Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fly i tåke

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fly i tåke

    Noen som har noen uheldige erfaringer av å fly i tett tåke? Tenker da på all den fuktigheten som er i luften og evt. skader på radio og el.utstyr
    Bedre å spørre en gang for mye enn en styrt for mye

    walter@retlaw.no

  • #2
    Hei

    Vi flyr nokså ofte i tåke når vi flyr på et av hangene her i Trondheim.
    Vi holder gjerne på opp mot et par timer selv om tåka er relativt tett og fuktigheten gjør at vi blir våte på klærne, senderne blir dekket av dugg etc.

    Så langt har vi ikke hatt noen problemer med hverken sendere eller utstyr i flyene. Nå flyr vi stort sett isoporvinger hvor mottakter og servoer er tapet ned i vingen så det nokså tett. I tillegg har vi heller ingen motor som skaper ektstra lufttrykk som kan blåse fukt inn på uheldige plasser o.s.v

    Avataren min er tatt på en slik tåkedag på hangkanten
    PS!
    den dagen regnet det også, så da valgte vi å trekke en pose over sendere. Vingene våre berget uten noe men av noe slag.
    Mvh
    Torbjørn Gustafson
    www.trmfk.no



    Will fly for food

    Comment


    • #3
      Noen erfaringer med lipo oppsett og tåke?
      Bedre å spørre en gang for mye enn en styrt for mye

      walter@retlaw.no

      Comment


      • #4
        Tåke og frost er en ugunstig kombinasjon. Trolig også temperaturer rett over null.
        Fikk flere mm is på fremkant av bladene, ikke lett å fly med...

        Comment


        • #5
          Originally posted by Tintin View Post
          Tåke og frost er en ugunstig kombinasjon. Trolig også temperaturer rett over null.
          Fikk flere mm is på fremkant av bladene, ikke lett å fly med...
          Dæven.. Hadde ikke forestilt meg noe slik :O. Hvordan føltes responsen av helikopteret.
          Nå måtte jeg bare ut å fly, dette var før jeg rakk å lese svaret ditt og det gikk problemfritt. Blåste og surt vær var det selv om gradestokken viste +8 grader, føltes det mer som -8
          Bedre å spørre en gang for mye enn en styrt for mye

          walter@retlaw.no

          Comment


          • #6
            Tror ikke at fuktighet i fly/sender er det største problemet i tåke, men rekkevidden av 2.4GHz kan bli veldig dårlig i slikt vær. Så er jo også sikten like dårlig så det er kanskje ikke noe problem heller. Det er langt farlig med fuktighet om vinteren dersom en bruker varmestue/brakke å varme seg i. Da bør senderen ikke være med inn da det kan kondensere direkte i komponentene i sender/mottaker. Dette har jeg og andre kamerater opplevd. Største flaksen hadde en som akkurat hadde landet, mens flyet trillet ut slo senderen seg av og på igjen. Dette må ha vært kondens.

            Comment


            • #7
              TRex 600n ble utrolig treg i bevegelsene, naturlig nok med is på bladene.
              Sette den ned og den kom aldri opp igjen for escen hadde smeltet.

              450n fløy forsåvidt nesten som før selv med litt is på, men ga meg ganske raskt da mine lipoalarmer klagde på lav spenning. Så så jeg isen...

              Comment

              Working...
              X