Resette passord? Klikk HER
Har du en gammel konto, men ny mail? Send en melding, så fikser vi det. Bare oppgi brukernavn og gammel + ny mailadresse
Vi kan også smelte sammen 2 brukere til 1, hvis du har registrert deg på nytt.
Vi setter pris på at alle logger seg inn, selv om du ikke skriver noe, dette for å se aktivitet.
Har kjøpt lysdioder på Clas Ohlson (3,2V 20 mA Lysstyrke (mcd) 5000)
Kan jeg kople disse til et batteri og sette i flyet, eller trenger man en trafo? I så fall hava slag type batteri kan jeg bruke og hvordan gjør jeg det?
Lysdioden skal ha 3.2v og den trekker 20ma. ohms lov sier U=RxI hvor U=spenning R=motstand Og I=strøm. Nå vet ikke jeg hvilket batteri du har i ditt fly. menhvis det er snakk om en "vanlig" mottakerpakke så har den nominell spenning på 4.8V Det er 1.6V for mye til dioden. Du må Da ha en motstand i serie med dioden som har den verdien at den får ett spenningsfall på 1.6V ved en strøm på 20ma. (0,02A)
Tilbake til ohms lov vor U=RxI dvs R=U/I R=1.6/0.02 R=80 ohm
Tom Nohr
Tennisveien 9
2450 Rena
Frsky taranis 9+
Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
+ diverse små ting
Såvidt jeg har lært, så må du alltid ha en motstand i serie med lysdioden, siden det som navnet tilsier er en diode, og uten en motstand i serie blir det en kortslutning. Ikke sikekrt du ødelegger batteriet, men det kan hende du ødelegger dioden ganske raskt.
Verd å merke seg også at lysdioder må stå riktig vei for å lyse i det hele tatt
Har kjøpt lysdioder på Clas Ohlson (3,2V 20 mA Lysstyrke (mcd) 5000)
Kan jeg kople disse til et batteri og sette i flyet, eller trenger man en trafo? I så fall hava slag type batteri kan jeg bruke og hvordan gjør jeg det?
Jeg har brukt og bruker de "røde" som er store og gjennomsiktige 2 i serie og kobler dem rett i mottageren. Ingen motstand nødvendig og de holder ganske lenge selv om spenningen er ørlite høy. Det var en regulator jeg hadde som ga litt mye spenning på BEC-kretsen og da holdt de ikke så lenge. Men med 4 cellers mottagerbatteri holder de veldig lenge.
Med litt lang lukkertid og en inndoormodell kan man lage morsomme effekter
Såvidt jeg har lært, så må du alltid ha en motstand i serie med lysdioden, siden det som navnet tilsier er en diode, og uten en motstand i serie blir det en kortslutning. Ikke sikekrt du ødelegger batteriet, men det kan hende du ødelegger dioden ganske raskt.
Merkelig da at jeg måler 14kohm i en slik lysdiode. Lysdioder har motstand. Hvis ikke ville det vært umulig for de å avgi lys. Effekten avgitt fra en diode er avhengig av spenningen over og strømmen gjennom, P=U*I. Sett U til 0 og se hvor mange watt det blir. Eller P=R*I^2. Så lenge lysdioden får den spenningen den liker så lyser den uten å bli ødelagt.
Merkelig da at jeg måler 14kohm i en slik lysdiode. Lysdioder har motstand. Hvis ikke ville det vært umulig for de å avgi lys. Effekten avgitt fra en diode er avhengig av spenningen over og strømmen gjennom, P=U*I. Sett U til 0 og se hvor mange watt det blir. Eller P=R*I^2. Så lenge lysdioden får den spenningen den liker så lyser den uten å bli ødelagt.
Lysdioder er ikke direkte sammenlignbare med standard dioder, de har høyere indre motstand. En lysdiode som er oppgitt til 20ma ved 3,2v vil trekke 20ma når den får en spenning på 3,2v. Ved 2 lysdioder i serie må de da tilføres 6,4v for å gi det lyset de skal. Som andre har nevnt må de settes riktig vei. Det kan også nevnes at det finnes lysdioder som gir forskjellig farge etter hvilken retning spenningen settes på, og lysdioder med meget høy lysstyrke. Det finnes mange enkle koblingsskjemaer på nettet over blinkkretser mm. til lysdioder. Her er det bare å lete og eksperimentere.
www.lsdiodes.com selger meget gode og lyssterke lysdioder til en latterlig lav pris iforhold til hva man får fatt i her i Norge, og portoen er bare på 5 dollar. Har handlet fra de noen ganger, og bruker bla. lysdioder fra de i Funjet'en, som det er fullt mulig å fly i bekmørket, selv om den går i 150km/t +++
Jeg kjøpte meg et sett med motstand på Clas Ohlson, koplet motstanden på + ledningen på dioden og tilkoplet et 9V batteri da funket det Til sammen kostet ikke dette mer enn godt og vel hundrelappen. Som det ble sagt lenger oppe så er noe av morroa å finne ut av og lage ting selv fordet om det kan være litt tungvindt!
Batteri = 9V
1 lysdiode = 3,2V
Lysdioden er på 30mA
(Batteri)9V - (Begge Lysdiodenes spenning 3,2Vx2) 6,4V = 2,6V
2,6V:0,03 (30mA) = 86,7Ohm
Jeg tok da en motstand som lå nærmest 86,7 Ohm oppover - den var vel på ca. 100Ohm.
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment