Unconfigured Ad

Collapse

Hvem kontakter jeg ang. fortolling

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • esmel
    • Dec 2004
    • 2830

Hvem kontakter jeg ang. fortolling

Har en pakke på vei fra statene.
    Hvem ringer jeg for å få ting til å skje litt kjapt når pakka ankommer Norge?
    Første bestilling fra det store utland.. hadde vært fint med en "how to", gjerne satt som sticky da det sikker ikke er bare jeg som lurer på dette.

På forhånd takk!
    Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D
  • Kingfisher
    • Feb 2006
    • 833

Originally posted by esmel
    Hvem ringer jeg for å få ting til å skje litt kjapt når pakka ankommer Norge?
    Først. Du kan selvfølgelig ringe noen, men jeg tviler sterkt på at du får 'ting til å skje litt kjapt' av den grunn.
    Først og fremst bør du ha sporingsnummer(pakkenummer). Deretter kan du ringe 810 00 710 og velge sporing av pakker. Det kan du også gjøre på www.posten.no.
    Du kan også sende en forespørsel til KSUtland@posten.no, men da bør det være en forespørsel utover det vanlige; 'hvordan går det med pakka mi?'

Men Posten opplever jeg har et kjempeproblem med kapasitet på fortollingen. Det innrømte de senest fredag, og i dag. Jeg venter på en pakke som kom til landet tidlig morgen forrige mandag. Ingenting skjedde gjennom hele uken, før lørdag. Da ble containeren som pakka lå i åpnet.
    Jeg snakket med Posten senest i morges og de sier rett og slett at de er på hæla. De har jobbet overtid i helgen, lørdag, for å prøve å få behandlet noe av det som har hopet seg opp. Men det ser ikke ut til at de klarer å håndtere mengden post.
    Dette har vært en diskusjon i media i vår, at Posten generellt ikke overholder konsesjonskravene de er pålagt og leverer for sent. Posten proklamerte senere på vårparten at; 'nå er alt så meget bedre'.
    Vel,vel, bedre enn hva spør jeg?

Så nå sitter iallefall jeg her og venter spent på om det vil dukke opp en pakkelapp i postkassa før ferien.
    Neste gang jeg bestiller noe fra Danmark vil valget være DHL el. lignende.

Stein

Comment

• The banned
      • Jun 2007
      • 177

Hei Espen
      Hvilket selskap er pakken sendt med? de fleste transportører har sine systemer som ikke kan påvirkes- det meste skjer etter normale rutiner.
      Mvh.
      Christian

Jets Of Norway

Comment

• esmel
        • Dec 2004
        • 2830

Originally posted by The banned
        Hei Espen
        Hvilket selskap er pakken sendt med? de fleste transportører har sine systemer som ikke kan påvirkes- det meste skjer etter normale rutiner.
        USPS - Express Mail International

Er det slik at tull-gutta ringer meg når pakka dukker opp eller?
        Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• Kingfisher
          • Feb 2006
          • 833

USPS(US Postal Service)=Posten her i Norge.
          Kanskje, hvis det er en EMS-pakke. Det varierer veldig, at de ringer deg og spør om du vil ha pakka(EMS) levert på døra. Det beste er å spore selv. Da ser du når den ankommer lokalt postkontor og slipper å vente på at pakkelappen skal komme i postkassa.

S

Comment

• esmel
            • Dec 2004
            • 2830

Så den dukker til slutt opp i min postkasse. Da er det greit.
            Hvordan er det med moms, dersom staten skulle finne det for godt å be om den?

(er helt grønn på det her og det eneste som er diskutert her inne er vel hvor dumt det er at vi må betale moms )
            Espen Melby

Comment

• jijohans
              • Dec 2005
              • 1169

USPS dukker den som regel opp i postkassa di med oppkrav på mva og tollbehandlings gebyret...
              -Jim Johansen-
              Flyklart:
              Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
              Under construction:
              Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

Comment

• The banned
                • Jun 2007
                • 177

Originally posted by esmel
                Så den dukker til slutt opp i min postkasse. Da er det greit.
                Hvordan er det med moms, dersom staten skulle finne det for godt å be om den?

(er helt grønn på det her og det eneste som er diskutert her inne er vel hvor dumt det er at vi må betale moms )
                Hei igjen Espen

Det er bare og slappe av, alt går sin gang. Momsen pluss forenklet tollbehandlingsgebyr 90-170 kroner avhengig av pakkens verdi, betaler du på postkontoret når du henter pakken. Forresten ingen vits og prøve og framskynde prosessen (posten er ganske steil der). Personlig har jeg bare gode erfaringer med sendinger som er sendt med USPS til meg. Det eneste som kan forsinke din sending et par dager er hvis det er din første sending som skal fortolles av posten. Det kan hende at posten spør om du skal fortolle sendingen selv, eller om de skal gjøre det for deg. Regner med at du får tilbud om og legges inn i postens register som sier at posten skal fortolle dine fremtidige sendinger for deg. Takk ja til det.

Hilsen medlem av GOMFK
                Mvh.
                Christian

Jets Of Norway

Comment

• perreidar
                  • May 2007
                  • 208

Så nå sitter iallefall jeg her og venter spent på om det vil dukke opp en pakkelapp i postkassa før ferien.
                  Neste gang jeg bestiller noe fra Danmark vil valget være DHL el. lignende.

Stein[/QUOTE]

Kan si en liten ting ang DHL.. HOLDE DERE LANGT UNNA:... er bare rot og tar enormt lang tid enkelte ganger.. de brukte 3 uker på ei pakke for meg fra tyskland og opp.. med tnt så gikk det 3 dager...
                  Per Reidar Bremseth

Aerowroks ultimate 20-300 (seilfly ) DLE55
                  PA BadBoy med sc70fs
                  Seagull Harrier46 med os 70fs
                  pluss litt depron da..

Alt som går opp kommer før eller siden ned....

Comment

• esmel
                    • Dec 2004
                    • 2830

Takk for alle svar!

Det er ikke noe stort hastverk med den pakka rent praktisk (bare jeg som ivrer etter å få den på bordet) da farkosten fortsatt befinner seg langt ute i den vide verden.
                    Espen Melby

Comment

• jijohans
                      • Dec 2005
                      • 1169

Helt enig...Posten kan være treg, men DHL,UPS, Fedex osv suger max...Tar oftere lengre tid med de enn USPS,itilleg er de dyrere og pakken blir garrantert stoppet i fortollingen der du må forskuds betale mva og gebyrer før det blir sendt videre...Lettere når det kommer i oppkrav eller rett i post kassa...
                      -Jim Johansen-
                      Flyklart:
                      Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
                      Under construction:
                      Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

Comment

• Tintin
                        • Jan 2005
                        • 4631

Litt varierende svar ang Postens rutiner her. Siden dette er din første så dukker den neppe opp på Postkontoret av seg selv med påfølgende hentelapp.
                        Som det nevnes et sted må du først gi posten din fullmakt til å fortolle pakker på dine vegne dersom dette er mva pliktig, du får et brev du må krysse av på og returnere, gjerne per mail/fax så du sparer 1 dag eller 2.
                        Så fortoller de og sender den fra Gmoen til ditt Postkontor.

Så kommer den til Posten med påfølgende hentelapp (eller leveres om du er hjemme om det var USPS EMS, air mail leveres ikke men må alltid hentes, på postkontoret alt landpostbudet)

Comment

• esmel
                          • Dec 2004
                          • 2830

Nå er den i hvert fall på tur i følge sporingsnummeret
                          Kan jeg fylle ut en slik fullmakt før pakka kommer?
                          Espen Melby

Comment

• Tintin
                            • Jan 2005
                            • 4631

Det har jeg aldri forsøkt. Jeg har forsåvidt bare forsøkt det motsatte, å få slettet den (den er generell, ikke per gang) før pakka kom

Regner med at det da er en EMS så ring Postens EMS service så ordner det seg sikkert.

Comment

• the junglist
                              • Sep 2006
                              • 4

Litt sent kansje men...

Originally posted by Tintin
                              Det har jeg aldri forsøkt. Jeg har forsåvidt bare forsøkt det motsatte, å få slettet den (den er generell, ikke per gang) før pakka kom

Regner med at det da er en EMS så ring Postens EMS service så ordner det seg sikkert.

Fortollings prosessen forklart hos "kilden" :
                              Marius Sande

Frontier 20
                              Hyperion P-51D
                              CMP Yak 54 .50
                              Spektrum DX7

Comment

Working...