtic-Griffin
        • Oct 2004
        • 873

Originally posted by TheBirg
        Jeg har fått mange pakker fra USA, og allt går stort sett greit inntil de kommer til Norge, Tollen og Posten tar seg god tid ja ! Ser ut til at det meste tar lengre tid fra Gardemoen og 5 mil unna som jeg bor en over havet.... (Snakker da om hurtigpaker fra Statene med både UPS og USPS)
        Here is another "Griffin" example - 3 days from south California to Gardermoen with USPS and only 21 days from Gardermoen to Siggerud - as I said I could write a book.
        Last edited by Celtic-Griffin; 02-03-07, 07:44.
        Ken Bates
        Never Mind the Label

Comment

• RGJ
          • Jul 2004
          • 922

hehhe

21 dager fra gardemoen til Siggerud!!

har de ansatt snegler i posten !
          Rune Gjelsnes
          Vikersund
          92624841

Comment

• Tintin
            • Jan 2005
            • 4631

Beklager, det er absolutt ikke min intensjon å være ufin. Har stor respekt for Ken, hans kunnskaper, hjelp og arbeid men jeg syns dette svartmales litt vel mye.
            Egenimport kan være helt uproblematisk om man gjør hjemmeleksa også for de som har langt kortere erfaring i å jobbe mot Tollvesenet og diverse transportører enn det jeg har.

Jeg skulle nok gjerne sett den boka med Posten og Tollvesenets kommentarer

Comment

• Celtic-Griffin
              • Oct 2004
              • 873

Originally posted by Tintin
              Beklager, det er absolutt ikke min intensjon å være ufin. Har stor respekt for Ken, hans kunnskaper, hjelp og arbeid men jeg syns dette svartmales litt vel mye.
              Egenimport kan være helt uproblematisk om man gjør hjemmeleksa også for de som har langt kortere erfaring i å jobbe mot Tollvesenet og diverse transportører enn det jeg har.

Jeg skulle nok gjerne sett den boka med Posten og Tollvesenets kommentarer
              Me too - at one time I talked to a consultant at the customer service in Kristiansand (if I remember correctly) where I was told to present my complaint in writing but added that it would take several months to get an answer as their department was swamped with complaints and claims.

Tintin, I accept your apology but must add that there is no "svartmaling" here, I have only quoted factual examples and they are very transparent through the package trace system - I respect your very positive impression of the postal services but it is not everyone's.

Now I think we should get on with the pleasure of building and flying model aeroplanes - discussion closed - at least I got my plug for "handikappede utover" in, eh!
              Last edited by Celtic-Griffin; 02-03-07, 09:34.
              Ken Bates
              Never Mind the Label

Comment

• Celtic-Griffin
                • Oct 2004
                • 873

Originally posted by RGJ
                21 dager fra gardemoen til Siggerud!!

har de ansatt snegler i posten !
                Yepp - its not for nothing we call it "snail mail"
                Ken Bates
                Never Mind the Label

Comment

• Tintin
                  • Jan 2005
                  • 4631

Det vet jeg. Om jeg får en slik treg en nå så ville jeg vel være på 1 av 50 siste 12 mnd eller så, det kan jeg leve med, jeg syns de gjør jobben sin.
                  Det er mulig min kjennskap til transport og tollbehandling gjør at jeg lettere ser hvordan jeg skal unngå en propp.

Comment

• andersh
                    • Apr 2003
                    • 1734

Her tror jeg vi må klare å skille mellom sak og ikke sak. Dette handler om shopping fra utlandet, ikke om noen er handicappet.

Ja, Ken svartmaler dette litt vel mye. Han er tross alt en norsk hobbybutikk og når noen spør om det er enkelt å handle i utlandet så hadde nok jeg også forsøkt å svartmale det litt om jeg drev butikk her hjemme... kanskje ikke helt bevisst, men jeg ser iallefall en viss overdramatisering her...

For meg finnes det kun 3 måter å få sendt en pakke fra utlandet:

1) USPS. Dette er en vanlig postpakke. En slik pakke bruker 3 til 4 uker fra den sendes til den kommer frem. Det kan tradisjonelt sett gjerne gå 3 til 7 dager i tollen, inkl i de 3-4 ukene (basert på flere års erfaring). Jeg bruker feks. det når jeg handler tunge eller store ting fra Tower, som røykolje, starter, og slikt.

2) USPS LETTER, eller PARCEL. Dette er en brevpost sending som bruker VESENTLIG kortere tid, og koster MYE mindre, men har ingen sporing eller forsikring. Fra AirCraft bruker den 2 til 4 dager, og fra USA ca. 1 uke. Dette bruker jeg om det er småting som propeller, batterier, dilldall dersom forhandleren aksepterer og sende som brev. Ikke alle gjør det av hensyn til panglende sporing, forsikring osv.

3) UPS. Dette er ganske enkelt en RÅBRA service! Man får ting fra USA på 2 dager glatt. Jeg bestilte feks mye varer fra Tower søndag kveld i påsken i fjor. Varene ble sendt natt til mandag natt (dag der borte), kom til Køln i Tyskland dagen etter og jeg hentet varene kl 12:00 på onsdagen. Jeg hadde ikke fått de like kjapt om de ble sendt fra norge. UPS koster, men Tower har stadige rabatter på 20 til 40% og dermed betaler de faktisk store deler av frakten for deg. UPS kan koste 500-800 kr for en passelig stor pakke med litt vekt, mens en hel stor modell gjerne koster 1000,- og litt over, og smådeler koster gjerne 2-300,-. En kompis fikk et stort fly i flere pakker med 2,5m vingespenn. Det ble sendt en onsdag og kom på døren hans i Bergen fredag.

Dette er ikke synsing, men mine personlige erfaringer etter 4-5 år med utenlands shopping.

Når dette er sagt - dersom samme varen fins i norge kanskje bare med litt høyere eller samme pris, så kjøper jeg den her hjemme. Men det finnes MYE snadder der ute som ikke er tilgjengelig i Norge.
                    Anders Hauge

www.hang.no - Norges nye HANG-side!

www.JetsOfBergen.no
                    rc.andersh.com

Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                    Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                    Byggeblog for Eurosporten
                    Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

Comment

• Celtic-Griffin
                      • Oct 2004
                      • 873

Originally posted by andersh
                      Her tror jeg vi må klare å skille mellom sak og ikke sak. Dette handler om shopping fra utlandet, ikke om noen er handicappet.

Ja, Ken svartmaler dette litt vel mye. Han er tross alt en norsk hobbybutikk og når noen spør om det er enkelt å handle i utlandet så hadde nok jeg også forsøkt å svartmale det litt om jeg drev butikk her hjemme... kanskje ikke helt bevisst, men jeg ser iallefall en viss overdramatisering her...
                      I seem to have spent 2007 so far apologising to my loyal customers for late deliveries which have resulted from very late post delivers of stock replenishment shipments - I will accept that there is a pinch of frustration in my current attitude. Anyway Anders, I wonder what all the bruhaha in the newspapers and TV concerning the postal services means if normal service is in place?

Now I must say that your remarks concerning commercial argument are totally misplaced and unworthy of a moderator on this forum - I have told you so many times now in PM form that Griffin exsists as a rehabilitation effort, the commercial argument you raised never crossed my mind on this thread. You seem to think that we who try to occupy our time with something constructive do so only with profit in mind, may I remind you that this is a hobby and even a "hobbybutikk" can exercise love for the hobby - shame on you.

Please tell us how one overdramatizes fact?
                      Last edited by Celtic-Griffin; 02-03-07, 10:30.
                      Ken Bates
                      Never Mind the Label

Comment

• andersh
                        • Apr 2003
                        • 1734

Det er nettop det er det - bruhaha...

Men om posten har hatt noen problemer rundt jul eller siste halvåret for den saks skyld, så er jo ikke det grunn til å avskrive handling fra utlandet? Jeg har nå handla en hel del gjennom vinteren og har ikke til dags dato hatt ett eneste nevneverdig problem! Og mye av det har kommet med posten. Pakker med UPS er bankers. De feiler aldri. Sånn erre bare.

Jeg bare snakker av egne erfaringer. På lik linje med feks TinTin. Så får brukerene saker fra flere kanter så de kan få gjøre opp sin egen mening.
                        Anders Hauge

www.hang.no - Norges nye HANG-side!

www.JetsOfBergen.no
                        rc.andersh.com

Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                        Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                        Byggeblog for Eurosporten
                        Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

Comment

• Celtic-Griffin
                          • Oct 2004
                          • 873

I don't believe anywhere on this thread that I have recommended not to buy abroad and I agree with you comments about UPS - further I will recommend anyone buying abroad to specifically request UPS if it is available - I do it my self.
                          Ken Bates
                          Never Mind the Label

Comment

• Tintin
                            • Jan 2005
                            • 4631

Du glemte USPS EMS, dvs US Postens kurertjeneste som jeg mener er likeverdig (eller bedre siden det er billigere) med UPS eller DHL.
                            Der UPS tar $ 50 så tar USPS sånn omtrent $ 30 for samme kurerjobben men de tar ikke ekstra betalt for tollklareringen.
                            Det tar stort sett 3-5 arbeidsdager uansett hvor det kommer fra.

Jeg bruker nesten alltid Postens EMS service som jeg syns er meget bra fra alle deler av verden, inkludert USA.

Comment

• Tintin
                              • Jan 2005
                              • 4631

Du er litt inkonsekvent...

EMS = Posten, så bruker du EMS så velger du faktisk å bruke Posten.
                              Posten leverer EMS på døra hos deg om det er mva fritt men må hentes på postkontoret om de har lagt ut mva.

At det tar vesentlig lengre tid er ikke korrekt. Om de har faktura og din tillatelse til å fortolle så kommer det like raskt til ditt Postkontor som øvrige til din dør og at det ikke er noe å spare er heller ikke riktig. Legg inn samme kjøp hos Tower (UPS) og en leverandør som bruker USPS EMS så vil du finne en tydelig forskjell. Husk også at en del kurerselskaper forlanger betalt for å fortolle for deg i tillegg til mvakravet, gjerne med utleggsprovisjon. Dette slipper du hos Posten.

PS jeg jobber ikke i Posten men misliker villedende reklame

Comment

• Celtic-Griffin
                                • Oct 2004
                                • 873

Let's lighten it you guys - to pharaphrase Churchill:

That so much can be said so intensly about so little...

Wether the post is efficient or not efficient, there is nothing we can do about it, so as I said earlier lets get on with the pleasure of building and flying model aeroplanes.....
                                Attached Files
                                Ken Bates
                                Never Mind the Label

Comment

Working...