Unconfigured Ad

Collapse

Lodding av MPX kontaker

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tomasjo
    • Sep 2005
    • 573

Lodding av MPX kontaker

Hei

Lurte litt på hvordan man best lodder de grønne MPX kontaktene. Skal lodde på 2S lipo pakker.

Det er 3 pinner som skal loddes ser det ut som. Er det enklest å bøye de sammen og deretter lodde? Hvordan kan man da feste en krympestrømte skikkelig?

Setter pris på litt hjelp her. Gjerne et bilde av en god løsning. Kun det beste for mitt nye fly

God helg!
    Attached Files
    -----------------------------------------------
    Tomas
    Trondheim modellflyklubb
    www.heltpropell.com
  • limvingen
    • Jan 2006
    • 210

Bøy dem sammen, og lodd i vei. Det lønner seg å ha den motsatte delen sittende i kontakten mens du lodder (ørlite for mye varme så flytter "pinnene" seg).
    Krympestrømpen presser du mot med en tang mens du varmer - da sitter dem der de skal.
    Knut Eirik Lyngmo

Bodø Modellflyklubb http://www.bodomfk.net/portal/

Comment

• Celtic-Griffin
      • Oct 2004
      • 873

Originally posted by limvingen
      Bøy dem sammen, og lodd i vei. Det lønner seg å ha den motsatte delen sittende i kontakten mens du lodder (ørlite for mye varme så flytter "pinnene" seg).
      Krympestrømpen presser du mot med en tang mens du varmer - da sitter dem der de skal.
      Not a good idea to bend the pins - simply place each of the battery leads inside a group of three pins and solder to all three, the shrink tube goes over all three with ease - this is the recommended way.
      Ken Bates
      Never Mind the Label

Comment

• Razzle
        • Jan 2004
        • 266

Gjorde samme operasjon for noen dager siden.
        Kappet til to biter av 3 mm messingrør like lange som pinnene på MPX kontakten. Tredde så disse inn på ledningene og fylte opp med loddetinn.
        Hvis lederne i ledningen er for tynn til å fylle opp røret innvendig, kan du ta av mere isolasjon og brette lederne smmen flere ganger til den blir tykk nok.
        Nå har du to ledninger med små hylser på som passer ganske perfekt ned mellom pinnene på MPX kontakten (en på + og en på -). Deretter loddet jeg hylsene med ledningen fast til pinnene, 3 pinner til hver ledning.
        Skar så til to små biter av 1,5 mm bakelittplate ca 10 x 15 mm, disse limte jeg
        fast med epoxy på tvers av kontakten mellom + og - siden (den smaleste siden mot kontakten) Disse platene kan være greie å gripe i nå du skal dra ut igjen kontakten. Så kapslet jeg det hele inn med limpistol og glattet det til med fuktig finger (spyttet på fingeren) Har ingen bilder av prosessen, men resultatet ble etter mitt syn meget bra. Finnes forresten en annen tråd om dette emnet på forumet.
        Lykke til.

Comment

• tomasjo
          • Sep 2005
          • 573

Tusen takk for gode svar gutter.

Skal prøve meg frem i kveld.
          Tomas
          Trondheim modellflyklubb
          www.heltpropell.com

Comment

• andersh
            • Apr 2003
            • 1734

Jeg bruker MYYYE slike kontakter til både det ene og andre.

1) Sett en kontakt på i andre enden på den du skal lodde så du er sikker på at alle pinnene holder seg på plass. Det er litt forskjell på disse pluggene, og noen av de kan smelte litt når du lodder på de, samt at noen av de kan man risikere at pinnene stikker ut foran plastiken slik at de kan kortsluttes om de kommer i kontakt med noe metall.

2) Smelt en del loddetinn slik at de 3 kontaktene på hver side blir "koblet sammen" med loddetinn.

3) Smelt loddetinn inn i kabelen du skal lodde på.

4) Tre på en krympestrømpe på kabelen som er stor nok til å trees innpå alle de 3 pinnene.

5) Smelte loddetinnet på pluggen og dytt kabelen ned mellom de 3 pinnene.

6) Trekk krympestrømpen over pinnene og trykk den mot "bunn" mens du krymper den.

Da skal det se slik ut til slutt:

Anders Hauge

www.hang.no - Norges nye HANG-side!

www.JetsOfBergen.no
            rc.andersh.com

Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
            Byggeblog FPV SailCam Easyglider
            Byggeblog for Eurosporten
            Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

Comment

• tomasjo
              • Sep 2005
              • 573

Takk for gode tips igjen gutter.

Gjorde det akkurat slik Anders anbefaler. Bøyde pinnene bare litt sammen først for å unngå å bruke for mye tinn. Etter at krympestrømpene var satt på kjørte jeg over med litt limpistollim og slettet med fingeren. Ble kjempe bra resultat. Lurer nå på om jeg skal gjøre om alle mine kontakter ( Deans Ultra ) til MPX. Mye letter å koble til å fra. Synes Deans kan av og til være litt vanskelig å koble fra.

Nå må det slutte å regne her i Trondheim slik at man kan komme seg ut å fly

Fortsatt god helg.
              Tomas
              Trondheim modellflyklubb
              www.heltpropell.com

Comment

• andersh
                • Apr 2003
                • 1734

Problemet med å bøye pinnene sammen er at du ber krympestrømpen om å gli av....
                Anders Hauge

www.hang.no - Norges nye HANG-side!

www.JetsOfBergen.no
                rc.andersh.com

Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                Byggeblog for Eurosporten
                Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

Comment

• Celtic-Griffin
                  • Oct 2004
                  • 873

Originally posted by andersh
                  Not only that but you also introduce stresses in the pin metal where they enter the plastic shielding.
                  Ken Bates
                  Never Mind the Label

Comment

• tomasjo
                    • Sep 2005
                    • 573

Tenkte på det samme, men det ser ut til å holde veldig bra. Varmet krympestrømpen med lighter ganske lenge. I tillegg har jeg hatt på limpistollim over det hele. Ser tøft ut

Ken: la merke til at pinnen likte ikke å bli bøyd ja, enig der. Viste seg også at det var ganske unødvendig å bøye pinene ettersom batteriledningen var såpass tykk. Ellers synes disse kontaktene er kjempe bra. Mye letter å koble av og på enn Deans Ultra.

Ha en riktig så fin søndag.

ps. nu er det snøfritt på stripa i Trondheim. Digg.

Originally posted by andersh
                    Tomas
                    Trondheim modellflyklubb
                    www.heltpropell.com

Comment

Working...