Unconfigured Ad

Collapse

!!VIKTIG!! - Ny motorferdselslov - !!VIKTIG!!!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • esmel
    • Dec 2004
    • 2830

!!VIKTIG!! - Ny motorferdselslov - !!VIKTIG!!!

Si nei til ny
    motorferdselslov!
    Direktoratet for Naturforvaltning har kommet med forslag til ny lov om motorisert
    ferdsel i utmark. I korte trekk går det ut på:
    ● Hovedregel: All motorisert ferdsel i utmark blir forbudt.
    ● Dagens dispensasjonsordning tas bort, så som dispensasjon til å frakte til egen hytte og
    og dispensasjon for bevegelseshemmede. Dette skal erstattes med leiekjøring, som skal
    bli en egen næring.
    ● I perioden fra og med 15. oktober til og med 30. april, anses også snødekt innmark som
    utmark, med unntak av gårdsplass, hustomt, inngjerdet hage eller park.
    ● Det skal startes en prosess med å fjerne dagens løyper i Nord-Troms og Finnmark, og
    de isfiskeløypene som finnes i andre kommuner i dag.
    I sin argumentasjon bruker de blant annet en undersøkelse gjort blant innbyggere i Oslo
    om støy, mens de avviser andre undersøkelser fordi de ikke representerer et respektivt
    utvalg av befolkningen i Norge. De har valgt kun å bruke forskning som støtter deres
    forutinntatte holdning til saken. Etter deres mening skal naturen være kun for de som
    søker stillhet og ro.
    Dette er et overgrep mot distriktene! Naturen i Norge er stor, det er plass for oss begge, hvis
    vi legger det opp slik!
    Besøk www.naturogmotor.no for mer informasjon rundt forslaget fra Direktoratet for
    Naturforvaltning!
    Klikk på linken under og signer oppropet mot den nye loven.

Den nye loven vil slik jeg har forstått det gjøre det praktisk umulig for oss å etablere lovlige flystriper på isen mm. For mange klubber er dette eneste alternativet på vinteren. Har du lyst til å miste denne muligheten?
    Spre budskapet dersom du syntes det er strengt nok slik det er i dag.

Hvis det er flere som har noe om denne saken så fyr løs!

(hva om denne tråden settes som "sticky"?)
    Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D
  • Rohnny
    • Feb 2007
    • 39

Originally posted by esmel
    Klikk på linken under og signer oppropet mot den nye loven.

Den nye loven vil slik jeg har forstått det gjøre det praktisk umulig for oss å etablere lovlige flystriper på isen mm. For mange klubber er dette eneste alternativet på vinteren. Har du lyst til å miste denne muligheten?
    Spre budskapet dersom du syntes det er strengt nok slik det er i dag.

Hvis det er flere som har noe om denne saken så fyr løs!

(hva om denne tråden settes som "sticky"?)
    Først så gjelder vell dette atv, snøscooter ol. kjøretøyer og ikke fly og helikopter. Når det gjelder ordet ut"mark" så er vell ikke vann "mark" Om det blir betegnet som mark burde det ikke være lov til og kjøre båt der når isen er borte heller.

--snip
    Hovedregel: All motorisert ferdsel i utmark blir forbudt
    --snap
    motorisert-redskap er vell redsskap som har trekk på hjul. Mener at slik er det om du har sperrefrist. Da kan en ikke "kjøre" redskap med trekk på hjul , er en firkantet kan en ikke føre gressklipper med selvtrekk men en du kan dytte er ok selv med motor.

Fly og helikopter har "trekk" på propell/rotor
    --
    Mvh
    Rohnny Stormo

-----------------------------------------
    TowCobra (Hirobo) + Futaba 14mz selges.

Comment

• esmel
      • Dec 2004
      • 2830

§ 2. (virkeområde).

Med motorferdsel menes i denne lov bruk av kjøretøy (bil, traktor, motorsykkel, beltebil, snøscooter o.l.) og båt eller annet flytende eller svevende fartøy drevet med motor, samt landing og start med motordrevet luftfartøy.

Svevende fartøy kunne jeg godt tenkt meg en nærmere definisjon av. Krever det at det er noe en sitter inne i? Spørsmålet er vel om et fly på 2.5m drevet med en 100ccm bensinmotor, med tilsvarende støybilde som en snøscooter eller tilsvarende på en eller annen måte bryter med intensjonen til loven som jo er
      Formålet med denne lov er ut fra et samfunnsmessig helhetssyn å regulere motorferdselen i utmark og vassdrag med sikte på å verne om naturmiljøet og fremme trivselen.
      Hvem sin trivsel sier nå jeg...

Men nå er ikke jeg noen jurist så andre får gjerne komme med et korrekt svar.
      Terje?

Uansett er det jo dumt om en må gå på med spade og snøskuffe for å få måkt ei dugandes stripe som er litt større en 50x10meter. Slik det ser ut så blir jo f.eks Fagernes og vårt treff ganske umulig å gjennomføre om vi ikke kan kjøre traktor ut på isen for å brøyte... Dette gjelder helt sikkert flere også.

Så jeg veit ikke jeg... er den nye loven til vår fordel?
      Last edited by esmel; 06-10-07, 09:00.
      Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• Tintin
        • Jan 2005
        • 4631

Om dagens brukere av snøscootere etc hadde tenkt seg om så hadde neppe det forslaget kommet.
        Jeg må nok innrømme at jeg kunne vært en av de Oslo beboerne som hadde klaget på støy, men den støyen jeg hadde klaget på var snøscooterstøyen dag og kveld fra hotellet 5 km fra hytta når de arrangerer race på vannet for sine gjester hvilket kan være ganske irriterende kl ni om kvelden, når de kommer fresende i skiløypa i full fart eller når de trener på å hoppe med scooteren og kjører frem og tilbake på samme plass i lang tid. (Mye ala rc støy skulle jeg tro)

Paradokset er vel at de som står for den støyen er de som nok ville stå for leiekjøringen om forslaget gikk igjennom så den støyene ville neppe forsvinne....

Alt handler vel egentlig om dialog og å vise hensyn, noe vi vel ikke alltid er verdensmestere i...

Comment

• olle
          • May 2002
          • 708

Har egentlig lurt lenge.
          Er det noen som har sjekket om det ikke bare er en barnehage som holder til i regjerings- og departementskontorene?
          Ting blir bare mer og mer tullete i dette landet.
          Ta et gitt eksempel.
          På Galdhøpiggen, og på fjellet ved siden av, er det motorisert ferdsel så det holder. Varer kjører opp og ned til "kiosken" på toppen av Galdhøpiggen. Noe går med snøscooter. Noe med helikopter.
          På fjellet ved siden av er det skisenter halve året. Trakkemaskiner og snøscootere raser opp og ned, nesten hele døgnet. Og det strøes på i tonnevis med salt på snøen for at den skal fryse seg hard. I tillegg går det bilveg til skisenteret og Juvasshytta. Så noen tusen biler blir det i løpet av sesongen.
          Så spurte en alvorlig syk invalid, for en tid tilbake, å få lov å kjøre seg en tur opp på "Piggen" med invalidekjøretøyet sitt. Han hadde visst ikke lange tiden igjen å gjøre det på. Svaret fra myndighetene? Tverrt og brutalt nei!
          Så parolen her i landet må være at det kommer ikke an på hvor mye man støyer og forurenser, men hvem som gjør det, og om de har konsesjon.
          Og det tror noen at naturen, og de som bor og ferdes der, ser forskjell på?
          Det ene reinsdyret til det andre: "Der kommer det en bøling snøscootere". Det andre: "Ta det med ro kamerat, de har konsesjon".
          Og som når statsministeren kjøpe klimakvote for å fly. Dvs betale en "Inder" for å la være. Hva gjør så inderen når han ikke får fly. Koker mat over åpen ild og kjører moped halve dagen og fyller sine og andres lunger med eksos. Tror gevinsten blir lik null.
          Bare noen tanker opp i all frustrasjonen.

olle

Comment

• esmel
            • Dec 2004
            • 2830

Så spurte en alvorlig syk invalid, for en tid tilbake, å få lov å kjøre seg en tur opp på "Piggen" med invalidekjøretøyet sitt. Han hadde visst ikke lange tiden igjen å gjøre det på. Svaret fra myndighetene? Tverrt og brutalt nei!
            Det var jo en som utviklet et terrenggående kjøretøy til bruk for personer som ikke klarte å gå for egen maskin. Doningen ble ikke godkjent fordi den gikk i 9km/t i stede for under 6km/t som jeg tror kravet var... Vet ikke hvordan enden på visa ble til slutt men det virker jo litt brutalt overfor alle de som av en eller annen grunn ikke kommer seg ut på ting på egenhånd.

Jeg skjønner at lista må legges et sted, men det var dette med praktisk og logisk sans da.

Jaja... blir spennende å se hvordan dette går.
            Om en slik lov blir godtatt er det nok utrolig liten sjans for at den blir endret i ettertid. Dersom dette får så stor påvirkning på vår hobby som jeg frykter hadde det jo vært fint om forbundet kunne drive litt lobbytjeneste...
            Espen Melby

Comment

• tema95
              • Aug 2002
              • 977

Originally posted by esmel
              § 2. (virkeområde).

Med motorferdsel menes i denne lov bruk av kjøretøy (bil, traktor, motorsykkel, beltebil, snøscooter o.l.) og båt eller annet flytende eller svevende fartøy drevet med motor, samt landing og start med motordrevet luftfartøy.

Svevende fartøy kunne jeg godt tenkt meg en nærmere definisjon av. Krever det at det er noe en sitter inne i? Spørsmålet er vel om et fly på 2.5m drevet med en 100ccm bensinmotor, med tilsvarende støybilde som en snøscooter eller tilsvarende på en eller annen måte bryter med intensjonen til loven som jo er Hvem sin trivsel sier nå jeg...

Men nå er ikke jeg noen jurist så andre får gjerne komme med et korrekt svar.
              Terje?

Uansett er det jo dumt om en må gå på med spade og snøskuffe for å få måkt ei dugandes stripe som er litt større en 50x10meter. Slik det ser ut så blir jo f.eks Fagernes og vårt treff ganske umulig å gjennomføre om vi ikke kan kjøre traktor ut på isen for å brøyte... Dette gjelder helt sikkert flere også.

Så jeg veit ikke jeg... er den nye loven til vår fordel?
              For det første er NLFs miljøkomite sterkt inne på denne saken. Fordi den er så viktig har man også benyttet et profesjonelt kommunikasjonsbyrå for å presentere NLFs syn overfor departementet.
              Dersom loven blir vedtatt slik den er, vil det stoppe all flysport som skjer f.eks. på Strandefjorden i påsken (seilfly), fordi all avgang/landing med luftfartøy vil bli forbudt. Alle andre treff med mikto, motor osv på islagte vann vil bli umulig å avholde.
              Modellfly er i utgangspunktet IKKE motorisert ferdsel, fordi det ikke fraktes mennesker. Så vår aktivitet skal i hovedsak ikke rammes. Men, som det sies, kan det f.eks. bli ulovlig å kjøre traktor på isen for å brøyte.
              Mvh Terje Martinsen
              leder Modellflyseksjonen/NLF
              www.modellfly.info

Comment

• Roy N
                • May 2007
                • 124

Anbefaler deg å kontakte de folkevalgte i din kommune, for det er de som vedta/forkaste den nye loven du henviser til. Saken skal antagelig opp i førstkommende kommunestyre, det skal den i min kommune. Det er altså kommunestyret du bør henvende deg til...(håper du ser at det ikke er kjedelig alt som heter politikk )

Mvh Roy N
                T-Rex 450 SE
                T-Rex 500
                T-Rex 600N/NP/E
                Srimok
                Mini Edge540
                DX7

Comment

• Atle
                  • Jul 2007
                  • 285

Jeg har i alle fall signert på oppbudet. Synes selvfølgelig det er bra med restriksjoner, men litt frihet må vi jo også ha.
                  Atle Østereng
                  Oslo og Omegn Modellhelikopter Klubb
                  Msn: a_ostereng@hotmail.com

T-rex 450 SE V2
                  Spektrum DX7
                  GY401 m/S9257
                  3 x HS-65MG

Comment

Working...