Unconfigured Ad

Collapse

Mobil telefon som video downlink?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • modflnytt99
    • Jun 2007
    • 3

Mobil telefon som video downlink?

Hei!
    Har et prosjekt der jeg trenger en video downlink. Bruker Spektrum, så 2.4 Ghz er utelukket på grunn av interferens (og 10mW er for lite anyway...). Andre frekvensområder som brukes i utlandet (900Mhz, for eksempel) er ulovlig her såvidt jeg kan se. 3G telefon kunne kanskje virke:
    lovlig frekvens
    forhåpentligvis ikke interferens med rc utstyret
    ingen store antenneoppsett
    ikke nødvendig med retningsvirkende patch antenner
    lang rekkevidde
    utstyret kan brukes til vanlig mobilbruk utenom
    trenger ikke diversity mottaker

Noen som har erfaring med dette?
    matthew
  • jab
    • May 2007
    • 407

Long Range Unmanned Aerial Vehicle Solutions since 2006. Ready to fly FPV Planes with RC and Vision Systems.

Comment

• elektrodude
      • Sep 2006
      • 1342

Originally posted by modflnytt99
      Hei!
      Andre frekvensområder som brukes i utlandet (900Mhz, for eksempel) er ulovlig her såvidt jeg kan se.
      Stemmer det att 900Mhz brukes i utlandet (usa) men 868Mhz er lovlig frekvens i europa.Brukes bla av plantraco sender utstyr.
      Alt som kan fjernstyres.
      ---------------------------------------------
      The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
      Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
      Steinar Kvarme.

Comment

• jab
        • May 2007
        • 407

GSM mobilnettet bruker 900mhz (890-960mhz), send opp et fly med 900mhz videolink og du risikerer å legge flere kilometer med mobil dødt..

De beste alternativene er 2.4ghz og 1.3ghz.
        1.3ghz krever amatørradio sertifikat.

Comment

• andersh
          • Apr 2003
          • 1734

Husk at en mobiltelefon også sender mye rart på 2,4Ghz båndet... som feks. Wlan og BT. En annen ting - en 10mw sender har ikke nok rekkevidde? Vel - hva skal du i så fall styre modellen med? Spektrum har vel ikke noen bedre rekkevidde....

En 10mw standard videosender på en enkelt kanal skal i teorien ikke skape problemer med spektrum eller FASST. Spektrum systemene er jo laget nettpå for å kunne håndtere at en kanal kan være opptatt. Har du testet dette i praksis?
          Anders Hauge

www.hang.no - Norges nye HANG-side!

www.JetsOfBergen.no
          rc.andersh.com

Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
          Byggeblog FPV SailCam Easyglider
          Byggeblog for Eurosporten
          Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

Comment

• modflnytt99
            • Jun 2007
            • 3

Originally posted by andersh
            Husk at en mobiltelefon også sender mye rart på 2,4Ghz båndet... som feks. Wlan og BT. En annen ting - en 10mw sender har ikke nok rekkevidde? Vel - hva skal du i så fall styre modellen med? Spektrum har vel ikke noen bedre rekkevidde....

En 10mw standard videosender på en enkelt kanal skal i teorien ikke skape problemer med spektrum eller FASST. Spektrum systemene er jo laget nettpå for å kunne håndtere at en kanal kan være opptatt. Har du testet dette i praksis?
            Hei Anders!
            Det var bra du nevnte mobiltelefonens aktivitet på 2,4, hadde ikke tenkt på det.
            Jeg trodde at Spektrum var en full range (med rett rx i modellen selvfølgelig) sender og har alltid trodd at full range betød maks. ca. 1,6 km rekkevidde. Videosystemer som jeg mener har 10mW effekt har, såvidt jeg har registrert, blitt oppgitt med en maks. rekkevidde på atskillig mindre, ca. 150-300 meter. Er dette riktig eller har jeg misforstått?

Problemer med 2,4 Ghz downlinks og Spektrum radio'er har jeg lest om i flere forum og konklusjonen ser ut til å være ganske enstemmig, de to systemene fungerer ikke sammen.

mvh,
            matthew

Comment

• bengtern
              • Oct 2005
              • 313

Nei, du bør nok ikke plassere en 2,4GHz sender like ved mottakeren i flyet. Det er oppskriften på dårlig rekkevidde. Når spektrum takler mange samtidige brukere i samme frekvensområde så er kildene omtrent like sterke(innenfor 1:10), eller i det minste ikke 1:1000 som det fort kan bli med en sender plassert på flyet.
              -----------
              Bengt

Comment

• jonpet55
                • Nov 2003
                • 158

Originally posted by jab
                GSM mobilnettet bruker 900mhz (890-960mhz), send opp et fly med 900mhz videolink og du risikerer å legge flere kilometer med mobil dødt..
                Hvorfor skulle hele GSM-nettet legges dødt fordi han benytter en videosender med rundt 5 MHz deviasjon? Og dessuten, GSM1800 benyttes i større grad enn GSM900.

Dette betyr dog ikke at jeg oppfordrer til bruk av 900MHz-utstyr. Jeg ville heller ikke satset på å bruke en 1.3GHz link, uansett om du skulle ha amatørlisens. Dårlige filtre på både RC-mottaker og videosender gjør at dette kun kan få dårlige utfall... Har også hørt at de fleste 1.3GHz-senderne sender ut en del harmoniske frekvenser som ligger farlig nært 2.4GHz.

Originally posted by andersh

WLAN og Bluetooth er jo lett å deaktivere, men ville uansett vært mest bekymret for selve GSM/UMTS-senderen. Særlig GSM er jo en killer når det gjelder å slå inn på andre apparater. Prøv selv å ringe til mobiltelefonen din når den ligger oppå en forsterker eller nærme TVen. Da har det lite å si hvilket frekvensområde mottakeren opererer i...

Selv om selve videosignalet kun dekker rundt 5MHz kan allikevel hele 2.4GHz-båndet jammes. Det er umulig å lage filtre som er så skarpe at en sender på f.eks. 1W ikke påvirker RC-mottakeren som ligger en halvmeter unna.

Når det gjelder rekkevidde; en 10mW spread-spectrum RC sender har i teorien langt større rekkevidde enn en 10mW videosender. Husk på at signal/støy forholdet er det samme ved en sender på 1W med 1Mhz båndbredde, og en med 0.5W og 0.5Mhz båndbredde. Dvs., en RC-sender som har en hundredel av båndbredden til en videosender trenger også bare en hundredel av effekten for å sende et like sterkt signal.

Jeg driver også med FPV (med OSD) fra RC-fly. På tross av at jeg har radioamatørlisens, og dermed også kan benytte 1.3GHz, ga jeg opp ideen om spektrum-sender. Løsningen var plain 35MHz for RC, og 2.4GHz til video, samt størst mulig avstand fra videosender til RC-mottaker.
                Last edited by jonpet55; 23-10-07, 19:08.

Comment

• jab
                  • May 2007
                  • 407

Jeg driver også med FPV (med OSD) fra RC-fly. På tross av at jeg har radioamatørlisens, og dermed også kan benytte 1.3GHz, ga jeg opp ideen om spektrum-sender. Løsningen var plain 35MHz for RC, og 2.4GHz til video, samt størst mulig avstand fra videosender til RC-mottaker.
                  Heisann! Så det er faktisk flere enn meg som flyr FPV (EasyGlider med pan&tilt) her i landet. Vet om en amerikaner som operer ut fra Stavanger, men ellers så kjenner jeg ikke til flere i Norge.
                  Endte også opp med 35Mhz på RX og 2.4ghz til video. Eneste er at evnt. J-Pole antenne blir så stor på 35Mhz om du skal fly langdistanse. Har derfor begynt å se på radiomodem som mulig løsning til styringen. Ser det er noen prosjekt på det i utlandet.

Comment

• jonpet55
                    • Nov 2003
                    • 158

Hei! Høres artig ut! Var å ta litt hardt i å si at jeg flyr FPV. Foreløpig har jeg montert mesteparten av utstyret på en HoneyBee King 2, og kun vært noen meter over bakken. Til jul flytter jeg fra Andenes, som jeg bor nå, og hjem til Asker, og da skal jeg kjøpe meg en TwinStar II. Den skal proppes med CoPilot, custom OSD, Black Widow 600mW TX (2.4GHz), 420-linjers vidvinkelkamera med pan og tilt, og en TinyTrak 3 som sender på videosenderens lydkanal, og som dekodes på bakken for å styre azimuth og elevasjon på mottakerantennen. Dette er utstyr jeg har fra før. Jeg har enda ikke kommet på noen fiks ide for å få lengre rekkevidde på RC-linken. En ide (dog litt komplisert for meg foreløpig), er å lage en transverter som jeg tilkobler RC-senderen slik at jeg sender på et radioamatørbånd, f.eks. 70cm (430MHz). Da kan jeg kjøre på med opptil 300 watt! Et annet problem med denne løsningen er å få identifisert seg mens man sender (påbudt for radioamatører)...

Ang. andre som flyr FPV i Norge, så vet jeg om en del som bruker "Hong Kong"-kamera fra Ebay som drives av et 9V-batteri, men jeg regner ikke med disse. Utenom det så er det jo han med kallesignalet LA9EX, som har blitt ganske kjent på internett. Er dette han som kommer fra Stavanger?

Hvor holder du til forresten? Jeg vil gjerne høre mer om utstyret du bruker til FPV.

Hvis dette blir mye offtopic kunne vi jo kanskje laget en ny FPV-diskusjonstråd?

Comment

• Roger
                      • Mar 2005
                      • 61

Får hive meg på jeg også, easystar m/pan & tilt,
                      osd min ble litt for tung for ez'n (TL100)

Det gjenstår kun litt småtteri nå,
                      så er jeg airborn jeg også.

Det er også en kar litt nord på, som var
                      på forumet her før, som driver med Fpv

Comment

• jonpet55
                        • Nov 2003
                        • 158

Kult!

Lagde en ny tråd nå, så vi ikke sporer helt av i tråden til trådstarter.

http://www.modellflynytt.no/showthre...489#post155489

Comment

Working...