Unconfigured Ad

Collapse

Birdstrike?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kingfisher
    • Feb 2006
    • 833

Birdstrike?

Mens jeg fløy MiniMagisteren i dag la jeg merke rimelig høyt oppe ei kongeørn som ble mobbet av ei kråke. At kråker å jager kongeørner er ikke noe nytt, men jeg tenkte jeg skulle ta meg en tur opp til de, men MiniMagen. Høyt ble det men de så ikke ut til å bry seg om denne saken som kom under de. Etterhvert ble det så høyt at jeg måtte gi meg. Et flott syn var det iallefall. Det er slike hendelser en skulle ha hatt bilde av.

Men, er det noen som har opplevd birdstrike med heli eller fly?
    I dag var det på hekta at jeg traff en flokk med svaler, tror jeg det var, med T-Rex 600'en. Undres på hvilket resultat det ville ha medført, annet enn blodbad? Noen som har opplevd det?

Stein
  • tahustvedt
    • Feb 2004
    • 4601

Jeg vet om en som traff en svale med en Century Swift (traff en swift med en Swift). Svalen spratt på rotordiscen og styrta i bakken. Det var et svett fjærmerke på ene bladet som han vasket bort.

Ørna bør du holde deg godt unna for den er ikke redd for noe, og den er fredet så det er sikkert straffbart å skade den me dmodellfly.

Comment

• kjetilmh
      • Jun 2006
      • 990

Heil

Avstand er vanskelig å bedømme.
      Jeg tror at fuglene er lenger unna flyene enn vi tror.
      Kjetil
      oops: . . ! . .

http://www.vingmfk.com

Comment

• Ludo
        • Mar 2007
        • 190

Har hatt besøk av ørn ved stripa vår i Juvet fleire gonger, ørna virker nokså uinterressert sjølv ved få meters avstand til fly(er forresten imponerande størrelse på desse fuglane).
        Har høyrt om tilfeller her lokalt der ørna har forsøkt å gå til angrep på modellfly i lufta........er sikkert eit spektakulert syn, men synd med slike konflikter, her bør jo me hobby-folk vita når me skal trekka oss bort!
        Det går også ein historie her(på Stord/Fitjar) om møte mellom Vario skala helikopter og ein flokk med stær, med det resultat at både helikopter og eit uvist anntall stær havarerte................?
        Sjølv har eg heldigvis ikkje dratt anna enn mygg gjennom rotoren, men må innrømma at eg har falle for fristelsen til å jaga naboen sinn katt rundt i hagen ved jelp av "eoloen" ved eit par høve, den ser imidlertid ut til å settja pris på "adrenalinkikket" den får, den stiller iallefall nesten altid opp når eg flyr heima.
        Hans-Olav Malkenes
        Kalveid
        5419 Fitjar
        hansolavm@gmail.com

Fitjar Modellflyklubb

Comment

• erlend
          • Apr 2004
          • 528

Denne sirklet over flystripa i dag.
          Attached Files
          Run, live to fly, fly to live, aces high!
          Erlend Larssen

Comment

• ØRN-BJØRN & JØRN
            • May 2002
            • 178

Har erfart at fugler faktisk kan bli "tiltrukket" av modellfly. Spesielt når jeg flyr høyt og koseflyr store sirkler i godværet med en elektormodell. Da kan de faktisk lokkes til flyet i den tro at jeg har funnet termikk (noe jeg faktisk finner enkelte ganger). Men har aldri opplevd direkte angrep. Har prøvd å fly et parkfly etter en elg en gang, men den spankulerte vekk ganske fort så jeg gav meg tidlig. Sikkert redd så store klegg .

Comment

• Tintin
              • Jan 2005
              • 4631

Et sted jeg flyr kommer det alltid småfugler susende når jeg flyr elektroyaken.
              Heli bryr de seg ikke om men det kan se ut som om de kanskje tror Yaken kan være en rovfugl og vil sjekke det ut.
              Det skjer mest om våren i hekketiden. de har vært ganske nærme men aldri så nærme at det er fare for noen kræsj selvom jeg flyr litt "ukontrollert" med roller og looper

Comment

• tahustvedt
                • Feb 2004
                • 4601

Småfugler har jeg også fått etter meg flere ganger. En gang var det en hel flokk som fulgte etter.

Comment

• Haldor
                  • Nov 2004
                  • 499

Har hatt viber/viper etter småelektrofly om våren når de hekker, de kan være ganske pushy på den tiden.
                  Ellers har jeg hat ørn som har gjort utfall mot meg i seilfly, fullsize. De brekker som regel av på noen få meters hold.
                  ----------------
                  Haldor
                  ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

Comment

• Seiler`n
                    • Mar 2005
                    • 821

Havørna har flere ganger vært tilstede å "overvåket" flyvingen på hangenne i Lofoten. Har fløyet mange legg med min DG 3,8m med ørna som ving kompis.

Mitt heftigste møte med ørna var da den ble nokså iritert på min gamle Wonderer. en 2,5 meters dingle. Da den kom ovenfra med klørne hengende ute skjønte jeg at den ikke var der for å kosefly. Jeg putta nedror for å øke farten, meen den hadde vist litt fart å gå på den også.. Da det begynte å komme rare lyder ( flutter ) fra min kjøre dingle skjønte jeg at dette gikk aldri bra, og dro høyderor. Diger loop med ørna etter. Dette behersket den meget bra til den ikke hadde flyfart lengre.

Så snakker vi vinger, klør masse fjær og en del bevegelser jeg aldr kommer til å se igjen. før den flater ut langt nede i hanget og blir borte.

Ørna er som regel hyggelig og tøff.. Men henger klørne, så kom deg vekk !
                    Mvh
                    Stig Olsen
                    Lillehammer MFK

Nan Xplorer FullCarbon X tail
                    Pike Perfect X tail
                    Pike Brio / Giant
                    Alpina 4001
                    DG 500/22 Elan under opppussing
                    Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

Futaba 12Fg Fasst

Comment

• Kingfisher
                      • Feb 2006
                      • 833

Når vi først er inne på havørn, må jeg bare fortelle en "fiskeskrøne", som faktisk er helt sann. Jeg har hatt en havørn på "kroken", dvs. i enden av et snøre.
                      Slik gikk det til: Jeg og min samboer hadde leid båt i Mefjordvær, på Senja. Vi dro et stykke utover og på motsatt side av fjorden hvor fjellet nesten stuper rett ned i sjøen. Min samboer fikk fisk først, en liten uer. Jeg sa at den ikke var noe å ta vare på så hun kastet den ut. Som kanskje noen vet så kommer ikke ueren ned igjen til dypet da svømmeblæra ofte har ekspandert slik at den står som en ballong ut av kjeften. Vi fisket videre på samme sted da ei havørn kom seilende ned fra fjellsida og bommet først da den prøvde å ta ueren som lå og fløt i havflata. Ny runde og der satt den og ørna forsvant opp i fjellsida med ueren. Jeg forsto da at ørna kanskje hadde reir med unger der oppe ett sted.
                      Neste lille uer var det jeg som fikk og da slo en (djevel)-tanke inn. Så tenkt som gjort. Jeg fant frem ei haspelstang og satte på en Stingsild(sluk). Denne festet jeg i gattet, på godt norsk rævhølet, på ueren. Kastet ut ueren med god slak i snøret og vi dreiv etterhvert et lite stykke bort fra ueren.
                      Da kom ørna seilende igjen og tok ueren som forrige gang og fortsatte sin ferd oppover langs fjellsiden. Så begynte jeg å stramme litt til. Jeg så ørnas vingeslagrytme ble noe forstyrret av den plutselige større tyngden i ueren den hadde i klørne, og det var som om ørna gira ned til et lavere gir og begynte ta mer for å få med seg denne ueren som for henne tilsynelatende synes legge på seg flere kilo underveis opp til reiret. Jeg måtte bare gapskratte av synet og av hva jeg faktisk holdt på med, å fiske flyvende havørn.
                      Til slutt, og greit var det, løsnet Stingsilda fra ueren og ørna fortsatte sin ferd opp til sine små.
                      Nå vil vel noen si: fyyy, deet var stygt gjort. Kanskje det, men "djeveltanker" kommer ofte fort og blir iverksatt uten tanke på utfallet. Jeg slapp iallefall å sveive inn ørna tilbake til og inn i båten. Det kunne ha blitt noe ubehagelig.

Stein

Comment

• Tintin
                        • Jan 2005
                        • 4631

Hadde sikkert vært ubehagelig for ørna om fiskekroken hadde satt seg i klørne også.......

Comment

Working...