Unconfigured Ad

Collapse

Regulator til sender

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • andersh
    • Apr 2003
    • 1734

Regulator til sender

Noen som vet hvor man kan få tak i en regulator som regulerer 3-cellers LiPo til 9,6v eller deromkring, for bruk i sender?

Helst innaskjærs med kjapp levering.
    Anders Hauge

www.hang.no - Norges nye HANG-side!

www.JetsOfBergen.no
    rc.andersh.com

Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
    Byggeblog FPV SailCam Easyglider
    Byggeblog for Eurosporten
    Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....
  • xcell
    • Jun 2006
    • 47

Trenger man strengt tatt en regulator? Har en JR X3810 og en Eclipse 7 hvor jeg i to år har benyttet LiPo, uten problemer. Eclipse`n ble faktisk levert med batteriboks for tørrbatterier, og spenningen på disse er jo høyere en oppladbare.

Comment

• lipo
      • Aug 2006
      • 491

9,6V er vel litt ukurant spenning for en ferdigkrets men du kan rimelig lett koble opp noe med LM317 eller tilsvarende. Regner med at Elfa m.fl. har den.

Clas Ohlson har en spenningsregulator for 5V som du kan koble på samme måte for å få ønsket spenning: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=383025.

Pass på at du får rikelig kjøling av regulatoren.

Du kan kanskje gå litt opp i spenning ettersom fulladede Nixx batterier gir mer enn 9,6V.

Å holde spenningen nede med en regulator vil nok forlenge levetiden på utgangstransistorene betraktelig. Utgangstrinnet er neppe designet for 12,6V spenning som man kan få fra LiPo med mindre det er oppgitt i manualen. Avhengig av konstruksjon kan det hende du går over lovlig utstrålt effekt om du driver senderen med for høy spenning.

Sammenligningen med tørrbatterier blir litt skjev fordi tørrbatterier har høy indre motstand, mens moderne LiPo batterier kan ha veldig lav indre motstand.

Comment

• flarssen
        • Jan 2005
        • 1842

Her er en switcha utgave som utvikler mindre varme: http://www.dimensionengineering.com/DE-SWADJ.htm
        Det kan bli et problem at det er liten forskjell på Vin (9,6-12,6V) og Vout (9,6V). Alle regulatorer har en dropout spenning, d.v.s. minimum forskjell mellom disse, på 1,2 - 1,5V. Den jeg linket til har 1,3V, d.v.s. for å gi stabil 9,6V ut må den ha minst 10,9V inn. Hva som skjer når Vin dropper under 10,9V er jeg ikke sikker på. Derom Vout kryper nedover tilsvarende er det jo greit, da vil den gi 8,3V ut på slutten når pakken har nådd minimumsspenningen på 9,6V og batterialarm e.l. i senderen har vel da blitt aktivert for lengst.
        Fred Larssen

Comment

• lipo
          • Aug 2006
          • 491

Switchede utgaver er absolutt å foretrekke fra et varmesynspunkt, men de er dyrere og kanskje ikke like lett tilgjengelig på kort varsel. Akkurat den du linker til ser ut til å ha relativt høy drop-out (1,3V). I prinsippet kan en switchet regulator like gjerne ha høyere ut-spenning enn inn-spenning.

Det er som du antar, rimelige lineære regulatorer har et lite spenningsfall, og når inn-spenningen blir lavere enn summen av ønsket ut-spenning og dette spenningsfallet vil utspenningen falle. Som du selv ressonerer vil LiPo-batteriet da holde seg godt innenfor anbefalt utlading med Nixx-type spenningsalarm. Hvis man vil tyne litt mer ut av batteriet (for å lande modellen som selvsagt er langt unna når alarmen går) så kan man sette på en bryter i paralell med regulatoren. Det er neppe nødvendig fordi LiPo-batteriet fortsatt befinner seg i en relativt flat del av utladingskurven.

Comment

• lipo
            • Aug 2006
            • 491

Ser ut til at temaet har vært oppe tidligere: http://www.modellflynytt.no/showthread.php?t=13825.

Comment

• GeirT
              • Jul 2006
              • 65

Dioder i serie?

Hva med å koble to dioder i serie med batteripakken? Da vil du få ca 1.4V spenningsfall over diodene (0.7V for hver diode). En stor fordel er at da vil senderens batterialarm fungere som normalt, siden spenningen til senderen er avhengig av batterispenningen. Plasserer du en regulator (lineær eller switchet) mellom batteriet og senderen så må du finne en annen måte å sikre deg mot at lipoene ikke lades ut for dypt.

Comment

• flarssen
                • Jan 2005
                • 1842

Rema1000 variant?

Ja, det burde være mitt i blinken det. Da opererer man innenfor samme spenningsområde som for 8 Nixx celler.
                Fred Larssen

Comment

• andersh
                  • Apr 2003
                  • 1734

Originally posted by Geir Thomassen
                  Hva med å koble to dioder i serie med batteripakken? Da vil du få ca 1.4V spenningsfall over diodene (0.7V for hver diode). En stor fordel er at da vil senderens batterialarm fungere som normalt, siden spenningen til senderen er avhengig av batterispenningen. Plasserer du en regulator (lineær eller switchet) mellom batteriet og senderen så må du finne en annen måte å sikre deg mot at lipoene ikke lades ut for dypt.
                  Ahhhh.... brilliant!! At jeg ikke tenkte på det selv..

2 av disse vil vel gjøre susen vil jeg tro?

Eller hva med denne:

Den på 1,8v vil vel både gjøre nytten og gi meg et lite powerlys?
                  Anders Hauge

www.JetsOfBergen.no
                  rc.andersh.com

There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

Comment

• GeirT
                    • Jul 2006
                    • 65

Originally posted by andersh
                    Ahhhh.... brilliant!! At jeg ikke tenkte på det selv..

2 av disse vil vel gjøre susen vil jeg tro?

Eller hva med denne:

Den på 1,8v vil vel både gjøre nytten og gi meg et lite powerlys?
                    Vet du hvor mye strøm senderen trekker? Du må være sikker på at du velger en diode som tåler strømmen. Jeg ville valgt en diode som tåler minst dobbelt så mye som maksimalt strømtrekk for å være på den sikre siden. De fleste lysdioder er laget for 20-30mA, og tåler nok ikke veldig mye mer enn det, så de er uegnet til dette formålet. En zenerdiode kan kanskje brukes, hvis du finner en med lav nok spenning. En zernerdiode er laget for å ha et nøyaktig spenningsfall over seg i sperreretningen, så den må snues i forhold til to vanlige dioder, men til dette formålet vil jeg tro at to dioder vil fungere helt fint.

Comment

• flarssen
                      • Jan 2005
                      • 1842

Dette er vel den mest vanlige typen for likeretting o.l. http://www.onsemi.com/pub/Collateral/1N4001-D.PDF
                      Du har sikkert liggende noen gamle batterieliminatorer... Hvis ikke har de den garantert hos elektronikkverksteder.
                      Fred Larssen

Comment

• andersh
                        • Apr 2003
                        • 1734

Enig der Pål. Tenkte på det etterpå at en slik lliten lysdiode neppe ville kunne fungere. Elfa er vel og bra, men det er nå litt lettere å svinge innom Clas på vei hjem fra jobb da.. De diodene jeg refererer til tåler 1 amp og burde holde lenge. Tipper en radio trekker et sted mellom 200 og 400mA.
                        Anders Hauge

www.JetsOfBergen.no
                        rc.andersh.com

Comment

Working...