Unconfigured Ad

Collapse

Fotografering/film fra Rc heli/fly

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hans Idar
    • May 2004
    • 174

Fotografering/film fra Rc heli/fly

Hei.
    Jeg har holdt på med "aerial photographing" som det heter på engelsk i litt over ett år. Har hatt en god del betalte fotooppdrag, men nesten utelukkende til eiendomsmeglere.
    Jeg ser også at det er flere som hiver seg på dette, og det kunne vel være morsomt å lage en tråd om akkurat dette der man kan dele litt erfaringer, og hjelpe andre som øsnker å lære.

Jeg har selv hatt stor nytte av tråden på Runryder : http://www.runryder.com/helicopter/f25p1/
    Det er fort å gå seg vill i en jungel av fancy utstyr som man kjøper, som man i etterid ser at utstyret ikkeløste sin hensiktsmessige oppgave.. Og fort er 5 lapper blåst ut av vinduet.

Jeg ønsker også inspill fra andre som driver med dette.
    Er dette noe som alle vil holde for seg selv, eller er det noe som vi ønsker å dele med andre...
    Jeg tenker mer på hjelp av utstyr også liknende...
    Fototeknikker o.l har jeg selv nå brukt to år på å lære meg, og ønsker ikke å "gi gratis"mine erfaringer på akkurat dette.
    Ellers er det bare å fyre løs.
    Last edited by Hans Idar; 28-12-07, 22:57.
    Hans Idar Haldorsen
    Alta

Sceadu Evo 50
    T-Rex 450 SE
    E-starter
    U Can Do 3D Elektro
    Great Planes Revolver 50
  • ksandal
    Forhandler
    • Nov 2001
    • 143

Jeg har drevet med slik fotografering til divers formåli 12 år, og har flydd for både kinofilmer, diverse tv kanaler og div mindre sporadiske oppdrag for utbyggere osv...
    Men og gi tips til hva du skal bruke er vanskelig da det finnes like mange meninger som det finnes fotografer lol....

Selv bruker jeg et hirobo helikoter til oppdrag der jeg skal filme en stund og en Maxi Joker 2 til oppdrag der jeg skal stå i ro endel med kamera i tettbygde strøk.
    Maxien er jo elektrisk og rimelig stabilt så det er det ekleste og fly med.
    Ellers bruker jeg Nikon D300 kamera og har brukt alt fra trådløse kamera i "HI8" kvalitet til nye JVC og Sony HD kamera.
    Bruker en liten sak som heter "hsutter pro" til og ta bilder så slipper jeg ekstrakameramann til og filme for meg.

Det sammen med autopilot på heli så får du gode resultater. Har vel brukt godt over 400.000 i utstyr på alt sammen og på det meste har jeg hatt 200.000 i luften i maxien når alt er rigget for offshore filming. Der nesten halvparten er kamerautstyr og downlinker og gyrosystemer for styring av kamera med hodebevegelse osv...

En må rett og slett prøve seg frem, for det er sinsykt mye og velge i...
    Det er også mulig og kjøpe feridgpakker til under 100.000 til bra filmoppdrag.

god juletid folkens og godt nyttår og lykke til ...
    mvh Kjetil Sandal
    www.modellfly.no
    -----------------------------------------------------------------------
    Hvis flyet ikke vil taxe selv med full motor kan det være det ligger på rygg..

Comment

• Hans Idar
      • May 2004
      • 174

Høres kjempespennende ut.
      Sandt det du sier om at det finnes uendelige løsninger.
      Har tatt flotte bilder til og med fra min T-rex 450, og en Ixus 800.
      T-rexen har ingen form for stabilisering, og jeg stiller timeren på kameraet på 30 sekunder, og at den skal ta 10 bilder i serie.
      Kamerastativet skjærte jeg ut av skumgummi. Og det viste seg til og med at det var robust nokk til å beskytte kameraet under en krasj.

Til større oppdrag bruker jeg en Century Predator Condor.
      Bensin heli med 81 cm rotorblar, og en zenoah 26 cmm bensinmotor.
      Løftekraft i massevis, og en flytid på rundt 25 minutter når helien er lastet opp med kamera utstyr.
      På Condoren bruker jeg AP2000i flight stab, som er veldig til hjelp når man skal hovre i stor høyde.

Har i det siste lest litt mere om Helicommand, som er Robbe sitt stabiliserings "greie".
      Siden den ikke bruker IR for å stabilisere helien virker den greiere i bruk på plasser som ikke gir ett plant horisontbilde for IR stabilisering.
      Om noen bruker denne, hadde det vært spennende å høre noen meninger rundt denne.
      Fint at Kdandal hev seg på denne tråden.
      Kanskje vi kan lage en ny tråd der vi poster bilder som vi har tatt fra rc fly/heliopter/ballong/luftskip.
      Runryder har en liknende tråd de kaller "it a beautifull day in the neighbor hood".
      Artig om vi kunne fått til noe slikt fra Norge også.

Sjekk forresten ut denne linken http://www.youtube.com/watch?v=MSIz5h6I41Q

Video tatt fra rc luftballong. Ser ut som en rimelig stabil plattform til video og fotografering.
      Ikke risikerer man noe særlig heller, for den faller ikke ned om den stopper. Den bare daler.

Videre god jul.
      Attached Files
      Last edited by Hans Idar; 29-12-07, 21:10.
      Hans Idar Haldorsen
      Alta

Sceadu Evo 50
      T-Rex 450 SE
      E-starter
      U Can Do 3D Elektro
      Great Planes Revolver 50

Comment

• ksandal
        Forhandler
        • Nov 2001
        • 143

Har brukt Helium ballong og zeppeliner endel men det er mye som kan gå galt der og skal jeg love deg
        Kjørte rundt i fjor sommer med en slik bakpå båten og tok mye tøffe bilder av hytte og bygge prosjekter rundt i hordaland, samt noe bilder til Grieg jubileumet som var i 2007. problemet med ballong er og få plassert kamera der du vil ha det uten og få snoren i veien på bildet og uten og måtte gå langt opp i skauen for og finne rette vinkelen..... har gått noen timer i skogen med brakebusker til livet ja haha. så vi gikk tilbake til heleikopter som vi har brukt før, da det er enklere og plassere.

Har aldri opplevd havari enda..... og har bytta til elektro for økt sikkerhet med tanke på slikt.

Likte skumfeste til ixusen din.. snedig og enkelt. bruker selv et make stativ til den du harmed 3 føtter på og et med skinner og foroverlent stativ så en slipper og måtte dra opp bena.

Akkurat nå er det pause på mine prosjekter da jeg skal i mexicogulfen og jobbe. Men skal hjemmom og filme noe på en fejllhytteby og et stort porsjekt offsjore i Norge så slike projekter er jo alltid kule.

Det er jo mange som driver med slikt nå og jeg driver ikke komersielt mot noe lokalt marked. For meg er det en hobby og ikke noe jeg lever av.
        mvh Kjetil Sandal
        www.modellfly.no
        -----------------------------------------------------------------------
        Hvis flyet ikke vil taxe selv med full motor kan det være det ligger på rygg..

Comment

Working...