Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ukvems ord og liknende.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ukvems ord og liknende.

    Ser at det brøt ut en liten krig på temaet (MFN) ModellflyNytt.no
    Heldigvis så viste alle involverte seg fornuftige og avsluttet rimligt kjapt. Mitt ønske er at når en leser ting man ikke liker, så tar man det med ett smil (gjerne med en noe stiv overleppe men dog ett smil). Da det ofte er lett å fornerme noen uten å tenke spesielt over det, må vi gi verandre litt plass for utrykksmåte og personlighet. Man kan heller følge litt med for å se om det en syntes var ett klart overtramp gjentar seg eller var ett sleivspark, eventuelt maile moderatoren av temaet. Det vi ikke bør gjøre er å starte krig om personlige preferanser inne i temaet. Da får en heller gå hit til Forskjelligt å starte en ny tråd eller kansje like godt fortsette på denne.
    Mine preferanser for hva en kan kalle andre personer (da med henblikk på rase og tro) er ganske greie der jeg bor men det garanterer ikke at ikke enkelte synes jeg er rassitisk i mine uttalelser. Jeg kan gi noen eksempel på hva som jeg godtar ganske greit om personer:
    Neger, Negroid, Svart, Brun, Gul, Hvit, rød etc.
    Taih, Jøde, Muslim, finne, svenske, pakistaner.
    I daglig tale (alt etter hvem en snakker med og situasjon. Ikke på nettet) Svarting, japs, guling, bleke faen, osv.
    Ikke akseptable, bedømt utifra negativ følelse og inndoktrinering:
    Pakkis, Nigger (kan kunn brukes av negre/svarte om personer av egen rase), sotrør (egentlig en del av ett ildsted), osv. Har tydeligvis blitt snillere med årene da saftige beskrivelser ikke kommer så lett frem for tiden.

    Jeg jobber sammen med flere raser daglig og er egentlig fargeblind, det som avgjør om en person er norsk eller ikke for meg er hovedsakligt språket. En neger som snakker bortimot ren sunnmøring er per definisjon altså norsk selv om han er fra Somalia. Jeg skal innrømme at jeg ikke er kulturelt blind, jeg har en inngrodd skepsis for alle kulturer som undertrykker kvinner (les kulturer, kan ikke komme på noen stor religion som seriøst undertrykker folk i den grad jeg forutsetter her) og det kan nok merkes på meg.
    Men her finnes det store forskjeller fra person til person, så jeg er skeptisk til det fleste fremmed kulturelle (også trosretninger) til det motsatte er bevist, dette er i min fulle rett (gjelder selvsagt kun de kulturer (og tros retninger) jeg ikke har tillit til, ikke alle fremede kulturer).

    Så tilbake til emnet, er det noe en ikke liker så er det greit, men la ikke det gå ut over de andre som kan akseptere det (Terrorister er det ingen som liker og den som starter krig inne i ett tema, er en sett fra de andres ståsted). Gjentar det seg så varsle moderator og eller raljer litt her. OBS med akseptable ord og vendinger er dere snille, dette er ett forum for RC hobby og ikke alt det andre der ute. (og da kom spørsmålet, hvorfor i H skriver han da alt dette mølet her da ikke sant).
    Gert Hildrestrand.
    Limets Venner.
    Valdres Flyklubb Modell

    Famous last words? Hey watch this!

  • #2
    Re: Ukvems ord og liknende.

    Originally posted by Vingemutteren
    Ser at det brøt ut en liten krig på temaet (MFN) ModellflyNytt.no
    Heldigvis så viste alle involverte seg fornuftige og avsluttet rimligt kjapt. Mitt ønske er at når en leser ting man ikke liker, så tar man det med ett smil (gjerne med en noe stiv overleppe men dog ett smil). Da det ofte er lett å fornerme noen uten å tenke spesielt over det, må vi gi verandre litt plass for utrykksmåte og personlighet.

    Man kan heller følge litt med for å se om det en syntes var ett klart overtramp gjentar seg eller var ett sleivspark, eventuelt maile moderatoren av temaet. Det vi ikke bør gjøre er å starte krig om personlige preferanser inne i temaet. Da får en heller gå hit til Forskjelligt å starte en ny tråd eller kansje like godt fortsette på denne.
    Kort kommentar om innlegget til Vingemutteren:

    Du er helt klart inne på noe.

    Kort kommentar om innlegget til Motorboy:

    Jeg har desverre ikke hatt mulighet til å følge forumet denne helgen, og ble litt satt ut når jeg nå leste hva som ble skrevet. Dette er et seriøst forum, for ALLE, og sårende/ rasistiske/ personelige meninger om ulendinger/invandrere etc. (uansett om det var seriøst eller ikke) aksepteres ikke!!!

    Alt som skrives kan, og blir ofte missforstått, så derfor dropper man slike innlegg.

    Dette er ikke noe å diskutere, og han fikk en PM som kan regnes som en advarsel (man får ikke mange).

    For fremtiden: Hvis en eller annen en gang skulle si noe som andre mener er helt upassende er det fint om det ikke diskuteres videre, med send en PM til en av forumets Moderatorer. Dermed får man stoppet useriøse innlegg av alle slag så fort som mulig.

    Leser man forumet rettningslinjer, skal alle brukere skjønne at vi krever en seriøs linje.

    PS! Renset tråden

    Comment

    Working...
    X