Unconfigured Ad

Collapse

Hvor finner jeg stor krympestrømpe, rundt 260 mm?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • flarssen
    • Jan 2005
    • 1842

Originally posted by AudunT
    Selv om det står at de bare går til 50 volt, har de (tanincpacks.com) lovet meg at de skal gå til nærmere 51 volt.
    Det ser ut til å stemme bra, min går til 50,99V .
    Fred Larssen

Comment

• AudunT
      • Oct 2005
      • 289

Da har jeg laget den første 5s2p pakken.

Det var greit nok å lodde på cellene slik de kom ut av deWalt batteripakkene. Jeg brukte omtrent en time på denne pakken, men har nå lært noen triks og kommer nok til å bruke betydelig mindre tid på neste.

Utsendet på pakkene ble ikke helt som planlagt, jeg skulle jo ha vakre vene pakker krympet inn i fin, stor og blank krympestrømpe. Som dere ser er det brukt blank vevetape fra Clasern, denne er sterk nok og fin nok ble det bestemt i kveld...
      Attached Files
      Audun

Comment

• AudunT
        • Oct 2005
        • 289

Originally posted by flarssen
        Det ser ut til å stemme bra, min går til 50,99V .
        Godt å høre! Min er på vei over dammen nå.

Originally posted by william123
        Stor elektrotug er også tøft Spent på erfaringene dine med 123 celler!
        Takk for det! Jeg er og spent på 123 cellene, kan vel si jeg hopper utti med begge bena her...
        Audun

Comment

• Kingfisher
          • Feb 2006
          • 833

AudunT

Hvordan var loddingen, og hva brukte du av utstyr?

5S2P holder vel neppe til Taxi'en. Kobler du de igjen i 2P eller 3P?

Flytiden er vel ikke avgjørende for tauing, men hva regner du med å få?

Før du taper ferdig neste 5s2P pakke, skulle det være interessant å høre hvordan cellespenningen er pr. celle, uten bruk av balanserer. Får alle cellene samme nivå?

S

Comment

• AudunT
            • Oct 2005
            • 289

Det blir totalt 14s4p i taxien. 5s2p hadde nok blitt litt snaut ja, men skulle nok fått den i luften på det og med litt jernvilje og lang nok stripe.

Loddingen var grei nok. Jeg brukte en 60 watts loddebolt og vanlig loddetinn fra biltema. Er det 60/40 det heter mon tro? Rubbet festepunktene på cellene før lodding. Ved neste runde vil jeg tinne batteri barene, og bare varme dem mot cellene med tinnsiden mot cellen, da slipper jeg å overføre så mye varme til cellene.

Er det forresten noe jeg kan bruke på cellene for at loddetinnet skal feste bedre?

Cellene er balanserte før lodding, så de bør og være det etter lodding. DeWalt pakkene jeg henta cellene fra har innebygd balanserer.
            Audun

Comment

• Kingfisher
              • Feb 2006
              • 833

Flux gjør at tinnet fester seg bedre. Har fått tips om å bruke blytinn, ikke blyfritt, til å lodde celler.
              Jeg har opplevd at en toppladet 5SP1-pakke fikk ulike celleverdier, mellom 3.65 og 3,45. Lurer på om det kan skyldes at jeg har brukt for mye varme på en eller flere celler? Noen som har lignende erfaring fra disse andre type celler?

Har i ettertid loddet på balansererkontakter på pakken.

S

Comment

• flarssen
                • Jan 2005
                • 1842

Jeg skal ha 10S2P men tenkte å beholder de som de er og koble de i parallel (2 x 10S1P). Jeg tenkte å bruke de sorte dekslene under krympeplasten da de støtter/beskytter cellene på en utmerket måte. Det blir kanskje ikke plass til parallelforbindelsene dine under disse?
                Etter å ha fulgt denne tråden lurer jeg på om jeg heller skulle lage to 5S2P pakker. Det halverer jo ballanseringsproblematikken.
                Jeg har krympestrømpe på 135mm som passer bra. Når du oppgir 260mm, er det omkretsen du tenker på?
                Fred Larssen

Comment

• AudunT
                  • Oct 2005
                  • 289

Det blir kanskje ikke plass til parallelforbindelsene dine under disse?
                  Jo da, og jeg har tenkt på dette selv. Vet ikke helt hvorfor jeg slo det fra meg, det bare ble sånn.

Jeg har krympestrømpe på 135mm som passer bra. Når du oppgir 260mm, er det omkretsen du tenker på?
                  Ja! Har jeg tenkt feil?
                  Audun

Comment

• flarssen
                    • Jan 2005
                    • 1842

Ja! Har jeg tenkt feil?
                    Det vanligste er å referere til bredden på den flatklemte strømpen (1/2 omkrets). Jeg kjøpte i hvertfall min som 135mm fra Aircraft World (ser ikke ut til at de har større enn 90mm nå).
                    Når det er snakk om mindre dimensjoner opererer man gjerne med diameter, så her er man ikke mye konsekvent...
                    Fred Larssen

Comment

• flarssen
                      • Jan 2005
                      • 1842

I serien Ting som tar tid....

Utsendet på pakkene ble ikke helt som planlagt, jeg skulle jo ha vakre vene pakker krympet inn i fin, stor og blank krympestrømpe.
                      Ikke så vakre og vene, men i hvertfall blanke.
                      Lurer på hvordan disse hadde gjort seg i sikkerhetskontrollen på Gardermoen?
                      Attached Files
                      Fred Larssen

Comment

• AudunT
                        • Oct 2005
                        • 289

Vakrere og venere enn mine Jeg skal lodde om minefra 4 stk 5s2p og 2 stk 4s2p til 2 stk 14s2p pakker uten balanseringskontakt. Har aldri vært borti pakker/celler som har holdt seg så fint i balanse. 14s2p pakkene skal brukes i en hyperion yak 180e jeg har fått tak i billig.

Krympestrømpe selges nå forøvrig i meget varierte størrelser hos bl.a tanicpacks, maxamps og cheapbatterypacks, så verden har gått fremover siden tråden ble startet.
                        Audun

Comment

• Olavjoergensen
                          • Jun 2005
                          • 2208

Det er planen å lodde dem selv. Har ikke begynt å lodde dem enda, tenkte jeg skulle ha alt klart først. Skal lodde en pakke eller fire i morgen tenkte jeg.

Så vidt jeg vet skal det ikke være trøblete å lodde disse cellene. Jeg har kjøpt deWalt batterier og kanibalisert disse for celler, og det gikk veldig greit. Det er da sveiset fast "tabs" (hva kan det hete på norsk?) som det skal være greit å lodde til. Har kjøpt batteri "bars" (og det da?) i kobber som jeg bruker til å paralellkoble celleparene, samt å serikoble der det ikke er tabs mellom cellene.

Skal ta noen bilder som forklarer mer hvordan pakkene er konfigurert nå før lodding... Bare gi meg et par minutter.
                          Tabs = loddeører???
                          Jeg har hvertfall kalt de det i flere år men vet ikke helt hvorfor!!

Mvh OJ
                          Olav Jørgensen
                          Low & fast

Comment

• nettulven
                            • Feb 2007
                            • 495

der var en beskrivelse ett sted ang loddinga av A123 btterier. Er det noen som husker hvor den beskrivelsen er å finne? Jeg var litt kort-tenkt å ikke lagre linken sist den blie postet
                            Thomas Molnes
                            Ålesund og Omegn Modellflyklubb

Comment

• AudunT
                              • Oct 2005
                              • 289

Originally posted by nettulven
                              der var en beskrivelse ett sted ang loddinga av A123 btterier. Er det noen som husker hvor den beskrivelsen er å finne? Jeg var litt kort-tenkt å ikke lagre linken sist den blie postet
                              Hva man finner i sine gamle bokmerker:
                              Mini-HowTo - Disassembly of a DeWalt 36v Battery: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=587606
                              Mini-HowTo - How To Build a Battery Pack from A123 Cells: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=599316
                              Audun

Comment

• nettulven
                                • Feb 2007
                                • 495

Takker Nå er de iallefall lagret
                                Thomas Molnes
                                Ålesund og Omegn Modellflyklubb

Comment

Working...