Unconfigured Ad

Collapse

Jeg blir litt oppgitt...

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tintin
    • Jan 2005
    • 4631

Jeg blir litt oppgitt...

...Skulle ha en liten sak til heli i går som jeg har fundert på en stund.

Er bare 1 forhandler her hjemme som fører dette og siden det er en jeg ikke pleier å bruke så hadde jeg tenkt å shoppe ute i en butikk jeg bruker regelmessig.

Delen koster bare ca $ 25,- i Junaiten. Dog ødela frakten en smule for bare den kom på $ 28,-... jaja tenkte jeg, det der kan ikke lønne seg, da får jeg bare registrere meg hos denne forhandleren å kjøpe her hjemme, det må jo bli billigere......

Joda, jeg slang delen i handlekurven hos den norske forhandleren, registrerte meg og gikk til utsjekkingen.....hm de var ikke helt billige på frakt de heller, faktisk var det nesten den samme for de 10 milene her i landet som flyfrakten fra Junaiten.

Det endte med at jeg bestilte fra Junaiten, slang på en liten sak til slik at jeg kom tett oppunder Kr 200,-, men det var fortsatt billigere med nesten like mye i frakt som i vareverdi ofr det jeg skulle ha + den ekstra saken enn det ville være å kjøpe bare det opprinnelige her hjemme.

Jada, dette er peanuts i verdier og hadde de jeg helst handler med her hjemme ført dette (Hei Knut ) så hadde jeg handlet der, men jeg gadd rett og slett ikke ha kundeforhold til enda en butikk når den er dyrere enn en jeg allerede bruker (selvom det var den jeg kjøpte min første rc greie i den gang de faktisk hadde butikk).

Jeg er den første til å skjønne at man ikke kan konkurrere på alt med tanke på norsk prisnivå og lønninger etc, men når det gjaldt denne saken så spiller hverken leveringstid (som den norske butikken har litt frynsete rykte på) eller garanti/service noen rolle....pris gjør og når man ikke en gang klarer å konkurrere på varer der frakten fra utlandet utgjør mer enn vareverdien i utlandet ja da syns jeg noe er skjevt og da gidder jeg rett og slett ikke....

Sry, bare litt fredagsfrustrasjon før julebordet....
  • olle
    • May 2002
    • 708

...og så kommer det en lang rekke "spaltister" som sier seg enig/uenig med førstetalende ...
    Vi må bare innse at vi lever i en fri verden, hvor man kan kjøpe/selge fra/til hvem man vil til uansett pris.
    Jeg blir bare like imponert jeg, hver gang man hører om at noen har solgt til minst ti ganger verdien, ikke bare til en kunde, men en hel haug. Og da tenker jeg ikke bare på "rimlige" greier som hobbyutstyr, men relativt dyre bruksgjenstander og tjenester. Tenker på ting som dukker opp i media fra tid til annen.
    Så den siste kunde er nok ikke rundlurt ennå
    Men ikke la det ødelegge julebordet for alle oss andre. Bank i bordet (Knock on wood)

olle

Comment

• esmel
      • Dec 2004
      • 2830

Det hele blir litt merkelig med dagens kurser...
      Produkt X blir produsert i et eller annet land. Jeg tviler på om forhandlerene/importørene i junaiten får kjøpe VELDIG mye billigere av denne produsenten enn forhandlerene/importørene i Europa... Noe er det kanskje siden de sikkert selger vesentlig mer over dammen av en hel del produkter men dette vet jeg egentlig lite om.

Jeg nekter å tro at de i junaiten selger med tap. Når en da sammenligner prisene i f.eks Norge og junaiten så må da norske forhandlere sitte igjen med en del? Nå skal det jo sies at forhandlerene også skal ha pålegg på brødskiva og å kreve at de bare skal leke butikk og selge til selvkost er vel å strekke ønske-strikken litt for langt...

Jaja.. Jeg kjøper hovedsaklig mine ting fra norske forhandlere, mulig jeg er dum. Jeg syntes det er fint og enkelt kunne komme i kontakt med selger. Svært god service og kundeoppfølging fra enkelte forhandlere syntes jeg også er helt topp. Betaler gjerne litt for dette. Når det er sagt er det jo hyggelig å kjøpe litt småting fra over dammen for en slikk og ingenting.
      Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• walker76
        • Nov 2005
        • 472

At prisene er som dei er kan vel staten ta litt av skylde for og.
        Mvh:
        Johnny.Ystanes. Ullensvang Herad
        www.folgefonnrc.ning.com

MA X-Cell Fury Extreme 90
        Raptor 90 3D
        Raptor 50 Titan SE
        T-Rex500GF
        T-Rex450SE V1
        JR Pcm9XII m/2.4Ghz modul

Comment

• Tintin
          • Jan 2005
          • 4631

Skal kanskje nevnes at den i Junaiten det dreide seg om er Tower, er vel få som klarer så bra priser som Tower på innkjøp og få som klarer seg med så lav margin som de pga høyt volum.
          Og jo Staten skal ha sine 25% av den norske forhandleren (tja meg da egentlig), men prisen var i utgangspunktet det doble av hva Tower vil ha og når man starter sin porto skala på ca kr 100 og ikke etparogtyve som andre norske konkurrenter så er man fort ute av dansen....

Ang Staten, så er det vel ikke bare deres feil. Våre lønnskrav har nok større innvirkning på prisen enn mvan...

Comment

• bengtern
            • Oct 2005
            • 313

Originally posted by esmel
            Det hele blir litt merkelig med dagens kurser...
            Produkt X blir produsert i et eller annet land. Jeg tviler på om forhandlerene/importørene i junaiten får kjøpe VELDIG mye billigere av denne produsenten enn forhandlerene/importørene i Europa... Noe er det kanskje siden de sikkert selger vesentlig mer over dammen av en hel del produkter men dette vet jeg egentlig lite om.
            Mange av produsentene selger nok i dollar, så når dollaren svekkes er det de som tar tapet. Hadde jo vært hyggelig om slike nedadgående variasjoner hadde kommet til uttryk i salgsprisen men det er vel ikke fryktelig sannsynlig å håpe på. At det er momsen som gjør det dyrt her i landet er vel litt overdrevet. Og om det er dyrt her kan jo også diskuteres, vi har vel råd til ganske så mange flere modellfly per uke i forhold til de som bor og jobber i flere andre europeiske land. Men det er selvsagt alltid gøy å kunne betale mindre for varer. Vi får bare oppfordre flere nettbutikker til å ha litt mer fornuftige portoer tilgjengelig. Er jo for eksempel en nettbutikk nede ved Grimstad som klarer å ta fra 22kr per sending i porto. Det gjør det mye enklere å bestille noen småting. Jeg gidder ikke å kjøpe to propeller à 45kr når det kommer 150kr i porto på toppen.
            -----------
            Bengt

Comment

• arvid
              • Nov 2006
              • 1547

når det gjelder porto, hvertfall i ett par norske butikker, har de norgespakke som billigste alternativ på nettshop, men de trekker ikke mer fra kontoen enn hva portoen i virkeligheten blir. Altså de har ikke nøyaktig vekt på pakka i butikken. Blir derfor regnet ved pakking. Det er ikke alltid dette står opplyst, men ved forspørsel, er dette svaret jeg har fått hvertfall. Elefun har jo en kjempefin betalingsoversikt der, men alle har ikke den løsningen. Krever ant. masse logistikk.

Comment

• tyor
                • Mar 2005
                • 9757

Kjøpte en enkel børsteløs regulator fra en norsk webshop her om dagen. Den kostet litt under 400kr. men de tok 100kr i porto for å putte den i en boblekonvolutt og sende den til meg Nå ble den sendt i oppkrav så i realiteten 160kr med gebyret.
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

Comment

• esmel
                  • Dec 2004
                  • 2830

100kr for en boblekonvolutt... den var ny
                  Var det du som valgte å ta den i oppkrav?

Jeg har vært borti det samme som deg arvid.

Jeg har også vært borti forhandlere som vil strekke seg langt og gjør det kunden ber om, evnt. kommer kunden i forkjøpet og spør om krysset var satt riktig eller om undertegnede har "blingset" litt. Jeg har også vært borti forhandlere som tar seg jobben med å undersøke om de vet om noen som bor i nærheten av meg, slik at jeg kan hente pakka hos de fordi den billige delen ville bli uforholdsmessig dyr om den skulle sendes med posten. Dette er bare noen eksempler på positive erfaringer jeg har. Negativer erfaringer har jeg også... bestile en del smådeler for noen år siden. De hadde en eller to av delene, pakka ble også sendt i oppkrav. Delen kostet vel rundt en 50lapp eller der om kring, frakt og gebyrer ble vesentlig høyere. I slike situasjoner har jeg opplevd at andre forhandlere har kontaktet meg og gitt beskjed om situasjonen og presentert noen forslag til løsninger... Der ligger mye av forskjellen i god og mindre god kundeoppfølging!
                  Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• arvid
                    • Nov 2006
                    • 1547

Nettopp. Og det er jo en av de tidligere store her på berget som ikke man kan bruke kort på. Da er man NØDT til og betale oppkravsgebyr. De har riktignok en spesialavtale med posten, men fra den butikken koster det ca. 100,- for den minste ting. (og for en stor pakke også) for den saks skyld.

Comment

• tyor
                      • Mar 2005
                      • 9757

Var jeg selv som valgte oppkrav. og viste det da ville bli 60kr ekstra. men hadde ikke drømt om 100kr i porto.
                      Tom Nohr
                      Tennisveien 9
                      2450 Rena

Frsky taranis 9+
                      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                      + diverse små ting

Comment

• -GAS-
                        • Jun 2007
                        • 1323

Originally posted by olle
                        ...og så kommer det en lang rekke "spaltister" som sier seg enig/uenig med førstetalende ...

olle
                        Trodde det var hele vitsen med et forum jeg
                        Christen
                        http://jetsofnorway.com/

Comment

• TFlight
                          • Sep 2006
                          • 156

Originally posted by bengtern
                          Mange av produsentene selger nok i dollar, så når dollaren svekkes er det de som tar tapet. Hadde jo vært hyggelig om slike nedadgående variasjoner hadde kommet til uttryk i salgsprisen men det er vel ikke fryktelig sannsynlig å håpe på. At det er momsen som gjør det dyrt her i landet er vel litt overdrevet. Og om det er dyrt her kan jo også diskuteres, vi har vel råd til ganske så mange flere modellfly per uke i forhold til de som bor og jobber i flere andre europeiske land. Men det er selvsagt alltid gøy å kunne betale mindre for varer. Vi får bare oppfordre flere nettbutikker til å ha litt mer fornuftige portoer tilgjengelig. Er jo for eksempel en nettbutikk nede ved Grimstad som klarer å ta fra 22kr per sending i porto. Det gjør det mye enklere å bestille noen småting. Jeg gidder ikke å kjøpe to propeller à 45kr når det kommer 150kr i porto på toppen.
                          Håper det er rom for litt "synsing" fra en representant for forhandlerstanden...

Ang kursvariasjoner så har jeg inntrykk av at de fleste forhandlere opererer etter en "middelkurs". Så også hos oss. I perioder med lave valutakurser vil dermed prisene ligge noe høyt, og i perioder med høye valutakurser noe lavt. Det tar meg 2 sekunder å skru på automatisk valutakursomregning i WEB-shop'en, men jeg er ikkke sikker på om kundene er så fryktelig happy med å ha ulik pris på varene fra uke til uke heller.... Det er lett å anklage forhandlerne for at de ikke følger valutakursene NED, men om vi forhandlere lojalt fulgte kurssvingningene er jeg sikker på at klagesangen hadde kommet fra samme kanten når prisene tippet over normalen...

Angående prisnivå. Tror de fleste har skjønt at markedet her hjemme ligger dårlig til rette for store, velbemmanede RC-forretninger som kan gjøre alt på "samlebånd" og i store volum - og dermed skvise marginene til det minimale. De fleste er svært små, og selv de "store" i Norge er bittesmå sammenlignet med gigantene utenlands (får si som Tintin: Hei Knut ). Men selv om mange driver sjappa si på svært så idealistisk/hobbybasert basis, er det jo selvsagt hyggelig å ha en liten margin igjen på det som blir solgt og for det arbeidet som blir lagt ned. Med lave innkjøpskvanta, blir fraktkostnadene ved innkjøp prosentvis høyere. Legg på en helt ordinær avanse + mva og du har det norske prisnivået.

Da er det jo desto hyggeligere å høre av dem som velger å kjøpe innenfor grensen at de på ulike vis synes de får noe igjen for ekstrakostnaden...

Angående fraktpriser. Frakt i Norge er dyrt, men brevporto starter tross alt så lavt som 7 kroner og er dermed den "ideelle minstepris" for de aller minste forsendelsene. Vel, noen er nesten der. Jeg kjenner i hvert fall meget godt til ei sjappe hvor frakten starter på 14 kroner og øker i takt med postens pristabeller... Skulle tro det er akseptabelt for de fleste... Men det sier seg vel også selv, at småordrer med slik "lavprising" av ordrebehandling/frakt ikke er egnet overhode for å generere noe overskudd. Tross alt skal ting pakkes og emballeres, og bringes til posten. Elefun's startrpris på kr 22 ligger i samme leia. Slike prisnivå kan vanskelig betegnes som noe annet en ren service. Men sånn bør det være! Velger vi å selge modeller, så bør vi som forhandlere også legge til rette for at kundene får kjøpt deler (også enkeltvis) uten at frakten skal utgjøre 70-80% av kostnaden - eller enda mer.

Når man på den annen side ser hvordan gjennomsnittsnordmannen i andre sammenhenger gir blaffen i "fraktkostnaden" - og f eks tar bilen til Statoil for å kjøpe en melk - så blir diskusjoner som dette stående i et ganske underlig lys.....

Men det var bare en digresjon på tampen....

mvh
                          Jørgen Dahl
                          Innehaver av www.technoflight.no
                          fra 2006 til 2008...

Comment

• arvid
                            • Nov 2006
                            • 1547

Og en ting til: De butikken som driver god service (hei Jørgen) har helt sikkert skjønt at det ikke bare er om og gjøre og tjene peng 1 gang. Sukssesen er der når kunden kommer igjen gang nr. 2 og 3. Og vi som handler "stort" en gang i mellom trenger jo også små deler som nesten ikke koster noe, men som vi vet leverandøren har.

Comment

• Quadrocopter
                              Moderator
                              • Aug 2007
                              • 6357

Det som er mer skremmende er at for 100 kr får man fraktet en pakke fra Østen til Norge på 3-4 dager.
                              Posten i Norge greier å frakte den samme pakken 35 mil til samme pris men det tar 1-2 dager mer.
                              Sier ikke mer...

Comment

Working...