Unconfigured Ad

Collapse

Sertifikat til Modellfly???

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hans Idar
    • May 2004
    • 174

Sertifikat til Modellfly???

Nå tror jeg jaggu noen i Norsk Luftsportforbund har vært å blåst for mye i fyllenippelen til flyet sitt.. Og gjerne fått litt i retur..
    For sertifikat til modellfly er noe av det teiteste jeg har hørt om?

Beklager om jeg ikke har fått med meg alt.. men tilgangen på informasjon om dette har jo ikke akkurat vært god..

Jeg kom tilfeldig over denne sida på Gullknapp Modellflyklubb http://www.gmfk.net/index.php?subact..._from=&ucat=1&

For meg ser det ut til å bli ett krav til ett slikt sertifikat om man skal fly modellfly..
    Hallo...
    Hva Gjør Mikkel i Kautokeino, eller Ola i utenbygds sørnorge om han skal lære seg å fly... Tror ikke noen av dem tar turen til sentrale strøk for å ta lappen...

Hvordan har nå NLF tenkt å forvalte dette?
    Blir det en sak for politiet i framtiden om det blir observert ett modellfly i luften, og sjekke at flygeren har lappen...

Etter skikk og bruk, skulle jeg nokk ventet noen dager.. til jeg fikk roet meg ned før jeg skriver dette... Men jeg føler jeg trenger noen svar/synspunkter fra noen som vet mere en meg om saken.
    Hans Idar Haldorsen
    Alta

Sceadu Evo 50
    T-Rex 450 SE
    E-starter
    U Can Do 3D Elektro
    Great Planes Revolver 50
  • torgust
    • Aug 2005
    • 842

Tror kanskje du skulle fulgt din egen intuisjon rundt skikk og bruk her ja. Denne saken har nok flere sider enn den siden du klarer å se akkurat nå

Noen punkter som gjør dette aktuelt:
    - Det har lenge gått rykter om forbud mot modellflyging. "lappen" er med å sette et seriøsitetsstempel på hobbyen vår, og gjør det vanskeligere for politikerne å stikke kjepper i propellene våre.

- Vi har nettopp fått aksept i idrettsmiljøet som gjør oss berettiget til økonomisk støtte fra f,eks tippemidler. Se her: http://www.modellflynytt.no/showthread.php?t=16573 Dette ville nok vært vanskelig uten at forbundet har tatt grepene rundt bl.a "lappen".

- Det vil nok kunne bedre priser og vilkår for forsikringene våre om vi kan dokumentere en viss kunnskap blant pilotene.

- +++ mange andre punkter jeg ikke rekker nå, for nå er middan' ferdi

- Regner med Terje Martinsen ifra forbundet kommer på banen med masse relevant info i løpet av kvelden.

mvh
    Nybakt instrøktør k. A
    Last edited by torgust; 22-08-07, 16:21.
    Mvh
    Torbjørn Gustafson
    www.trmfk.no

Will fly for food

Comment

• arvid
      • Nov 2006
      • 1547

allerede i 1994 innførte vi i Askim modellflyklubb sertifikat. Dette er ikke så veldig seriøst annet enn at piloten etter opplæring, bevise at han/hun mestrer elementære øvelser som take off /8 tall/noen høyre-venstre kurver samt landing. Egentlig ganske bra greie.
      arvid

Comment

• Litespeed
        • Jun 2005
        • 1064

Hva er et modellfly pr defensjon ? ......det er millioner av radiostyrte leketøy der ute som kan fly høyere enn 20 m , de er overalt ... de gjør også vondt hvis du får en i hode....

Aldri hørt noe om de ryktene blant myndighetene om at dersom at vi skal ha sertifikat, så må vi ha forsikring , mer penger i kassa..... hvor seriøst er dette egentlig !
        Øyvind

www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

Comment

• esmel
          • Dec 2004
          • 2830

De av oss som har passert tenårene kan jo bare se på det som en dipom for gjennomført opplæring. For de yngste er en slik sak en stor ting. Det handler litt om anerkjennelse og bygging av mestringsfølelse.

Jeg syntes ikke vi som ikke syntes det er så stort å få et slikt sertifikat skal kritisere ordningen før vi i det hele tatt vet hva det handler om, i praksis.

Det vil vel etter hvert bli krav om display-sertifikat for å fly på oppvisninger etc. så hvorfor ikke starte et sted?

Se på det som kvalitetssikkring. Instruktøropplegget / innholdet i opplæringen kan jo også bidra til å kvalitetssikkre den opplæringen som blir gitt internt i klubbene.

De klubbene som opererer med et slikt "sertifikat" kan vel også risikere å høste litt mer anerkjennelse blandt kommunens uvitende som tross alt bestemmer hvordan, hvor og når vi får utøve vår aktivitet.

Det finnes jo en hel haug med idretter / hobbyer som har et slikt system eller tilsvarende. Dykking, luftsport, bilsport osv. har jo slike systemer, som kanskje først og fremst skal bidra til å heve bevissthetsnivået på sikkerhet og unngå ulykker som kan skade både den/de involverte og idretten/hobbyens omdømme.
          Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• tema95
            • Aug 2002
            • 977

Ro ned!

Kjære Hans Idar, ro deg ned!

Nå rører de fleste svarene her ved hele kjernen i ideen og utviklingen av et bevis for modellfly. Det vil ikke være et sertifikat, det er det bare myndighetene som kan utstede, men et bevis kan f.eks. NLF utstede på samme måte som vi gjør det i dag for fallskjerm, HG/PG, mikro osv.

Hvis vi har blåst i fyllenippelen, så har vi gjort det lenge. Tilbudet har nemlig foreligget for klubbene i mange år (6-7?), men da spesielt rettet mot barn og ungdom som synes slikt er litt stas.
            Vi er heller ikke først ute. I Sverige krever klubbene bevis, i Danmark likeså. Sistnevnte sted må du i tillegg ha stormodellbevis for å fly modeller over 7 kilo.

Dette er ikke noe vi i NLF vil sette som et krav for alle. Se på det som et tilbud om fornuftig opplæring. Men at vi kan bli pålagt å innføre det f.eks. i forbindelse med stevner med publikum tilstede skal vi ikke se bort fra. Luftfartstilsynet er nemlig ikke ukjent med at vår aktivitet kan medføre fare dersom den ikke utøves kontrollert.
            I hele år har forresten de som skal fly modell på fullsize stevner blitt avkrevet Display License, så LT er i ferd med å våkne fra flyttedvalen.

I sommer har vi hatt et gratis tilbud til klubbene om instruktørutdanning, og det er vel kjørt kurs for 130-140 personer over hele Norge. Men ikke i Finnmark, for der har vi ingen tilsluttede klubber. Også svært få medlemmer som dermed leser Modellfly Informasjon hvor denne saken har vært skrevet om igjen og igjen. I tillegg har vi diskutert dette på års- og ledermøter de siste 5-6 årene. Så infoen er der, man må bare være med for å få den.
            Se også http://www.modellfly.info/Opplaring/Opplaring.asp

Et par direkte punkter:
            1. Dette er ikke ment å koste noe ekstra til NLF, men klubbene kan jo gjerne lage seg en inntekt av å kjøre kurs hvis de ønsker.
            2. Opplegget er enkelt og forståelig. Meningen er bare at alle nye (og svært gjerne gamle) piloter skal få en basis forståelse for sikkerhet, opptreden og disiplin i forbindelse med modellflyging. Da vil vi helt sikkert unngå mange av de dumme feilene som skjer med alle nybegynnere, nevner; Glemme klype på radioen, skyte ned en annen, kutte av seg fingre i propellen, være en fare på plassen pga feil oppterden osv. Altså alt i alt lære GOD oppførsel som vil gjøre det triveligere for alle.
            3. Det er en forberedelse til et strengere regime for en aktivitet som de siste 10-15 årene har forandret seg svært mye. Ref jetmaskiner, store fly på 15-20 kilo +.
            Vi kan ikke forvente myndighetene i all fremtid vil akseptere at vi driver uten noen som helst form for opplæring av grunnferdigheter. Det er det bare båtførere som får lov til i dag, og du ser hvilke diskusjoner som går der om tvunget båtførerbevis. Da skal noen tjene på det, men vi tilbyr opplegget gratis. Jeg ser ikke hva som er feil med det.
            4. Forvaltningen av et slikt system er det klubbene som vil gjøre, på samme måte som i de andre luftsportsgrenene (bortsett fra motorfly da). Dette fungerer utmerket og fører til økt bevissthet og sikkerhet i aktiviteten. Det ønsker vi også å oppnå.

Beklager eventuelle skrivefeil, allered 12-13 timer foran PCen i dag, og øya går i kryss uten å hverken ha blåst eller sugd på nippelen.
            Mvh Terje Martinsen
            leder Modellflyseksjonen/NLF
            www.modellfly.info

Comment

• The banned
              • Jun 2007
              • 177

Kanskje er det slik, at de som er imot et slikt sertifikat- er de som faktisk trenger det mest?
              Mvh.
              Christian

Jets Of Norway

Comment

• -GAS-
                • Jun 2007
                • 1323

NLF er til for å jobbe med oss, ikke mot oss. I de fleste tilfellene jeg hører om folk som prater negativt om NLF forstår jeg fort at de ikke har satt seg inn i systemet. Men nå er det nå en gang sånn at noen må se negativt i allt og alle.... sikter ikke til trådstarter her

Jeg var med på et av de instruktørkursene og har da tittelen (innstruktør) dette har ikke så veldig mye å si for meg, men som nevnt tidligere her så har dette mye å si for en elev og da spesielt de unge. De vil føle seg sikrere tror jeg. Kurset var lærerikt og Tom Brien er utrolig flink til å lære bort hvordan man skal lære bort

Som 12åring var jeg med på et vindsurfingkurs og fikk da vindsurfersertifikat, dette var jeg utrolig stolt over

Regner med at trådstarter har fått et litt annet syn på saken nå, sertifikatet er en begynnelse på at hobbyen våres må tas mere alvorlig. Det er flere som sier til meg at det er så mange i hobbyen vår som er sære og at de nok har glemt at dette skal være morro, for noen er denne hobbyen det kjereste de har og de er med i konkuranser og bruker hele lønnen sin på dette. Når det har kommet så langt, så har dette blitt en lidenskap og en livstil, og når da personen forteller en venn at han holder på med modellfly og får til svar at "da vil jeg være med å se at du krasjer".......ikke bra å si..... Sangen til Øystein Sunde gjør egentlig ikke saken noe bedre, selv om sangen er dritkul da

Sertifikatet, medlem i Norgesidrettsforbund og Norgesluftsportforbund gjør dette mere respektabelt og holde på med spør du meg.

Man må jo ha greencard for å spille golf også
                Christen
                http://jetsofnorway.com/

Comment

• Hans Idar
                  • May 2004
                  • 174

Terje, takk for godt svar....

Takk for at du tok tiden din til å skrive ett bra og vettug svar på denne tråden.
                  Det satte saken i et annet lys..

Etter at vi fikk finnmarksloven her oppe i nord, og må finne oss i alt tenkelig som noen maktsyke samer klarer å klekke ut, er jeg blitt litt overfølsom for "tulle regler og lover". Slike lover som virker veldig bra for noen som aldri har satt sine sko utenfor kontoret (les:totalt utenforstående)
                  Terje fikk med andre ord gitt meg ett innblikk av at dette var litt mere gjennomtenkt enn det virket i første øyenkast, noe jeg setter veldig pris på.

Det å kalle det et sertifikat, blir vel noe feil ordbruk synes nå jeg..
                  Ett sertifikat er ofte noe lovpålagt, for å føre ett bestemt kjøretøy.
                  Ett modellflygerbevis klinger da bedre siden det ikke er bestemt i noen lov at man skal ha det, slik som tidligere båtførerbevis..

At man krever slike "bevis" er helt klart bra på stevner,.. og ellers med tanke på å lære interreserte om sikkerhet rundt hobbyen vår.

Det med å få aksept fra utenforstående (les fruen, og de andre) for at modellflyging er dønn seriøst har jeg gitt opp..
                  Selv om det er seriøst for meg, er det nå fortsatt en hobby.. på lik linje med fluebinding og fotgrafering..
                  Og selv om enkelte bruker opp hele lønna sin på hobbyen, så blir det vel ikke mere enn en høyt elsket hobby...
                  Hans Idar Haldorsen
                  Alta

Sceadu Evo 50
                  T-Rex 450 SE
                  E-starter
                  U Can Do 3D Elektro
                  Great Planes Revolver 50

Comment

• Seiler`n
                    • Mar 2005
                    • 821

Originally posted by Hans Idar
                    Selv om det er seriøst for meg, er det nå fortsatt en hobby.. på lik linje med fluebinding og fotgrafering..
                    Nåja...

Flua de tar nå i verste fall "bare" med seg øret ditt i forbifarten....
                    Mvh
                    Stig Olsen
                    Lillehammer MFK

Nan Xplorer FullCarbon X tail
                    Pike Perfect X tail
                    Pike Brio / Giant
                    Alpina 4001
                    DG 500/22 Elan under opppussing
                    Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

Futaba 12Fg Fasst

Comment

• Hans Idar
                      • May 2004
                      • 174

Originally posted by Seiler`n
                      Nåja...

Flua de tar nå i verste fall "bare" med seg øret ditt i forbifarten....

Om jeg fisker flue fra elvebåt, unnlater jeg ikke å ta på redningsvesten når jeg drar ut.
                      Seriøsiteten i en hobby måles vel ikke etter hvor farlig den er??

For meg er det viktigste å gjøre det jeg liker best.. Uavhengige om andre synes det jeg gjør er useriøst eller nerdete..
                      Hans Idar Haldorsen
                      Alta

Sceadu Evo 50
                      T-Rex 450 SE
                      E-starter
                      U Can Do 3D Elektro
                      Great Planes Revolver 50

Comment

• -GAS-
                        • Jun 2007
                        • 1323

Originally posted by Hans Idar

For meg er det viktigste å gjøre det jeg liker best.. Uavhengige om andre synes det jeg gjør er useriøst eller nerdete..
                        Åhh! jeg liker sånne setninger, hadde vært så mye enklere å vært menneske hvis alle kunne tenke litt mere i de banene
                        Christen
                        http://jetsofnorway.com/

Comment

Working...