Unconfigured Ad

Collapse

Lucky Luke – trekker raskere enn sin egen skygge

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kingfisher
    • Feb 2006
    • 833

Lucky Luke – trekker raskere enn sin egen skygge

Etter en heller kort modellfly-/helikopter-karriere på begynnelsen av 80-tallet, startet jeg på nytt for ett par år siden. Det har gått betydelig bedre denne gangen enn forrige gang og jeg er fremdeles noenlunde aktiv og oftest begrenset til helgedager.

Likevel, selv etter 2 år, anser jeg meg selv for å være under opplæring og i enkelte tilfeller kunne det har vært på sin plass at jeg hadde et slikt stort hvitt skilt hengende bak på ryggen med en stor rød L på. Det både til informasjon og forklaring til eventuelle tilskuere på hvorfor jeg flyr som jeg gjør.

Så hva har Lucky Luke med dette å gjøre?

Jo, en helg for kort tid siden hadde kompisen og jeg fløyet noen turer med vår respektive modeller før det igjen var min tur. Sjekket ror, vindretning, folk i lende osv. Alt klart og dro av gårde for nok en runde og med landingslegg osv. Etter å ha fløyet 100-150m unna merket jeg at dette har jeg ikke kontroll på lengre.
    Tankene rasker gjennom hodet, glitch, andre forstyrrelser, før kompisen oppdager mine vanskeligheter og kommer småløpende frem til meg og spør:

Hva skjer?

Jeg har mistet forbindelsen svaret jeg kjapt og med en viss angst i stemmen.

Da sier han; jammen du har jo ikke trukket ut antenna!

Det var da jeg gjorde det, det samme som Lucky Luke.

Jeg trakk, ut antenna, raskere enn min egen skygge, og det så raskt og på en slik panisk måte at kompisen bøyde seg tvekroket av latter.
    Kontrollen ble gjenvunnet og alt gikk bra denne gang, med skrekken.
    Etterpå måtte jeg selv bøye meg kroket av latter, i lettelse men også fordi dette var jo en helt idiotisk ting å glemme, å trekke ut antenna før en tar av.

Derfor hadde jeg sikkert fortjent, der og da, en stor rød L på ryggen. Men lærdom er tatt og jeg regner med at jeg ikke gjør den feilen igjen. Men, at jeg vil gjøre nye feil er hevet over enhver tvil.

Dere der ute, med evnen til selvironi, har sikkert mange lignende og gode historier som lyser opp i høstmørket og som andre kan humre av!

Herved oppfordres!

Stein
    Last edited by Kingfisher; 22-11-07, 14:04. Reason: Typo
  • william123
    • May 2005
    • 2330

Been there, done that
    William Jul Ringkjøb
    Bodø MFK

If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

Comment

• arvid
      • Nov 2006
      • 1547

1989. Akkurat begynt og fly solo. Splitter ny chipmunk fra Goldberg, som var min store stolthet. Og som jeg hadde holdt på med hele vinteren.Tok av fra stripa.............. da hang throttle seg opp på full pinne, ,,,,,,,,,,,, også kom det styrtregn. Det regna i bøtter og spann, og jeg måtte bare stå der til tanken var tom. Det er de lengste 10 minuttene i min modellflykariere. Må legge til at jeg bruker briller, og at det ikke er standard med vinduspussere på disse Aldri har mine knær skjelvet så mye som da.Lærte faktisk no av det også, trippelsjekk alle overføringer og at utslag går den rette veien, (er forresten også medlem i den berømte balanserorklubben) men det er en heeeelt annen hisorie.

Comment

• Mathias
        • Feb 2007
        • 1122

Spektrum DX7!
        Mathias
        Mikado Logo 700 Xxtreme | Blade 130 X | JR XG8 & Spektrum DX8

Comment

• bad scientist
          • Oct 2006
          • 1506

Originally posted by Mathias
          Spektrum DX7!
          Redder ikke en dårlig roroverføring eller reverserte servoer med den heller.
          Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

Steinar B Johansen
          Lillehammer mfk

Comment

• esmel
            • Dec 2004
            • 2830

Originally posted by bad scientist
            Redder ikke en dårlig roroverføring eller reverserte servoer med den heller.
            Har du først satt den opp riktig en gang i en gitt modell slipper du i hvert fall å ta av med feil modell på senderen etter det... Jeg vet i hvert fall om en som har flydd med feil program på senderen tidligere... Det gikk heldigvis bra. Den eneste forskjellen mellom modellene var henholdsvis en og to balanserorsservoer. Fikk litt lavere rollhastighet, ut over det gikk det heldigvis bra.
            Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• Per
              • Nov 2005
              • 243

Been there, done that
              Ditto. Er en haug med år sia så jeg hadde liksom glemt det, men men...

Comment

• walker76
                • Nov 2005
                • 472

Så var det min tur:

Hadde fiksa ARC Beaveren min etter eitt uhell og skulle ta fyste turen etter reperasjon. Hadde justert motor slik at den gjekk bra dagen før, dog litt høgt på tomgang.
                Slo på sender, satte i gløder og starta saken. Beaveren gjekk som ein pus. Dytta flyet ut på stripa der den begynnte å kjøre bort etter bakkane, tok tak i radioen og skulle til å takse for take-off, men ingenting skjedde. Då kom eg på at eg ikkje hadde skrudd på elektronikken i flyet og satte på sprang etter det for å stoppe det. Var nok eitt komisk syn der eg for å sprang etter eitt fly med radioen i neven
                Mvh:
                Johnny.Ystanes. Ullensvang Herad
                www.folgefonnrc.ning.com

MA X-Cell Fury Extreme 90
                Raptor 90 3D
                Raptor 50 Titan SE
                T-Rex500GF
                T-Rex450SE V1
                JR Pcm9XII m/2.4Ghz modul

Comment

Working...