Announcement

Collapse
No announcement yet.

Biltema hobbylakk - tørketid/hardhet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Biltema hobbylakk - tørketid/hardhet

    Hei,

    Jeg har lakkert en flykropp med Biltema hobbylakk på sprayboks. Denne er rimelig, kommer i mange farger og finishen ser ut til å bli bra.

    Men er det noen som har erfaring med tørketid og herding/hardhet på lakken? Etter at kroppen hadde hengt i taket i garasjen i 1 døgn til tørk, så la jeg den på noe bobleplast på hobbyrommet for videre tørk/herding. Men etter kun 1 time ble det merker etter bobleplasten i lakken. Lakken var altså ikke herdet selv om det var het OK å berøre kroppen.

    Noen som vet om dette gir seg etter flere dager med tørk eller må jeg til med klarlakk eller noe? Noen som har erfaringer med lakken?
    Med vennlig hilsen
    Baard Lindberg
    Condor Modellflyklubb/Tønsberg Modellflyklubb

    "I have no special talents, I am only passionately curious" - Albert Einstein

  • #2
    Har testet den på et heli. For meg herdet den ganske raskt, la ikke merke til det du nevner. Jeg dekket den med noen lag klarlakk.

    men....den tåler ikke nitro noe videre. Der klipset som holder canopyen til ramma er blir det ofte litt søl. Dette løser opp lakken. I tillegg har hele canopyen fått små "perler" der nitrosøl landet. Kan være at dette siste bare var et problem fordi jeg tok den i bruk for tidlig for det har ikke blitt så mye mer av det etter første tur.

    Comment


    • #3
      bruk heller "utbedrings lakken" til biltema. den er beregnet til biler, og tåler derfor bensin, og andre løsemidler.

      Hobby lakken til biltema tåler nesten ikke løsemidler i det hele tatt.

      En annen av lakkene til biltema, som er verdt å prøve er felgllakken. den kommer ikke i like mange farger, men er veldig slitesterk, og tåler kræsj.

      Comment


      • #4
        Lakk

        Skjønner at jeg heller burde benyttet utbedringslakken, men det er for sent nå for det flyet jeg holder på med. Dessuten er det et seilfly med elektromotor, og er ikke veldig utsatt for løsemidler, så det er nok ikke et stort problem. Skal uansett benytte utbedringslakken neste gang.

        Er det ingen som har erfaring med tørketid og hardhet på hobbylakken? Er ikke så sugen på ny nedpussing, primer og ny lakk....
        Med vennlig hilsen
        Baard Lindberg
        Condor Modellflyklubb/Tønsberg Modellflyklubb

        "I have no special talents, I am only passionately curious" - Albert Einstein

        Comment


        • #5
          Hmm.. Kan mimre noen av detaljene dine når jeg selv lakket heli canopyen.

          Men tror faktisk at jeg bare tok tiden til hjelp.

          Jeg la den inn på badet der det var varmest, over natten.

          Prøv det. det skal jo herde til slutt om det ikke reagerer med flyet, og det er vel lite trolig.

          Mvh Robert.
          ~Futaba 10C~


          ~T-Rex 500 v-bar~
          ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

          ~Min Cnc byggetråd #1~
          ~Min Cnc byggetråd #2~
          ~Min Cnc byggetråd #3~


          ~Trondheim Modellflyklubb~

          Comment


          • #6
            Jeg bruker hobbylakken til biltema på gitaren min. Der lakker jeg tre strøk om dagen og så lar jeg de herde 24 timer. Etter dette er det helt tørt og jeg våtpusser det øverste laget glatt.

            Edit: Er kjempeviktig at du ikke lakker for tykt for da øker herdetiden drastisk.
            Pål Hodne

            Comment


            • #7
              OK, takk for svar. Da må jeg bare la det henge en stund. Jeg har lagt på 6-7 tynne lag - Så det er ganske tykt. Så dermed er vel herdetiden desto lenger.

              Er vant med å benytte spraylakk som herder mye fortere. Skal benytte en annen type lakk neste gang tror jeg.....
              Med vennlig hilsen
              Baard Lindberg
              Condor Modellflyklubb/Tønsberg Modellflyklubb

              "I have no special talents, I am only passionately curious" - Albert Einstein

              Comment


              • #8
                Jeg bruker ofte å legge et lag Quick klarlakk til slutt. Denne herder fort, og tåler mye søl av forskjellig stæsj. Men sjekk at kombinasjonen av forskjellige lakk typer tåler hverandre, så det ikke begynner å koke.
                Knut Erik
                But it flies, so who cares??
                www.torqueroller.com
                Steikje galen
                www.skalamodellflyklubb.no
                www.teamflyingcircus.com

                Comment


                • #9
                  Jeg vil anbefalle å ikke bruke quick lakk. Hvis du vil ha knall bra overflat så gå på mekonomen og kjøpe auto K klarlakk. Og hvertfall ikke biltema klarlakk. 6-7 lag er veldig mye. Er anbefalt å ikke bruke mer enn 3 lag om dagen.
                  Pål Hodne

                  Comment


                  • #10
                    Leste et sted at lakk ikke er gjennomherdet før du ikke kan kjenne noen som helst lukt av den, samme hvor nye du snuser.
                    Tror egentlig dette er en god regel å følge, selv om tålmodet som oftest er en smule i korteste laget.
                    Venting er i grunnen noe dritt når det gjelder denne hobbyen, men-men, må man så må man.

                    Comment


                    • #11
                      Jeg har brukt å vannslipe med "1000" sandpapir før jeg har på klarlakk, og da blir overflata kjempebra med Quick. Men for all del, det finnes nok flere alternativer. Men Quick tåler iallefall nitro og Jet A1, som jeg bruker da, og bensin
                      Knut Erik
                      But it flies, so who cares??
                      www.torqueroller.com
                      Steikje galen
                      www.skalamodellflyklubb.no
                      www.teamflyingcircus.com

                      Comment

                      Working...
                      X